De weg naar de FAI F3C klasse....

Misschien moeten we proberen om Patrick weer eens uit zijn kelder te krijgen..... Ik krijg mijn plug nog niet eens fatsoenlijk glad....

en wat detijd betreft ben ik eigenlijk gelijk gestemd, ik heb niet echt de tijd om er mallen van te maken.

Patrick is al heeeeeeel lang uit het zicht! Jammer want ik heb van de zomer de mallen van hem gezien en hij was er toen echt serieus mee bezig en die zagen er goed uit!

Jullie hebben wel gelijk. Ik vind die romp echt supermooi, maar met het programma van tegenwoordig heb je niet echt veel voordeel van een aerodynamische romp. Toch vind ik het 1 van de mooiste dingen van F3C.

Heckrotor

Ik ben maar eens zeer kritisch naar de heckrotor aansturing aan het kijken om het "hunten" er toch uit te krijgen. Ik heb de kogel die nu in het 4e gaatje op de rudderhorn zit terug gezet naar het derde gaatje. De arm is dus korter geworden waardoor ik de gain waarschijnlijk iets terug kan zetten.

Tevens ben ik eens naar de achterkant aan het kijken en daar zit toch op twee plaatsen "iets" speling, het is op beide plaatsen maar een beetje maar bij elkaar is het toch behoorlijk te zien (voelen).

Bij de pijl 1, kan je de zilveren ring iets heen en weer op de bus heen en weer schuiven, strakker aandraaien van de bus vermindert de speling niet. Bij pijl 2 is de kogel ietie pietsie kleiner dan het gat van de arm waardoor ook hie een heeeeel klein beetje speling zit :confused:

full

Ik moet er maar eens een nachtje over gaan nadenken, misschien dat er meelezers zijn die ideeën hebben om de speling weg te krijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
John, ik heb de ruimte op de kogel opgelost door in het gat een laagje CA lijm te smeren en een nachtje uit te laten harden. Speling weg !
De lijm zal op den duur wel slijten maar een nieuw laagje zit er zo weer in.

Een andere optie zag in in het draadje van Heligek; die heeft er een andere hevel op gekocht met een Delrin bus waar de kogel in draait. Die is spelingsvrij. Maar ik denk niet dat de speling op de kogel het hunten veroorzaakt.

De speling op de bus door de lagers van de control ring zou je kunnen proberen om de lagers verder in de ring te persen (warm maken en dan met een passende dop of zo de lagers aandrukken/kloppen), heeft bij mij ook geholpen.

Ik heb nu GEEN speling op de heckrotor meer.

trainen en afstellen

Dit weekend was het in ieder geval droog dus ik heb gisteren en vandaag in totaal 6 vluchten gemaakt. Gisteren nog op een groter veld en vandaag op mijn hover veldje, ik denk dat het een van de laatste keren is geweest want ik heb RUIMTE nodig. zeker met deze grote jongen kan je wijd vliegen en heb dus ruimte nodig. Ik heb mij daarom als lid opgeven bij de lokale vliegclub, moet wel eerst mijn club brevet gaan halen anders mag ik daar niet vliegen. Aangezien het figuren zijn die ik vorig jaar regelmatig gevlogen heb moet het geen probleem zijn om dit te halen.

Ik had de kogellink op het servo armpje voor de heckrotor een gaatje terug gezet en was benieuwd of het hunten minder was. Het was idd iets minder maar het was er nog wel, ik heb de gain iets terug gebracht en heb tijdens de tweede vluvht ook de gouvernor gain terug gezet naar de waarde 10. Het werd iets beter maar het hunten was nog niet helemaal wel.

Ik heb er wel een probleem bij: ik liet de heli ook eens voor mij hoveren met 1900 toeren op de kop en zag toen dat er een trilleing in de heli zat. De heli trilde behoorlijk en moet nog op zoek naar de oorzaak :confused:. Verder heb ik een begin gemaakt met het instellen van de expo waarden, op de tuimelshijf heb ik vandaag 30% geprobeerd maar ik denk dat daar wel 35 tot40 % op ingesteld kan worden. Ik vind dat de cyclic toch wel vrij snel reageert op de stick bewegingen.

Gisteren heb ik een beetje rond gevlogen om een beetje vertrouwd te raken met deze machine, ik moet zeggen dat deze machien heerlijk rustig vliegt maar toch moet ik wel wennen aan de heli. Er stond een aardig windje maar het recht aanvliegen ging heel aardig. Echter toen ik merkte dat de heli bij 1900 toeren zo trild heb ik eigenlijk alleen maar gehoverd met 1500 toeren. Ook vandaag 3 accu's leeg gevlogen met 1500 toeren. Ik denk dat ik de toeren wel verhoog naar 1550 en de gain van de gouvernor iets hoger zet omdat ik toch dacht dat de gouvernor iets achterloopt om te corrigeren. Vandaag ook de gain van de gyro een heel stuk lager gezet n.l op 40 (Futaba) en nou is het hunten eigenlijk bijna weg.

Verder vlieg ik ruim 10 minuten op 1500 toeren en gaat er ongeveer 2800Mah weer in de Turnigy 5000 pakketten. De lipo's zijn iets warm maar nauwelijks voelbaar, dit zal uiteraard anders zijn als je minuten rondvliegt en wat figuren maakt maar dat zie ik dan wel weer. Ik zal ook eens de data loggen en kijken wat daar uit komt.

Verder dus het eerste begin gemaakt om de nieuwe hoverfiguren te oefenen en eigenlijk gaat het verder daar waar ik vorig jaar gestopt ben...MOEILIJK, MOEILIJK, MOEILIJK de heli is een stuk stabieler dan mijn Trex 600 maar maar het is en blijft een moeilijke opgave om figuren netjes en precies te vliegen. Ik moet wel zeggen dat een pirouette er nu wel iets netter uitziet. De gouvernor doet zijn werk goed en zorgt ervoor dat de heli in ieder geval op hoogte blijft.

Deze week eerst maar eens op zoek naar de boosdoender van de trillingen en hoop dit op te lossen.

Hoi John,

Ik heb bij mij ook een korter armpje op de servo gezet, maar OOK de kogellnks VEEL losser gemaakt, en nu is bij mij de tail vrijwel stil. Er zit nog wel iets in maar heel weinig. Ik heb de gain op 90 ! staan en kan nog hoger. Governor gain staat nog steeds op 15.
Probeer eens andere tailblades ! De Aligns zijn nogal scherp en dus een hoge mechanische gain, tailblades met een dikker profiel hebben minder mechanische gain en reageren rustiger rond center.

De trillingen rond 1900 is niet goed, haal je bladen eraf en kijk of het er dan nog in zit. Zo ja check je paddels, zo nee check je main blades. het kan ook nog uit de tail komen. Check tailblades en torque tube.

Ik heb vandaag ook weer heerlijk gevlogen, ik begin nu aan 'm te wennen.
Ik vind 'm nog steeds iets te in-direct, dat kan ook aan de zachte bladen liggen, maar ook de flybar ratio vind ik te laag. Ik denk toch aan de 3D mix hevels, die zijn aan de bladhouder kant iets langer, dus wordt de ratio iets hoger.

gr,

Rob

Probeer eens andere tailblades ! De Aligns zijn nogal scherp en dus een hoge mechanische gain, tailblades met een dikker profiel hebben minder mechanische gain en reageren rustiger rond center.

Welke tailblades stel je voor?

Ik heb de gain op 90 ! staan en kan nog hoger.

De waarde zegt mij niet zoveel, 40 bij mij (futaba) is weer een heel andere waarde bij jou.

De trillingen rond 1900 is niet goed, haal je bladen eraf en kijk of het er dan nog in zit. Zo ja check je paddels, zo nee check je main blades. het kan ook nog uit de tail komen. Check tailblades en torque tube.

Zal ik doen en hoop dat ik het zal vinden, zou het in de dempers zitten?

Ik heb vandaag ook weer heerlijk gevlogen, ik begin nu aan 'm te wennen.
Ik vind 'm nog steeds iets te in-direct, dat kan ook aan de zachte bladen liggen, maar ook de flybar ratio vind ik te laag.

Wat bedoel je met in-dierct?

Tail blades: bv NHP's

90 is bij mij hetzelfde als 80 bij Futaba;
JR heeft 0-50 en 50-100 dus als ik op 90 zit zit ik op 80 % van de uitslag.

Ik bedoel met indirect dat in vergelijking to mijn vorige heli's de reacties bij deze heli minder fel zijn en ook wat lijken na te ijlen na een stuurbeweging. Het is niet schokkend maar wel merkbaar.

gr,
Rob

Tail blades: bv NHP's

90 is bij mij hetzelfde als 80 bij Futaba;
JR heeft 0-50 en 50-100 dus als ik op 90 zit zit ik op 80 % van de uitslag.

Ehh, ik had hem eerst op 50 staan toen naar 60 en zit nu op 40? en nu is het hunten weg....ik snap er niets van als jij op 90% vliegt :confused:

je moet de gain verhogen totdat ie "heftig" begint te oscilleren en dan enkele punten zakken.
Als er dan nog een laagfrequente kwispel in zit dan ligt het aan de gyro zelf, de governor, of iets mechanisch.

Oefen sessie incl. fine tunen

Zo weer een oefen- en test weekend verder. Heb de gouvernor gain weer terug gezet naar 15 en heb ook de toeren voor het hoveren naar 1550 gezet en hiermee vliegt de heli weer een stuk mooier.

Afgelopen week ook de heli laten lopen zonder hoofdrotorbladen en zonder heckrotor aandrijving om te onderzoeken waar die trillingen vandaan komen als de heli 1900 toeren draait. In deze opstelling zie ik geen enkele trilling, ook de bladen nagewogen en daar zat niets in. Ik heb de bladhouders gedemonteerd en daar merkte ik dat er in de twee buitenste lagers iets beweging zat :confused:. Ik heb de lagers gedemonteerd en de buitenkant van de lagers en de binnenzijde van de bladhouders ontvet en opnieuw voorzien van lagerlijm, alleen nu een beetje meer dan de vorige keer. Ik dacht dat dit het trilling probleem zou zijn. Echter merkte ik toch nog een kleine trilling als ik met 1900 toeren hover, het is beduiden minder dan voorheen maar er zit nog wel iets in de heli. Misschien toch de heckrotor aandrijving?

Ik weet niet of het er iets mee te maken heeft maar de staart is ook nog niet 100% strak, stukje bij beetje word het beter maar het komt en het gaat weer weg? Of dit met trillingen te maken hebben die ergens in het mechaniek zitten, ik weet het niet. Misschien is het het schuimpje waar de gyro op gemonteerd is. Ik heb op verschillende forums gelezen dat piloten er een dikker schuimpje onder de gyro plaatsen waardoor de gyro beter werkt. Misschien werkt het bij mij niet en moet ik er een dunner schuimpje onder gaan plakken.

full

Ik ga het in ieder geval proberen, ook heb ik de chinese weight mods gemonteerd. Om nou te zeggen dat het stukken beter was...NEE. Nou ben ik geen expert en zal het effect wel zichtbaar zijn bij de meer ervaren piloten of zit er toch iets structureel verkeerd :(.

Ondanks dat de heli nog niet 100% goed is heb ik wel weer 6 vluchten gemaakt en ben in ieder geval de hover figuren aan het oefenen. Omdat ik lid ben geworden bij vliegclub midden Nederland moet ik ook in het bezit zijn van een brevet. Echter heb ik deze niet en heb dus vanmiddag maar even examen gedaan en het A-brevet gehaald :proost:
Komende week dus weer wat aandacht aan de gyro besteden en hoop het trillings probleem uit de heli te krijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou bij mij is de tail ook nog steeds niet strak. met 1950 toeren is hij wel strak, enkel in de hover niet. ik weet ook 1-2-3 niet wat de oorzaak is. De trilling bij 1900 kan heel goed de tail aandrijving zijn hoor. Ik merk best veel verschil met verschillen setje tailblades, misschien moet je die eens wisselen ?

Zelf heb ik dit weekend ontdekt dat de hoofdas nogal wat speling had in de lagers, dus heb ik die vastgezet met groene lagerlijm en het hovert nu echt heel goed. Gisteren had ik ook nog een soort van onrust in de heli bij 1550 maar die was vandaag verdwenen. Behalve de tail dan. Verder houdt de tail heel goed, ook bij de pull back met roll dus dat is het probleem niet. In de looping met pirouette heb ik ook geen probleem met de tail, hij pirouette er prima doorheen. De gyro doet dus wel wat ie moet doen.
Misschien wat jij zegt John, een ander dempingsmateriaal proberen.

gr,
Rob

zoeken naar het tril probleem.

Nou, vanavond maar weer wat geprobeerd, ik heb de heli zonder hoofdbladen laten lopen en zie eigenlijk geen trilling in de kop. Ik heb nogmaals de bladen gecheckt en en de CG . Ik heb een andere weegschaal gevonden die ook achter de komma weegt, en er zit een verschil van 0.2 gram in de bladen. Ook maar weer het zwaartepunt gecheckt, heb dit met verschillende ronde buisjes gedaan en na diverse metingen kom ik ongeveer 1 mm verschil tegen. Deze kleine waardes 0.2 gram verschil en 1 mm kunnen mijn inziens niet deze trillingen veroorzaken. Helaas heb ik geen andere bladen die ik kan proberen dus ik weet even niet wat ik nu nog kan checken. ik heb alle links op de rotor kop los gemaakt en de paddelstang gecheckt, ook deze is in balans. ik heb alle afstanden op de paddelstang gecheckt (gewichten afstand en paddels) heeft geen zin als de paddle stang in evenwicht is maar ik weet ff niet meer waar ik het moet zoeken.

Tijdens het proefdraaien heb ik mijn hand op de staart buis gelegt en voelde geen extreme trillingen in de buis. De aandrijving had ik vorige week al eens gedemonteerd en nogmaals de tube gecheckt in welke standen de minste slinger te zien was. Ook hier ben ik niets wijzer geworden :confused:. Ten einde raad heb ik de schroeven die de kop op de as houden eruit geschroeft en nogmaals met borgmiddel weer gemonteerd.

Ik was al op zoek geweest naar NLP heckrotor bladen maar die zijn pas volgende week weer leverbaar. Wel heb ik er een iets dunner schuimpje onder de gyro geplakt, wie weet is dit iets?

Komend weekend maar weer eens vliegen en hopen dat de kleine zaken die ik gecheckt heb iets bijdragen, zo niet dan moet ik toch naar een van de experts om mijn heli te laten checken.

Balen John !

De verschillen in de bladen kunnen de trilling misschien toch veroorzaken, 0.2 gram is bij 2000 toeren al gauw 200 gram verschil is, of misschien wel meer. Probeer ze toch eens te balanceren John. Eventueel kom je naar Almere van't weekend ik heb nog zat sets bladen liggen om te proberen.

Misschien moet je het zoeken in de demping; zitten de dempers allebei goed in de kop ?

Kijk ook eens naar de 'statische tracking" Als de rotorkop krom is zal het ene blad lager hangen dan het andere. Als je de rotor een zet geeft kijk dan of de ene tip (duidelijk) hoger draait dan de ander.

Een andere optie is dat je bladen te vast zitten. Ik heb ze dusdanig vast (of los) zitten dat ze bij het opspinnen net iets wegdraaien.

gr,
Rob

Back