De "Friesland" van Mamoli

Het bekleden van de ankerring wat wij op modellen met een stukkie touw doen, werd in werkelijkheid gedaan met geteerd linnen waarna een roering werd aangebracht (strak tegen elkaar gewikkeld schiemangaren) en dit werd inderdaad gedaan tegen het schavielen/slijten van de ankerkabel/tros.

20201023_200206.jpg
20201023_201045.jpg
Het zijn maar kleine details.. De aansluitingen tussen alle ornamenten aan het bijwerken:)

Twee luiken voor de kanonnen zijn er in gesneden wat de gesloten luiken suggereren. Met scharniertjes en een oog lijkt het heel wat. Op het holle verwulft ook twee luiken gemaakt goud en groen geschilderd.
Ook op de wangen zijn de paarden met de engelen aangebracht. Zo schiet de spiegel ook al weer nijdig op.
Het lijkt niet veel werk maar het is wel effies werk zeg maar.
20201023_210336.jpg

De romp is zo goed als klaar en ook de buitentrap is aangebracht. Hierbij even een overzichtsfoto.
20201025_135323.jpg

Nu aan de kanonnen moet gaan beginnen vond ik het even leuk om wat aan de boegspriet verder te werken en voor ik het wist was deze klaar. Natuurlijk moeten er nog blokken op etc.
20201025_124958.jpg

Het kniestuk bestaat uit 2 delen onderling verbonden met een messingpin voor de sterkte.
Het kniestuk is zwart geworden alsmede de beide ezelshoofden. Ook de mars is zwart.
De spriet zelf is gezet in gamma binnenbeits Palisander. Hierbij is het lichter als de romp. Dit is ook wel een beetje de opzet aangezien de masten van grenen waren.
Het nadeel van dit soort beitsen is dat het ontzettend gaat glimmen en vandaar dat ik alles weer in de matte lak hebt gespoten.
Hierbij het resultaat.
20201025_164510.jpg
20201025_164453.jpg

Laatst bewerkt:
Back