De "Friesland" van Mamoli

yup, dat oogt beter.

kwam deze op modelbrouwers tegen https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=4&t=34928&start=10 die heeft precies dezelfde kleuren gebruikt. En ik vind zijn leeuw op de boeg heel mooi

En op pagina 3 zag ik 2 spiegels en ze hadden de paarden anders. en in het midden van het schild de friese vlag. Leuke details om eens goed te bestuderen.
Thx.
Dit zijn de kleuren die ik ook mijn doos zie van de friesland. Maar hij heeft veel kleurtjes gebruikt op de ornamenten. Knap schilderwerk wat hij heeft gedaan. Het gebruikte groen is wel een stuk lichter vandaar dat ik het groen van mij donkerder hebt gemaakt bij mijn donkere romp.

Zo met de dremel los in de hand gaat het fout. Ik heb de mijne met een kettinkje aan het plafon hangen en gebruik altijd de flexibele slang. Die is zo handig en zo stabiel in je hand. Ik boorde zelfs het gaatje voor het oogje op het kardeel tussen alle touwen door in de knecht. Ging heel goed. Zo als ik al zei, heel veel controle over je boor met die slang. Je kan ook een steun krijgen die je op de hoek van de tafel zet.
Bekijk bijlage 395437
Ik heb ook eigenlijk geen dremel maar iets van de Aldi :)

Ik heb dan proxxon maar een voetschakelaar is makkelijk met gaatjes boren, je kunt dan met twee handjes sturen en pas in het gaatje met je grote teen de machine aanzetten.schakelaar werkt tot 500 watt meen ik is ook van proxxon.
De Friesland gaat er mooi uitzien!

Ik heb dan proxxon maar een voetschakelaar is makkelijk met gaatjes boren, je kunt dan met twee handjes sturen en pas in het gaatje met je grote teen de machine aanzetten.schakelaar werkt tot 500 watt meen ik is ook van proxxon.
De Friesland gaat er mooi uitzien!
Is die traploos regelbaar? Net als bij een naaimachine zeg maar.

Is die traploos regelbaar? Net als bij een naaimachine zeg maar.
Nee is alleen aan als je er op drukt, maar je hebt dan wel twee handjes vrij ik zelf sluit er alles op aan andere stekkerdoos en het werkt. Maar als ik weer iets zou willen kopen zou ik eerst kijken bij conrad stuk goedkoper:)

Met de leeuw had ik nog best even werk om deze passend te maken in de bedoelde sleuf in de kiel. Na veel passen en vijlen zit het er dan toch in.
Na de leeuw zijn er schenkels gebogen die langs de leeuw en de uitsparing lopen. Met mijn toverstaffie boog ik ze eerst mooi rond. Richting de leeuw zijn ze smaller gesneden waarna ze taps werden en tenslotte ook nog dunner gemaakt aan de kant van de leeuw.
Zo heb ik er 4 moeten maken met 2 verschillende krommingen. De start aan het galjoen is dus begonnen.
20200929_184820.jpg
20200929_184743.jpg
20200929_183525.jpg

Ook zijn de slooiknieen geplaatst en zie je nu een overzichtje van de opbouw van de kiel.
20200929_185430.jpg

En nu ik toch buiten was met licht een overzichtsfoto
20200929_185811.jpg

Laatst bewerkt:
Een mooi, maar priegelig klusje is het galjoen maken. Ik noem het maar even het schild wat later tegen de mannetjes komt.( Je weet wel die "mannetjes" van die kwisvraag ooit! )
Dit bestaat uit een basisplaat van mahoniefineer 0.8mm
20200929_201643.jpg

Ik noem deze basisplaat maar het schild van het galjoen. Het bestaat uit 3 gebogen armen waarover een palmhoutlatje van 1.5mm gebogen moest worden. Deze zijn stuk voor stuk in vorm gebogen.
De buitenste waren goed te doen. Hierna is het gesloten stuk er tussenuit gesneden en heb ik deze armen rondom voorzien van palmhout.
20200929_203912.jpg

Om dit te lijmen gebruikte ik spijkertjes voor het klemmen. Het gehele stuk ligt op een stukje bakpapier zodat het los blijft van het onderliggende hout.
20200929_213554.jpg

Laatst bewerkt:
Mooi Hans! Die linieschepen blijven sowieso mooi om naar te kijken. Komt deze ook in de kamer zoals de 7p? Straks heb je een hele vloot. Kun je uitvaren om de Engelsen weer eens een lesje te leren. Ben benieuwd wat er in de toekomst nog aan de vloot toegevoegd gaat worden. Misschien krijgen we ooit nog eens van Kolderstok de veelgenoemde Brederode, of de Prins Willem als vlaggeschip van Witte de With

Inderdaad een mooi stukkie werk Hans :thumbsup:. (je noemt dit het 'schild' , maar eigenlijk zijn dit de regelingen)

Bedankt voor de complimenten heren in de eerdere berichten. Het zijn inderdaad de regelingen. Ik kon even niet op het woord komen terwijl ik ze zelf ook noemde in het verslag van de 7P:)
Het is maar wat leuk dat er altijd wel iemand de benamingen zo effekes uit zijn mouw weet te schudden.

Back