De Zeven Provincien 1665 (Kolderstok, 1:72) BOUKE

Helemaal prima om ook onzichtbare kanonnen te tuigen natuurlijk. Ik was een iets gemakkelijke bouwer en verspilde niet onnodig energie:rolleyes:
Ik zie wel dat je je blokken aan de paarden vastzet met een messingdraad en niet met een stropje aan een oog. Dat is dan weer een beetje niet zoals het hoort;) Mischien dan toch maar ook met je spijkerbroekengaren vast zetten in plaats van dit messingdraad.

Tja Bouke, ik ben het helemaal met Hans eens, vind het ook wat minder, voor de rest ziet het er geweldig uit, knap hoor :thumbsup::thumbsup:

Draadkeuzes:

Broekingen: is al een hoop over gezegd, dit zijn de touwen die de klap van de terugslag opvangen bij het vuren van het kanon.
Ze lopen van het romp-oog naar de achterkant van het kanon, erdoorheen en dan terug naar de romp-oog.
Dus, stevige jongens, die in schot-positie los op het dek liggen (is nog best lastig met zo'n klein weerbarstig draadje, ook met lijm ...)

Terughaal-Talie: Dit zijn wat lichtere kabels, maar toch nog wel stevig omdat het kanon tegen de dekhelling opgetrokken moet worden.
Ze lopen van de enkel-blokken bij het rooster, naar het blok aan de achterkant van het kanon, en dan terug naar de schijf in het blok.
Na het vuren, of in rust, wordt hiermee het kanon hiermee binnenboort getrokken zodat het of opnieuw geladen kan worden of met de luiken gesloten klaar gezet kan worden voor de vaart.
Ik kwam er later pas achter dat met deze positie van de blokken de afstand tussen de 2 blokken en de bevestiging van de talie wel erg klein werd om het 'echie' de kanonnen helemaal terug te halen, maar ja .....om daar nu alles weer voor los te slopen .... nah daar had ik geen zin meer in (de hele constructie heeft me ca 10 dagen gekost ... :-))

Uitloop-takel: Dit was de lichtste variant. Omdat het kanon schot-afwaards gaat was daar (mijns inziens ;-)) een lichtere kabel nodig, dus deze ook wat dunner uitgevoerd (dit is het spijkerbroek-garen)
Ze lopen van de romp-haken (de bovenste) naar de achterkant op een blok terug naar de takel op de haak, en dan terug naar het midden van het schip.

Ik zal in het weetjes topic wat foto's van het knopen van de talies en ander touwwerk plaatsen, wellicht is dat voor iemand nog eens handig.
Ik heb voor de gedetailleerde uitvoering gekozen, door alle lijnen vast te zetten met mastworpen en nog veeeel dunner touw. het is 'wat' meer werk, maar ziet er wel mooi uit zo :

IMG_0004.JPG

IMG_0033.JPG

IMG_0031.JPG

Als afwisseling maar even de berghouten geplaatst, en alles nog maar eens (met het handje ;-)) geschuurd:

IMG_0026.JPG

En een nieuwe werkplank gemaakt. Als eenmaal de valse kiel eronder zit werkt de eerste plank niet meer.
Voor de bescherming van de romp heb ik maar een vilten pannen-beschermer gesloopt en op de steunen geplakt.

IMG_0016.JPG

De romp in het gebroken wit geschilderd:

IMG_0015.JPG

En nog maar wat blokken, haken en ogen voorbereid:

IMG_0032.JPG

Maar eens een teststukje gemaakt om de beitsen en Danish Oil van Kolderstok te testen:

op eiken, van links naar rechts:
Walnut beits - Dark Oak (Donker Eiken) beits - Middle Oak (Midden Eik) beits - Light Oak (licht eiken) beits - Danish Oil

IMG_0051.JPG

Toen de binnen beplanking gemaakt in de kuip:

IMG_0067.JPG

En de kaapstaander, kolderstok, knechten

IMG_0113.JPG

voor je 12 ponder denk ik dat 1 blok wel genoeg is om het kanon terug te trekken. de rest ziet er best goed uit alleen dat wit ? blijft dat zo

Dan wordt het tijd voor het maken van de touwrollen.
Altijd een gehannes, en het was even wat proberen en oefenen met de lijm, de touwen, plakband (nah), etiketten (yay!) :

IMG_0117.JPG

IMG_0116.JPG

IMG_0118.JPG

En toen lukte het steeds beter:

IMG_0125.JPG

IMG_0130.JPG

Het tooltje voor het maken van de roosters

Hier heb ik toch ergens iets fout gedaan denk ik, en is de lengte de breedte en vv geworden.
Daarmee kom ik toch ergens wat onderdeeltjes in de roosters van de volgende dekken tekort, en daar maak ik me wel ernstig zorgen over.
Ik ben al heel creatief geweest met recyclen van stukjes en balkjes, maar toch ..... het lijkt me errug krap worden voor de resterende roosters.
Hoe ik dat op moet gaan lossen weet ik echt niet :-(

IMG_0131.JPG

En dan ziet het geheel er opeens zo uit:

IMG_0146.JPG

IMG_0147.JPG

voor je 12 ponder denk ik dat 1 blok wel genoeg is om het kanon terug te trekken. de rest ziet er best goed uit alleen dat wit ? blijft dat zo

dat zou dan volgens de engelse methode getakeld zijn, ik volg de hollandse, en die gebruiken er 2. (volgens Mondfeld)
gebruikt wat meer blokken (ook weer een zorg erbij, krijg ik ook hier een tekort straxs ...??) maar is accuraat(er)
MXZX8048.JPG

voor de touwtjes op te rollen kan je een heel makelijk toeltje maken zal morgen eens een foto trekken van wat ik heb
Ik ben uiteindelijk voor een plankje met een stuk adresetiket en het gebruik van een puntige "prikker" gegaan en dan rondjes draaien tot je er duizelig van wordt (ik had er maar 14*4=56 nodig)

dan houtlijm (2 delen lijm, 1 water) erop en in de zon laten uitharden (niet te lang ! anders krijg je ze niet meer netjes van het etiket af en niet te kort! anders vallen ze nog uit elkaar ...)
Je ziet er zit daar een klein stukje frustratie :hammer::hammer:

je neemt 2 stukjes plexy of ander hard plastic van een plastike lat bv 2x2 cm zou genoeg moeten zijn, daar boor je in het midden een gaatje door en steek er een tandestoker of satee prikker door.
je kan ze dichter of verder van elkaar schuiven naar gelang de dikte van je touw . steek je touw ff in verdunde houtliijm en draai het touw op. schuif de stukken uit elkaar en dit gaat makelijk omdat de houtlijm niet aan de plastic blijft plakken en dan kan je rolletje er af halen en laten drogen
DSC05424.JPG

DSC05425.JPG

zoals ik zij heel eenvoudig maar je licht niet meer te klooien om touw op te rollen. veel plezier ;)

je kan het er direct afhalen hans dus nee ik heb er nog geen last van gehad

er zullen waarschijnlijk nog wel meer metodes zijn het is maar wat voor jou het beste werkt en dat pas je gewoon toe

Back