Ik kan redelijk goed bij de zijkanten van de vleugel aanligging komen via de cockpitopening.
Nu nog wel... En zolang de rol en klep servo's in de vleugel komen, kun je bij de voorste 10 cm er redelijk bij.
Maar daarna komt er een spant waar o.a. de vleugelbevestiging, maar ook het landingsgestel aan vast horen te zitten, en dan wordt het verder naar achteren opeens heel andere koek.
En dan heb ik het nog niet eens over de mogelijkheid van een schaal-cockpit...
Als daar, als je brandstof wilt vliegen, ook nog een tank direct achter dat spant tegen het dak aan wordt gebeugeld wordt het nóg een haartje lastiger. (been there, done that...).
Maar zelfs als die romp nog helemaal leeg is, vond ik het een drama om bijvoorbeeld de plaatjes met inslagmoeren voor de motordrager te plaatsen.
Richtingsroer servo's zijn voor luchtkrachten al gauw sterk genoeg, maar een 9 grams servo hier is waanzin als ik het mag zeggen.
Het was ook niet als serieuze optie bedoeld, maar om aan te geven dat alles wat zwaarder is als een 9-grams servo onvermijdelijk leidt tot de noodzaak van balansgewicht voor in de neus. En het is van zichzelf al een "staartlastige" constructie. Nu zal dat in electro-uitvoering best nog wel wat meevallen omdat je een paar dikke lipo's hebt om mee heen en weer te schuiven, maar toch...
maar
@brutus over richtingsroer.
Eigenlijk had ik het over allebei...
Ik heb, net als GJ, inderdaad aan pull-pull gedacht, maar de geleiding van de stuurdraden is dan wat lastig, want er zit een landingsgestel in de weg. Dus ik heb gewoon gekozen voor die simpele rood/witte bowdenkabels met een staaldraad er doorheen. Die hebben lekker weinig last van thermische expansie/contractie.
Ik heb beide servo's voorin geplaatst.