De weg naar de FAI F3C klasse....

Sorry, maar als dat zo is dan zijn de passingen ruk.
Ik heb de "oude" 700 grips waarvan de buitenste lagers nog nooit gelijmd zijn en er zit geen greintje speling op.

Sorry, maar als dat zo is dan zijn de passingen ruk.
Ik heb de "oude" 700 grips waarvan de buitenste lagers nog nooit gelijmd zijn en er zit geen greintje speling op.

Ze zaten bij de 700's die ik nu heb wel erg los idd, maar ik lijm altijd ALLE lagers die in alu zitten. sommige zitten losser dan andere, maar NIET lijmen heeft als gevolg dat ze kunnen gaan draaien in het metaal met alle gevolgen van dien. Heckrotorlagers bijv.

Is echt niet nodig hoor Rob naar mijn mening.
Alleen als er redelijk hoge toeren op komen (op je hoofdas of i.d.d. heckrotor bijv.) wordt dat interessant.
Maar goed, i rest my case ;).

Ik heb ze ook niet vast gelijmd.
In de tail kan ik me iets bij voorstellen dat je dit doet.
Maar de koplagers draaien nooit rond. Ze draaien maar 50 graden of zo.

Wat ik zou doen is elimineren van opties.
Ga naar Almere en "leen" even de kop van Rob (van zijn heli dus ;)).
10min werk en je weet ineens een hoop meer waar je het moet zoeken.
Eventueel ook nog de tail even omzetten.
Als Rob dit ook goed vind tenminste :rolleyes:

Allen dank voor jullie meedenken en aandragen van ideeen, alleen betreft de lagers in de bladhouders lopen de meningen uiteen en weet ik eigenlijk niet wat wijsheid is. Ik zal vanavong eens kijken of ik de lagers los kan krijgen door verhitting zodat ik kan kijken of het uitmaakt als ik ze niet lijm.

Verder heb ik ook een Quick Uk tail op de heli zitten en heb deze zo uit de verpakking op de heli geschroeft. Ik zal alle aangedragen tips gaan uitvoeren de komende avonden en zal in het weekend zien wat het opgeleverd heeft. Mijn eerste zorg is de trilling uit de heli halen en als deze er komend weekend nog steeds in zit dan zal ik een afspraak met Rob gaan maken.

Elk nadeel heeft ook zijn voordeel, ik leer weer heeeel veel van deze problemen!

John, voor zover mijn ervaringen met trillingen; bij mijn ion-x2 is het erg afhankelijk van de dempers in de kop. Onder exact dezelfde condities heb ik met harde dempers resonanties en met 1 tikkeltje zachtere dempers niet meer.
Verder hangt het ook erg af van headspeed. Elk "lichaam" heeft een 'eigenresonantie' die 'aangeslagen' kan worden, vergelijk het met de snaar van een viool of gitaar. Als je de headspeed veranderd kun je buiten het gebied komen van de eigenresonantie en heb je minder last van de trillingen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Resonantie

Bas

Laatst bewerkt:
John,

Kijk uit met verhitting.
De lagers kunnen hierdoor ook kapot gaan.
Het zou zonde zijn als je hierdoor je lagers molt en dadelijk er achter komt dat dit niet de oorzaak is.
Kop lenen van iemand. Desnoods van een normale TREX.
De mijne zou je zo mogen lenen voor een test, maar is FBL :(

John,

Kijk uit met verhitting.
De lagers kunnen hierdoor ook kapot gaan.
Het zou zonde zijn als je hierdoor je lagers molt en dadelijk er achter komt dat dit niet de oorzaak is.
Kop lenen van iemand. Desnoods van een normale TREX.
De mijne zou je zo mogen lenen voor een test, maar is FBL :(

Pfff...... dus maar niet verwarmen :( en dus de lagers maar ff laten zitten is voorlopig de enige optie.

Ik zie wel iets in de opmerking van Bas, misschien is 1900 toeren precies het gebied van de eigen frequentie van de kop en moet ik eens kijken wat er gebeurt als ik de rpm iets verhoog naar bijv 1950 toeren.

Zijn er mogelijkheden om bijv de dempers te modificeren, is dat iets??

Ik weet dat bv. Mark Christy bij de Rave de dempers zachter heeft gemaakt door ze 8-hoekig te maken; het eerste indrukmoment is dus zacht maar naarmate de dempers verder ingedrukt worden, worden ze ook harder.
Ik twijfel zelf nog om dat eens te proberen met een nieuw setje dempers.

Vroegah bij mijn Raptor90 kookte ik mijn dempers een paar minuten.
Hierdoor werden ze harder.
Maar ik denk niet dat je ze harder wilt hebben voor F3C.

Ik weet dat bv. Mark Christy bij de Rave de dempers zachter heeft gemaakt door ze 8-hoekig te maken; het eerste indrukmoment is dus zacht maar naarmate de dempers verder ingedrukt worden, worden ze ook harder.
Ik twijfel zelf nog om dat eens te proberen met een nieuw setje dempers.

Hmmm, ik zal Mark Christy eens mailen over mijn problemen, toevallig heb ik met hem een goed mailcontact ;)

Elastomeren koken heeft inderdaad een verzachtend effect.
Maar ze harden na een poosje ook weer uit.
inkepingen maken in de omtrek verkleind het rakend oppervlak en maakt ruimte voor zijdelingse uitzetting.
De diepte van de groeven bepaald meer dan de breedte.
zijn de groeven erg ondiep dan zit je al snel weer op de stugge massa.
Wat dat precies doet, en het effect ervan is heel moeilijk vooraf te bepalen, moet je inderdaad testen.
Bij een zwevende as die ook voor of na kan lopen neemt het voor en naloop effect uiteraard ook toe als de dempers minder veerkracht hebben.

Eigenwijs als ik ben, heb ik de buitenlagers iets verwarmt en kon die daarna uit de bladhouder verwijderen. Wat mij nu wel opviel was dat het open lager aan 1 kant verkeerd om zat :hammer:zou dit de ellende 'kunnen' veroorzaken?

En wat is nu wijsheid.......de buitenlagers weer vast lijmen.

Niet echt John,
wel als je de inner en outer lagerschaal had verwisseld, maar ik neem aan dat dat goed zat ?

Rob, ja die zaten wel goed!

Ondertussen heeft Mark Christy ook al gereageerd en hij komt met dezelfde zaken zoals hier al eerder gemeld zijn :confused:

is dat nog niet gebeurd dan john ?!

@Bas,Jawel maar er zit een verschil van 0.2 gram in de bladen en het zwaartepunt verschilt 1 mm :? ik kan mij alleen niet voorstellen dat dit dramatisch is maar zal het eruit halen.

@Rob, Mark Christy meld dat het wel uitmaakt als je het druklager verkeerd monteerd, het is mij alleen nog niet duidelijk of de lagers nu wel of niet vast moeten zitten, dit vraag ik nog ff bij hem na.

Back