en toen was het tijd voor de rest van de fortuining.
Eerlijk een klusje waar ik nogal tegen op zag (geen idee waarom

)
eerst maar eens heel goed gemeten met de schuifmaat en de tekeningen waar, hoe hoog en hoe lang alle verschillende latjes moesten komen.
alles uitgeteld, bedacht, geplanned en verzonnen (om er later achter te komen dat het TOCH allemaal anders was geworden

)
anyways een stevig klusje zo'n fortuining, maar je hebt er wel voortgang mee, dus dat werkt wel lekker.
toen de buitenkant erop zat werd het tijd voor de binnenkant (van eiken), en kon het zagen van de eerste rij geschutspoorten gedaan worden.
met het proefplaatsen van de kanonnetjes kwam ik op het voordek achter een kleine afwijking tussen de tekening, en de realiteit (iig op model niveau

)
Met de geplaatste knechten, en de schietgaten in de verschransing komt het kanon in de knel met z'n wieltjes. Hierbij kan het kanon alleen schuin voorwaarts geplaatst worden.
waarschijnlijk was OF het oorspronkelijke kanon kleiner, of staat de knecht qua plaatsing niet helemaal accuraat.
Maar omdat ik geen zicht heb op de knecht en zijn locatie in de uiteindelijke tuigage heb ik het maar gelaten voor wat het is.
Nu werd het tijd voor het maken van de bovenste geschuts poorten.
Ook daar was er nog het nodige meetwerk, en past het eigenlijk net niet lekker op dit dek.
waarschijnlijk staat het dwarschot DE iets te ver naar voren, en zijn de poorten niet helemaal lekker op de tekening terecht gekomen.
Ik kwam in ieder geval wat ruimte te kort, dus daar heeft de hoofdbouwmeester van de werf wat vrijheden genomen.
Wel met de nodige checks op de geplande tuigage, wanten en berhouten die strax nog moeten gaan komen, zodat de kanonnen strax niet de eigen touwen aan flarden gaan schieten (dat laten we aan de vijand over)...
Of dat ook daadwerkelijk zo uit gaat komen zoals ik dit nu bedacht heb ... de tijd zal het leren
De nodige hulplijntjes en afstanden gemaakt de hoogte van de fortuining en de verschillende bochten uit te meten en over te zetten op het model.
de omgekeerde geschutspoort maakt (ook na wat uitleg van *Hans*) nog steeds geen logica voor me.
Ik denk dat ik die wel ga omdraaien.
De grijs gearceerde stukken zijn waar het want komt (volgens de tekening), en daar moet ik dus met de poorten wegblijven.
Het kanon staat ca in het midden, dus er is wel iets ruimte om achter het want te gaan zitten.
De loop van het kanon steekt er immers uit, waardoor de vuurmond niet de zooi in brand zet (hoop ik altans

)