trainen en afstellen
Dit weekend was het in ieder geval droog dus ik heb gisteren en vandaag in totaal 6 vluchten gemaakt. Gisteren nog op een groter veld en vandaag op mijn hover veldje, ik denk dat het een van de laatste keren is geweest want ik heb RUIMTE nodig. zeker met deze grote jongen kan je wijd vliegen en heb dus ruimte nodig. Ik heb mij daarom als lid opgeven bij de lokale vliegclub, moet wel eerst mijn club brevet gaan halen anders mag ik daar niet vliegen. Aangezien het figuren zijn die ik vorig jaar regelmatig gevlogen heb moet het geen probleem zijn om dit te halen.
Ik had de kogellink op het servo armpje voor de heckrotor een gaatje terug gezet en was benieuwd of het hunten minder was. Het was idd iets minder maar het was er nog wel, ik heb de gain iets terug gebracht en heb tijdens de tweede vluvht ook de gouvernor gain terug gezet naar de waarde 10. Het werd iets beter maar het hunten was nog niet helemaal wel.
Ik heb er wel een probleem bij: ik liet de heli ook eens voor mij hoveren met 1900 toeren op de kop en zag toen dat er een trilleing in de heli zat. De heli trilde behoorlijk en moet nog op zoek naar de oorzaak

. Verder heb ik een begin gemaakt met het instellen van de expo waarden, op de tuimelshijf heb ik vandaag 30% geprobeerd maar ik denk dat daar wel 35 tot40 % op ingesteld kan worden. Ik vind dat de cyclic toch wel vrij snel reageert op de stick bewegingen.
Gisteren heb ik een beetje rond gevlogen om een beetje vertrouwd te raken met deze machine, ik moet zeggen dat deze machien heerlijk rustig vliegt maar toch moet ik wel wennen aan de heli. Er stond een aardig windje maar het recht aanvliegen ging heel aardig. Echter toen ik merkte dat de heli bij 1900 toeren zo trild heb ik eigenlijk alleen maar gehoverd met 1500 toeren. Ook vandaag 3 accu's leeg gevlogen met 1500 toeren. Ik denk dat ik de toeren wel verhoog naar 1550 en de gain van de gouvernor iets hoger zet omdat ik toch dacht dat de gouvernor iets achterloopt om te corrigeren. Vandaag ook de gain van de gyro een heel stuk lager gezet n.l op 40 (Futaba) en nou is het hunten eigenlijk bijna weg.
Verder vlieg ik ruim 10 minuten op 1500 toeren en gaat er ongeveer 2800Mah weer in de Turnigy 5000 pakketten. De lipo's zijn iets warm maar nauwelijks voelbaar, dit zal uiteraard anders zijn als je minuten rondvliegt en wat figuren maakt maar dat zie ik dan wel weer. Ik zal ook eens de data loggen en kijken wat daar uit komt.
Verder dus het eerste begin gemaakt om de nieuwe hoverfiguren te oefenen en eigenlijk gaat het verder daar waar ik vorig jaar gestopt ben...MOEILIJK, MOEILIJK, MOEILIJK de heli is een stuk stabieler dan mijn Trex 600 maar maar het is en blijft een moeilijke opgave om figuren netjes en precies te vliegen. Ik moet wel zeggen dat een pirouette er nu wel iets netter uitziet. De gouvernor doet zijn werk goed en zorgt ervoor dat de heli in ieder geval op hoogte blijft.
Deze week eerst maar eens op zoek naar de boosdoender van de trillingen en hoop dit op te lossen.