dwars doorsnede HMS VICTORY

Laadplatforms

De bijde laadplatforms in het onderruim zijn gereed, hiermee is het onderruim klaar en ga ik beginnen aan het volgende dek.

DeA. adviseerd om de platforms vast te lijmen met houtlijm, maar dat houd niet goed op de beits! Ik heb hiervoor wat secondegel gebruikt, wel zuinig mee zijn daar het een beetje reageert met de beits. Als je héél weinig lijm gebruikt en direkt het teveel aan lijm verwijderd is er geen probleem.

Laatst bewerkt:
Dekbalken

De dekbalken voor het koebrugdek vast gelijmt.
Het is belangrijk om je goed te houden aan de opgegeven maten voor de bodemwrangen en pompput, want als je daar foutjes mee maakt dan dan vallen de dekbalken niet precies over de voor- en achterkant van de pompput!

Laatst bewerkt:
kleine roosters

Ik heb de twee kleine roosters gemaakt van latjes van 0,5 dik en het messing rooster er tussen gelijmt. Daarna de roosters met een zwarte merkstift zwart gemaakt en de omlijsting notenbruin.
DeA. plakt het messing gewoon op latjes van 1 mm vind ik persoonlijk minder mooi.

Ze zijn nu ook 1mm dik en vallen zo mooi in de dek beplanking straks.

Laatst bewerkt:
roosters

De grotere roosters zijn gereed, ook hier ben ik afgeweken van de bouwwijze van DeA. omdat de roosters volgens de bouwbeschrijving veel te grote openingen hebben, dus die heb ik de helft kleiner gemaakt.

Laatst bewerkt:
beplanking

het koebrugdek is op het middenstuk na beplankt, tevens is de binnen beplanking klaar tot het 1e batterijdek.

Laatst bewerkt:
Heel erg mooi Pietsan,

Dat idee van jou met die roosters spreek mij erg veel aan, dus niet klakkeloos de bouwbeschrijving volgen maar ook je persoonlijke inbreng en inzicht toepassen.
Ik weet niet hoe het met je Duits is, maar op onderstaande Duitse modelbau link staan 3 pagina's vol met foto's die jou ook wel moet aanspreken en zeker de moeite waard om eens door te spitten.

Link: Hubert´s Querschnittmodell der Victory

A3

Piet,
Ik sluit me aan bij de opmerking van Adrie. Verbeter daar waar mogelijk. Dat vind ik ook zo mooi van de link die Adrie opgaf. Ben ik heel blij mee, want na de Victory ga ik ook de dwarsdoorsnede maken.
Maar hoe heb je het rooster aangepast? Heb je het zo gekocht of zelf gedaan? En als je het zelf hebt aangepast hoe dan ?
Jan Zwart

Piet,
Maar hoe heb je het rooster aangepast? Heb je het zo gekocht of zelf gedaan? En als je het zelf hebt aangepast hoe dan ?
Jan Zwart

De roosterelmenten die had ik nog liggen van een vorige bouwkit, ze zijn precies de helft dan die van DeA.
Je moet je wel aan de buitenmaat houden anders past het sjabloon voor de dekgaten er niet tussen.
(bij de meeste modelbouwwinkels zijn rooster elementjes wel te koop)

Laatst bewerkt:
1e dek

Het 1e cq onderste dek (koebrugdek) ligt er in. Moet de gaten voor de bielspompen nog uitsnijden. (mast en iepenpompen dryfit)

Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe het met je Duits is, maar op onderstaande Duitse modelbau link staan 3 pagina's vol met foto's die jou ook wel moet aanspreken en zeker de moeite waard om eens door te spitten.

Link: Hubert´s Querschnittmodell der Victory

A3
Mijn Duits is 3 x niets, maar de foto's spreken boekdelen. Erg mooi gedaan en verouderd. Ik ga mijn doorsnede de originele kleuren geven van de Victory. En ga pas met tonnen en kisten enz. aan het werk als de dekken klaar zijn.

gaten

De gaten voor de pompen uitgesneden en de geschutpoorten + ingang.
Vandaag verder met de opbouw van het koebrugdek.

Laatst bewerkt:
pompput koebrugdek

Rond de pompput komt een balk waar de staanders op rusten. i.v.m. schilderen heb ik die eerstgemaakt.

pompput past hier precies in (dryfit)

Daarna de staanders aan de put gelijmt, wit geschilderd en het dek donker eiken. Tenslotte na drogen van de verf de put op zijn plek gelijmt.

ik heb het deurtje donker geschilderd (niet zoals het hoort, maar vind ik zelf mooier)

Laatst bewerkt:
heel mooi , piet .

misschien krygen we voor de kerst de 4 volgende delen.

grt timberwolf

Ik krijg mijn nieuwe delen altijd tussen de 5e en de 10e van iedere maand, dus voor de kerst zal ik ze wel niet hebben. Maar dat is niet erg, want ik heb nog zat te doen met het materiaal wat ik al heb.

Back