De weg naar de FAI F3C klasse....

Ik heb eigenlijk een simpele vraag..

Ik vlieg altijd op al mijn modellen met een of ander lipo spanningsmeter
Zodat ik gewaarschuwd wordt zodra de lipo bijna leeg is..
Ik weet natuurlijk dat de ESC prima beveiliging heeft maar dat resulteert in verminderd vermogen of zo..
En das natuurlijk niet handig als je net inverted hangt...

Op 6S zijn prima lipo piepers te vinden maar op 12 S wordt dat wel wat lastiger...

Hoe "bewaken jullie je lipo spanning"..
Vliegen op tijd of toch met active bewaking??

Benno

Benno, ik vlieg op tijd en bij mij werkt dat tot nu toe prima. Tot nu toe zit er altijd nog tussen de 25 en 30% in de lipo na het vliegen.

Benno,
omdat ik met jeti2.4ghz vlieg is daarvoor een meetmodule beschikbaar die tussen accu en regelaar zit, waaarmee ik via telemetrie naar mijn zender de werkelijk verbruikte capaciteit kan aflezen en altijd op 75% al ga landen. Dit werkt natuurlijk altijd, ongeacht de gekozen headspeed en vliegstijl.

Voorheen vloog ik nog met 35MHz op tijd en dat klopte in de meeste gevallen aardig.

Ik raad je af om op de Low Voltage Cut-off van de regelaar te vliegen, vaak ben je dan al te lang doorgevlogen. Programmeer je de LVC hoger dan heb je kans dat hij bij flinke zware belastingspieken al onnodig vroeg in komt.

Bas

Zoals John.....
4 minuten vliegen, kijken hoeveel er terug in gaat.
Daarna max vliegtijd berekenen en jouw timer net hieronder zetten.

Zeker is dat mogelijk, maar wil je real time dan raad
Ik je toch het telemetry systeem aan, ik heb het ook ideaal voor m'n
6s lipo's als je 12s heb kun je telemetry ook gebruiken hoor, aangezien de
Meeste systemen tot 6s gaan

Telemetrie werkt alleen als er iemand naast je staat, zelf kan je er tijdens het vliegen niets van aflezen of je moet je heli elke keer landen. Ik weet alleen niet of de telemetrie optisch ingesteld kan worden.

Telemetrie werkt alleen als er iemand naast je staat, zelf kan je er tijdens het vliegen niets van aflezen of je moet je heli elke keer landen. Ik weet alleen niet of de telemetrie optisch ingesteld kan worden.

John, hier ben ik anders van mening. Een korte blik op het display van de jeti module op mijn zender is genoeg om te zien of ik al op de 75% accu verbruik zit. Bovendien is er een pieper geprogrammeerd als dat niveau bereikt is.

Bas

Ik vlieg altijd op al mijn modellen met een of ander lipo spanningsmeter
Zodat ik gewaarschuwd wordt zodra de lipo bijna leeg is..
Ik weet natuurlijk dat de ESC prima beveiliging heeft maar dat resulteert in verminderd vermogen of zo..
En das natuurlijk niet handig als je net inverted hangt...

Bovendien trek je hiermee je lipos ook nog eens stuk omdat zoon beveiliging meestal bij 3.0v afgaat, en dat is te laag...;)

Heel simpel. 1 minuten vliegen zoals normaal, capaciteit meten en stel nou dat je in 1 minuut 20 procent heb verbruikt(80 procent is de lipo dan) weet je dat je 4 minuten kunt vliegen en nog 20 procent over houd.

De % kan je meten met een lipo meter van bijvoorbeeld graupner, hyperion of fusion.;)

John, hier ben ik anders van mening. Een korte blik op het display van de jeti module op mijn zender is genoeg om te zien of ik al op de 75% accu verbruik zit. Bovendien is er een pieper geprogrammeerd als dat niveau bereikt is.

Bas
+1 Erg handig die telemetrie :) Ik ga echter niet op het display kijken tijdens het vliegen en vlieg op timer. Mocht de 6s lipo er om wat voor reden dan ook eerder de brui aangeven en onder de 21.3v (belast dus) zakken dan meld de zender het wel.
Stroomverbruik is ook mogelijk, je zou dan een alarm kunnen instellen na bijvoorbeeld 2400mah maar die extra sensoren heb ik (nog) niet aangeschaft. Spanning wordt standaard teruggekoppeld naar de zender door de ontvanger dus dat is wel gemakkelijk.

Voor de piloten die hier verder meningen/ ideeën oplossingen voor hebben, open ff een nieuw draadje, dan blijft 'mijn' draadje bij 'mijn' verhaal ;).

rondvliegen

Vandaag maar weer eens naar het veld geweest, nu beginnen immers de voorbereidingen voor volgend jaar. Er stond een lekker briesje en wilde alleen maar rond vliegen en de hover figuren maar even laten zoals ze waren. Ik had de afgelopen maanden niet of nauwelijks rondgevlogen en de laatste keer voelde het .... vreemd en niet vertrouwd.

Ik moet de komende maanden meer van mij af vliegen en hiermee vertrouwd gaan raken, ook moet ik meer vliegen met hoge snelheid om hiermee vertrouwd te raken. Vanmorgen merkte ik n.l. direct al dat ik nog veel te weinig zelfvertrouwen heb als ik ver weg vlieg, ik heb dit gewoon weg veel te weinig geoefend. Ik heb even mijn logboek terug gekeken en heb maanden geleden maar een vlucht of 15 tot 20 rond gevlogen.

En vandaag stond ik tijdens de eerste rondvlucht strak van de zenuwen :? maar ik zette toch door en heb diverse malen vrij ver van mij afgevlogen. een keertje toch wel iets te ver, een echt oh oh momentje. Gelukkig hield ik het koppie erbij en kreeg de heli weer netjes terug. Phoe een echt leer moment, en kon mijn hoofd koel houden. Ook heb ik voorzichtig eens vol pitch met hoge snelheid over het veld geraasd maar nu met veel meer snelheid dan voorheen. Ook heb ik zeer ruime bochten gevlogen, dus een bocht in zetten en de cyclic knuppel rustig in een stand vast blijven houden zodat je ruime bochten vliegt. Ook dit was eigenlijk weer iets moeilijker dan ik dacht,je bent n.l. geneigd veel snellere bewegingen te maken. Ik wil dit oefenen om toch te leren om ruim te vliegen en niet kort en hoekig.

En zowaar bij de 3e accu ging het allemaal wat minder stress in het lijf en ging het lekker. Ook nu lijkt het alsof ik uuuuren gevlogen heb maar het waren maar 3 accu's met een totaal tijd van zeg: 25 a 26 minuten. Dit is dus wat al eens eerder bedoelde, het lijkt veel vliegtijd maar stelt helemaal niets voor.

Ik ga wel deze weg verder bewandelen, eerst meer zelf vertrouwen opdoen en dan pas verder met figuren vliegen. Er zijn mij wel 2 andere zaken vandaag opgevallen, ten eerste het aanschouwen van de heli als je ver weg bent. Ik kijk nu ineens naar heel ander dingen dan voorheen, vooral als de heli vrij ver is kijk ik meer naar de 'rotor disk' zodat ik kan zien hoe de heli staat en welke richting hij opvliegt. Nu ik op dit detail let vloog de heli eigenlijk veel meer in rechte lijnen dan voorheen en kwam ik niet op onverwachte punten terecht. Ik heb het gevoel dat ik de heli iets beter kan inschatten welke kant hij opgaat.

Een ander punt is het nose in, ik heb heel veel gehoverd en ook veel nose in geoefend. Het is zeker nog niet 100% maar ik ben er absoluut niet bang voor en ook met een stevige wind heb ik de heli in deze positie goed onder controle. Ook nu bij het rondvliegen gaat het vliegen van de heli naar mij toe vrij goed, mede vanwege de nose in hover sessies.

Ook heb ik enkele malen achteruit gevlogen, ook dit is een zeer tricky beweging en stapje voor stapje komen we verder. Ik zeg wel dat mijn leercurve zeer vlak was mijn vandaag heb ik met de 3 vluchten een hoop dingen geprobeerd en een hoop geleerd. Kleine stapjes ....maar ze zijn vooruit :D

Goed zo die nu gaat John!
qua verweg vliegen span ik nu de kroon nartuurlijk sinds de laatste wedstrijd. Het is dat Rob scherp meekeek anders had ik een fikse wandeling voor de boeg gehad denk ik.
Het is heel apart om nu te lezen dat je het vliegen met knikkende knieen doet, dat is mij momenteel niet meer zo bekend. En ik weet zeker dat ik dat ook heb gehad zo. Er is dus maar 1 remedie: heel veel vliegen en veel routine en ervaring opdoen. Je zult op deze manier deze winter heel flink opschieten, misschien haal je me nog in. Ik zal deze winter min of meer "stilstaan" wegens een verbouwing...
Ik kijk zelf ook naar de rotordisc maar ik vind het net niet genoeg in alle situaties, ik ben heel benieuwd wat een romp voor mij kan gaan doen. Het visuele aspect is wel heel belangrijk.

S.

Met snelheid en op hoogte voorbij vliegen kijk ik meestal naar de staart en naar het landingsgestel
En natuurlijk de rotor

Die drie dingen tegelijk en je ziet vanuit iedere hoek, vooral als hij hoog helemaal rechts of links zit, waar hij zit en hoe hij staat.

Het is heel apart om nu te lezen dat je het vliegen met knikkende knieen doet, dat is mij momenteel niet meer zo bekend.
Ik kijk zelf ook naar de rotordisc maar ik vind het net niet genoeg in alle situaties, ik ben heel benieuwd wat een romp voor mij kan gaan doen. Het visuele aspect is wel heel belangrijk.

Tja, ik kan er niets aan doen maar het komt toch echt omdat ik de laatste 3 maanden niet heb rondgevlogen. Vandaag weer 3 vluchten gemaakt en alleen maar rond gevlogen, ruime bochten, snelheid maken en ver weg vliegen. En vandaag stond ik echt al zonder zenuwen en ging het vliegen al een heel stuk makkelijker. Ook vandaag weer eens een paar stall turns en een eerste begin gemaakt met de pull back. Verder moet ik de gyro nog iets fine tunen voor het rondvliegen want de piro snelheid is te laag, de heli draait mij te langzaam als ik de turn na de stall moet doen.

De zichtbaarheid van de Trex vind ikzelf ook een probleem, zeker vandaag bij zonnig weer en als de heli behoorlijk hoog is dan zie ik een witte 'vlek' (canopy) met daarachter een zwart streppie(tailboom). Ik kijk dan echt alleen naar de rotordisk en kan dan zien hoe de heli staat/vliegt. Ik ga de komende week eens experimenteren met orange plakplastic op de tailboom, vinnen en wat strepen op canopy.
Ik denk zelf ook dat een romp de zichtbaarheid behoorlijk vergroot.

Ik ga de komende week eens experimenteren met orange plakplastic op de tailboom, vinnen en wat strepen op canopy.
Ik denk zelf ook dat een romp de zichtbaarheid behoorlijk vergroot.

John, daar heb ik met m'n vorige heli ook mee geexperimenteerd en ik kon de strepen op grote afstand niet goed meer zien(die vallen dan helemaal weg tegen de licht van de achtergrond) en je weet dat ook ik in de sportklasse ruim, hoog en van ver aanvlieg voor de figuren.

Ik moest gewoon wennen aan het aanzicht en door meer te vliegen was ik er op een gegeven moment aan gewend en wist ik hoe ik stuurde en hoe de heli dan in de lucht MOET liggen, omdat je bewust stuurt.

Toen vond ik het nog lastig om, relatief hoog, in een constante rechte lijn voor me langs te vliegen, omdat de heli er dan gewoon anders uit ziet, maar ook dat ging wennen door het te oefenen.
Dat zijn mijn ervaringen

Bas

En vandaag stond ik echt al zonder zenuwen en ging het vliegen al een heel stuk makkelijker.

dat bedoel ik maar weer. veel vliegen dus....

De zichtbaarheid van de Trex vind ikzelf ook een probleem, zeker vandaag bij zonnig weer en als de heli behoorlijk hoog is dan zie ik een witte 'vlek' (canopy) met daarachter een zwart streppie(tailboom).

Dan zie jij nog vrij veel, ik zie altijd alleen maar een zwart silhouet. Kleur van de heli doet er bij mij geen meter toe....

Bas met de compass zei:
Ik moest gewoon wennen aan het aanzicht en door meer te vliegen .........................

............................. maar ook dat ging wennen door het te oefenen.

Zoals we telkens weer concluderen, heeeeeeeel veeeeeeeeeeeel vliegen. !

Zteven

update

Het is een beetje stil geweest maar dat wil niet betekenen dat er niets gedaan is. Afgelopen weken toch bijna elke weekend een lipo of 5/6 gevlogen, wel met verschillende wind omstandigheden. Ik heb nu eindelijk weer enkele malen met een stevige bries gevlogen en dat waren weer leerzame vluchten. Maar ik mag niet klagen het gaat steeds beter, ook het nose in hoveren met een bries gaat steeds beter. Verder heb ik er een nieuw speeltje bij, ik heb vorig jaar al eens staan te twijfelen maar heb hem dan nu toch eentje in huis.

Een TREX 250:

full

Ik heb deze met kleine schade gekocht en heb er zelf goedkope servo's ingezet, gewoon om eerst te kijken of ik het wat vind. ik een ander draadje zag ik dat iemand een GY520 met een goedkope heckservo van €13.95 :rolleyes: in een 250 had zitten en dat ie goed vloog. Ik dus maar hetzelfde gedaan want ik had toch nog een GY520 liggen. Ik heb de assen vernieuwd, de servo's erin geknutseld (want het is een klein priegel ding) de instelling uit het andere draadje overgenomen en de tuimelschijf "op het zicht"goed gezet. Wel 30% expo op de tuimelschijf gezet maar verder niet eens een instelmeter gebruikt en hup maar eens kijken wat ie doet, en ik ben echt stom! verbaast :hammer:Dat gekke ding vliegt ECHT als een snaar zo strak, de eerst vlucht maar in de tuin en eigenlijk niets op aan te merken. Gisteren bij een beetje wind op het veld een beetje rond gecrost en de 250 vliegt als een eitje, ik ben er nu al verliefd op.

Vandaag met een iets stevige bries een accu gevlogen en ik denk echt dat de 250 wat extra zal brengen, zeker mijn reflexen zullen op de proef gesteld worden.

Verder zijn de eerste voorbereidingen gedaan voor het maken van een romp, ik heb er een nieuw draadje voor gestart om daar wat meer informatie bij elkaar te houden. De bouw zal ik in grote lijnen in dit draadje meenemen hier de link naar het bouwdraadje van de romp:[146979] bouw-verslag-van-f3c-romp

Kort terugkijkend:

Het kalenderjaar 2011 is nog niet voorbij maar het wedstrijdseizoen wel en terugkijkend is er toch wel weer het een en ander gebeurt. Begin dit jaar een 700-size aangeschaft en ben daarmee geen vliegen, vergelijkend met de omgebouwde trex 600 is dit toch echt een stap naar voren. Mijn leercurve is vrij vlak maar het weer genoeg geleerd en heb mijn basis vaardigheden behoorlijk verbeterd en heb ook mijn A-brevet gehaald.

Terugkijkend op mijn wedstrijden dan had ik daar toch echt een hogere verwachting, de eerste wedstrijd in Odoorn was echt een drama. Mijn eerste vlucht leek nergens op en was erg teleurgesteld, en dan hebben het maar niet over het feit dan mijn heli van de tafel kieperde en mijn wedstrijd helemaal klaar was :oops:. Meerhout was daarin tegen weer goed en helaas ging de wedstrijd in Venlo vanwege de regen niet door. ook de wedstrijd in Almere was goed alleen had ik gehoopt wat meer aerobatic figuren onder de knie te hebben maar vanwege zicht problemen is dat stil komen te staan. Daar in tegen zijn mijn hover figuren wel een stuk verbeterd (ik oefen op dit moment eigenlijk voor 80% alleen maar de 3 F3C hover figuren en ik zie die met de dag beter worden) ik heb mijn jury cijfers nog eens bekeken en daaruit blijkt toch wel dat ik het hoveren heel redelijk onder de knie heb.

Ook het mopperen op mezelf heeft te maken dat ik gewoonweg TE kritisch naar mezelf ben. Ik heb echt de invloed van wind gewoonweg onderschat en realiseer mij dat ik echt meer moet gaan oefenen op het anticiperen van de wind. Afijn we hebben de hele winter nog om te oefenen en hoop maar dat de temp een beetje boven nul blijft!

Tot de volgende keer :bye:

John

Laatst bewerkt door een moderator:
verrassing.....3e in de KNvvL ranglijst

Vandaag was de jaarvergadering van de subcommissie RB helikopter van de KnvvL in Woerden. Tot mijn grote verrassing kreeg ik zowaar een prijs en diploma voor het behalen van de 3e plek in de sportklasse :banana:. Omdat een van de deelnemers geen KNvvL lid is ben ik uiteindelijk binnen de KNvvl ranglijst 3e geworden, een leuke afsluiting van het wedstrijdseizoen.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back