Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Gerald,

Voor de Zwitsers is er nog een flinke taak weggelegd om alles nog beter te laten verlopen en in beeld te brengen, las toch minder gunstige geluiden van het publiek dat er niet veel te zien was. Ook was er geen eigen goede JWM site gelukkig was er de Dutch jets en rc universe forum die mooie plaatjes bracht en info en dat zeker gewaarderd werd.

Ook erg jammer dat de 13.5kg klasse niet echt goed zichtbaar was het draaide alleen om de 20kg klasse en dat is erg jammer, denk juist dat de kleinere klasse beter gepromoot moet worden omdat die nog een beetje betaalbaar lijkt.

Succes met het promoten van de jets en laten we hopen dat dit een paar jetvliegers de flam in de pijp heeft gegeven om aan wedstrijden deel te gaan nemen.

Zal RBC nog eens aansporen wat meer grotere jets te ontwikkelen:D

Ton

Zal RBC nog eens aansporen wat meer grotere jets te ontwikkelen:D

Ton
DOEN!!!

Na het samen bezoeken van Jets over Pampa dit jaar heb ik thuis het volgende afgesproken: als ik alle bouwprojecten die ik heb liggen (m.u.v. de Porter) afmaak mag ik met jetvliegen beginnen!

Snelheid doet me in dit geval niet alles, schaaljets hebben de voorkeur.

ontopic: Gerald, een geweldige prestatie! Met een relatief nieuwe kist gelijk zo goed vliegen bewijst dat je zowel geweldig kunt vliegen als bouwen. Geniet ervan!

Hoi Gerald,

Gezien je voorberijdingen en de natte verf nog op de kist vind ik dat je het TOP hebt gedaan...:thumbsup:

ben ook met regelmaat op de site van Dutch jets geweest om je te volgen wat ik erg leuk vond, want ja deze grote schaal kisten zijn toch wel erg mooi om te zien.

Succes verder en ik blijf je zeker volgen.

Groet Jan...:bye:

Laatst bewerkt:
Hey gerald, wat een radiostilte hier zeg! Geen verslag over de JWM???
of bewaar je alles voor de knvvl modelvliegsport?? ;-)

Hey gerald, wat een radiostilte hier zeg!
Heb al een paar keer wat gesschreven maar er is iets mis met m'n PC. Tijdens tikken verspringt de spatie geregeld en soms tijdens tikken start ik een functie zoals refresh pagina zodat ik alle text weer kwijt ben......:bad-words: Ik weet nog niet of dat iets van een virus is ofdat ik per ongeluk sneltoetsen heb geactiveerd.....iemand enig idee hoe je alles uit kan zetten??

Hey Gerald,

Veel verstand heb ik er ook niet van maar ik heb zelf ook wel is zoiets als ik de linker ctrl+shift tegelijk heb ingedrukt. Mischien werkt het.

Anyway, voor een groot deel van verslag kun je terecht bij deze site: Dutch JET team

Na het model effe niet aangekeken te hebben (bezig geweest met de F15 voor NK wedstrijden) afgelopen week maar weer eens wat gedaan, er moesten nodig nog wat kinderziektes uit. Ten eerste had de motor wat averij opgelopen op de JWM. Ik moest vanwege homebuilt turbine een AMA aproval krijgen om er sowieso te mogen vliegen. Dat bestond uit een statische duur-run van 8 minuten, slam acceleratie van idle naar max en daarna weer terug met als afsluiter de zender tijdens draaien uitzetten om de failsafe te testen. Deze moest zó ingesteld zijn (Bij alle turbines trouwens) dat na signaal verlies de motor binnen 2 seconden uit gaat. Alles in principe goed, alleen bij de slam acceleratie klapte de lager smeerleiding los na de y-connectie van de brandstof toevoer. Waarschijnlijk als gevolg van de bijzonder hoge buiten temperatuur én het al lang draaien met stilstaand model waardoor temperaturen in het model nogal op kunnen lopen bij de motor. Gevolg is dat de motor ongeveer 30 sec. zónder smering heefd gedraaid en dat kon je wel merken, de lagers klonken slecht. Heb er daarna nog 4 vluchten mee gevlogen dus die waren écht aan vervanging toe. Het achterlager bleek aan gort te zijn en zat muurvast op de as, dat koste wat werk....

Daarnaast heb ik de hoofdpoten intrek armen vervangen, deze waren relatief dun, 3mm verenstaal (nog in gedachten van alles licht houden) maar die begonnen steeds meer door te buigen waardoor de poten niet altijd goed in gingen. Na m'n "dirty-pass" moets ik iedere keer stieken een barrel rol doen in de verte om het gear fatsoenelijk in de krijgen....ginne porum! Dus die heb ik nu vervangen met 5mm verenstaal, dat buigt niet meer.

Als laatste heb ik de silicone-type remmen de prullenbak in gegooid. Ik heb ze nooit lekker betrouwbaar gekregen en ze remmen altijd a-symetrisch. Vooral na de landing trok het model tijdens remmen altijd één kant op, een nono bij een wedstrijd vlucht. Heb ze nu tijdelijk vervangen door BVM-style remmen, dezelfde als bij m'n oude Avonds F16 en die hebben me nooit in de steek gelaten. De siliconen remmen trouwens ook niet maar bij zo'n zwaar model gingen die slangetjes rare dingen doen.

Vanavond effe testen op deelen, kom nog wel met wat foto's.

(PC lijkt wat vriendelijke tegen me, ik denk dat ik het heb gevonden)

Groetjes,
Gerald

Hey Gerald,

Veel verstand heb ik er ook niet van maar ik heb zelf ook wel is zoiets als ik de linker ctrl+shift tegelijk heb ingedrukt. Mischien werkt het.
Tnx! Misschien helpt het. Ik had ook ergens gelezen dat sommige laptops een heel gevoelige mouspad hebben, als je dan tijdens tikken met de duimtoppen er over schuift kun je ook rare dingen krijgen. Ik tik nu met m'n duimen overdreven naar boven en heb er plots minder last van....... (net nieuwe laptop)

Tnx! Misschien helpt het. Ik had ook ergens gelezen dat sommige laptops een heel gevoelige mouspad hebben, als je dan tijdens tikken met de duimtoppen er over schuift kun je ook rare dingen krijgen. Ik tik nu met m'n duimen overdreven naar boven en heb er plots minder last van....... (net nieuwe laptop)

Gerald klopt helemaal wat je schrijft, heb er ook nogaleens last van ik typ met de duimen omhoog.

Ai, das lekker, motor aan gort voor een certificering... Mmmm
Vindt 8 minuten draaien wel lang, immers geen ram air door je kist heen dus t zal in je romp wel lekker warm worden....

Gelukkig heb je m zelf gebouwd en kun je zelf de boel vervangen, anders had meneer jetcat ofzo wel weer een minder prettig rekeningetje gestuurd denk :yes: al zullen die lagers ook wat centen kosten natuurlijk..

Vanavond lekker vliegen op deelen hoor ik! Jaloers!!! ;-)
K zal maar gauw mn zoldertje op duiken om de jetcat in de kist te schroeven... ;-)

Laptoppie weer goed? K had t laatst ook maar dat heb ik opgelost, op de een of andere manier had ik mn numerieke toetsenbord aan gezet door fn-f11 in te drukken, weer uitgezet en toen had k t zelfde als jou. Nog een paar keer aan en uit en toen was t weg!

Kunnen we hem op de KLu Open dagen bewonderen of niet ??
Helaassssss, dat gaat me niet lukken kom ik net achter! Ben bezig met wat voorbereidingen voor Jetpower JetPower-Messe // Die ganze Welt der Jets- und Turbinenhelis // 16.-18. September 2011 , ik vlieg daar weer voor marijn z'n bedrijfje. Ik zag net dat de KLu opendagen precies op dezelfde dagen vallen, vrijdag en zaterdag 16-17 september. Ik zit op jetpower vanaf donderdag avond tot en met zondag avond......gaat'em dus nie worden.....:(

Helaas vanavond het zaakje niet kunnen testen. Zo af en toe zijn er op Deelen on-aangekondigde oefeningen van de militairen, na 80 min. rijden bij de poort er achter gekomen dat het zo'n avond was.....dus dan maar weer naar huis.

Hier nog wat plaatjes van de aanpassingen:

Oude remmen verwijderd:
GroteFoto-MFRNIWBU.jpg

Hier zichtbaar het tijdelijk nieuwe systeem. Tis eigenlijk nóg eenvoudiger dan het "siliconenslang-opblaas-systeem", een dikke o-ring in een groef waaronder luchtdruk komt die de ring naar buiten duwt, tegen de roterende wieldrum. Daar kan weining aan stuk gaan en zo op de werkbank met beide wielen draaien (hoog toeren met een boormachine en een wiel daarin) stoppen ze precies gelijk.
GroteFoto-B36M3RTH.jpg

Wieltjes weer in elkaar, gelijk maar voorzien van nieuw rubber zodat dat er ook weer effe tegenaan kan :D.
GroteFoto-4PG6WMA8.jpg

Andere kant, je ziet niets van de echte remmetjes:
GroteFoto-K7N4ZK6I.jpg

En hier de nieuwe intrek armen van 5mm verenstaal. Ze zijn slecht te zien (da's ook de bedoeling ;)), ze zitten achter de dummy intrek cilinders.
GroteFoto-CKX7WNES.jpg

Groetjes,
Gerald

Helaas vanavond het zaakje niet kunnen testen. Zo af en toe zijn er op Deelen on-aangekondigde oefeningen van de militairen, na 80 min. rijden bij de poort er achter gekomen dat het zo'n avond was.....dus dan maar weer naar huis.

Dat blijft waarschijnlijk voorlopig wel zo, ivm avondvliegen.

Hee Gerald,

Dat was een leuk ritje voor niets dus :-(
Geen mogelijkheid om met de poort te bellen ofzo ivm met onaangekondigde oefeningen.

Mocht ik zo iets eens tegen het lijf lopen kan ik altijd nog op Ede gaan spelen :-)

Weer lekker bezig zie ik :thumbsup:

Grt,
Berto.

Komt eigenlijk bijna nooit voor zo, bijna altijd krijgen wij vooraf via het bestuur een mailtje wanneer de mannen spelen op het terein, héél af en toe zijn ze on-aangekondigd, ik had het nog niet mee gemaakt maar eens moet de eerste keer zijn. Tsja, als dat de enige perikelen zijn op zo'n mooi veld....:D Nieuwe site van onze club: http://www.mvcdebrik.nl/

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit, die remmen (en de rest ook ;)). Lijkt me ook niet lastig om te bouwen, onthouden dus ;)

Leuk dat je naar jetpower komt. Kan ik daar de kist mooi bewonderen :)

Ah, ja als dat éénmalig maar is.

Zal FH nog eens mailen hoe het met mijn gegevens staat.
Ben zelf alleen de vrijdag op JP, zie je dan wel even hoop ik.

Back