De Zeven Provincien 1665 (Kolderstok, 1:72) BOUKE

Het is in de snijtekeningen al enige tijd geleden aangepast, maar er ligt nog wat voorraad wat de aanpassing nog niet heeft.
Enige voorzichtigheid is geboden bij het monteren.
 
En dan het begin van de Spiegel:

IMG_2247.JPG


IMG_2248.JPG


en de zetboorden geschuurd geschaafd gelijmd en gelakt:

IMG_2253.JPG


De fortuining afgemaakt,
van binnen beplankt en de vorm uitgemeten
Best handig zo'n digitale schuifmaat :)

Daarna alle randen en bochten er in geschuurd
alles weer nagemeten en zo her en der nog bijgewerkt.

En toen .... kwam de deceptie ... ergens heb ik een foutje gemaakt (helemaal in het begin al) met het aftekenen van het eerste stukje fortuining.
Toen de zetboorden terug gezet werden had ik een centimeter teveel weggehaal :-( :-( :-(

Nu maar eens gaan bedenken hoe ik dit netjes weg kan werken.
De ladder zit wel aan die kant strax ... :koud:

IMG_2259.JPG


IMG_2261.JPG


IMG_2262.JPG


IMG_2263.JPG
 
Wat betreft je breedte of lengte van je zetbord is het mischien mogelijk om onder je valreep een deurtje er tussen te maken? Dit was eigenlijk een detail wat er bij hoorde. Je maakt er overigens een mooi model van zo!
 
Laatst bewerkt:
dit is degene ik getekend heb of het nu 3 sleuven zijn als op de wasa of 1 sleuf en 2 dichte maakt denk niets uit het werkt denk ik het zelfde
kraan.JPG


ik kan er natuurlijk naast zitten maar ik gebruik de sleuf om het touw aan vast te maken en dat is gewoon de as die door de schijven gaat
 
Wat betreft je breedte of lengte van je zetbord is het mischien mogelijk om onder je valreep een deurtje er tussen te maken?

Mja, daar heb ik wel een tijdje tegen aan zitten hikken, en ik zie dat zo niet werken zoals het in het model gezet is.

als je dat zetboord van een 'deurtje' gaat voorzien, hou je een slappe constructie voor het boord over.
ding is wel 20 meter lang :). dat wordt dus lastig hanteren als het boord eruit moet, gaat niet werken.

Wat nog wel een optie is, is dat het zetboord en het deurtje gescheiden worden door een 'paaltje' op de verschansing.
Dan word het boord wat korter, maar wel in zijn geheel verwijderbaar, waarbij het deurtje en het paaltje separaat verwijderbaar zijn indien nodig.
Lijkt me de meest handige, en in realiteit werkbare, optie, maar daar zal zM wel wat over te melden hebben (ik kan het zo snel niet vinden).

anyways, met de afwerking van de fortuining kwam alles nog redelijk bij elkaar, met de versieringen zul je er nix meer van zien.
Wel ga ik nog even over dat deurtje nadenken ;-)

IMG_2831[1].JPG


IMG_2830[1].JPG
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat dit een heel praktische oplossing is die gelijk goedgekeurd wordt door de bouwmeester.

zM hadden ze nog niet toen, daar hoef je niet op te letten.
 
Zo'n deurtje die separaat weggepakt kan worden heb ik volgens mij vaker gezien, volgens mij jaren geleden op "de Friesland" van @Bouwer.
Maar dat kan ik mis hebben
Je schip ziet er wel heel mooi uit. :rofl::rofl:
 
Mooi hoor Bouke, en inderdaad straks met de afwerking zul je er niets, of niet veel, meer van zien ;);)
 
en toen was het tijd voor de rest van de fortuining.
Eerlijk een klusje waar ik nogal tegen op zag (geen idee waarom :))

eerst maar eens heel goed gemeten met de schuifmaat en de tekeningen waar, hoe hoog en hoe lang alle verschillende latjes moesten komen.
alles uitgeteld, bedacht, geplanned en verzonnen (om er later achter te komen dat het TOCH allemaal anders was geworden :))

anyways een stevig klusje zo'n fortuining, maar je hebt er wel voortgang mee, dus dat werkt wel lekker.
toen de buitenkant erop zat werd het tijd voor de binnenkant (van eiken), en kon het zagen van de eerste rij geschutspoorten gedaan worden.

IMG_2336.JPG


IMG_2337.JPG


met het proefplaatsen van de kanonnetjes kwam ik op het voordek achter een kleine afwijking tussen de tekening, en de realiteit (iig op model niveau :))
Met de geplaatste knechten, en de schietgaten in de verschransing komt het kanon in de knel met z'n wieltjes. Hierbij kan het kanon alleen schuin voorwaarts geplaatst worden.

waarschijnlijk was OF het oorspronkelijke kanon kleiner, of staat de knecht qua plaatsing niet helemaal accuraat.
Maar omdat ik geen zicht heb op de knecht en zijn locatie in de uiteindelijke tuigage heb ik het maar gelaten voor wat het is.

IMG_2333.JPG


IMG_2334.JPG


IMG_2335.JPG


Nu werd het tijd voor het maken van de bovenste geschuts poorten.
Ook daar was er nog het nodige meetwerk, en past het eigenlijk net niet lekker op dit dek.
waarschijnlijk staat het dwarschot DE iets te ver naar voren, en zijn de poorten niet helemaal lekker op de tekening terecht gekomen.
Ik kwam in ieder geval wat ruimte te kort, dus daar heeft de hoofdbouwmeester van de werf wat vrijheden genomen.
Wel met de nodige checks op de geplande tuigage, wanten en berhouten die strax nog moeten gaan komen, zodat de kanonnen strax niet de eigen touwen aan flarden gaan schieten (dat laten we aan de vijand over)...

Of dat ook daadwerkelijk zo uit gaat komen zoals ik dit nu bedacht heb ... de tijd zal het leren :)

IMG_2309.JPG


De nodige hulplijntjes en afstanden gemaakt de hoogte van de fortuining en de verschillende bochten uit te meten en over te zetten op het model.
de omgekeerde geschutspoort maakt (ook na wat uitleg van *Hans*) nog steeds geen logica voor me.
Ik denk dat ik die wel ga omdraaien.



IMG_2343.JPG


IMG_2345.JPG


De grijs gearceerde stukken zijn waar het want komt (volgens de tekening), en daar moet ik dus met de poorten wegblijven.
Het kanon staat ca in het midden, dus er is wel iets ruimte om achter het want te gaan zitten.
De loop van het kanon steekt er immers uit, waardoor de vuurmond niet de zooi in brand zet (hoop ik altans :))

IMG_2348.JPG
 
Hier is goed te zien dat het schuine schot (D-E) interfereerd met de locatie van de kanonnen.
Maar omdat het want in de weg zit (het grijs gearceerde stuk op de fortuining) kunnen de geschutspoorten niet verder naar voren geplaatst worden
omdat dan de kannonnen de wanten van de bezaansmast kapot schieten .
(je moet ook overal bij vooruit denken als je wat wilt wijzigen .... :-))

waarschijnlijk zal ik ook de breedte van de 6 kannonnen van dit dek moeten aanpassen om het netjes te krijgen.
Maar dat zijn kleine probleempjes die makkelijk op te lossen zijn later bij het defintief plaatsen.

IMG_2349.JPG


IMG_2351.JPG


De buiten fortuining groen geverfd
De binnenkant is nu rood:

IMG_2361.JPG


En met het afwerken van de fortuining met de eiken latjes kom je er achter dat je daar toch een 'kleine' uitdaging gaat krijgen.
Op de foto zijn alle laatste restant stukjes die ik nog bij elkaar kon schrapen ....... overduidelijk niet genoeg voor alle nog te komen stukken werk.

Dus werd de admiraliteit maar eens per whatsapp-postduif gecontacteerd om te zien of het mogelijk is om een scheepslading balken en planken per Oost-India vaarder mee te sturen naar de werf in deze verre haven.
Anyways, de benodigde onderdelen met spoed in de buik van de DHL-Vaarder gepakt, en nu wordt het afwachten of ik langzaam genoeg bouw zodat de voorraad (net) op tijd wordt afgeleverd. (op dit moment moet het de haven in Frankfurt nog verlaten ...)

IMG_2378.JPG


Anyways, toen zag de romp er opeens zo uit:

IFMT5946.JPG

IMG_2421.JPG
 
Back
Top