Ik zit ook hier naar het geschut te kijken en al dat touwwerk. Op mijn Spaans galjoen heb ik het ook. Maar ik snap het dat men dit zo doet. Maar het blijft rommelig uitzien. Niet naar jou Bouke, maar ik kijk naar de PW die ik ook moet afbouwen
Stephan, mja, ik heb de overweging gemaakt om het wel te doen (keuzes, keuzes ...)
ik poog het wel realistisch('ish') te doen, als ik keuzes moet maken, als dat wat meer werk is, so be it.
en het weglaten van deze, goed gedocumenteerde, onderdelen was voor mij niet mogelijk.
zo heb ik bijvoorbeeld de keuze gemaakt om de kanonnen uit te laten steken, dus dat betekend dat ik 'vlak voor de slag' verder moet gaan.
(dus bv de zeilvoering en de dek-aankleding moet daarbij passen, voor zover ik het kan bedenken in verdere keuzes).
plaatsen van het anker, tuigage, etc.
Wat betreft het rommelig zijn, dat valt in het echt nog best mee, denk dat de foto's hier wel wat vertekenen.
daarnaast, met zoveel touwen en zooi op een relatief klein dek denk ik ook dat het in het echt ook wel redelijk 'druk' was aan boord.
En echt netjes en mooi opgeruimd was het mischien alleen wanner de koning, de admiraal, de eigenaar of het vrouwvolk aan boord kwam....
disclaimer: ik ben geen historicus, nog een admiraal, dus ik behoud mij het recht voor van artistieke vrijheid