De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Als hier de kapitein "hijs de zeilen" roept, dan moest er wel wat gebeuren

En na vertrek werden alle "mooiweerzeilen" vervangen voor andere zeilen, voor de lange reis. Een klusje van zo'n twee dagen, en dat was bij een driemaster8O

Ik zou zeggen, als je dan toch stoom aan boord hebt, zet er dan maar een schroef onder.......
Barbaar!!

Enkele jaren geleden tijdens een rondleiding op de Bataviawerf, heeft een gids uitgelegd waar de term "achterbaks" vandaan komt. Ik was al verbaasd dat het überhaupt uit te scheepsvaart kwam. Weet één van julie waar het op slaat?:)

Achterbaks betekend nu; stiekum, geniepig enz.
Nog een betekenis: iets verborgen houden, willicht moeten we het in die hoek zoeken:confused:

Germt

En na vertrek werden alle "mooiweerzeilen" vervangen voor andere zeilen

Ik las in die link die ik eerder gaf dat dit soort windjammers gingen reven bij windkracht 9........

heeft een gids uitgelegd waar de term "achterbaks" vandaan komt. Ik was al verbaasd dat het überhaupt uit te scheepsvaart kwam.

Die uitleg kan ik niet vinden, wel hier eentje die niets met scheepvaart te maken heeft:

Waar komt achterbaks vandaan : Het Middelnederlandse bac betekende 'rug': als je iets stiekum deed, deed je dat achter de rug van anderen om.

Ik zal nog eens verder kijken.

Groet,

Ad

Achterbaks betekende vroeger 'in het geheim'.
De oorsprong van het woord is te vinden in de scheepvaart.
Het roer van een schip werd vroeger altijd aan de rechterkant gemonteerd.
Die kant werd daarom stuurboord genoemd.
De stuurman stond met zijn rug naar de linkerkant van het schip.
Een oud woord voor 'rug' is bak (denk aan het Engelse back).
Vandaar de andere kant van het schip: bakboord.
Wat achterbaks gebeurde, was achter de rug van de stuurman.

ik heb 3 16 incnh (40,6 cm ) 3 loops kanonnen nodig waar zou ik die het beste kunnen kopen

en de 10 kleinere , voor schaal 1:128

8O8O 3 kanonnen van 40,6 cm8O8O
WOW joekels hoor, zo groot heb ik ze nog nooit gezien.
Ik denk dat die ergens gedraaid moeten worden;)

Germt

Zelf maken met messing buis 3/4 mm + 4/5 mm als je kanonnen besteld ga je historische krijgen en volgens mij ben je aan een schip van 1940/45 bezig Iowa die had dit soort kanonnen :confused:

"De Kombuis" is in het weekend en het adres is met ingang van vandaag
Raadhuisplein 11 Barneveld (ze hebben ook een nieuw telefoon nummer: 0342 769039 )
Ben er vandaag maar even gaan kijken en het is een mooie goed te bereiken winkel geworden!
Door de verhuizing hebben ze wel enkele dagen achterstand met het versturen van de internetbestellingen opgelopen maar Ton zei dat ze dat met enkele dagen weer ingehaald zullen hebben.

Andy

Vandaag ook nog even bij De Kombuis geweest had nog een bestelling uitstaan en dacht als het niet is verzonden kan ik het wel even ophalen in Barneveld moest er toch heen voor het werk.
Het is een leuke winkel geworden ik vind persoonlijk de locatie niet helemaal geweldig maar dat is mijn mening.

Is het groter c.q. beter overzichtelijker geworden?

Gr. Ruud

Het is allemaal wel ruimer opgezet, voor wat betreft het hout, en alle kleine accessoires tbv. het schip is de ruimte volgens mij wel een beetje gelijk gebleven. Ik denk dat de winkelruimte toch wel het dubbele is van de winkel in Putten, ze hebben nu ook een hele beneden verdieping maar dat is voor internetwinkel zei Ton.
Er staan nu ook bouwpaketten van Tanks e.d. in de winkel ik weet niet of deze er eerder ook stonden.
Het is een leuke winkel om even rond te snuffelen.

bankschroef

Hallo Germt, ik zag op een foto die je op je topic heb geplaatst dat jij in het bezit bent van een bankschroef van proxxon. Werkt dat een beetje, zo'n vacuumbevestiging? Of zou ik beter een tafelbevestiging kunnen nemen?

Grt Kees

Kees, ik bouw aan de eettafel, dus heb geen mogelijkheid om alles zomaar te laten staan, daarom heb ik de zuignap uitvoering gekozen, deze nap werkt niet op een houten ondergrond.
Echter de bankschroef is degelijk en behoorlijk zwaar, en blijft dus ook goed staan als je er mee werkt.
Hij is zwaar, stabiel en persoonlijk vindt ik het een goede afmeting hebben.
Als je een aparte bouwruimte hebt, is een tafelbevestiging een goed keuze hoor.

Germt

Ik heb zo'n bankschroef staan met een tafelbevestiging en die werkt heel goed.
Het mooie is dat hij een kogelgewricht heeft en je hem alle kanten op kan draaien.

Gr.Ruud

bankschroef

Ik heb de zelfde bankschroef als Ruud. En ik heb nog een kleintje gekocht speciaal voor de tuigage. Deze kan ik in de standaard plaatsen van de kielklem. Is een zeer handig hulpje! Gr. pietsan
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik las in die link die ik eerder gaf dat dit soort windjammers gingen reven bij windkracht 9
De schepen waren met hun stalen delen extreem solide gebouwd, waar de houten schepen bijna niet in staat waren om b.v. Kaap Hoorn te ronden, o.a. om schade te voorkomen door met minimale zeilen te varen, daar "ramden" de barken met geweld onder veel zeil doorheen. Voor de laatste generatie was een retourtje Chili vanuit Duitsland in plus/minus 90 dagen niet ongewoon!8O

Wat het "achterbaks" betreft, volgens de gids van Bataviawerf was de voorplecht, dus vanaf de positie van de schipper gezien "achter de bak", de enigste plek aan dek die voor hem buiten het zicht was. Activiteiten op die plek waren voor hem dus niet zichtbaar.

Back