De Zeven Provincien 1665 (Kolderstok, 1:72) BOUKE

Er was nog een klusje met de berghouten dat gedaan moest worden ...
Met de eerste set berghouten had ik ze vastgezet met prikkers (ja, ik weet het, niet handig :-))
En dat laat dus gaatjes achter.

Dus daar moest wat mee, verstoppen die gaatjes, met meer gaatjes...
met een prikker gaatjes bijgemaakt en opgekleurd met potlood.
Daarna de berghouten in de donkere beits gezet (die foto komt later)
en dan lijkt het opeens alsof de berghouten genageld zijn.

(en ja, alle gaatjes zitten met opzet niet netjes op een lijn omdat de originele gaatjes dat niet zaten)

IMG_0180.JPG
IMG_0184.JPG

IMG_0185.JPG

IMG_0186.JPG

IMG_0187.JPG

En toen was vandaag de luizenplecht aan de beurt:
hoop passen en meten, proberen en opnieuw beginnen, maar volgens mij is dit best gelukt zo.

Wat ik nu gedaan heb zijn alle gepotdekselde latjes aan de achterkant afschuinen, maar ik denk dat dat voor de langere afstanden niet echt haalbaar is.
Iemand suggesties om het mooier, beter en/of sneller te doen?

Dit is de eerste keer dat ik met resin onderdeeltjes werk, wat zijn daar de do's en don'ts van?
En hoe kun je het beste de giet-gaatjes opvullen?
Nu heb ik de verf gebruikt, maar echt mooi werken doet dat niet.

IMG_0246.JPG

IMG_0248.JPG

IMG_0250.JPG

Dit is de eerste keer dat ik met resin onderdeeltjes werk, wat zijn daar de do's en don'ts van?

Of dat kan weet ik niet. Maar je kan nieuwe maken

volgens mij maak je een grapje ;-)

serieus, ik heb nooit resin onderdelen in een doos gehad, dus laat staan dat ik weet hoe je het moet maken ...
het is de eerste keer dat ik er mee werk, heb zelfs heel voorzichtig het eerste hoekje weggeknipt om te zien hoe dat spul reageert
(dat niet in een keer 6 Dames doormidden barsten :-))

er zijn vast acties die met resin 'niet zo heel erg handig zijn', ik probeer ze voor te zijn met mijn vraag.
ik doe al genoeg domme dingen uit mezelf :-)

Mooi werk hoor Bouke. Op zich hoeven gepotdekseld delen niet afgeschuind te worden aangezien ze simpel dakpansgewijs tegen een stokkenwand gespijkerd werden.
Ik kan me voorstellen dat je even voorzichtig was met het resin. Toch spat dit niet uit elkaar en is gemakkelijk te bewerken. Eigenlijk is dit met simpele plamuur wel te vullen.

22/5 Bij het opzetten van Dek C kwam ik de volgende 'afwijking' (??) tegen in de romp.

Bij de luizenplecht loopt opeens de romp best steil omhoog. Is dit wat de andere 7P'ers ook hadden?
Vermoedelijk komt dit door de bocht naar buiten die er door de spant 1, 2 en 3 in gebracht word (?).
Hierdoor komen volgens mij (achteraf gezien ;-)) de latten aan de binnenkant wat uit elkaar te staan (een fractie, maar wel over verschillende gangen).
En komt er een ietwat rare knik die niet in het dek voorkomt.

Ik heb het dek 'wat' opgehoogd aan de luizenplecht (spant 1 met 5mm) en spant 2 met 3 mm, maar helemaal weg krijg je het verschil niet.
De rest ga ik compenseren in de gepotdekselde volgende gangen.
Volgens mij geen drama, maar toch, het oogt ook op de foto's wat 'raar'

IMG_0259.JPG
+
IMG_0261.JPG

IMG_0263.JPG

23/5 Daarna maar aan de spiegel beginnen (kan ik ondertussen nog wat denken ;-))

Dat resin spul stoft behoorlijk trouwens.
met de disc-schuurder komen die mondkapjes (nee niet N95/FFP2) best van pas ...

IMG_0275.JPG

IMG_0278.JPG
IMG_0277.JPG
IMG_0276.JPG

25/5 Dek C zit erin, met een correctie voor de "bolling" die in de romp zit.
Daar was helaas nix meer aan te doen (anders dan de verschansing slopen die er al op zat en de gangen aanpassen).
Omdat ik dezelfde (wellicht iets mindere) bocht in Hans G. z'n uitvoering zag, en die ziet er fantastisch uit, heb ik de gok maar genomen dat ik het kan weg werken :-)
In de verte zie je de verschansing nog iets boven het dek uitkomen, dus helemaal exact evenwijdig loopt het niet, maar dit is 'best can do'.

ook de luiken nog een keer in de beits gezet, de mastafwerkingen gemaakt en de laatste broekingen nog een keer vastgezet.
Ook de kanons die nog niet vast zaten in het dek verankerd (ik vertrouw de lijm niet :-( )

Daarna het dek beplankt, en de gepotdekselde fortuining geplaatst.
Omdat hier de correctie van het dek in moet komen maar een derde rij geplaatst die ik daarna kan bij snijden.

IMG_0305.JPG

IMG_0306.JPG

UIUL8187.JPG

mooi toch? Dat dek kan ik je niet bij helpen, hoewel ik meen dit al eens eerder hier op het forum gelezen te hebben. Meen zeg ik wel.
Resin nat schuren misschien? glasplaat en schuurpapier erop, stoeltje naast het aanrecht en tegen de directeur zeggen: vandaag een afhaalmaaltijd. :)

Ik zit ook hier naar het geschut te kijken en al dat touwwerk. Op mijn Spaans galjoen heb ik het ook. Maar ik snap het dat men dit zo doet. Maar het blijft rommelig uitzien. Niet naar jou Bouke, maar ik kijk naar de PW die ik ook moet afbouwen. En begin steeds meer te neigen om alleen de broekings eraan te zetten . En dan een emmertje of vaatje hier en daar.

Back