Del Prado's Bounty

Bedankt. Cor,
Maar alle documentatie heb ik ook. Alleen is de kwaliteit en vooral het Nederlands abominabel slecht, daarom gebruik ik het niet.

Update 25
Mijn naaimachine begon een beetje moeilijk te doen en het bleek dat een servicebeurt geen overbodige luxe was. Die is dus een paar weken in onderhoud.
De paar zeiltjes die ik heb kan ik nu dus netjes omzomen met een lijkentouw met een lusje in de hoeken.

20210212153428-979cb3d4.jpg

Foto: Hoek van en zeiltje met een lus.

Dus kan ik nu ook weer verder gaan met de tuigage.
Ik heb eens gekeken naar de tuigage van de lijzeilen. De onderpunten daarvan moeten naar buiten en naar onder worden aangetrokken. Dat kan door de onderlijzeilbomen. (letterlijk vertaald uit Duits).
Iets buiten het midden zit een ring om de boom met daaraan in 4 richtingen een oog. Zo kan die boom in vier richtingen strak worden gezet.
Ik heb ze alle vier provisorisch even geplaatst om eem indruk te krijgen.

20210212153348-9d42178f.jpg

De totale breedte is hier goed te zien maar de diverse touwen bijna niet.

20210212153400-956e07e3.jpg

Foto: De vier touwen zijn hier goed te zien.

Ik heb deze tuigage nog nooit op een model gezien. En ik denk dat ik niet de enige ben. Daarom zal ik de touwen hier even benoemen.
Het touw naar beneden is de waterstag.
De touwen naar voor en achter heten de voorgei en de achtergei en naar boven gaat de toppenant.
En dan nog specificeren naar mast en bak of stuurboord.

20210212153412-5a1b237c.jpg

Foto. En bij de grote mast.

20210212153418-a73714ae.jpg

Foto: Hier is de ring om de boom te zien. De boom is 3mm dik.

Wordt vervolgd.
:thumbsup::worship::yes:

Update 26
De afgelopen tijd heb ik de tuigage bestudeerd. Eigenlijk uitgezocht hoe het moet worden. Zoals ik al heb aangegeven was de bouwbeschrijving van DelPrado onbruikbaar om een acceptabel resultaat te verkrijgen. En omdat ik daarom toch alles zelf moest uitzoeken heb ik gekozen om dan ook maar de lijzeilen te plaatsen.
Ik heb de volgende bronnen gebruikt.

– Del Prado
Omdat ik daarvan de bijgeleverde zeilen ga gebruiken en die dus moeten passen op het model. Ik neem aan (Gevaarlijk) dat de maten van het zeil passen bij de opgegeven maten van de rondhouten.

– Schema’s tekeningen van:
- Caldercraft HMS Victory is in zelfde tijd gebouwd.
- Amati
– Mondfelt
– McKay Bounty

Vooral de laatste (McKay) heb ik veel gebruikt omdat die volledige info geeft, hoewel niet optimaal toegankelijk.
McKay somt in een tabel alle lijnen en touwen op, benoemt ze, nummert ze en tekent ze in enkele schema’s.

Ik ben van die tabel uitgegaan en heb elke lijn opgezocht in de schema’s en daarvan genoteerd hoe die lijn loopt op het model. Voor zover dat uit de schema’s was af te leiden. Vanaf de plaats waar het touw is vastgezet via welke blokken, op welke plaats tot het belegpunt, alles is genoteerd in mijn tabel.
Daarbij kwam ik uiteraard nog allerlei problemen tegen waar ik een oplossing voor moet bedenken. Zo goed en kwaad als het gaat en zo authentiek mogelijk.
Om u een idee te geven van dit proces laat ik deze schema’s zien.

full

Schema met het staand tuig.

full

Schema met zijaanzicht van lopend tuig

full

Schema van het lopend tuig van voren gezien ter hoogte van de fokkemast, de grote mast en de bezaan. De getallen in deze schema’s referen aan het volgnummer in de tabel waar deze lijn verder beschreven is. Alleen zijn de lijnen lang niet van begin tot eind te volgen.

full

Schema van het lopend tuig van boven gezien maar vooral het belegplan.

full

Schema van de stagzeilen met hun tuigage.

full

Eén pagina van de acht met specificatie van elk genummerd touw. Deze tabel bevat 222 entries waarvan vele twee of meer onderdelen beschrijven, en nog eens is onderverdeeld in a,b,c,d. De tabel toont de naam (Duits), het aantal, (vaak 2 voor BB en SB), de omtrek en de lengte (Voeten en inches), het type en grootte van de blokken, opmerkingen en het belegpunt.
De code waarmee de blokken worden aangeduid is verder nergens te vinden dus onbruikbaar.

full

Voorbeeld van één pagina (15 entries van de 293) uit mijn tabel.

full

Belegpunten in rood en genummerd. Deze nummers staan in ook mijn tabel als belegpunt van elk touw. Ook voor achterschip heb ik zo’n schema.

Af en toe, terwijl ik hiermee bezig was, las ik de voortgang van de bouw van de Victory door Jacques (Koos) O, wat ben ik daar jaloers op. Gewoon volgens de bb de blokken op de rondhouten zetten en straks de touwtjes er door halen en klaar is … Koos.

Hoe nu verder?
Eerst controle. Ik ga alle nummers op het McKay belegplan na om te zien of dat ook in mijn tabel voorkomt, dat zou wel moeten maar ik heb ook de lijzeilen benoemd. McKay heeft die wel in zijn tabel maar niet op alle schema’s.
Als dat allemaal redelijk klopt moet ik gaan kijken of alle belegpunten (ringen etc.) op het model aanwezig zijn en evt nog aanbrengen. Dan kan ik echt gaan tuigen.

Wordt vervolgd

Laatst bewerkt:
Herby,
De blokken in de tabel van McKay zijn gecodeerd met B9, B12 zoals je opmerkte. Maar de blokken zijn beschreven in hoofdstuk 7.
Een deel daarvan zie je in het schema van bovenaf gezien. Daar zie je ze getekend en benoemd met H7-1 t/m 20 of zo. Geen referentie als B9, B12 of zo.

In het boek van de Victory, ook van McKay, staat in de tekening van het blok wél de code B9 etc, die ook vookomt in de tabel. Dus in het Bounty-boek een omissie.

Ik ben op zoek naar dit boek
The masting and rigging of English ships of war 1625-1860 van James Lees. Daar schijnt zo ongeveer alles over dit soort schepen in te staan. Ken je dit boek?

Ja daar kan ik je niet aan helpen. Ik zag alleen dat het een redelijk groot formaat boek is, 31 cm, en het bevat 93 foto's en 514 lijntekeningen. Daar zou je het mee moeten doen als je het wil kopen.

Nou, dat is een flinke uitzoekerij zeg. Mooi dat enkele tekeningen nu hier vermeld zijn.:thumbsup: Ik zie wat dat betreft door de tuigage er nog geen lijn in. :( Dat wordt ook voor mij stukje bij beetje lezen en dan maken. Mogelijk een project voor de wintermaanden :rofl:

Back