Raymond,
Jouw vraag is eigenlijk niet in een kort antwoord op te lossen. Rene en Bert hebben je een mogelijk antwoord gegeven maar ik denk dat je nog verder moet gaan.
Je geeft zelf al aan dat je correcties hebt gemaakt d.m.v. 2 mixers te programmeren. Ik concludeer daaruit dat je je basis goed aan het maken bent , maar ik kan niet zien of je dat goed doet zo. Vijf posts terug heb ik een PDF document verwijzing geplaatst. Daar in staat beschreven hoe je de heli in de basis goed maakt. Het gaat erom dat alle mechanische sturing in de heli zorgt voor een super lineair gedrag van de tuimelschijf. Ik krijg de indruk dat je met het toevoegen van je mixers een fout hebt weggewerkt door een oplossing toe te voegen in plaats van de oorzaak weg te nemen. Kijk dus altijd eerst wat de oorzaak is en werk die dan weg. Als je tuimelschijf niet recht op en neer gaat als je enkel de pitch knuppel bedient, dan zijn:
1: de servo armpjes van verschillende lengte. (gemeten van as tot kogeltje)
2: swashplate mixers niet goed ingesteld
3: servo's ongelijk t.o.v. elkaar
punt 1 en 2 spreekt voor zich hoe je dat oplost. Punt 3 kun je oplossen door 3 exact gelijke servo's te kopen of door de servowegen in je zender zo in te stellen dat het gelijk loopt.
Als dan je tuimelschijf netjes op en neer gaat zonder weg te draaien is het tijd om de rotorkop te tunen. Da's lastig want er speelt heel veel in een paddle rotorkop.
Het opbomen van de heli naarmate je dichter naar volgas gaat is redelijk goed weg te krijgen, maar het gaat niet zomaar. Een paddle kop is altijd een compromis dus niets is 100% goed te krijgen en vrijwel alles wat je doet ten voordele van het ene heeft een invloed ten nadele van iets anders. Ik kan veel erover schrijven maar ik deel graag enkel waar ik ook ervaring mee heb, want theoretisch geneuzel heeft niemand wat aan. Nu op weg naar de kop die niet opboomt:
1: check je rotorbladen op voorloop en hang ze aan een pen.
Links een setje Turnagy's met maar liefst 7mm voorloop rechts een setje SAB met 1,5 mm voorloop.
Hebben ze 1 of hooguit 2mm voorloop dan mag je ze weer monteren, anders koop maar nieuwe. Mijn ervaring is met Hirobo, SAB , Rotortech en NHP. Hiervan heeft Rotortech bij mij telkens 0mm voorloop en ze zijn dus perfect. Helaas is de prijs niet zo perfect dus ik heb gesettled met SAB.
Waarom geen voorloop?: bladen met voorloop maken de heli zeer giftig op de rol en nick, vooral als de heli ook snelheid heeft. Wil je snel en snaarstrak vooruit op 1 lijn dan kan je die giftige bladen niet gebruiken. De paddles moeten namelijk de meester zijn en niet de bladen.
2: De paddle afstellen...... Weet dat de paddle reageert op de aanstromende lucht. In jouw geval het opbomen. Even kort door de bocht hier: De vele aanstromende lucht maakt dat de paddles een "up" signaal naar de rotor sturen. Een zwaardere paddle of extra gewicht zal ervoor zorgen dat er minder reactie op de aanstromende lucht is.
Echter heb ik ook te maken gehad met "over"-controle en dan raak je echt de weg kwijt.
leesvoer:
Flybar Paddles Explained
Flybar ratio and delta angle explained
Eén dikke waarschuwing vooraf. Als je 1 ding veranderd hebt, moet je eerst weer uitgebreid gaan testvliegen. Dus stel je hebt andere bladen gemonteerd, eerst weer vliegen en het verschil ontdekken. desnoods nog een keer met de oude bladen weer vliegen. Je moet weten wat er gebeurd nadat je iets veranderd hebt , anders kan je niet verder komen. Stel je veranderd twee dingen, dan kan je nooit achterhalen waardoor iets anders is gaan reageren....
Maaareeh, eerlijk is eerlijk, ik heb 2 Hirobo's waarvan 1 in pod and boom de andere in een romp. Sinds de andere in de romp zit boomt ie ook wat op. Ik heb er evenwel nog niet veel aandacht aan gegeven, maar het is ook nog niet opgelost. De pod en boom boomt bij mij niet op.......
John, je draad is lichtelijk gekaapt zo , maar misschien heb jij er ook wat aan. Of nog iemand anders......
Steven.