De "Friesland" van Mamoli

Als ik eerlijk mag zijn, dan vind ik dat balkje ertussen niet mooi. Misschien als je er gaatjes doorboord en er dan een tandenstoker insteekt zodat het balkje een ronde stok is. Of helemaal weglaten. Maar dat is mijn smaak.

Ik snap het. Ik heb er voor de grap een tandenstoker opgelegd. Dit schip is schaal
1-75 dat gaat simpelweg niet meevallen vermoed ik of mijn balusturs klappen uit elkaar.
Maar ik heb deze keuze ook gemaakt omdat de overige railing ook strak is uitgevoerd. Zo vind ik dit beter er bijpassen.
20201010_194506.jpg

Hans, tussen de vingerlingen een latje ter dikte van je roerblad lijmen en dit naar beide zijden afschuinen, dat is zo ook bij de Batavia (de Kolderstok versie uiteraard) uitgevoerd. :):)

20201012_203324.jpg
Even een vraag mensen. Waren rolpaarden altijd rood geverfd? Toen ik dit schip kreeg lagen alle rolpaarden los in een doos. Een aantal ook wel kapot. Dat is niet zo erg natuurlijk want deze kan ik wel nabouwen.
Ook zijn bijna alle assen met de wielen er al onder gelijmd. Ik dacht toen dat ik nieuwe rolpaarden zou bestellen.
Stomweg is er door mij een soort van waardering ontstaan voor het pakket uit 78 en de startende bouwer dat ik het bijna niet over mijn hart kan krijgen de gemaakte rolpaarden overboord te gooien.
Oorspronkelijk waren er voor de onderste dekken insteekkanonnen bedacht maar de bouwer heeft deze tevens vervangen voor rolpaarden. Dat is natuurlijk mooi maar hoe krijg ik nu de lopen goed vastgezet?
20201012_202540.jpg

Laatst bewerkt:
Dit komt nu een beetje laat omdat je roer al afgehangen is, maar de afstand tussen roer en steven is wat groot omdat je roer geen walmgaten heeft waar de roerpennen normaal invallen. Deze zijn wel eenvoudig te maken, halfrond of rechthoekig....
JPG_2572_1765_bewerkt-1.jpg

Dit komt nu een beetje laat omdat je roer al afgehangen is, maar de afstand tussen roer en steven is wat groot omdat je roer geen walmgaten heeft waar de roerpennen normaal invallen. Deze zijn wel eenvoudig te maken, halfrond of rechthoekig....
Bekijk bijlage 398045
Klopt Piet! Ik zou er een nachtje over slapen en keek gisteren wat afbeeldingen van de replica Batavia die de walmgaten ook niet heeft.
Toen besloop me het gevoel van gemakzucht.......En dacht toen...ik maak het op de gemakkelijkste manier.
En daar krijg je spijt van hè...

Laatst bewerkt:
Bekijk bijlage 398047 Even een vraag mensen. Waren rolpaard en altijd rood geverfd? Toen ik dit schip kreeg lagen alle rolpaarden los in een doos. Dat is natuurlijk mooi maar hoe krijg ik nu de lopen goed vastgezet?
Bekijk bijlage 398046
Nee, ook gewoon neutraal

en de lopen zou je in een dot componentenlijm kunnen leggen in het rolpaard. (dit heb ik ook gedaan bij de mijne, alleen had ik ze hier en daar moeten ondersteunen met stukjes hout, zodat ze op de plek blijven en niet afzakken)

Back