De Zeven Provinciën Hans

Boven het bolle verwulft komt de raampartij met de slingerlijst. De slingerlijst is uit triplex samengesteld met een dikte van 1mm. Deze heb ik toch geweekt in water voor een minuut. Hierna liet hij zich toch iets wat minder gewillig buigen in de gewenste vorm. Met een kleine vertanding viel deze in de grondplaat van de raampartij. Alvorens deze te verlijmen is het onderkantje rood geschilderd en de boven kant van deze lijst zwart. Ook de raampartij werd zwart. Hier komen straks weer heel veel ornamentjes op. In de openingen is kunsstof geplaatst waarin ik de ruitjes heb gesneden. Op de foto zie je het resultaat.
20181010_195802.jpg
20181010_193546.jpg

Laatst bewerkt:
Voor dat we verder kunnen met het inrichting van het dek is dit eerst gelakt. In het begin dacht ik er aan dit dek te verouderen met het bekende mengseltje. Ik had wat proefjes gedaan en dat beviel me toch niet. Als je iets tegen het eiken aan kwam kleurde het onmiddelijk zwart.
dek gelakt.jpg

Hans, mooi dek, waar is deze mee behandeld? Ikzelf gebruik hier meestal zijdeglans glitsa voor, maar wil voor mijn batavia misschien wat anders proberen, zijn wel "gewone" abachi plankjes en geen eiken.
Succes verder

Het galjoendeel is op de kiel gelijmd en aan weerszijden zijn de slooiknieen gemaakt. De bovenste knie is kort. Hier komt het spantje van het galjoen tegen. Deze spantjes heten de vrouwtjes volgens mij;) ik probeer deze spantjes al zo ver mogelijk alvast af te schuinen. Boven op deze spantjes komt straks de vlonder waarbij de basis er even los bovenop ligt. Dit is ook het punt voor mij dat ik heb besloten de gehele romp eerst te gaan lakken voordat ik verder ga met het galjoen. Hierdoor kan ik nog gemakkelijk de boeg schuren en lakken. Eigenlijk eerst nog de galerijen plaatsen zodat tegen de galerij het laatste berghout kan worden geplaatst.
20181011_204000.jpg
20181011_204228.jpg
20181011_204951.jpg

Laatst bewerkt:
En nu afwachten of er iemand iets zegt over de spantjes. Die noemen ze nl. niet "vrouwtjes" maar......

Diamant-vijlensetje voor de eerste die dit weet en hier meldt :)

En nu afwachten of er iemand iets zegt over de spantjes. Die noemen ze nl. niet "vrouwtjes" maar......

Diamant-vijlensetje voor de eerste die dit weet en hier meldt :)
Had mijn antwoord al getypt..... maar ik gun het de eerste na mij met het juiste antwoord...

Laatst bewerkt:
Back