De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

waarbij als opmerking dat de weeflijnen vrijwel altijd even dik zijn en bestaan uit 4 strengen wantslag gelslagen touw om een kern of ziel, de kern maakt de lijn duurzamer en veerkrachtiger
Mooi stukje Piet
Weeflijnen waren inderdaad erg dun in verhouding tot de wanttouwen. Ze hadden maar een omtrek van 1,5 inch. dat komt neer op een diameter van 12 mm.
De benaming wantslag touw werd in de Noordelijke provinciën gebruikt voor voornamelijk Z-geslagen 3 slags-touw. Kardeelslag werd gebruikt voor 4 slags-touw dat in de zuidelijke provinciën zo werd genoemd. (daar werd 3 slags-touw ook kardeelslag genoemd) Daar kwam ook een korte tijd 4 slags-touw voor.
4 slags-touw is inderdaad flexibeler dan 3 slags-touw. Echter ook een stuk zwakker bij dunnere diameters. De kern werd eraan toegevoegd om de holte op te vullen die bij 4 en 6 slags-touw ontstaat. 4 slags-touw werd eigenlijk zelden gebruikt in de Nederlandse scheepsvaart.
Voor de weeflijnen werd dus 3 slags-touw gebruikt vanwege de sterkte.

De afbeelding van het want is prachtig, erg duidelijk ook te zien dat men kabels voor de wanttouwen gebruikt. Kabels waren bestand tegen vocht indringen en beter bestand tegen beschadigingen.

vroeger werden er stukken zeil overheen genaaid. Dat zou je kunnen doen. Maar als ik naar oude museummodellen kijk laten ze het meestal voor wat het is. Wel worden de scheuren versterkt tegen verder scheuren. Dat zou je met een drupje lijm op de plek waar de scheur begint kunnen doen

Gisteravond de lichtjesroute gevaren door Amsterdam. Mooi plaatje!

C9770BB1-9CE8-4C8E-A1F3-EF439402E7D7.jpeg

Spookschip:
0B512697-D8A5-43EA-BE31-A3DCA4AA49B2.jpeg

Nieuwe aanwinst gescoord voor een heel zacht prijsje op marktplaats. Koste mij heel wat poetswerk maar nu glimt het metaal als nieuw. En belangrijk. De kop is spelingsvrij. De kruistafel is nu aan de beurt. Het vet is ingedroogd en daardoor beweegt hij heel slecht. Alles bij elkaar voor 75 euro. Als je maar geduld hebt dan bied zich altijd een koopje aan op marktplaats. Er zat een onderstel bij, maar die heb ik vandaag doorverkocht.
IMG_2403.JPG
IMG_2404.JPG
IMG_2405.JPG
IMG_2406.JPG

@Stephan Kertész
Das heel handig. Ik heb al heel wat filmjes gekeken.
Maar omdat het niet iets uit de 17e eeuw is kan ik mijn voorderingen niet hier plaatsen en zal ik met de tijd in het topic Diorama mijn werk tonen. Ik kan natuurlijk wel zeggen dat dat het een stukje natuur is uit 1750. De rest zoals soldaten te paard mag er dan bijgefantaseerd worden. :D

Indien er interesse voor is dan kan ik in Hulst (Zeeuws-Vlaanderen) weer eens een ontmoetingsdagje regelen voor de bouwers uit het Zuiden des lands.

Omdat de beschikbare ruimte niet al te groot is, is er wel een beperking voor het aantal deelnemers, normaal gezien is dit geen bezwaar omdat Hulst voor de meeste mensen toch wel wat ver uit de buurt ligt. Met een man of 10 (hooguit 12) die allemaal wat modellen meenemen, dan is het zaaltje wel vol.. Met een minimum van 6 deelnemers wil ik graag zo'n dagje organiseren.
De datum voor het dagje kan gewoon in overleg, het zaaltje is voor mij altijd beschikbaar, dus het kan al op korte termijn. Laat maar weten of er belangstelling voor is...

Back