De Ogar, oude model met vernieuwing.

Heb je de romp eerst ontvet en dan mat geschuurd voor het schilderen , uitgeharde epoxy daar hecht niets op heeft geen poriën, daarom is het ook een zeer goede bescherming tegen vocht.
Controle of je romp goed ontvet is , water mag geen druppels vormen op de huid.
 
Ik had hem eerst met aceton afgenomen. Toen met 'Double coat ontvetter' van de IJssel. Daarna geschuurd en met een stofdoek afgenomen.
Die 'spray max epoxy primer' van de link hierboven, Het lijkt primer voor als je metaal met epoxy paint wil verven. Maar het werkt ook goed op epoxy?
En wat bedoel je met 'de originele verf'?
 
er zit niet anders op en dan eerst een primer aanbrengen, maar welke?
Ik gebruik normaliter gewoon Motip Kunststofprimer (is er in heldere en in grijze variant) en dan Motip of DeBeer verf/lak er overheen. Is bij mij nog nooit mislukt.
DeBeer hecht ook zonder primer "redelijk" maar kan dan her en der wat schilferen. Uiterst minimaal, maar toch.
Met de kunststof primer er onder, is DeBeer super op Epoxy.

Motip is ook gewoon goed.

Aanvulling: Als totale bewerking hou ik aan: De kale romp ontvetten met een goede ontvetter zoals Aceton. Géén wasbenzine, dat laat juist een klein beetje vettigheid achter.
Dan spuiten met filler en weer nagenoeg blank schuren. Dat dient om eventueel het "patroon" van de glasvezeldoek wat op te vullen. Eventueel herhaal je dat nog een keer.
Daarna de Kunststofprimer, en daar gaat zonder verder schuurwerk, hooguit nog een keertje afnemen met ontvetter, rechtsstreeks de laklaag overheen.
Ik kies altijd voor een zijdeglans blanke lak, vliegtuigen horen niet te glimmen als een nieuwe auto.

PS: teruglezend zie ik dat je PU lak gebruikte, daar heb ik nooit echt goede resultaten mee gehad.
Ik gebruik gewoon autolak, bij de betere automateriaalzaken vandaan.
 
Laatst bewerkt:
Maar waar spuiten jullie dat dan? (zonder dat het hele werkplaats onder de verf zit).
Ik gewoon in de garage. In de open ruimte valt dat reuze mee, en je kunt bij de bouwmarkt voor een paar centen van die hele grote vellen afdekplastic kopen (en die zijn écht flink groot, voldoende om een middenklasse auto volledig mee af te dekken o.i.d.).
Is hetzelfde spul als boterhamzakjes. Werkt goed, en na gebruik gooi je het gewoon weg.
 
Ik spuit mijn mylars op de vloer (van de garage) met een stuk plastic van 1x1.5 m eronder. Dat is "net niet genoeg", dus als je echt geen spuitresten wilt zou ik
het iets ruimer nemen. Dikker, herbruikbaar plastic werkt goed maar pas op dat je de droge verf schilfers er goed af schudt/veegt voor de volgende
ronde.
 
Heb veel goede en praktisch tips gekregen hoe de romp te spuiten en een clubgenoot bood zelfs aan het in zijn tuin te doen. Maar ja, eigenwijs he. Het zou toch mooi zijn als het ook gewoon rustig, binnen, met een rolletje en watergedragen verf zou kunnen. Dus een potje bijbehorende kunststofprimer (watergedragen) gekocht. De romp nog twee keer met aceton afgenomen en tussendoor met korrel 180 geschuurd. Kunststofprimer erop gerold en 6 uur later de PU lak.
romp geverft.jpg

Ze glimt prachtig. Je ziet dat het handwerk is en dan heb wat exclusiefs vandaag de dag.

Of de verf ook houdt...... De kunstofprimer zat wel beter dan die eerste keer PU lak, maar het hield niet over. Als over 24 uur de deklaag uitgehard is, zal ik voorzichtig een krasje maken.
 
Vinnutmaarraar... Ik heb nooit problemen met Epoxy spuiten. Volgens mij is die PU gewoon niet zo geschikt...
 
Beste en het mooiste werken de 2k lakken. Wel verharder en verdunnen er bij nemen.
Gelijk ook mengbekers en een goede weegschaal voor de verhoudingen. Maar die zul je al hebben voor je epoxy werk.
 
@brutus : welke serie uit het programma van DeBeer gebruik je?

https://www.de-beer.com/nl/products
De verfhandel bij mij in de buurt die De Beer verkocht (Albert Been in Heerenveen) zit er al een jaar of 7 niet meer, dus exacte productnamen kan ik je niet vertellen, alles wat ik weet was dat het Watergedragen auto-lakken waren, die ik op RAL kleur ter plaatse in spuitbussen kon laten mengen.
De Kunststof Primer die ik bij hem kocht was gewoon van Motip.

Tegenwoordig ga ik gewoon naar de automaterialen-zaak en haal ik "kant en klare" Motip Spuitbussen. Beetje lastiger qua kleurselectie, maar gaat prima op Epoxy, MITS die primer er onder zit...
 
Beste en het mooiste werken de 2k lakken.
Van de autolakken van De Beer die ik gebruikte, weet ik dat het in principe ALTIJD "2K-lakken" zijn: Er zijn gewoon twee verschillende harders. De ene werkt direct, en de ander wordt door lucht geactiveerd. Als ik mijn lakken liet mengen, kwamen de kleuren uit dezelfde potten, en was het verschil welke harder er bij ging. In geval van spuitverf, kreeg ik de "2K lak" in een speciale bus met een verzegelde harderpatroon. Net een handgranaat: Pin er uit trekken, schudden, en binnen een half uur verwerken.
Wat ik te horen kreeg was dat die lakken iets harder werden, en dus het beste als (blanke) toplaag te gebruiken. Minstens een week wachten tussen de kleurlak en de blanke lak i.v.m. dat de blanke lak de boel afsluit, en de kleurlak dan niet meer verder uithardt.

Mijn grote BO105 zit nu al minstens 12 jaar uitstekend in zijn vel...
 
De verf lijkt redelijk te houden, dus verder gegaan met de aansturing.

pull pull servo.jpg

Pull-pull voor het richtingsroer. Altijd al eens willen doen (normaal ontbreekt me de ruimte en überhaupt een richtingsroer)


hoogteroer servo.jpg
hoogte roer hoorn bevestiging.jpg

De hoogte roer aansturing. Direct met een servo in het richtingsroer. Eenvoudig los te koppelen om het hoogte roer te demonteren voor transport.
 
Mijn ondervinding met water gedragen verf, duurt lang voor het is uitgehard , hechting is goed maar daarvoor krab je het met je nagel weg..
Het hangt zeer erg van de luchtvochtigheid af , de eerste maal dat ik het gebruikte dacht ik na 24 U wat heb ik nu voor rommel gekocht.
Metalen garage poort , maar staat nu al jaren en verf is mat maar nog intact.
 
De verf lijkt redelijk te houden, dus verder gegaan met de aansturing.

Bekijk bijlage 404345
Pull-pull voor het richtingsroer. Altijd al eens willen doen (normaal ontbreekt me de ruimte en überhaupt een richtingsroer)


Bekijk bijlage 404347 Bekijk bijlage 404343
De hoogte roer aansturing. Direct met een servo in het richtingsroer. Eenvoudig los te koppelen om het hoogte roer te demonteren voor transport.
Ik zie lijnbesturings technieken.gaaf.
Op je pul pul nog wel borgmoertjes plaatsen of locktite. Kans dat ze zo lostrillen is groot.
 
Back
Top