Hans heeft het hierboven over de "veel besproken bolling". Uiteraard kan/moet ik me dan aangesproken voelen omdat ik de modeldoos ontworpen heb. Ik heb me voor het laatste dek eigenlijk het meest laten leiden door de Batavia. Deze heeft ook een dergelijke bolling in het dek, en ik heb in een ver verleden eens met iemand van de Bataviawerf hierover gesproken waarom die bolling erin zat. Wat me nog van het verhaal bijstaat is dat de ruimte eronder niet zo groot was en dat er over een groter deel op deze wijze meer staruimte binnen was.
In hoeverre de lange bolling op de Batavia authentiek is weet ik niet. Ik heb het wel bij het maken van de tekeningen voor de Zeven Provinciën zo overgenomen (kopiëren en plakken kan in AutoCad namelijk ook), maar kom het in de diverse boeken (Dik, Blom etc.) inderdaad niet tegen. Te nonchalant gedaan dus...
.
@ Hans - het is aan jou om het eventueel te veranderen op je model, ik pas het in elk geval aan in de tekeningen.
In hoeverre de lange bolling op de Batavia authentiek is weet ik niet. Ik heb het wel bij het maken van de tekeningen voor de Zeven Provinciën zo overgenomen (kopiëren en plakken kan in AutoCad namelijk ook), maar kom het in de diverse boeken (Dik, Blom etc.) inderdaad niet tegen. Te nonchalant gedaan dus...

@ Hans - het is aan jou om het eventueel te veranderen op je model, ik pas het in elk geval aan in de tekeningen.