De Zeven Provinciën Hans

Foto uploaden op je pc, dan hieronder op upload bestand klikken, bestand selecteren en invoegen als volledige afbeelding

Om de railing mooi gebogen te laten meelopen over de fortuining had ik nog gestoomd beuken liggen in de maat 3x6mm deze heb ik zo ver als kon rond gezet net voor het breken. Uit deze rondingen kon ik korte stukjes snijden en met schuren de gewenste korte stukjes maken. Nu loopt het mooi door de railing. De fortuining is nu ook voor de derde keer geverfd in het blauw. We gaan weer door met de railing.
20181208_172948.jpg
20181208_204037.jpg
20181208_204049.jpg
20181208_222756.jpg
20181209_102045.jpg

Laatst bewerkt:
Vandaag was het weer mogelijk om bij daglicht een paar foto's te maken. Ik zie zelf bij daglicht ook veel meer dan bij lamplicht. Met name in het verfwerk even nog wat bijwerken. In vergelijk met de foto van een week geleden is er behoorlijk gewerkt aan de verschansing en de railing .
20181209_115921.jpg
20181209_115935.jpg

Bijlagen

• 20181209_115921.jpg
    20181209_115921.jpg
    317,6 KB · Weergaven: 143
Laatst bewerkt:
Prachtig werk Hans! Wat ik wel een klein beetje jammer vind (iets wat ik al op eerdere foto's ook heb gezien) is dat de galjoen regelingen niet symmetrisch zijn geplaatst. De regelingen aan SB zitten best wel een stuk lager als die aan BB, hetgeen ook weer op deze (onderste foto) goed zichtbaar is. En ik wil echt niet op iedere slak zout leggen, maar het valt op als je het model van voren fotografeert. Maar verder niets dan lof:thumbsup:

20181209_161731.jpg
Prachtig werk Hans! Wat ik wel een klein beetje jammer vind (iets wat ik al op eerdere foto's ook heb gezien) is dat de galjoen regelingen niet symmetrisch zijn geplaatst. De regelingen aan SB zitten best wel een stuk lager als die aan BB, hetgeen ook weer op deze (onderste foto) goed zichtbaar is. En ik wil echt niet op iedere slak zout leggen, maar het valt op als je het model van voren fotografeert. Maar verder niets dan lof:thumbsup:
Tijdens het maken van deze regelingen was ik ontzettend geconcentreerd hoe deze aankwamen bij de leeuw en de aansluiting bij de berghouten. Ook heb ik ze gebogen rond een malletje. Wat er uiteindelijk aan de hand is dat de bolling aan stuurboord en bakboord niet gelijk is. Door de overlengte die ik gehouden had ben ik bang dat ik ze niet allemaal gelijk heb afgesneden. Vandaar dat de bolling aan BB zijde hoger is komen te zitten. Ik had het niet direkt gezien en meer bezig hoe beide regelingen ten opzichte van elkaar liepen. Daarnaast zat tijdens het lijmen er behoorlijk wat klemmetjes op wat het zicht op de regelingen belemmerde. Toen alles goed vast zat had ik het ook gezien. Maar de triomf van ze zitten overheerste uiteindelijk. Ik had het inderdaad gezien maar vond het binnen mijn marge vallen. Maar nu ik nogmaals kijk..... er zit een verschil in van 2mm en dat is toch behoorlijk zichtbaar.. ook hier maar even een nachtje over slapen of ik besluit dit te veranderen.

Om alle ornamenten netjes op de spiegel te plaatsen heb ik eerst de werkelijke maten overgenomen en hiervan een mal gemaakt van karton. Het is passen en schuiven tot het naar mijn zin is. De buitenste ornamenten zette ik vast met spelden maar ook het ornament met de 7 Provincieen . De leeuwen houden met de klauwen het ornament vast. De ruimte om iets te schuiven zitten dus in deze leeuwen die er tussen moeten komen.
20181210_131611.jpg
20181210_133645.jpg
Aangezien de resin-deeltjes vlak gegoten zijn heb ik aan de achterzijde een groefje gevijld zodat de klauwen over het ornament schuiven. Alle ornamenten zijn iets bollend gegoten( adhesie of cohesie heet dit natuurkundig verschijnsel dacht ik) deze bolling is vlak geschuurd door alle ornamenten vlak te schuren over een stukje schuurpapier. Zo komen ze straks hoop ik mooi vlak op de spiegel te zitten.

Als ik dergelijke kleine dingen moet bewerken, bij mij gaat het dan om houtsnijwerk, dan bevestig ik het werkstukje altijd met dubbelzijdig plakband op een vlakke plaat. je hebt dan je handen vrij om te schilderen zonder dat je het werkstuk vast moet houden. Met spelden gaat het ook, maar die zitten dan ook weer in de weg. Als het klaar is maak je het gewoon los van het plakband.
Constant

Als ik dergelijke kleine dingen moet bewerken, bij mij gaat het dan om houtsnijwerk, dan bevestig ik het werkstukje altijd met dubbelzijdig plakband op een vlakke plaat. je hebt dan je handen vrij om te schilderen zonder dat je het werkstuk vast moet houden. Met spelden gaat het ook, maar die zitten dan ook weer in de weg. Als het klaar is maak je het gewoon los van het plakband.
Constant
Ik plak ze op een stukje schilders tape wat ik ondersteboven op een plaatje heb liggen, dat gaat ook goed

Constant
Het ging er hier niet om het te schilderen van de onderdelen. Maar meer hoe dit in elkaar ging passen aangezien er weinig ruimte was en de leeuwen het bord vast moesten houden. Dit kon ik beter doen op een malletje als op het schip zelf.

Boven de draperieën en tussen het later aan te brengen hakkeborod is nu de balustrade aangebracht. Tegen de binnenzijde is een bank gemaakt. Ook werd dit wel gebruikt als klep waar de spullen in zaten om de lampen te ontbranden. Deze bank wordt straks nog onderbroken door de voet van de vlaggenmast. Ik had hier nu nog even zicht op hoe dit te maken maar als ik aan dit onderdeel ga werken zien we dat t.z.t weer wel.
20181211_213054.jpg
20181211_213059.jpg
20181211_224129.jpg
20181211_223236.jpg
20181211_224231.jpg

Laatst bewerkt:
Back