De Zeven Provinciën Hans

Hans heeft het hierboven over de "veel besproken bolling". Uiteraard kan/moet ik me dan aangesproken voelen omdat ik de modeldoos ontworpen heb. Ik heb me voor het laatste dek eigenlijk het meest laten leiden door de Batavia. Deze heeft ook een dergelijke bolling in het dek, en ik heb in een ver verleden eens met iemand van de Bataviawerf hierover gesproken waarom die bolling erin zat. Wat me nog van het verhaal bijstaat is dat de ruimte eronder niet zo groot was en dat er over een groter deel op deze wijze meer staruimte binnen was.
In hoeverre de lange bolling op de Batavia authentiek is weet ik niet. Ik heb het wel bij het maken van de tekeningen voor de Zeven Provinciën zo overgenomen (kopiëren en plakken kan in AutoCad namelijk ook), maar kom het in de diverse boeken (Dik, Blom etc.) inderdaad niet tegen. Te nonchalant gedaan dus...:oops:.

@ Hans - het is aan jou om het eventueel te veranderen op je model, ik pas het in elk geval aan in de tekeningen.

Het zou zeer eigenwijs zijn jullie welgemeende en terechte adviezen in de wind te slaan. Ik wilde uiteraard bouwen zoals de tekeningen aangaf en zoals dit schip is ontworpen. Ik heb de bolling van het dek gehaald oftewel weggesloopt. Kolderstok bood me spontaan een nieuw dek aan. Uiteraard! zal je zeggen.... maar service bieden en vragen of ik genoeg planken voor een dek hebt is lang niet vanzelfsprekend. Maar ik had ruim voldoende en heb hier gelijk werk van gemaakt. Slopen zijn we niet gewend en dat leverde me een knappe snijwond op...o_Oo_O
IMG-20181130-WA0005.jpeg
IMG-20181130-WA0007.jpeg

Laatst bewerkt:
De bolling is terug gebracht tot de gewenste lengte en geeft ruimte achter de deur om binnen te komen. Dit is gemaakt uit resthout noten en allereerst tegen elkaar gelijmd om delen te suggereren. Deze bolling is op het dek geplakt en ben er weer rondom gaan beplanken. Zie het resultaat. Bedankt voor jullie opmerkingen. Weer een stukje verder naar een realistische 7P
20181130_224845.jpg
20181130_232056.jpg
20181130_235050.jpg
20181130_235105.jpg

Laatst bewerkt:
Hans, ik ben pas kort geleden naar dit forum overgestapt dus heb ik niet alle discussies gevolgd over de 7 provinciën ,ik heb wel voor je de originele verslagen zoals ze indertijd in de modelbouwer zijn afgedrukt. Mocht je belangstelling hebben ze liggen klaar.( heb trouwens ook het boek van Dik met de tekeningen voor een replica. )
Kom ik even op terug.. bedankt alvast.

Tja slopen is altijd pijnlijk, in dit geval letterlijk en figuurlijk, maar het resultaat is er dan ook naar.:thumbsup:
Ziet er een stuk beter uit Hans, enne beterschap met de duim;);)

20181202_162543.jpg
20181202_163218.jpg
20181202_165139.jpg
20181202_164408.jpg
20181202_171345.jpg
20181202_175552.jpg
Op het bakdek komt aan de voorkant een railing met hier onder balusters uit resin. Allereerst zijn de railingen in de bolling van het dek gebogen. De balusters zijn uit plat gegoten deeltjes en zijn schoongemaakt en ontdaan van overtollig materiaal. Twee deeltjes worden rug aan rug tegen elkaar gelijmd. Nadien ben ik er met een borsteltje tussen door gegaan om het geheel schoon te maken en nog enigzins gelijk te borstelen. Resin is niet overdreven hard en door het borstelen net even mooier . Na het verven zijn ze tussen de beide railingen gelijmd de foto's spreken weer voor zich. Ik zal nu eerst de railingen aan stuur en bakboord moeten maken zodat dit er mooi tussen gaat passen en straks vrijhangt boven het dek.

Dit weekend en vandaag op mijn vrije dag lekker door kunnen werken. De railing op het bakdek is klaar. Op de fortuining zijn stukjes van 6mm gelijmd. O.a. met de Duyfken wist ik dat het lastig is als deze stukjes niet allemaal even lang zijn een strakke bovenste regel te lijmen. Om alle stukjes eenzelfde lengte te krijgen maakte ik een mal waar de stukjes tussen pasten. Door deze te klemmen kon ik ze perfect allemaal eenzelfde hoogte schuren. Zo krijgen we een railing op perfecte hoogte. De railing werd 4 keer onderbroken voor de kanonnen en aan weerszijde zijn 21 staandertjes van 7mm aangebracht. Van te voren als lat eerst geschilderd.
20181203_144951.jpg
20181203_145537.jpg
20181203_155234.jpg
20181203_205824.jpg
20181203_210444.jpg

Laatst bewerkt:
De railing werd 4 keer onderbroken voor de kanonnen en aan weerszijde zijn 21 staandertjes van 7mm aangebracht.]
Hans, ik tel er maar 20:mad:
Maarruh, alle gekheid op een stokje het staat er strak bij, weet uit eigen ervaring hoe moeilijk het is om dit zo te krijgen dus een diepe:worship:
Succes verder

Voor de goede orde: in de nieuwere dozen (deze is van serie 1) zitten tegenwoordig een ander type figuurtjes. Dat andere bouwers hier niet op het verkeerde been raken.

@Hans - als je eventueel deze nieuwe figuren wilt - even een seintje
@ andere 7P bouwers - mocht je de figuren zoals Hans ze heeft hebben - ook even een seintje graag.

En aan alle Kolderstok-bouwers: binnenkort de mogelijkheid tot een upgrade van de blokken in de doos.
Ik zal hier nog apart over berichten.

Voor de goede orde: in de nieuwere dozen (deze is van serie 1) zitten tegenwoordig een ander type figuurtjes. Dat andere bouwers hier niet op het verkeerde been raken.

@Hans - als je eventueel deze nieuwe figuren wilt - even een seintje
@ andere 7P bouwers - mocht je de figuren zoals Hans ze heeft hebben - ook even een seintje graag.

En aan alle Kolderstok-bouwers: binnenkort de mogelijkheid tot een upgrade van de blokken in de doos.
Ik zal hier nog apart over berichten.
Ik had de nieuwe figuren eveneens al in de doos zitten dus ik had al een keuze:) Daarbij spiekte ik in jou verslag en zag dezelfde figuren zitten als ik nu heb gebruikt. Ik zal het ook zo laten.
Waar ik natuurlijk wel nieuwsgierig naar ben is de upgrade van je blokken. Dit klinkt als iets spectaculairs en vernieuwend! Maar aan blokken ben ik nog niet aan toe voorlopig.

Back