De weg naar de FAI F3C klasse....

John, rij eens een rondje op bedrijventerrein Papendorp. Bij Utrecht Kanaleneiland.
Veel braakliggende grasvelden en weinig verkeer en kijkers. Vooral in het weeken en 's avonds. Behalve ik dan misschien. Ik weet zo 1 of 2 stukken waarvan ik denk dat ze groot genoeg zijn. Zie ook Google earth.
Tussen sportveld, Mercatorlaan, AR kanaal en aluminiumfabriek Nedal. Groot stuk. Was het oude MVC veld ongeveer.
Succes,
Arie

Tis misschien wat verder rijden voor je maar in Amersfoort Vathorst zou je prima kunnen vliegen. Al lijkt het weer niet echt mee te willen werken vanaf morgen....
Laat maar weten of je interesse hebt, geef ik het veld wel door.
Anders succes a.s. zondag!

Dank je voor je aanbod, misschien een optie voor de komende maanden maar om even na het eten langs te gaan is het net te ver.

Troost je ,

Ik heb eigenlijk ook niet geoefend, moet het met de sim doen.........

Steven.

Ik vind het gewoon helemaal RUK in een woord dat ik totaal onvoorbereid in Odoorn verschijn. Ik heb een stall turn volgens mij vorig jaar juni een keer gevlogen en de Pull back heb ik............tja ik weet het niet eens ik denk 2010 of zo :( . Dus om nu ineens een pull back onvoorbereid te gaan vliegen lijkt mij niet handig, zeker omdat je weet dat het een zeer lastige figuur is

John, rij eens een rondje op bedrijventerrein Papendorp. Bij Utrecht Kanaleneiland.
Veel braakliggende grasvelden en weinig verkeer en kijkers. Vooral in het weeken en 's avonds. Behalve ik dan misschien. Ik weet zo 1 of 2 stukken waarvan ik denk dat ze groot genoeg zijn. Zie ook Google earth.
Tussen sportveld, Mercatorlaan, AR kanaal en aluminiumfabriek Nedal. Groot stuk. Was het oude MVC veld ongeveer.
Succes,
Arie

Arie, ik weet waar dit is en had deze locatie al eens eerder bezocht. Ik hoop dat het weer morgenavond beter is als vanavond en ga proberen er morgen langs te gaan. Ik laad morgen mijn accu's maar op het werk op zodat ik ze morgenavond in ieder geval vol heb. Ik moet wel want laden op het veld is er niet meer bij. Al met al een voorbereiding die dit jaar helemaal nergens op lijkt. Helaas is het niet anders en moet ik mij erbij neerleggen :cool:.

1e wedstrijd 2012 in Odoorn

Afgelopen 29 mei was het weer zover, de eerste wedstrijd voor het nieuwe seizoen. Zoals ik al eerder hier schreef waren de voorbereidingen dramatisch en ging totaal onvoorbereid naar Odoorn. Na een rit van 2 uur was ik rond 9 uur aanwezig, snel ff een bakkie koffie halen in het prachtige nieuwe onderkomen van de Odoorner vliegclub en toch maar even een vluchtje maken.

Er stond een aardig briesje en stond een beetje onzeker te vliegen, niet verwonderlijk na meer dan een half jaar niet meer gevlogen te hebben. Het ver weg vliegen had ik vanwege mijn zichtprobleem van vorig jaar al meer dan een jaar niet meer gedaan.

Maar na een vluchtje gemaakt te hebben was er zowaar enige innerlijke rust, ik wist nog hoe ik die stokkies op die doos die voor mijn buik hangt moet roeren om er een heli mee te besturen. Vervolgens maar weer met de overige piloten een praatje gaan maken, we hebben elkaar immers meer dan een half jaar niet meer gezien of gesproken.

Rond 10.15/10.30 begon de 1e vliegronde van de nieuwe F3N klasse gevolgd door de F3C en tenslotte de sportklasse. Zowaar 5 deelnemers in de sportklasse niet slecht, twee nieuwe gezichten Iwan en Darwin en deze twee kornuiten hebben laten zien dat ze echt wel kunnen vliegen. Ze vliegen in ieder geval figuren die ik (nog) niet kan/durf te vliegen.

Ik moest als tweede aantreden en onder toezicht van caller Steven heb ik mijn figuren gevlogen. De hover figuren gingen heel redelijk maar toen de FF figuren, de stall turn ging zowaar heel redelijk. De pull back is echt een zeer lastig figuur en had ik .....eh 1.5 jaar geleden voor het laatst gevlogen! Dat was voor mij even spannend maar het leek zowaar een beetje op een pull back. De landingsvlucht had ik nog nooit gedaan en twijfelde even of ik deze met hoge of lage toeren te doen maar besloot maar gewoon de idle up2 erop te laten staan.Damm....dat voel tegen zeg, ik kwam veel te hard aanvliegen en miste de cirkel totaal maar ach wat kan mij het boeien de eerste ronde zit erop en de boel is nog heel :cool: . Winnaar van de eerste ronde was Bas, hij vliegt de figuren zeer netjes is terecht dat hij de hoogste punten binnen haalt, 2e was good old Bennie en Iwan 3e, 4e was ondergetekende en 5e was Darwin.

De weersomstandigheden van deze dag waren wisselt, soms een vlagerige wind, dan bewolkt, dan weer een waterig zonnetje en in de loop van de middag was het zowaar even dusdanig warm dat de jas uit moest.

Mijn 2e ronde was vergelijkbaar met de 1e alleen tijdens de landingsvlucht ging het bijna fout, ik had nu besloten om het figuur in idle up1 te doen (lage toeren) en moest weer een correctie doen om in de cirkel te komen en op het allerlaatste moment haakte de verticale tail vin in de grond. Gevolg was een rare zwiep van de heli, het ging allemaal goed maar was op het randje. De 3e ronde was vergelijkbaar met de eerste 2 rondes, maar toch bleef ik erg geconcentreerd en was achteraf mijn beste ronde. Vorig jaar waren elke keer mijn laatste rondes de slechtste, dus toch weer iets verbetering.

De sportklasse werd gewonnen door de terechte winnaar Sebastiaan Kasman gevolgd door Bennie en 3e was Iwan. Winnaar in de F3N klasse was Bas de Groot en Cees Verplanke won de F3C klasse, mannen gefeliciteerd met jullie podiumplaatsen.

Nou de kop is eraf , helaas is de volgende wedstrijd alweer over twee weken en hoop toch een paar keer te kunnen oefenen. Het weer werkt ook dit weekend niet mee ben ik bang en ben ook nog hopeloos op zoek naar een geschikt veld. Ik heb wel iets gevonden maar is verre van ideaal maar moet het ermee doen. Ook moet ik mijn tweede heli invliegen want ook dat is nog niet gedaan, verder heeft de heli waarmee ik in Odoorn vloog wat aandacht nodig omdat de heli toch erg nerveus was tijdens de hover figuren(of was de piloot misschien nerveus :hammer:).

Ik wil de leden van de subcommissie, Laurens en de leden van de Odoorner vliegclub bedanken voor deze heerlijk ontspannen vliegdag.

Groet,

John

Laatst bewerkt:
Vandaag was het zowaar hele aardige dag, dus vanmorgen voor de zekerheid maar de accu's volgeladen misschien lukt het mij om even een paar vluchtjes te maken. Het weer bleef ook vanmiddag goed dus de boel in de auto geladen en hup naar het 'wild veld" er stond echter wel een aardige bries op de plek waar ik ging vliegen. Ik heb een veld gevonden (op aangeven van Arie :D) het is zeker niet ideaal maar ik kan er mee uit de voeten.

Eerst maar weer eens ruim rondgevlogen, dus ruime bochten vliegen en ver weg door de wind kreeg ik echter last van traanogen en moest even goed opletten maar het ging zeker niet slecht. Net als vorig jaar blijkt toch echt dat ik vlieguren moet maken, vorig weekend in Odoorn 4 accu's leeg gevlogen en nu merkte ik weer dat het vertrouwen weer langzaam terug komt. Ik heb in de straffe wind gehoverd en dat viel donders tegen. Ik heb de eerste zaken weer aangepast, gain van de Gyro en de dual rate instellingen van de kop iets aangepast en had het idee dat dit een kleine verbetering is. De komende week kijken of ik mijn 2e heli kan invliegen en heel misschien krijg ik de nieuwe kop deze week ook klaar dan is de heli echt weer wedstrijd klaar.

Ik zal er alles aan doen om in ieder geval iets beter voorbereid aan de start te komen bij de Dutch Nationals in Valkenburg dan in Odoorn :rolleyes:.

training

Gisteren zowaar weer een paar vluchten gemaakt op het "nood wild veld" , het is dat het moet maar ik vind het eigenlijk niets. Op het veld bij een vereniging kan je nog eens een praatje maken en je accu's laden maar nu sta ik eigenlijk plompverloren te vliegen.

Er stond wel weer een stevige bries en heb voornamelijk rondgevlogen, alleen maar om meer vertrouwen te gaan krijgen als de heli ver weg staat/vliegt. En zoals elke keer weer, hoe vaker je vliegt hoe beter het gaat. De wind stond dusdanig dat ik of met de wind mee vloog of vol tegen de wind in vloog, bij het keren dus oppassen want met wind mee gaat de heli er als een dolle vandoor. Wat mij wel opviel is dat zodra ik vol tegen de wind invloog de heli begon te springen, ineens iets omhoog en vervolgens weer enkele meters omlaag. Dit komt uiteraard omdat de bladen ineens meer lift krijgen maar heb geen enkel idee hoe ik dit ander moet opvangen door iets minder pitch te geven.

Een ander iets was toch wel de achtergrond waartegen ik de heli zag, soms erg donkere dreigende wolken en vervolgens weer een strak blauwe lucht. Ik merkte toch dat ik er last van had om te kunnen inschatten hoe de heli stond maar na 3 vluchten had ik toch een tevreden gevoel. Ik blijf mij de komende week bezig houden met het ver weg vliegen, rechte lijnen vliegen, en ook het aanvliegen met grote snelheden. Deze zaken wil ik eerst weer onder controle krijgen en dan zie ik wel hoe de figuren volgende week tot hun recht komen.

Op een andere punten van het helivliegen ga ik het anders doen, mijn Trex 600 moet ik nog steeds opbouwen na mijn crash van vorig jaar en deze wil ik z.s.m klaar hebben. Met deze heli MOET! het de komende weken gaan gebeuren, of de heli de grond in gaat of niet maar de looping moet ik maken!

Afgelopen winter ben ik behoorlijk enthousiast geworden door diverse schaalbouw draadjes en had 2 schaal rompen gekocht om er zo nu en dan eens rustig over het veld te kunnen vliegen. Maar als ik terugkijk naar de afgelopen maanden heb al niet eens tijd om te vliegen laat staan om te bouwen! Dus ik heb besloten alles buiten de Trex-en 700 en mijn Trex 600 te verkopen zodat ik daar ook geen tijd aan kwijt ben en mij voor de volle 100% kan richten om het vliegen en aanpassen van de helies. Komende zomermaanden moet ik gewoon een paar stappen naar voren maken om volgend jaar bij de wedstrijden iets moeilijkere figuren te kunnen vliegen.

Tenslotte ligt er nog mijn Staysee romp project, dat ligt stil maar laat ik liggen voor de winter. Ik wil wel een sab F3000 (kopie black shark) aanschaffen om te kijken of een romp het zicht van de heli zal verbeteren.

2e ronde NK op de Dutch Nationals!

Vandaag hebben we de 2 ronde gevlogen op vliegbasis Valkenburg tijdens de Dutch Nationals. Een groots opgezet evenement waar vele taken van modelvliegsport te zien was, je moest alleen wel je loopschoenen aanhebben want als je alles wilde zien moest je bijna 3KM lopen :neutral:.

Afgelopen dagen had ik wel een paar vluchten gemaakt maar de figuren die ik zou vliegen heb ik nauwelijks geoefend. Ik heb mij met name gericht op het rechte lijnen vliegen en ver weg. Dit gaat elke keer weer beter maar zal er nog diverse vluchten voor moeten gaan maken voordat het allemaal iets zelfverzekerder gaat.

Vanmorgen in de auto op weg naar Valkenburg zag het weer er niet al te best uit, bij Amsterdam regende het behoorlijk en pas bij de poort van het vliegveld zag ik de eerste opklaringen. Het weer heeft zich vandaag echt van zijn beste kant laten zien want verder heeft het niet geregend en was het een schitterende vliegdag.

Ik moest als eerste in de Sportklasse, van de 5 deelnemers, aantreden en tijdens het tweede figuur landde ik met de heckrotor in het hoge gras en vervolgens zat er een half voetbalveld aan gras in mijn heckrotor gedraaid. Mijn Caller Ronald verwijderde rustig en bedeesd het gras uit mijn heckrotor en onder druk van een jurylid die de druk opvoerde door te roepen: "nog 2 minuten" begon ik aan mijn volgende figuur. Mijn eerste ronde vond ikzelf niet al te best gaan, maar de jury beloonde mijn met een 3e plek de eerste ronde dus viel het toch wel mee. Mijn tweede en derde ronde voelde zelf al veel beter en dat vond de jury ook want in de einduitslag ben ik 2e geworden! Voor mijzelf wel een verrassing, ik heb de overige deelnemers niet echt gevolgd maar had niet de indruk dat die het slechter deden dan mijzelf. Maar goed een 2e plek geeft wel weer een boost voor de rest van het seizoen!

full

Ook nieuwkomer Darwin ging met een beker voor zijn 3e plek naar huis. Winnaar was Sebastiaan die met schitterend strak gevlogen figuren de terechte winnaar van de Sportklasse was!

Foto's staan morgen op www.dutchf3c.nl

Laatst bewerkt door een moderator:
Het was weer een mooie wedstrijddag, als het zo doorgaat hebben we misschien een compleet seizoen met geen enkele crash. Het viel me thuis wel op dat ik zo rood als een biet ben, terwijl er voor vandaag zware regenbuien en onweer voorspeld was.

http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?p=2581064#post2581064

Ja, het was weer een gezellige dag, en vooral hadden we geluk met het weer !

Het was een groots opgezet evenement en er waren veel andere disciplines te zien, jammer dat ze zover uit elkaar lagen.

Wat betreft de faciliteiten, dat had wel wat beter gemogen. Vooral de catering was ver lopen en ook het aanbod was niet erg veel. In mijn ogen een puntje voor verbetering voor volgend jaar.
De aanvangstijd van de prijsuitreiking liep helaas flink uit dus ook hier een verbeterpuntje.

Organisatie van de wedstrijd zelf verliep wederom prima !
Helaas was het aantal deelnemers iets minder, maar dat had dan weer als voordeel dat er ruimte was voor pauzes of vrij vliegen.

Hopelijk is er nog een mogelijkheid voor een wedstrijd in Venlo op 2 of 3 juni, vanwege afzegging van de dutch3D meeting op die dagen.
Ik heb begrepen dat de organisatie hier serieus naar gaat kijken, zodat we in totaal (incl. vlissingen) toch 4 wedstrijden kunnen vliegen, want 3 wedstrijden is wel weinig.

Tot de volgende keer !

Bas

Zie je wel,

Het gaat allemaal een keer gebeuren. Nog 1 plaatsje hoger en dan F3c!
Gefeliciteerd met de 2e plek John. Ga zo door, dit is de weg naar F3c!
Jammer dat ik het spektakel heb gemist!

Steven.

Deelnemer 3DHFCLUB10

Zo terug van vakantie en het mooie weer is blijkbaar ook op mijn vakantie bestemming gebleven want ik ben terug het weer is hier gewoon ruk. Maar vanavond toch even vlug 2 accu's volgepropt en ben even naar mijn hover veld gereden om weer eens ouderwets wat pirouettes te gaan maken en het nose in weer even scherp te zetten. Afgelopen keren heb ik voornamelijk rondgevlogen omdat ik dat vorig jaar weinig heb gedaan en dat gaat alweer stukken beter dan enkele weken terug.

Helaas is de volgende wedstrijd pas in September!! en heb dus wat maanden om nieuwe dingen te gaan proberen. Ik heb mij ook opgegeven als een deelnemer voor de 3DHFCLUB, voor degene die niet weten wat het is:3DHFCLUB10 | RCHN het is een intiatief van Henry Luchtmeijer (Helifreakz). Het concept spreek mij zeker aan een ondanks dat ik nog niet zoveel moeilijk figuren kan vliegen zie ik hier wel een kans en hulp die mij geboden wordt om verder te komen. A.s 10 juni is de eerste ronde en ga wel zien wat het gaat worden, in ieder geval wel weer een reden om meer te vliegen en ook weer een extra kans om voor een jury te vliegen die mijn vliegcapriolen beoordeeld. Ik laat het over mij heen komen en zal ook proberen om een steentje bij te dragen om het project van Henry te laten slagen.

Dus komende week weer veel ...vliegen,vliegen en nog eens vliegen als dat kl$%^weer maar een beetje goed blijft.

Update

We zijn weer een paar weken verder, op 10 juni ben ik toegetreden tot 3DHFClub10 en ingestapt op level 2. Voor mij geen verrassing omdat ik donders goed weet waar ik aan moet werken...de Aerobatic figuren! Bas de Groot gaf iedere piloot voldoende feedback zodat een ieder weer waar hij aan moet werken om verder te komen.

Ik heb de afgelopen weken niet stil gezeten en heb mijn 2e heli weer vlieg klaar en ingevlogen, ik moet alleen de V2 F3C kop nog bouwen en monteren maar concentreer mij nu alleen op het vliegen. De Trex 600 is weer opgebouwd en heb daar vorige week weer de eerste vluchten mee gemaakt, er zat een kleine onbalans in maar heb deze als het goed is vandaag opgelost. De Trex 600 heb ik gebombardeerd tot 'Dood of de gladiolen' heli, ik MOET verder en ik denk dat de 600 heli mijn €-angst op de achtergrond zet zodat ik de komende weken verder kan met een looping maken, flippen en rollen. Nu de 600 ook klaar is kan ik mijn training sessies ook weer uitbreiden en mij op verschillende zaken richten.

Met de 700 heli ga ik mijn hover figuren verder uitbouwen, ik ga alle figuren zowel links als rechts oefenen om beter rekening te kunnen houden met de windrichtingen.

Om een voorbeeld te geven, de landingsvluchten die ik tijdens de 2 wedstrijden maakte deed ik altijd vanaf de rechterkant omdat ik mij bij dat aanzicht het prettigst voelde. Nadeel was dat ik op beide dagen met de wind MEE vloog en de grootste moeite had om de snelheid uit de heli te houden tijdens de landingsvlucht. Het resulteerde elke keer weer dat je net voor de landing veel te veel snelheid had, gewoon omdat de wind de heli teveel snelheid gaf. De week na de Dutch nationals ben ik eens serieus gaan oefenen met de landingsvlucht met de wind mee en tegen de wind in. Pffff wat een verschil :confused:, met de wind mee kreeg ik het gewoon niet voor elkaar om de snelheid onder controle te krijgen. De landingsvlucht tegen de wind in was ineens een heel ander verhaal, de snelheid was prima te doseren en de landing was eigenlijk een ...eitje ;). Zo zie je maar weer, je MOET alle figuren van beide zijden kunnen uitvoeren.

De 600 ga ik dus inzetten om de FF figuren te oefenen, ik ben al extra reserve onderdelen aan het inslaan zodat ik de heli zo weer kan opbouwen mocht ik hem per ongeluk een beetje beschadigen/stuk maken :oops: .Mijn sessies kunnen dus uit 6 vluchten bestaan en dan moet ik volgens mij deze zomer een heel eind verder komen....(hoop ik).

Dat klinkt allemaal erg goed, en je keuze om 1 heli aan te wijzen om mee los te gaan zonder angst om deze stuk te vliegen gaat je progressie zeker vergroten. Top succes.

Een ander iets was toch wel de achtergrond waartegen ik de heli zag, soms erg donkere dreigende wolken en vervolgens weer een strak blauwe lucht. Ik merkte toch dat ik er last van had om te kunnen inschatten hoe de heli stond maar na 3 vluchten had ik toch een tevreden gevoel. Ik blijf mij de komende week bezig houden met het ver weg vliegen, rechte lijnen vliegen, en ook het aanvliegen met grote snelheden. Deze zaken wil ik eerst weer onder controle krijgen en dan zie ik wel hoe de figuren volgende week tot hun recht komen.

Als je bij donkere lucht moeite hebt met het silouette van de heli moet je eens een bril met gele of oranje glazen proberen, bijv wielren brillen. Gaat er een schitterend heldere wereld voor je open ;)

Zelf afgelopen week bij een van onze leveranciers een oranje veiligheids bril gekocht van 2 euro ( wel modieus model) en die geeft het zelfde effect. :cool:

En die landingsvlucht wind mee.. tsja als ik dat doe met mn schaalheli verongelukken ze beiden ;) Heb je gewoon weinig controle over je snelheid, en neerwaartse druk van de wind op je rotordisc als je gaat afvangen. En of het nu mijn Hughes 500 is of de henseleit... ik vlieg altijd een landings vlucht tegen de wind in. Al is het alleen al omdat het een mooi gezicht is :)

Als je bij donkere lucht moeite hebt met het silouette van de heli moet je eens een bril met gele of oranje glazen proberen, bijv wielren brillen. Gaat er een schitterend heldere wereld voor je open ;)

Zelf afgelopen week bij een van onze leveranciers een oranje veiligheids bril gekocht van 2 euro ( wel modieus model) en die geeft het zelfde effect. :cool:

En die landingsvlucht wind mee.. tsja als ik dat doe met mn schaalheli verongelukken ze beiden ;) Heb je gewoon weinig controle over je snelheid, en neerwaartse druk van de wind op je rotordisc als je gaat afvangen. En of het nu mijn Hughes 500 is of de henseleit... ik vlieg altijd een landings vlucht tegen de wind in. Al is het alleen al omdat het een mooi gezicht is :)
2 euro?!! kan je me pmen waar ik er ook zo een kan krijgen? ik heb er zaterdag een uitgeprobeerd en moet zeggen dat t is alsof je heli of plane in de spotlight staat, niet normaal!

@john ik zit trouwens op kamers in kanaleneiland, wil wel keertje komen kijken of evt meevliegen als je dat oke vindt(als ik me 6hv een keer kan meeslepen xD)

@Silentscope: dan kan je mij (bijna) uit je raam zien vliegen want mijn wildvliegveld ligt naast de prins claus brug, en dat ligt tegen kanalen eiland aan.

Back