Hans Groenenberg
Forum veteraan
Dit gaat er weer prachtig uit zien zo Jan!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Jan ,sorry dat ik dit nu lees ,ik heb alle tekst en tekeningen van de Bounty van Del Prado in het nederlands over ,Koper hoefde alleen maar het schip,Fantastisch Jan![]()
Update 25
Mijn naaimachine begon een beetje moeilijk te doen en het bleek dat een servicebeurt geen overbodige luxe was. Die is dus een paar weken in onderhoud.
De paar zeiltjes die ik heb kan ik nu dus netjes omzomen met een lijkentouw met een lusje in de hoeken.
![]()
Foto: Hoek van en zeiltje met een lus.
Dus kan ik nu ook weer verder gaan met de tuigage.
Ik heb eens gekeken naar de tuigage van de lijzeilen. De onderpunten daarvan moeten naar buiten en naar onder worden aangetrokken. Dat kan door de onderlijzeilbomen. (letterlijk vertaald uit Duits).
Iets buiten het midden zit een ring om de boom met daaraan in 4 richtingen een oog. Zo kan die boom in vier richtingen strak worden gezet.
Ik heb ze alle vier provisorisch even geplaatst om eem indruk te krijgen.
![]()
De totale breedte is hier goed te zien maar de diverse touwen bijna niet.
![]()
Foto: De vier touwen zijn hier goed te zien.
Ik heb deze tuigage nog nooit op een model gezien. En ik denk dat ik niet de enige ben. Daarom zal ik de touwen hier even benoemen.
Het touw naar beneden is de waterstag.
De touwen naar voor en achter heten de voorgei en de achtergei en naar boven gaat de toppenant.
En dan nog specificeren naar mast en bak of stuurboord.
![]()
Foto. En bij de grote mast.
![]()
Foto: Hier is de ring om de boom te zien. De boom is 3mm dik.
Wordt vervolgd.
Refereer je naar de codes B9, B12, C enz. ? Normaal staan op een pagina meerdere blokken beschreven, met een code erbij, en het is die code die in de tabel hernomen wordt.De code waarmee de blokken worden aangeduid is verder nergens te vinden dus onbruikbaar.
In het boek van de Victory, ook van McKay