De "Friesland" van Mamoli

Het is weekend!
Allereerst begonnen heb ik de onderzijde van de grootstag gemaakt.
Deze leg ik op haar plaats zodat deze straks onder de boegspriet doorloopt en om het ondereinde van de fokkemast. De spriet en fokkemast kan nu ook er worden in gelijmd.
Ook zijn er woelingen om de ondermasten gemaakt.
20201121_172839.jpg
20201121_194655.jpg

Allereerst heb ik de grootstag gezet. Op de tekening stond trouwens de grootstag aan een blok 387om de mast getekend.
20201122_144253.jpg

Deze heb ik uitgevoerd zodat de grote stag gelegd is om de spriet zelf. Hierna is er ook een loze stag onder gemaakt met de daar tussenliggende tieren die beide stagen met elkaar verbind.
Om dit te maken en ook de positie van de mast correct te houden is dit gelijktijdig met de achterste wanttouwen van de grote mast gezet. Ook een hulptouw om te steng had ik hiervoor even gebruikt.
20201122_134127.jpg
20201122_103739.jpg

20201122_144144.jpg

Voor beide stagen zijn lussen en de muizen geknoopt.
20201122_134140.jpg

Normaal gaan deze stagen er later op als alle wanttouwen over de masttop zijn gelegd. Maar nu kon ik er nog mooi bij zo.

Mooi gedaan ook goed gelukt om die top.

Tip...
Katoen en secondelijm gaan niet samen. Ik merkte dat bij mij ook.
De woelings om de masten zijn bij mij ook katoen. Ik doe het nu met vernis mat van de action. Die kleine flesjes. Dan lijmt het ook en het geeft niet die glans als secondelijm. Iets subtieler. Verdunde houtlijm gaat ook maar dat droogt niet snel genoeg en onhandig.

Ik heb werkelijk nog nooit last gehad met al mijn vorige schepen dat katoen en secondenlijm niet goed zou gaan:)
Het lijmt juist meer dan prima. Waar zie je dat bij mij?
Je bedoelt denk ik op de foto om de masttop de lijm?

Laatst bewerkt:
Gelijmd met secondenlijm. Hier de woeling bij de spriet. Om de mastop wat meer omdat omdat ik de bindsels naast elkaar hebt gelegd om zo te fixeren. Maar wie zou dit kunnen zien. Om de woeling van de spriet is niets geen houtlijm over gegaan. Maar soms is het nodig om wel wat er over te zetten inderdaad. Maar doseren met secondenlijm scheelt natuurlijk enorm.
20201122_223505.jpg

J
Ik heb werkelijk nog nooit last gehad met al mijn vorige schepen dat katoen en secondenlijm niet goed zou gaan:)
Het lijmt juist meer dan prima. Waar zie je dat bij mij?
Je bedoelt denk ik op de foto om de masttop de lijm?
Ja die foto, de lijm die zo afsteekt.
Vooral bij dat bruine katoen gebeurt dit snel.
Ik doseer nu met een tandenstoker op het knoopje. Ja het is een noodzakelijk kwaad die lijm.
Die vernis is een goede tip. Ik gebruik hem nu vaak bij katoen, het glans niet zoals secondelijm. En blijft goed zitten.
Het meeste touw wat ik gebruik is polyester van Amati, daar zie je de lijm niet. Katoen is wel mooier.

Back