De "Friesland" van Mamoli

D'r moet alleen eens iemand van de firma politoeren hun tekst over stopwas door de mangel halen. Men praat continu over stop was. En stop was zijn twee losse woorden die niets met stopwas te maken hebben...:p

Mensen, sorry hiervoor hoor! Ik ben geen werkelijke taalpurist, maar als je een professionele website maakt - let dan ook op juist taalgebruik.

Nb. Ik hoor het ook graag als er taalfouten op de kolderstok website staan. Levert een gratis schrijfblokje op voor de melder :)

Laatst bewerkt:
Nb. Ik hoor het ook graag als er taalfouten op de kolderstok website staan. Levert een gratis schrijfblokje op voor de melder :)

Leuke uitdaging :)
Onder het kopje De Nederlanders op zee, in de tweede alinea schrijf je: “Geschat wordt dat de Nederlanden in haar hoogtijdagen meer dan 2000 schepen heeft varen,”. Maar de Nederlanden is meervoud, dus dat klopt niet met de rest van de zin. Als je er de republiek van maakt klopt het wel. ;)

Toch correct geschreven hoor. Het was een aanduiding voor een gedeelte van onze aardbol lijkt me?
Maar ook ik, schrijf op het forum nogal eens iets gehaast waardoor zelfs de zinsopbouw niet klopt :eek:

Je hebt een punt. Je kunt erover discussiëren, want de Nederlanden is letterlijk meervoud maar uit het stukje tekst begrijp je meteen dat het over het land gaat wat nu Nederland is - en dat is enkelvoud. Toevallig is dit een zin waar we het over gehad hebben, want de Nederlanden verwijst terug naar het eerder genoemde "de republiek der zeven verenigde Nederlanden" en daarom hebben we het toch enkelvoud gehouden.

Bij je eerstvolgende bestelling krijg je een schrijfboekje.

(Haha - nee hoor. Stuur je adres even in een PB dan stuur ik een kleinigheidje naar je toe).

De romp is zo goed als klaar en ook de buitentrap is aangebracht. Hierbij even een overzichtsfoto.
Bekijk bijlage 400527
Nu aan de kanonnen moet gaan beginnen vond ik het even leuk om wat aan de boegspriet verder te werken en voor ik het wist was deze klaar. Natuurlijk moeten er nog blokken op etc.
Bekijk bijlage 400528
Het kniestuk bestaat uit 2 delen onderling verbonden met een messingpin voor de sterkte.
Het kniestuk is zwart geworden alsmede de beide ezelshoofden. Ook de mars is zwart.
De spriet zelf is gezet in gamma binnenbeits Palisander. Hierbij is het lichter als de romp. Dit is ook wel een beetje de opzet aangezien de masten van grenen waren.
Het nadeel van dit soort beitsen is dat het ontzettend gaat glimmen en vandaar dat ik alles weer in de matte lak hebt gespoten.
Hierbij het resultaat.Bekijk bijlage 400543 Bekijk bijlage 400544

Ziet er heel erg gaaf uit Hans :worship::worship:

Toch correct geschreven hoor. Het was een aanduiding voor een gedeelte van onze aardbol lijkt me?
Maar ook ik, schrijf op het forum nogal eens iets gehaast waardoor zelfs de zinsopbouw niet klopt :eek:

Taalkundig is het niet helemaal correct. De Nederlanden waren ook niet helemaal één geheel. Republiek of Koninkrijk is wel enkelvoud uiteraard.

Verder is het in mijn ogen geen storende fout omdat het voor elke lezer duidelijk is dat het verwijst naar de republiek. Ik zal dan ook geen aanspraak maken op een blokje. ;) Ik schrijf zelf veel, voor mijn werk en als vrijwilliger voor een blad. Uit ervaring weet ik dat er, als je maar goed genoeg kijkt, vrijwel altijd foutjes te vinden zijn in een tekst.

Nb. Ik hoor het ook graag als er taalfouten op de kolderstok website staan. Levert een gratis schrijfblokje op voor de melder :)[/QUOTE]

Moet "kolderstok" niet met een hoofdletter? ;)

Back