De Ogar, oude model met vernieuwing.

Wat foto's van de voortgang. De vleugel is wit gelakt en bespannen.
upload_2020-9-27_20-58-40.png


De rol en flap servo's zijn ingebouwd en aangesloten.
upload_2020-9-27_21-2-17.png


Remmen _______________________________________________ Zweven (3 graden down) ________________________________ Speed
upload_2020-9-27_20-57-24.png


Ook het hoogteroer is klaar.
Balsa/triplex constructie _ Koveral snijden ______________________________________________ Bespannen
Ogar hoogteroer flip.jpg


Met glitsa gelakt 90 gram. Twijfel of ik hem ook wit ga verven. Het gewicht aan de staart is kritisch
upload_2020-9-27_21-14-13.png
 
Laatst bewerkt:
Wat foto's van de voortgang. De vleugel is wit gelakt en bespannen.
Bekijk bijlage 395383

De rol en flap servo's zijn ingebouwd en aangesloten.
Bekijk bijlage 395389

Remmen _______________________________________________ Zweven (3 graden down) ________________________________ Speed
Bekijk bijlage 395381

Ook het hoogteroer is klaar.
Balsa/triplex constructie _ Koveral snijden ______________________________________________ Bespannen
Bekijk bijlage 395401

Met glitsa gelakt 90 gram. Twijfel of ik hem ook wit ga verven. Het gewicht aan de staart is kritisch
Bekijk bijlage 395405
Ik zou daar even mee wachten tot je model gereed is, past het binnen het CG dan is het mooier hem ook wit te maken.
 
Het gewicht aan de staart is kritisch
Nee hoor... Die kist kan héél erg veel ballast hebben, dus het gewicht aan de staart is helemaal niet zo kritisch, al helemaal niet in een electrische set-up, waar je een paar loeders van accu's hebt om mee te spelen qua balans...
 
Landingswiel?
Het liefst intrekbaar...

Sleepkoppeling?
En wat dacht je van een flitshaak?

een paar loeders van accu's hebt
Maarten is niet van dikke accu's , liefst zo licht mogelijk..

een romp(mal)! Jeetje
GertJan, als we moeten afrijzen naar Duitsland om met een paar man te komen schuren... laat het weten..

De vleugeltips eindigen wel abrupt... winglets of een afronding..?

Maar voor de rest super getekend en zeer snel gebouwd.
 
Laatst bewerkt:
De vleugeltips eindigen wel abrupt... winglets of een afronding..?
Nou paste de vleugel net niet helemaal op de foto, maar de tips eindigen bij mij wel recht en haaks. Aerodynamisch en constructief volledig verantwoord, maar wie het graag anders/mooier wil, kan er een balsa balkje opplakken en naar eigen inzicht en vakmanschap een vorm inschuren.
Een winglet uit de vrije hand zou ik niet aanraden. Als die niet goed gedimensioneerd is en uitgericht wordt, zal dat tot een verslechtering van de vliegeigenschappen leiden
 
Nou, kom mensen.... Winglets op een Ogar, dan vallen we toch wel ERG ver van ons geloof... Stond er niet iets met het woordje "schaal" bovenaan dit subforum?
 
En ik doe er als een heuse motorvlieger natuurlijk ook 6S in (twee van mijn 3S pakketten in serie ;-)
Wel een bescheiden E-motor. Ik denk aan de joker 42-50-6 met een 11x7 klap propeller. Slechts 210 gram. Bij de start het zaakje een beetje overbelasten, maar daarna tijdens het vliegen is half gas voldoende om leuk te stijgen voor een schaal kist.
 
Drive-Calculator geeft voor die motor op 6S aan dat een 9x5" AeroCam 42mm het max is: 797 W.
En dan wordt de prop wel overbelast: 16389 rpm terwijl 16000 het hoogts toelaatbare is.

11x7"42mm AeroCam 42mm werkt daarentegen uitstekend op 4S: 556 W bij 10450 rpm.
 
Wat allemaal mééééér dan voldoende is: mijn Ogar heeft op zijn gunstigst ongeveer 450W ter beschikking en klimt goed, ondanks een minder vlekkeloze vleugel, het oude profiel en 5,7 kilo vlieggewicht ongeveer.

Ik kan niet rekenen aan "vliegende propellers", maar het toerental waarbij de kist probleemloos en met lichte reserve op hoogte blijft, zou statisch ongeveer 100W vergen. Hoeveel dat vliegend is weet ik niet...

Ik ben 100% overtuigd, dat mits de baan het toelaat, die 450 W ruimschoots voldoende zijn om op eigen kracht los te komen. Ons veld is daar helaas niet echt geschikt voor, want wij hebben een grassoort die toch wel 4 a 5 cm lang moet blijven om niet af te dorren.

Op dit moment gebruik ik een APC 11 x 7 tweeblad, maar er is een MA 11 x 7 drieblad onderweg, waarmee ik het motortoerental, en daarmee de warmteontwikkeling een beetje hoop te onderdrukken.
 
Dank Dirk, het was me niet opgevallen dat de motor in Drivecalc stond. Volgens de specs heeft hij 680 omw/volt, volgens drivecalc echter 884 omw/volt. Vandaar die overbelasting.
Zou ik dan de 4250-8 moeten nemen die volgens de specs 510 omw/volt heeft en in praktijk .....? Vreemd dat er bij deze motor zo'n groot verschil tussen specificatie en metingen zit.
 
Back
Top