De weg naar de FAI F3C klasse....

Jij bent nu iig "in de lucht". Neem lekker de tijd om alles zorgvuldig te programmeren en af te stellen! veel succes.

Ja Steven, nou als een dolle de nieuwe figuren gaan oefenen en zelfvertrouwen gaan opbouwen met deze machine.

He john, proficiat met je maiden !
Was zeker even een spannend momentje tijdens "part 1" ;-)

Ach het was ff schrikken maar het is goed afgelopen, zo kan ik ook aan andere laten zien wat er gebeurt als je giro verkeerd staat :hammer: Ondanks dat ik meerdere malen de draairichting gecheckt had stond hij toch nog verkeerd om :confused:.

Volgende week de boel voor 100% goed inregelen en dan uren maken...
 
congrats on the maiden!
had jij effe geluk dat je dat matje had! anders was ie wss blijven haken en had je nu helimoes...

wat je lipos betreft, 5000 is idd nog het meeste gebruikt...
maar iemand op de club bij ons gebruikt 40C 4000mah. is blijkbaar e wereld van verschil, scheelt e pak gewicht en dus e betere gewicht/power ratio ;-)
maar hij vliegt wel het betere 3D werk :thumbsup:

(dit typte ik gisteren effe ivm die gyro)
ik check de werking van de gyro altijd als volgt (ervan uitgaand dat de hoofdbladen klokgewijs draaien en de tail tegenwijzerzin)

neus aan je rechter arm, tail aan je linkerkant.
klap de vinnetjes richting v de neus toe zodat ze parallel zijn met de staart.

gyro compensatie:
trek je de tail naar je toe dan moet het bovenst tailblaadje ook naar je toekomen.
duw je de tail weg, bovenste blaadje weg van je
rudderstick richting:
stick naar links= pushrod gaat ook naar links, bovenste blaadje weg van je
stick nr rechts: pushrod nr rechts en bovenste blaadje naar buiten (naar je toe dus)
 
Laatst bewerkt:
PS: een langere hoorn op de staartservo is geen oplossing voor je pushrod probleem! dit verhoogt namelijk tevens de mechanische gain van de heli. gevolg: gain in gyro moet omlaag, gevolg: slechtere prestaties..

Op een tailservo geld eigenlijk dat je zoveel mogelijk bereik van de servo moet gebruiken. dan heb je de meeste resolutie van de servo in gebruik
 
Hey John! Gefeliciteerd, mooi man! :D

Maar wat een lef om daar bij het water te gaan vliegen, 10 op 1 dat de mijne daar in zal belanden als er wat fout zou gaan.
 
Hey John,

Ook van mij gefeliciteerd met de maiden.
Zal wel even schrikken zijn geweest toen die ineens nose-in stond, maar goed dat er verder niets gebeurt is.

En nu het fijne afstellen en dan weer oefenen.

remon
 
Zal wel even schrikken zijn geweest toen die ineens nose-in stond, maar goed dat er verder niets gebeurt is.

Het ging zo snel dat ik niet eens de kans kreeg om te schrikken ;).

Ik hoop komend weekend idd de heli iets verder af te kunnen regelen, de gyro moet iets strakker ik moet wat expo op de kop zetten voor de hoverfiguren en wil eens kijken of er nog verschil in stabiliteit te vinden is als ik een beetje met de headspeed ga experimenteren.

Ik heb 3 accu pakketten dus ik moet komend weekend een heel eind komen. ook wil ik kijken hoe het rondvliegen gaat met deze "BIG" machine !!!
 
Helaas is het weer te slecht om de heli verder af te stellen dus maar wat andere zaken aangepakt. Ik was niet helemaal tevreden over de bevestiging van de lipo's op de tray, de klitteband bevestiging zorgt ervoor dat de tray niet lekker in de slede glijd. Ik heb de klitteband bevestiging vervangen door verstevigde tape, en heb beplakt met blauw plakplastic.

Het resultaat:

full


full





full


En zo ziet het eruit in de heli:

full


Waar ik mij nog wel aan erger is de bevestiging aan het eind van de accu. Het is en blijft klooien als de tray erin zit om het dan fatsoenlijk bij elkaar te maken.

full


Ik heb maanden geleden een mooie oplossing gezien, ik kan hem niet meer terug vinden maar ik weet hoe het eruit zag. Het was een pen die je door de slede heen duwt die ervoor zorgt dat de tray niet uit de slede valt. Deze ga ik de komende week eens maken.

Ik wilde ook niet elke keer de Canopy van de heli verwijderen om de ontvanger aan te zetten en heb daarom ook een schakelaar bevestigt:

full


Een ander puntje wat ik nog verder moet verbeteren is is de antenne, ik heb nu iets vlug in elkaar gelijmd maar de definitieve uitvoering zal er iets netter uitzien ;). Ook ga ik de komende week de ontvanger accu zo ver mogelijk naar voren plaatsen zodat ik de 12S accu iets naar achteren kan plaatsen i.v.m. het zwaartepunt.

full


In een ander draadje zag ik dat er een kabeltje verkrijgbaar is om de CC makkelijk te loggen, die gaan we dus ook maar eens aanschaffen:Fast Lad Performance

Tot de volgende keer.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
het is aan te raden om een ondersteuning onder die ontvanger lipo te maken, op deze manier gaat die breken.

Is die aan/uit schakelaar een verbreekschakelaar?
 
he john alsnog feli met je maiden

effe over de baterij tray zelf heb ik de baterijen op hun zij gezet op deze manier heb je wat meer ruimte aan de zijkant

groet john
 
Als er iets aan je bedrading doorslijt of stukgaat tijdens een vlucht, dan blijft de spanning er in ieder geval gewoon opstaan.
Ik ben zelf een voorstander van een systeem waar je het circuit echt verbreekt.
Een schakelaar kan om.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als er iets aan je bedrading doorslijt of stukgaat tijdens een vlucht, dan blijft de spanning er in ieder geval gewoon opstaan.
Ik ben zelf een voorstander van een systeem waar je het circuit echt verbreekt.
Een schakelaar kan om.

Tja als de voedingsdraad doorslijt dan is er uberhaupt geen spanning meer op de ontvanger. Ik weet dat een schakelaar een extra punt is waar problemen " kunnen" ontstaan maar dat risico schat ik vooralsnog laag in.
 
John,

Gebruik je het buitenste gaatje van jouw servo wheel bewust?
Ik denk namelijk dat je nu de uitslag van de kop moet limiteren met ATV.
Klopt dit?
Dan de balls een gaatje naar binnen om de volledige resolutie van de servo's te gebruiken.
Ik vlieg al TE lang FBL om mijn settings te reproduceren maar ik dacht dat ik niet zo'n lange armpjes gebruikte. En ik vlieg met extreme uitslagen.
 
Bij falen van de schakelaar gaat je heli anders uit.. ben niet zoon fan van die schakelaars. kunnen niet veel Ampere's hebben.

@walter, Dit is de F3C uitvoering. die gigantische leverage in de (paddle)kop.
 
De bewuste schakelar is een "soft" schakelaar, door de beide kontakten te verbinden gaat hij juist UIT, dus zelfs als de schakelaar van de heli valt blijft alles het gewoon doen !
 
John,

Gebruik je het buitenste gaatje van jouw servo wheel bewust?
Ik denk namelijk dat je nu de uitslag van de kop moet limiteren met ATV.
Klopt dit?
Dan de balls een gaatje naar binnen om de volledige resolutie van de servo's te gebruiken.
Ik vlieg al TE lang FBL om mijn settings te reproduceren maar ik dacht dat ik niet zo'n lange armpjes gebruikte. En ik vlieg met extreme uitslagen.

daar kan ik misschien iets over zeggen; door de korte mixhevels op de wip is er minder pitchuitslag beschikbaar en moet de tuimelschijf verder op en neer bewegen om dezelfde pitchwaarde te krijgen als bij een vergelijkbare 3D of FL versie. de kogels naar binnen zetten kan wel maar dan heb je maar +-10 graden of zo. Ga je meer pitch instellen in de zender dan heb je geen cyclic genoeg meer over en draaien de servo's te ver bij max of min pitch.
201102280122.jpg


201102280123.jpg


201102280124.jpg


Zie hier het voorbeeld; bij max pitch en max cyclic draait de servo al heel ver, de kogels naar binnen zetten gaat dan ten koste van je pitch en cyclic uitslag.


gr,
Rob
 
Laatst bewerkt:
De schakelaar heb ik alleen gemonteerd omdat ik anders de kap elke keer moet verwijderen al ik ga vliegen. Deze zit al erg strak en zag ook al dat de eerste barsten in de lak zaten dus elke keer de kap erop en eraf daarmee beschadig je kap alleen maar meer.

Maar ik onderbreek nu alleen de + draad dat is niet correct :confused: De schakelaar moet beide draden: + en - draad dus onderbreken? Wat maakt dan het verschil als ik nu alleen de + draad heb onderbroken.
 
maakt niet uit, alleen de plus of min onderbreken is zelfs veiliger !
Ik dacht dat je ook de soft-schakelaar gebruikte of heb je echt de draad naar de ontvanger onderbroken ?
 
Back
Top