De perikelen van WdeW, deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Of een schreeuwertje zoals dit.. en dat wil je zeker niet :rofl:

Maar check even hun vliegstijl, dit is wat ze noemen controle hebben over een up tempo model. Deze jongen kan wel vliegen. Mij lijkt dit tempo ongeveer 150.

(Geluid zet je maar gewoon uit, is te erg, de commentator is nog het ergste :D)

Ik heb me zojuist van de bank laten schuiven. Dacht toch dat er echt geschoten werd. Vorige week is hier in Maasdriel ook al geschoten.

Ik wil wel eens een filmpje zien als GJ ermee vliegt

Er is genoeg beeldmateriaal van Gerben die een F5B vliegt.
Ik deed dat ongeveer hetzelfde alleen misbruikte ik mijn model ook voor demo's, om maar toegang te krijgen voor wedstrijden op die velden, en ook shows.
Dan was het ineens geen F5B kist meer maar ging er ipv een 17x18 prop een 16x25 op en vloog ie 375+.
En daar wen je aan, het is op den duur niet meer zo hard.
Als Duitsland weer open is dan kan Wil me vast wel eens filmen als ik met de Avionik vlieg, maar dat is dan even heel dichtbij en 2 seconden later uit zicht.
Afgelopen jaar hebben ze me zien vliegen met de Ion, dat vonden ze snel maar ik stond me stierlijk te vervelen.

Mensen verkijken zich ook op snelheid.
Als iemand zegt dat ie de 150 niet haalt dan vraag ik me af wat ie dan voor snelheid inschat voor een Calmato met 7,5cc.
Dat hebben we namelijk met een goede betrouwbare radargun gemeten.
Nou... wat denk je, vlakke vlucht?
140 km/u.
Een Simprop Turn Left, volgens sommigen een snel ding, gaat maar 180 tot maximaal 200.
Maar het lijkt sneller door de herrie en omdat ie kleiner is.
Die speeder heeft een enorme vleugel dus lijkt ie groot in de lucht.
Dat was ook de bedoeling voor de kippige ogen van Wil.

Ik heb hem nog even berekend.

Op 4S:
Motor Turnigy DT38
10x17 Prop
BLHeli_32 regelaar
4S.JPG

En op 6S, zelfde setup
6S.JPG

De stallspeed word hoger omdat er een hoger gewicht aan accu's in ligt.
Daardoor kan er dan wel weer iets lood uit de neus.

GJ

Laatst bewerkt:
Hij heeft de kleuren empirisch bekeken welke het beste door de 'zijn zicht' testen kwamen.
Het lijkt mij een uitermate onderhoudend kistje, wat als een mes door de turbulente boter snijdt.
Op 6S verwacht ik wel dat het goed vlot gaat.

Mocht er van GJ geen triciclette van maken... maar wat ik... het is toch gewâuhn een Ugliestik!
Dat rijmt! Wat rijmt is goed!

Wil!... Er mee aan de slag, goed kijken en mooie buiklandingen...

Een boom lossen?... moet er een lintje om met een kap herkenning voor de gemeente...
Wedden dat de heroberplanstoenenbomenkapdienst ze mee naar huis neemt?
En de verantwoordelijke ambtenaar op zijn of haar sodejus uit een zakje?! :D

Zo heb ik een keer een lantarenpaal een nieuwe plek bezorgd voor het toenmalige oudelijkhuis.
Streeptje poetsen... en met de zelfde streek en kleur... waar wil je em hebben Pa?
Daar stond dan ook de nieuwe lantarenpaal.

Er is genoeg beeldmateriaal van Gerben die een F5B vliegt.
Ik deed dat ongeveer hetzelfde alleen misbruikte ik mijn model ook voor demo's, om maar toegang te krijgen voor wedstrijden op die velden, en ook shows.
Dan was het ineens geen F5B kist meer maar ging er ipv een 17x18 prop een 16x25 op en vloog ie 375+.
En daar wen je aan, het is op den duur niet meer zo hard.
Als Duitsland weer open is dan kan Wil me vast wel eens filmen als ik met de Avionik vlieg, maar dat is dan even heel dichtbij en 2 seconden later uit zicht.
Afgelopen jaar hebben ze me zien vliegen met de Ion, dat vonden ze snel maar ik stond me stierlijk te vervelen.

Mensen verkijken zich ook op snelheid.
Als iemand zegt dat ie de 150 niet haalt dan vraag ik me af wat ie dan voor snelheid inschat voor een Calmato met 7,5cc.
Dat hebben we namelijk met een goede betrouwbare radargun gemeten.
Nou... wat denk je, vlakke vlucht?
140 km/u.
Een Simprop Turn Left, volgens sommigen een snel ding, gaat maar 180 tot maximaal 200.
Maar het lijkt sneller door de herrie en omdat ie kleiner is.
Die speeder heeft een enorme vleugel dus lijkt ie groot in de lucht.
Dat was ook de bedoeling voor de kippige ogen van Wil.

Ik heb hem nog even berekend.

Op 4S:
Motor Turnigy DT38
10x17 Prop
BLHeli_32 regelaar
Bekijk bijlage 440893

En op 6S, zelfde setup
Bekijk bijlage 440892

De stallspeed word hoger omdat er een hoger gewicht aan accu's in ligt.
Daardoor kan er dan wel weer iets lood uit de neus.

GJ
Ik kan helaas geen F5b ervaring claimen maar ik snap wat je zegt. Wel kan ik gelukkig een beetje rekenen en ik heb ecalc! Dit om mijn gevoel te staven. Mijn eerste analyse met een Turnigy DT38 620 kv op 4S en een 10x17 prop laat zien dat de propspeed 211 kmh is maar dat het model maar een snelheid haalt van 100 kmh! Die snelheid komt aardig overeen met mijn inschatting. De prop is dus continu in overtrek. Het model zal nooit de snelheid halen waarop deze prop optimaal presteerd. (80% prop speed) De motor trekt 35 amp volgens ecalc (gaan we meten). Dat kan ook best wat omhoog als we een andere prop zouden kiezen. Maar Wil gaf al aan dat hij asap naar 6s wil gaan. Dan zal deze combo wrs veel beter presteren! Wordt vervolgd en laat maar horen waar mijn theorie niet klopt!:koud:

leerzaam, wat nu als het model zo veel eigen weerstand heeft dat het model nooit op voldoende snelheid komt?
dan blijft de prop in overtrek en is dan de hele tijd erg inefficient?

een prop met minder spoed zou dan beter kunnen passen lijkt me?

Dan heb je dingen niet goed ingevoerd in Ecalc, want dat is ook een kunst.
Gerben is daar heel goed in en ik kan er na wat jaren ook redelijk mee aan de slag, helaas is het afgelopen maanden iets veranderd maar de meeste dingen zijn gelijk gebleven.
En 100?
Echt niet, dat zeg ik, je moet wel weten hoe je hem moet vliegen.
Wat ik zag op het filmpje was gewoon een rondje invliegen. logisch want dat was de opdracht.
En ook mijn voorspelling, waar jij aan twijfelde, klopte, hij vloog gewoon mooi weg, zakte ook niet door en de prop trok dus wel.
Toen ik hem hier vloog ging ie pas na een tijdje harder, ik moest hem ook eerst uittrimmen en pas toen dat gebeurd was ben ik wat agressiever gaan vliegen.
Ik wil hem best een keer voorvliegen, dan zal je zien dat ie op 4S wel de 150 haalt.
Je mag hem van mij meten met een radargun.
Wat betreft meten, hoe ga je meten?
De stroom van 35A kan best wel kloppen op 4S, op 6S gaat het richting 85-90A, dat heb ik gemeten om te zien hoe goed de regelaar is.
En dan de eeuwige discussie... een prop kan niet overtrekken, het schijnt dat slechts een klein deel van de prop dan overtrekt.
De prop gaat pas werken als ie aangestroomd word, dus als er een voorwaartse snelheid is.
Dan gaat ie ook trekken maar dat licht dan ergens boven rensnelheid.
Als ie op de grond al zou trekken dan zou dat in de lucht afnemen.
APC heeft hele tabellen waarbij je kan zien welke trekkracht een prop bij een bepaalde snelheid levert.

Winfried, het frontale oppervlak van het model is heel klein, dus de weerstand is minimaal.
Dat zie je ook als je de motor uitzet, hij gaat gewoon door.
En waarom komt ie bij mij dan wel op snelheid en klinkt ie ook goed.
Hij is gewoon niet goed gevlogen.
Neem een voorbeeld aan de modellen op de speedcup.
Die hebben een veel groter frontaal oppervlak en hebben echt tijd nodig om weg te komen en dat is ook de reden waarom ze van hoogte aanduiken, om die prop maar aan het werken te krijgen.
Want die vliegen met 22" spoed en meer.

GJ

Laatst bewerkt:
De ailerons van de Venture zijn gefolied. Ik ben niet ontevreden.

Morgen verder met de grote vleugels. Tenminste als de online helpdesk in Duitsland open is?
Er moeten nog blokjes balsa aan de uiteinden en matjes in het midden. Dan misschien folieèn.

Dan heb je dingen niet goed ingevoerd in Ecalc, want dat is ook een kunst.
Gerben is daar heel goed in en ik kan er na wat jaren ook redelijk mee aan de slag, helaas is het afgelopen maanden iets veranderd maar de meeste dingen zijn gelijk gebleven.
En 100?
Echt niet, dat zeg ik, je moet wel weten hoe je hem moet vliegen.
Wat ik zag op het filmpje was gewoon een rondje invliegen. logisch want dat was de opdracht.
En ook mijn voorspelling, waar jij aan twijfelde, klopte, hij vloog gewoon mooi weg, zakte ook niet door en de prop trok dus wel.
Toen ik hem hier vloog ging ie pas na een tijdje harder, ik moest hem ook eerst uittrimmen en pas toen dat gebeurd was ben ik wat agressiever gaan vliegen.
Ik wil hem best een keer voorvliegen, dan zal je zien dat ie op 4S wel de 150 haalt.
Je mag hem van mij meten met een radargun.
Wat betreft meten, hoe ga je meten?
De stroom van 35A kan best wel kloppen op 4S, op 6S gaat het richting 85-90A, dat heb ik gemeten om te zien hoe goed de regelaar is.
En dan de eeuwige discussie... een prop kan niet overtrekken, het schijnt dat slechts een klein deel van de prop dan overtrekt.
De prop gaat pas werken als ie aangestroomd word, dus als er een voorwaartse snelheid is.
Dan gaat ie ook trekken maar dat licht dan ergens boven rensnelheid.
Als ie op de grond al zou trekken dan zou dat in de lucht afnemen.
APC heeft hele tabellen waarbij je kan zien welke trekkracht een prop bij een bepaalde snelheid levert.

Winfried, het frontale oppervlak van het model is heel klein, dus de weerstand is minimaal.
Dat zie je ook als je de motor uitzet, hij gaat gewoon door.
En waarom komt ie bij mij dan wel op snelheid en klinkt ie ook goed.
Hij is gewoon niet goed gevlogen.
Neem een voorbeeld aan de modellen op de speedcup.
Die hebben een veel groter frontaal oppervlak en hebben echt tijd nodig om weg te komen en dat is ook de reden waarom ze van hoogte aanduiken, om die prop maar aan het werken te krijgen.
Want die vliegen met 22" spoed en meer.

GJ
Laten we geen ruzie maken over de berekeningen. Ik denk dat ze redelijk betrouwbaar zijn. Dat op basis van ervaring met mijn eigen modellen. Ik heb helaas niet de beschikking over een lasergun. Dus na de corona moeten we daar zeker mee aan de slag! Lijkt me leuk en meten is weten! Waarnemingen zijn subjectief; ik zeg dat ie vliegt als een oude vaatdoek en jij zegt dat 150 zonder problemen gaat! Hoop dat we dat kunnen factchecken. Maar feit blijft dat een propspoed gekozen wordt op basis van een bepaalde eindsnelheid. Hoe hoger die snelheid hoe lastiger het wordt om het model te accelereren naar die snelheid . Als die eindsnelheid niet bereikt kan worden werkt de prop inefficiënt. Eigenlijk zouden we een variabel pitchprop moeten toepassen!

De helpdesk is open van 10-12 en dan van 15-18 uur.
Met pinksteren hebben we aparte openingstijden.
Ik ga even mijn oude Avionik en Surprise bekijken en dan ook meteen de Avioniks wegbrengen.
Wel weer een redelijk ritje naar regio Kirchheim am Teck.

Wat betreft de prop.
Jij weet bijvoorbeeld niet wat het profiel is, wat het frontale oppervlak is en ook niet dat de maten van de prop niet zijn wat erop staat.
Freudenthaler zijn props zijn gemaakt voor 40mm spinners, dan kom je op 10 inch bij deze prop.
Maar hij zit op een 45mm spinner en 47mm meenemer.
En je berekeningen kunnen kloppen bij veel normale modellen maar ik zeg al de hele tijd, dit is iets anders.
De praktijk is anders dan de theorie.

De prop heb ik gekozen naar aanleiding van ervaringen van andere mensen die grotere modellen vlogen, dus een groter frontaal oppervlak en een dikkere vleugel.
En die modellen zijn gemeten tussen 2 lichtsluizen, goedgekeurd voor wereldrecordpogingen.
Maar die zijn gevlogen zoals het moet, dus niet een beetje rondtoeren, wat ik gisteren op de fil zag.
Ik gok de snelheid bij de eerste landingpoging al zo rond de 40-50 km/u en dat was een landingpoging, dus dan is de snelheid waarmee gevlogen werd een stuk hoger.

Maar het belangrijkste is dat Wil een model heeft wat wat vlotter gaat, geen romp, wat agressiever vliegt.
Maar hij moet er, net als iedereen daar, mee leren omgaan.
Daarom schreef ik maanden geleden al, leer de halve cubaanse acht.
Puur om de snelheid in dit soort modellen te krijgen.
Als je bijvoorbeeld volgas start met dit model dan komt ie slecht weg, omdat de prop dan alleen maar een beetje wind staat te waaien.
Als je met een laag toerental start pakt de prop sneller, dan heeft ie minder aanstroming nodig.
Daarom startte ik hem halfgas of minder, dan een meter of 10 wachten en dan pas gas erbij en sturen.

GJ

Laatst bewerkt:
De ailerons van de Venture zijn gefolied. Ik ben niet ontevreden.

Morgen verder met de grote vleugels. Tenminste als de online helpdesk in Duitsland open is?
Er moeten nog blokjes balsa aan de uiteinden en matjes in het midden. Dan misschien folieèn.
Je mag die man onderhand een lintje geven!

Ik heb gps in de Rascal. 13 x 10 bij iets van 7200 rpm klapprop, is Aero Naut met een veer er om, tegen het opklappen....

Ik kan het niet loggen, slechts beknipogen. Dus zal vragen of iemand dat wil doen met fotootjes...

Is het met het vliegen ook niet echt lekker op de Jeti Minibox knoppen drukken,
door de data gallerij... functioneel, geheel ouderwets achterhaalde techniciteit ... maar het werkt!

Kijken wat ie doet op 4S. Drive in Hyperion 1900 kv,
reductie 3,7 op 1 en dan die 13 x 10 klapprop... 36A voluit op de grond.
4200 mA Wellpower en is thans altijd feest om te vliegen.

Prop overtrek... nee, aan de grond, statisch, zeer kort... maar op de baan sjeest het al rap weg
tractie als een bezetene... en gaat het recht vlot recht naar boven.
Rpm kan ik optisch meten. Dacht een 7600 toeren in de lucht gezien te hebben.
Beetje mooi weer voor het kistje, fris ik het gedachtengoedje weer op. Post het dan wel.
De setup gaat mooi vlot in een hawk f5b met 14" x vierkant...
Oude Noord-Hollanse recepten zijn meestal lekker.

Altijd met een knipoog geschreven...
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back