Dornier Merkur

De eerste poging tot een maiden was geen succes.

De vleugels stonden er heel sneu bij met negatieve V-stelling.

De accu bleek toch niet vast genoeg te zitten; die moet gefixeerd met klittenband.

Maar het ergste van alles: de ailerons deden niets!

Zouden die Multiplex stekkers te diep liggend ingebouwd zitten?

Na wat friemelen deed een kant het wel, maar . . .

Hou m'n hart vast.

We gaan aan de slag.

Zoals verwacht: de twee helften van die Multiplex stekkers maken dus amper/geen contact.

Zo hangt de vlag erbij:

1751985572447.png

1751985593686.png

Verzonken.

Te verzonken?

(Wat doen die zwarte dingen daar?)

1751985626532.png

1751985645287.png

Tsja . . .

Wat nu?

Proberen die stekkers los te friemelen en verder naar buiten te halen?

Moet sowieso iets doen, want ben van plan 1° per zijde V-stelling in te bouwen; dan wordt het contact nog beroerder.

Gedoe allemaal! . . .

Ik zou per zijde een van de twee contacten vast laten en de andere losmaken en los laten.
Dan kan je eenvoudig de losse in de vaste steken bij opbouwen en kunnen ze ook nooit los trillen o.i.d.
Moet het snoer aan de 'losse' zijde wel lang genoeg voor zijn uiteraard.

Laatst bewerkt:
Ik zou per zijde een van de twee contacten vast laten en de andere losmaken en los laten.
Dan kan je eenvoudig de losse in de vaste steken bij opbouwen en kunnen ze ook nooit los trillen o.i.d.
Moet het snoer aan de 'losse' zijde wel lang genoeg voor zijn uiteraard.

Dank voor de tip.

(De afgelopen paar uur heb ik precies hetzelfde bedacht. Dus dan moet het wel goed zijn. ;) )

Overigens is het de bedoeling om het model één keer op te bouwen en vervolgens opgebouwd te vervoeren.

Die struts zijn een PITA om iedere keer te monteren . . .

Ik ga eens kijken of ik per zijde er een los kan peuteren. :)

Misschien ook wel 'leuk' om te melden dat de winkel, waar ik sinds de jaren '80 letterlijk dui-zen-den euro's heengebracht heb, niet meer is . . .

1752000622185.png

Althans niet als fysieke winkel . . .

Jarenlang hadden ze nog bouwmaterialen!

Allerlei soorten hout, metalen, etc.etc. :)

Voor mij op het fietsje bereikbaar.

En nu . . . :(

Heb ze er uit.

Zwart plastic met een schroevendraaier verwijderd, daarna heeeeel veel gaatjes boren en met de boor soort van frezen . . .

1752007765452.png

Die andere kwam er maar een halve centimeter uit . . .

En nu maar hopen dat de draden goed gesoldeerd zitten.

Gaatje geboord om straks iets door te steken en 'm op de andere helft te krijgen . . .

Het lijkt wel een aquarel op de foto... leuk effect.

Mijn handen jeuken om de draden iets te verlengen en daar dan een nieuwe connector op te solderen :)

Zoals je zelf al ondervonden hebt nooit 2 vaste stekkers gebruiken dat gaat ooit een keer fout, hetzij omdat de vleugel er minder ver opgestoken kan worden door vuil, hetzij door het toch lichtelijk kinnen bewegen van de vleugel wat een verminderd conact kan maken.

Altijd 1 deel vast en 1 deel los, dat gaat altijd goed.

Succes met de 'ombouw'.

Wat wederom de vraag stelt: heeft het ding nou ooit al gevlogen, of toch inderdaad niet?

En het was zo'n ervaren bouwer, oude rot, werd me verzekerd . . .

Ik heb belangrijke materialen kunnen ophalen bij de nieuwe vestiging van Krikke: rustig verder.

Back