Bouwverslag De Havilland DH-108 Swallow => TG 306

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
.
de Havilland DH 108 Swallow
Free flight scale model for Rapier power.

"This DH 108 Swallow plan is based on the original plan by DP Golding published in 1952."

PSS (Power Scale Soaring) Hellingzwever
Vergrootte bouwtekening naar schaal 1/12,5
Spanwijdte: 97 cm
Lengte romp: 57 cm

full


full


full


full



Ik ga de De Havilland DH-108 Swallow in dezelfde schaal maken als m`n ME-163 Komet, schaal 1/12,5
De DH-108 Swallow is een stuk groter dan de Komet, hier de twee samen in dezelfde schaal:

full


De Havilland DH-108 Swallow TG 306
PSS (Power Scale Soaring) Hellingzwever
Schaal 1/12,5
Spanwijdte: 97 cm
Lengte romp: 57 cm

In vergelijk:

Messerschmitt ME-163B Komet
PSS (Power Scale Soaring) Hellingzwever
Schaal 1/12,5
Spanwijdte: 75 cm
Lengte romp: 48 cm


full


De pijlstelling van de Swallow is ook fors vergeleken met de Komet:

full


full


full


Uiteraard ook weer een vier zijden aanzicht in dezelfde schaal geplot voor erbij:

full


De vergrootte bouwtekening is origineel voor een klein vrije vlucht modelletje aangedreven door een raketmotor.
Ik ga tijdens het bouwen e.e.a. aanpassen i.v.m de vergroting en het geschikt maken voor RC.

De constructie en bekleding van deze Swallow zal weer geheel in vertrouwde houtbouw zijn, lekker scratchen! :yes:


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Er staat op marktplaats nu een setje voor 2 vintage Jetex motortjes met brandstof pellets. Past er perfect bij
 
.
Bedankt Vinze!
Maar net als m`n Komet maak ik deze Swallow voor PSS, geen raketaandrijving.

.
Start bouw De Havilland DH-108 Swallow:

De romp longerons staan op de tekening gedeeld, ik heb deze beide direct langs de romplijn in één lengte afgetekend op 4mm balsa.
Zoals op onderstaande foto te zien is stopt onderste voorste longeron K3, en loopt onderste longeron K4 achter hoog in de romp verder.
Dat is om een tunnel te maken voor de raket motor... er zit daar ook een flink gat in de buik...

full


Ik ga dat niet maken en mijn romp moet rondom geheel dicht zijn, dus een doorlopende onderste longeron in één lengte afgetekend:
De nieuwe longeron K3 vast gespeld, nou kan ik de rompspanten hierop aftekenen...:

full


... want in de rompspanten zit uiteraard dezelfde uitsparing voor de raketmotor en tunnel (deels open buik)...
De nieuwe volledige rompspanten zonder buikopening op de longerons gepast en uitgeknipt/gesneden:

full


Deze ruwe vorm romp spanten op 4mm balsa overgetekend:

full


Geschuurd en gecontroleerd en nogmaals afgetekend:

full


Daarna sparingen in de spanten gesneden en het PSS romp spanten setje is compleet.
Links op de foto de spanten op de tekening in vergelijk met de spanten voor mijn PSS Swallow:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
De rompspanten haaks d.m.v. een driehoek op de longerons lijmen, van voor naar achter:

full


Nog een paar extra romp en vleugelovergang delen gesneden:

full


De vleugelwortel rib aan de romp heeft een ingelijmde flens welke weer in de rompspanten valt:

full


Nou is de romphelft stijf door constructie en kan het wanneer het goed droog is los van de tafel:

full


De eerste ruwbouw helft:

full


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Dank je Bart!

Jouw foto van het derde prototype ziet er nog wat sneller uit dan het tweede prototype welke ik aan het bouwen ben.
Op deze plaat kan je mooi het verschil zien:

full


Persoonlijk vind ik het eerste en tweede prototype mooier dan de derde.
Vooral de stompere neusvorm en grotere canopy.

Hier twee modellen van het eerste en derde prototype:

full


Mijn kist wordt het tweede prototype, de TG 306.
Zal in de loop van het verslag weer e.e.a. historische info plaatsen, het was een serie prototypen met een "roerig" bestaan...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt de smaak goed te pakken met dit type kisten Ramses :beer:.
Ook dit is weer een hele fraaie kist
De gebroeders vd Vecht vliegen hun Swallow al vele jaren met turbine, echt waanzinnig!

Groeten Ralf
 
"All time favorite" van mij. Heb zo'n 10 jaar terug de Profile Swallow van Chris Golds gebouwd

Ook gekeken naar de tekening van Vic Steele . 86 inch spanwijdte is mij wat te gortig en het richtingsroer klopt niet. Romp is opgebouwd uit cirkels en er is voor de spitse variant gekozen. Profiel is MH45, geen tipverdraaiing.

Ik ben benieuwd naar de vorderingen.

Het kriebelt nogal maar eerst eens nog wat andere projecten afronden.

Met vriendelijke groet,

Hans Knippels
 
Het kriebelt nogal maar eerst eens nog wat andere projecten afronden

Heel herkenbaar! Hier eigenlijk idem, maar zo`n PSS kistje bouwt zo lekker snel tussendoor... ;)

.
De andere helft van de rompspanten tegen de eerste halve romphelft gelijmd.
Longerons en stringers er in-, en de rootrib er tegen gelijmd.
Gefixeerd met spelden en de root vleugelribben gefixeerd d.m.v. 4 zware lood accus`s.
Dit om een gelijke instelhoek van de vleugels te garanderen:

full


full


Het skelet van de Swallow is klaar.
De rompspanten, root vleugelribben, fairing stukken, longerons en stringers, allemaal uit (verschillende hardheden) 4mm balsa gesneden:

full


De romp van de Swallow is sterk dubbel krom...
Indekken met grotere stukken zal niet gaan, dus dat wordt bijna geheel stripplanken.
De indekking uit 2mm balsa (strips ca. 10mm breed):

full


Van de bodem af omhoog gewerkt:

full


Tot een laatste stip over de fairing aan de bovenzijde...
Er moet namelijk nog een hatch in de romp gescratched worden.
Dat staat uiteraard ook niet op de (opgeblazen) tekening, want het origineel is een klein vrije vlucht modelletje.
Het stukje voor de inlaat kon trouwens uit een wat groter stukje balsa dan een strip! ;)

full


En toen kwam de inspectie keuren...

full


Controle van het gebruikte hout...

full


... de gebruikte lijm...

full


Gelukkig een goedkeurende blik...

full


Inmiddels alweer wat verder, straks tweede update...

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Onderkant dicht:

full


Bovenzijde luchtinlaat/vleugelfairing van achter tot het midden dicht, voorzijde blijft open voor de vleugelliggers straks:

full


En dan wat ik bij de bouw van een project als deze het leukste vind, scratchen!
Zoals eerder aangegeven moet er een hatch voorzien worden.
Met een fretzaag de bovenste longeron en de tussenliggende spanten doorgezaagd waar ik de hatch wil maken.
Vooraan sluit deze niet aan op een rompspant vanwege de positie van de cockpit straks:

full


Velletje papier ertussen en de cockpitrand/hatchvloer afgetekend:

full


Twee keer de cockpitrand/hatchvloer uit 2mm balsa gesneden en beiden, met een laagje dun plastic ertussen, vastgelijmd op de romp/hatch.
Een doubler spant aan de achterzijde van de hatch gemaakt en verlijmd.
Reststukken hout uit de hatch er tijdelijk op gespeld om de flensen vlak te houden:

full


Neus vulstukjes voor de hatch gelijmd en een kruis voor de neusvorm gemaakt:

full


Krijgt al een beetje vorm zo:

full


Neus kruis opgevuld met blokken balsa en ruw in vorm geschaafd/geschuurd.
Cockpit/hatch rand ook ruw in vorm geschuurd en bedacht hoe ik de hatch verder ga afmaken.
Klemmen eraf, spelden eruit, plastic ertussenuit,...

full


De basis van de hatch:

full


Weer een dun laagje plastic terug tussen cockpitrand en hatch vastgespeld:

full


Zo ligt de Swallow er nu bij, klaar om de bovenzijde van de romp dicht te maken

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Dank mannen voor de leuke reacties! :)

.
Afgelopen twee weken niet veel tijd gehad voor het bouwen van de Swallow, `s avonds af en toe kort toch iets gedaan.
Steeds af en toe een stripje is toch na een ruime week de romp bijna dicht, nog één laatste pas stukje:

full


En dan eindelijk de romp dicht (d.m.v. stripplanken):

full


Het voorste stuk van de hatch waar de cockpit komt heb ik in laagjes balsa grof opgebouwd.
Alle delen aan de buitenzijde oversized om te kunnen schaven/schuren straks:

full


Afgelopen zaterdagavond weer even tijd voor de Swallow!
Alle spelden eruit, grof in vorm schuren en een aanzet voor het kielvlak gemaakt.
Beplanking is 2mm blasa met een balsa voorlijst en 0.6mm vliegtuigtriplex achterlijst:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Gisteren lekker aan de Swallow kunnen werken!
Buiten is alles carnaval (...not my cup of tea :confused:), onstuimig weer, veel regen,... heerlijk binnen met fijne muziek wat hout plakken!

Boven- en zijaanzicht van de canopy uitgeknipt voor de plug.
Het kielvlak binnenwerk afgemaakt, beplankt en geschuurd, gewicht 10 gram:

full


In verband met de dubbel kromme romp de bodemplaat uit randen gesneden i.p.v. één hele plaat.
Daarop het zijaanzicht gelijmd:

full


Daarna acht canopy vormstukken gesneden uit balsa:

full


Deze op de hatch gelijmd met uiteraard een dun plastic velletje eronder.
Gelijk ook het kielvlak met 30 minuten epoxy op de romp vastgelijmd, gestut tussen twee driehoeken:

full


Canopy grof in vorm geschuurd:

full


Plug voor de canopy in aanbouw en de inlaat vormstukken op de romp gemaakt:

full


Door stripplanken van het achterste deel van de hatch en het lamineren van het voorste deel, een strakke vaste vorm:

full


De beplanking van de voorste vleugel fairing/inlaat stuk gemaakt van 0.6mm vliegtuigtriplex:

full


Om verder te kunnen met de romp moet ik eerst de vleugels ruwbouw klaar hebben i.v.m. de vleugelliggers welke in de romp doorlopen.
Pas wanneer die vast in de romp zitten kunnen de nu nog open vleugel fairings dicht aan de bovenzijde...
Volgende update dus start bouw vleugels

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Dank je Bart! :)

Net nog even de romp op de weegschaal gelegd.
Dit geheel weegt totaal precies 155 gram:

full


De romp is op het kleine beetje vliegtuigtriplex na nu dan ook nog geheel van balsa, 2mm beplanking en 4mm constructie.
In de vleugels komen vuren liggers welke straks doorlopen in de rompconstructie, dan zal het gewicht meer toenemen:

full


Maar vooralsnog een veertje... ;)

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Sjiek hoor.

Ik heb nog eens gekeken naar de tekening van Vic Steele. In tegenstelling tot wat ik eerder beweerde is de tipverdraaiing aan de tip twee graden. Uit de tekening blijkt niet waar de tipverdraaing begint. Als ik hem zou bouwen zou ik vanaf ergens halverwege de vleugel beginnen met tipverdraaiing. Ik zit te denken aan 1.20 meter spanwijdte maar dan gemotoriseerd.
 
Back
Top