DE ETALAGE

Het waren mooie tijden..met je neus tegen de etalageruit van de modelbouwwinkel en je vergapen aan al dat moois wat bij die schamele 1 gulden zakgeld per week ( of was het per maand) echt niet binnen bereik lag.

Nu weet ik niet of je huidige zakgeld meer dan dat is maar ik ga vast de etalage inrichten wie wie weet is er wat te koop van wat er in de etalage staat want het is de hoogste tijd om de hangaar wat kaler te gaan maken en wat is er nu mooier dan dat ik mijn kisten waar ik echt geen tijd voor heb om ze allemaal zelf te vliegen toch in gebruik te zien.


We beginnen met het vullen van de etalage..zeg maar etalages want het past niet achter 1 raam en zo zoetjes aan zal duidelijk worden wat weg gaat en wat nog ff mag blijven.


Zuigerkisten:

1. Originele 1951 Hekking met een 2,5 cc Webra diesel. Span 1600 mm. Sturing op richting en DT:



VERKOCHT


IMG_20200630_170548.jpg





2. Dream Weaver met een 2,5 cc OliverTiger, span 1480 mm. Sturing op richting en DT:

IMG_20211228_124527.jpg




3. GeFi 21 met een KMD race diesel. Span 1600 mm. Sturing op richting, VIT, AR en DT:

IMG_20220508_110845.jpg




4. Django met een 2,5 cc Super Tigre diesel. Sapan 1500 mm. Sturing op richting AR en DT:

IMG_20220613_100637.jpg




5. Meshack met een 2,5 cc Super Tigre Glow. Span 1550 mm. Sturing op richting, Vit, AR, DT.

20221209_094221.jpg




6. GeFi 22 met een 2,5 cc Rossie. Span 1800 mm. Sturing op richting, VIT, BUNT, AR en DT:

20230217_132600.jpg




7. Night Train met een 2,5 cc Super Tigre G15. Span 1600 mm. Sturing op richting, VIT, AR en DT:

20240531_134052.jpg




8. Albatros 66 met een 2,5 cc MVVS TRS, originele kist uit 1966. Span 1550 mm. Sturing op richting, VIT, AR en DT:

20230718_191807.jpg





9. Ponjaard met een 2,5 cc Oliver Tiger diesel. Span 1500 mm. Sturing op richting, AR en DT:

20240311_115903.jpg




10. Stratos LH-10 met een 2,5 cc Rossie. Span 1700 mm. Originele DDR kist van 1975. Span 1700 mm. Sturing op richting, VIT, AR en DT:

20241124_121806.jpg




Zo..dat is het fff voor nu..er komen nog 3 of 4 etalages vol met van alles en nog wat van minder dan een halve meter tot 5,5 meter en alles er tussenin.
 
Vervolg zuigerkisten.

11. Dixielander gebouwd uit een originele bouwdoos met een 2,5 cc OTM. Span een tikkie vergroot 1350 mm. Sturing op richting en DT:

20241005_152248.jpg




12. Korla Plankton met een 2,5 cc Rossi. WK kist van 1975. Span 1800 mm. Sturing op richting, VIT, AR en DT:


20241208_130940.jpg




13. Komet met een 2,5 cc ED Racer. Span 1800 mm. Sturing op richting en DT. WK kist van 1951 ( niet deze maar een iets andere kleurstelling) In aanbouw:

Komet geel.jpg




Elektro kisten

14. Plurabelle van 1975 met een rappe E- Motor. Span 2000 mm. Sturing op richting, VIT en DT:

IMG_20220418_162300.jpg




15. Dream Weaver met een zeer snelle E motor. Span 1450 mm. Sturing op richting, AR en DT:

20240320_163711.jpg




16. Classy Gassie, kan wel een half uur rondkachelen. Sturing op Richting, motor en hoogteroer:

VERKOCHT

011.jpg





17. Aquita, originele A2 uit 1962. Span 2000 mm. Sturing op richting, motor en DT:

IMG_20220621_174248.jpg




18. Taltos. Span 3300 mm. Sturing op richting, hoogte, motor en remkleppen:

IMG_1527.JPG




19. Zeer mooie Amigo..VERKOCHT


20. Hols der Teufel. Span 5500 mm. Sturing op rol, richting, hoogte en motor. Geschikt voor elastiekstart en slepen.

IMG_20220525_140127.jpg





Pff wel een beetje moe geworden van al die kisten naar buiten slepen en opbouwen.
 
Vervolg Electro kisten:


21. XXL-58-C, span 1500 mm, sturing op richting, motor en DT

20250611_190039.jpg





22. Donderkruiser met E- motor en Graupner Pulso. Span 3000 mm. Sturing op richting, hoogteroer, E motor, brandstof afslag Pulso, Rampe ontkoppelinrichting ( elastiekstart):

VERKOCHT

20250328_142525.jpg


20250507_150226.jpg





23. Spassvogel, span 3000 mm, wordt momenteel gebouwd door RC Europe, afbeeldingen volgen. VERKOCHT


Motor kisten


24. Playboy Sr, Span 2000 mm, 10 cc O&R Sparky, sturing op richting, hoogteroer, motorstop:

VERKOCHT

IMG_20210225_130122.jpg





25. Dolphin, Span 2000 mm, 10 cc O&R sparky, sturing op richting, hoogteroer, motorstop:

VERKOCHT

IMG_20210225_131025.jpg




26. KK Southerner, span 1500 mm, 2,5 cc diesel, sturing op richting en hoogteroer:

VERKOCHT

56.jpg





27. PB-2, span 125 mm, 0,8 cc diesel, sturing op richting en hoogteroer:

IMG_20220422_130900.jpg





28. Graupner Kapitan, span 1080 mm, Sturing met GG op richting, hoogteroer en gasregeling:

004.jpg




29. Radio Queen, span 2150 mm, 3,5 cc ED Racer diesel, sturing op richting, hoogteroer en drossel/ motorafslag:

20250313_130855.jpg




30. TAM-1, Span 1800 mm, 10 cc OS viertakt, sturing op 2 rolroeren, hoogteroer en motor,

31. TAM-2, span 1800 mm, 10 cc OS viertakt, sturing op 1 rolroer, hoogteroer en motor:


upload_2025-3-22_15-46-56.png
 
Vervolg motorkisten.

32. Fokker D-7, 0,8 cc diesel, span 500 mm, Vrije Vlucht:

VERKOCHT

20230513_093439.jpg





33. Topsiel, Span 700 mm, 0,8 cc diesel, Origineel model, Vrije Vlucht:

VERKOCHT

1751294741589.png






34. LH-9 Span 1700 mm, origineel DDR model van 1975, Rossi 2,5 cc, Vrije Vlucht:

VERKOCHT

20240927_191245.jpg



35. Pou de Ciel, span 1000 mm, ex motor, sturing op richting en hoogteroer:

VERKOCHT


Pou.jpg




Dat was het voor dit moment aan modellen. Zodra er weer kisten bij komen zal ik ze in de "Etalage" zetten.

Een volgend keer enige motoren.


Van deze 34 kisten gaan er dit jaar rond de 10 stuks weg zodat er weer ruimte is voor nieuwe bouwsels..en dat zullen hoofdzakelijk volbloed zuigerkisten en E-Conversie Primaire VV klassen kisten zijn.
 
MOTOREN


Tbv Zuigerkisten/ F1C 2,5 cc, van l naar r:

Webra 1952, Werd massaal gebruikt in de 52-55 WK's
Oliver Tiger, DE motor in de mid fifties
Met blauwe kop..naam kwijt..Hongaar of Tjech
Super Tigre G-20
Super Tigre G-15 DE mid sixties motor
MVVS G-7
KMD
KMD
Uctkam ( Rossi replica)
Uctkam (Rossi replica)

20250701_100433.jpg



F1C toebehoren:

20250701_100437.jpg




Overige motoren:
DC 1,5 ccc
DC 0,8 cc VERKOCHT
MK17 1,5 cc VERKOCHT
Super Tigre G 20
X-3 2,5 cc
Jaguar, 2,5 cc VERKOCHT
Jena, inhoud nog niet bekend VERKOCHT

20250701_100703.jpg




O&R 10 cc Sparky:
VERKOCHT

20250701_113554.jpg




Topaz 7,5 cc glow, nieuw:

VERKOCHT

20250701_113603.jpg



Turnigy 6374, nieuw, https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy...DTBQQC7RFCd3dOquvRxTN2WNHsZkrOnHW1kR2UatKjTUa

20250701_113630.jpg
 
Zo...de "winkel" is open en kom gerust binnen voor een praatje en een bakkie...echter..er zijn natuurlijk altijd slimmeriken die "achterom" weten te komen..oftewel: ik had met deze en gene al het eea afgesproken en dat gaan we eerst doen.


Er gaan dit jaar iets van 10-12 kisten weg en dat zijn hoofdzakelijk kisten waar ik niets mee kan op OHA of mijn vliegstekkie hier om de hoek.

Oh ja..we gaan ook nog een keer alle vintage zenders in een etalage zetten maar je weet het..soms is het ter decoratie en soms is het te koop...en van vragen wordt je wijzer is het toch??
 
Tja, da’s moeilijk kiezen, het zijn sowieso stuk voor stuk juwelen.:wave
Ik durf wel wat snel’s en ben geen diesel man, tenzij dat ook in de ramjet moet…:thumbsup:
Maar hoe zit het bij jullie met Harsewinkel, begrijp uit TAM-5 topic dat als het kan, jullie gaan.
Ik ga sowieso (ook als piloot) en zou dan kunnen assisteren met de ramjet en de ‘Hols der Teufel’.
Er komt over niet al te lange tijd (dit jaar nog) een 2de verdiep met 2 grote kamers vrij…zowel Mitchel & Naomi en Didier gaan het huis verlaten dit jaar en dat gunnen we ze van Harte..;) Moet Papa wel nog ff ad slag…:hammer:
En daarna, tja een 1:1… nee toch maar niet, echter iets groots zou moeten kunnen, als het maar in de caravan past.:rofl:
En ja uit en in huis takelen vanaf de 2de verdieping kan.:thumbsup:
 
Laatst bewerkt:
We gaan naar Harsewinkel..sterker nog er is met de organisatie een aanzienlijk test programma voor de Donderkruiser afgesproken verdeeld over de vrijdag en zaterdag.

Best leuk werk dat inrichten van de etalages en nog nooit had ik al mijn speelgoed zo mooi in de kijker staan. Vandaag maar eens een poging doen de vintage zender parade een plekje te geven...
 
Busje komt zo...

Ik heb het plan opgevat weer terug te gaan naar af..weet je nog wel oudje en zo...het bouwen van- en vliegen met spul van tot de de sixties. Vrije Vlucht spul maar nu natuurlijk met RC aan boord. En waar is dat kletsen nu mooier dan in de winkel..want zo begon het ook.


Ik was al enige jaren aan het bouwen en vliegen en toen al wanneer ik er op terug kijk was ik meer modelbouwer dan vlieger...met mijn 14 jaar..


Omdat ik al op de "grote" school zat en met de trein van Wezep naar Zwolle ging was de weg ook vrij om met de bus naar Epe te gaan. Ik had op de ene of andere manier ontdekt dat daar een "Modelvliegtuig" zaak zat. Met de bus aangekomen in Epe kwam ik al snel bij een speelgoedzaak aan de Hoofdstraat. En ja hoor..in de etalage lagen wat Keil Kraft bouwdozen en er hingen motorkissies aan 2 kabeltjes..vreemd...dan kunnen ze toch niet met de wind meevliegen?

Achter de toonbank stond een jongeman..minstens 17 jaar..Rudi zei hij... Rudi Beumer..en hij stotterde een beetje.. Ik bijna ook van al dat moois wat ik daar zag.

Rudi was LB vlieger en mocht van pa Beumer een hele hoek van de winkel gebruiken voor de modelvliegerij. Alles was er te koop..lijm..balsa hout..tissue messing buis per 10 cm lengte wat ter plekke werd afgezaagd..en maar kletsen...



1751444035642.png




De heenreis naar Epe was gemakkelijk..moeder had uitgezocht hoe laat de bus ging..en vooral ook hoe laat weer terug..om de 2 uur.

Gezelligheid kent geen tijd en oeps..Rudi ik moet weg!!. Ach..in de verte ging de bus en ik was te laat. 2uur wachten? Terug naar Rudi en die wist me te vertellen dat er zo weer een bus kwam maar die ging bij Heerde niet linksaf naar Wezep maar door naar Zwolle via Hattem en wanneer ik dan van Hattem naar Wezep zou lopen dan viel de schade nog wel mee.


1751443906088.png


Ik ben nog wel vele jaren met de bus naar Rudi geweest voor een plankje of stukje staaldraad en we zagen elkaar ook op de Renderklippen waar we toen vlogen.

Speelgoed paradijs Beumer is er natuurlijk al lang niet meer en het is nu Intertoys maar wat blijft is de herinnering aan dat busje komt zo..





1751444102638.png
 
Ik kende wel Lammert-Jan Beumer uit Heerde van de vliegclub destijds, Rudi Beumer kan ik me eigenlijk niet herinneren die moet ik dan toch ook wel eens op de Renderklippen hebben ontmoet.
 
Ik had het geluk dat ik op loop afstand woonde van de modelbouw winkel. Straat uit en ik was er. Als het sinterklaas tijd was wisten ze daar eerder dan thuis wat ik wilde hebben .

Helaas heeft er nooit in mijn schoen gezeten wat ik boven aan het lijstje had staan .
Graupner bell 47 G was toch iets te gortig voor de goede sint, 1977 zal het zo ongeveer geweest zijn dat ik mijn eerste schreden daar over drempel zette.
Schermafbeelding 2025-07-02 om 14.19.45.jpeg
 
Nieuwe Luchtvaart Club ?


Ja Frank..lammert Jan was de materiaal beheerder van de mooiste Luchtvaart Club van Nederland..de NVLC= Noord Veluwse Luchtvaart Club

Rudi Breumer ( geen fam van) was toen jij kwam al een beetje uitgevlogen...hij was aanzienlijk ouder dan wij..wel 3 jaar of zo..ha ha. en moest onder de wapenen.


Tja Luchtvaartclubs..

We hadden vroeger geen Modelvliegclubs (MVC) maar Luchtvaart Clubs. bv de Delftse..de Amsterdamse, de Nijmeegse, de Arnhemse, de Kamper, de Zwolse, de Heerder, etc en natuurlijk de NVLC...allemaal VV en of LB clubs. Ze hadden geen of nauwelijks bestuur.. waren niet bekend bij de KvK, admin op een kladblok en de kas was een sigarenblikje. Een veld..nee die bezaten ze niet, ze vlogen daar waar het kon, en...je betaalde een kwartje per maand..net op te brengen.

Zou er in deze tijd van 3D vliegen en schuimpjes nog ruimte zijn voor een nieuwe Luchtvaart Club?? Wat mij betreft wel..en om alle problems met bestuurlijke perikelen, KvK troubles en om maar te zwijgen van bepalingen volgens de "drone wet" en Verzekeringen te voorkomen zou dat dan best een leuke praatgroep kunnen zijn...de "Vintage Luchtvaart Club"...

Vliegen doen die vintage belangstellenden dan bij hun club of op die locaties waar vliegen vlgs de " Open cat A3" op eigen titel is toegestaan. En mocht er ergens door een MVC een Oldie Meeting worden georganiseerd...dan zijn we er natuurlijk als de kippen bij en kakelen.... dat kan dan hier op het MBF...

Goed..99% van jullie denkt nu dat ik een zonnesteek heb en 4 man begrijpt exact wat er gaande is.

Wordt vervolgt.
 
ZENDERS DEEL 1

Uit het "Vroeg Pleistoceen":


De replica Good Brs zender..en hij werkt echt. Zet hem soms aan wanneer er niets op TV is..en dan weet de hele buurt dat Henkie weer aan het uitzenden is...
Met het handkassie met 3 schakelaar is met enge oefening een besturing mogelijk...niet sturen gaat nog beter..

20250702_154931.jpg




Typhoon, 1e Nederlandse buizen zender. Ook deze werk subliem met ook weer een handkassie met toeters en bellen er op. Met mijn grenzeloze kennis van vroege elektronica heb ik dat voor elkaar gekregen. Ja..voor Futaba en ikke is geen uitdaging te groot..



20250702_155049.jpg




De enige echte Graupner Variophon. Met een basis bouwsteen en 3 servo Bausteine. 2 stuks voeding en 3 Bellamatic servo's. Het is 100% origineel en werkt alsof het vandaag uit de etalage is gehaald.

20250702_155143.jpg




De Telecont van Robbe dacht ik.. was een sensatie toen het uitgebracht werd. Heb er pagina's vol beschrijving van uit een dik Duits Modelvliegmagazine. Werkt nog niet en Bruno wil hem graag voor elkaar maken. Zal nog wel ff duren..ik moet die jongen nog zoveel leren over transisstanden en zo..

20250702_155227.jpg




HAGEE dupro..lijkt een Nederlands product te zijn. Komende winter maar eens giga mee aan het werk..wel 2,4 giga..


20250702_155253.jpg




Het pronkstuk. Ik zag Lammert Jan er mee vliegen met zijn Graupner Kapitan op de Renderklippen..man man wat een storing alle servo's gingen als een dolle te keer..hoewel het tweedekkertje er goed mee te sturen was. Er stond 1 boom op die Renderklippen en..ja..knap van Lammmert Jan!!

Ook nu "stoort" de zaak nog steeds als een gek..de roeren zouden er bijkans af vliegen..en vliegen dat de Kapitan doet..zelfs het dieseltje gehoorzaamt braaf aan de slow/full schakelaar..van net klimmen tot net dalen. Tja..een Galopperende Geest is er niets bij..

20250702_155315.jpg

 
22 november 1963, waar was jij?

Ik zit al voor het beeldscherm..vanavond een zeer belangrijke bestuursvergadering van PH-SAM waar ik als oprichter van die V&C liefhebbers club te boek staande aan mee mag doen. Een dag die de lokale geschiedenis in zal gaan... 2 juli 2025.

Een mogelijk nog memorabele dag is 22 november 1963.

Modelvliegen was in opkomst en heel wat speelgoed winkels wilden een graantje mee pikken. Zo ook in de Oudestraat in Kampen.

Als 16 jarige en kersvers lid van de Kamper Luchtvaartclub ging ik met de bus vanuit Wezep naar Kampen. In een schooltje in zuid was een klaslokaal ons clubhuis. Een leraar deed aan modelvliegen en wel zuigerkisten..Tjonge..hij liet de motor af en toe lopen in de klas en het rook heerlijk. Al snel was HET grote clubnieuws dat er een heuse modelvliegtuigen benodigdheden winkel in de Oudestraat was geopend.. Brandstof..lont voor de DT..tekeningen..bouwdozen het kon niet op.

Op een slechte vrijdag, het was koopavond in Kampen, ging ik met de bus vroeg op pad..eerst naar de winkel en dan naar club.

Eerst ff voor de etalage kijken naar alles en het was druk in de winkel..wel 3 man of zo en ik moest mijn beurt afwachten. Geen probleem, er stond zoveel moois dat ik er desnoods uren had kunnen kijken.
Op enig moment kwam de vrouw van de eigenaar van achter..wit smoeltje en ze zei: "Kennedy is vermoord". Ik dacht gelijk wat sneu voor die winkel eigenaar dat zijn vrouw niet goed snik is. Het staat met hamer en beitel in mijn geheugen gegraveerd en eerst op de club drong de volle waarheid tot me door.. wat ik die avond daar in de winkel gekocht heb weet ik niet meer..maar wat er toen gebeurde is iets waarvan je dan weet waar je toen was.
 
De laatse etalage..zenders van de seventies:


Een trio Simprop uit de beginjaren van dat merk:

20250703_093215.jpg



Een perfect werkende SSM Contest:

20250703_093244.jpg




Een Alpha 2007 waar nog wat aan "gesleuteld" moet worden:

20250703_093259.jpg




Gloeidje nieuw..nooooit gebruikt de Alpha Contest, met garantie bewijzen:

20250703_093313.jpg





En net uit de nog gesealde verpakking, heeft nog geen meter gelopen, van een oud vrouwtje, altijd binnen gestaan, echt spiksplinternieuw en werkt zoals het hoort de meer dan prachtige Microprop professional. Heeft regelbare servo uitslag en wisselen van de draairichting:

20250703_093401.jpg
 
Zo...we zijn er met al dat moois en hoe nu verder. Ik ga terug naar af..bouwen van en vliegen met van origine VV modellen van de fifties. Nordic/A2, Wakefields en Zuigerkisten en hier en daar wat E- motoren er in om eea op hoogte te krijgen. Een enkel maal een uitstapje naar een zuigerkist van de sixties of seventies en dat is het.

Allemaal kisten die ik Hands Free kan lanceren, dus met de zender nog fff niet in de handen en eerst sturen wanneer ze terug moeten komen naar de startplek.

Alles wat daar niet aan voldoet gaat er uit ( dus ook wat er nog aan VV spul ligt want ik ga er niet meer achteraan lopen daar wordt het beestje nu wat te oud voor) en dat zijn:


16. Classy Gassie ( gaat naar Frank)

18. Taltos nog geen gegadigden voor.

19. Amigo (gaat naar Frank)

20. Hols der Teufel (gaat in 2026 weg)

22. Donderkruiser (gaat 2025 naar de Harsewinkel club)

23. Spassvogel (blijft bij Sebas)

24. Playboy Sr (gaat naar JanHein)

25. Dolphin (gaat naar Raymond)

26. Southerner (gaat naar Raymond)

27. PB-2 (gaat naar Raymond na reparatie)

29. Radio Queen (notk zodra de RQMF er op zit..2026)

30 en 31. TAM kisten (notk zodra we die herdenkins vluchten er op hebben zitten..2028)

32. Fokker DH-7 (gaat naar JanHein)

33. Topseal (gaat naar JanHein)

34. LH-9 (gaat naar Raymond)

35. Pou du Ciel (gaat naar Raymond)


Verder zijn er een handvol motoren vergeven.
 
Zo...we zijn er met al dat moois en hoe nu verder. Ik ga terug naar af..bouwen van en vliegen met van origine VV modellen van de fifties. Nordic/A2, Wakefields en Zuigerkisten en hier en daar wat E- motoren er in om eea op hoogte te krijgen. Een enkel maal een uitstapje naar een zuigerkist van de sixties of seventies en dat is het.

Allemaal kisten die ik Hands Free kan lanceren, dus met de zender nog fff niet in de handen en eerst sturen wanneer ze terug moeten komen naar de startplek.

Alles wat daar niet aan voldoet gaat er uit ( dus ook wat er nog aan VV spul ligt want ik ga er niet meer achteraan lopen daar wordt het beestje nu wat te oud voor) en dat zijn:


16. Classy Gassie ( gaat naar Frank)

18. Taltos nog geen gegadigden voor.

19. Amigo (gaat naar Frank)

20. Hols der Teufel (gaat in 2026 weg)

22. Donderkruiser (gaat 2025 naar de Harsewinkel club)

23. Spassvogel (blijft bij Sebas)

24. Playboy Sr (gaat naar JanHein)

25. Dolphin (gaat naar Raymond)

26. Southerner (gaat naar Raymond)

27. PB-2 (gaat naar Raymond na reparatie)

29. Radio Queen (notk zodra de RQMF er op zit..2026)

30 en 31. TAM kisten (notk zodra we die herdenkins vluchten er op hebben zitten..2028)

32. Fokker DH-7 (gaat naar JanHein)

33. Topseal (gaat naar JanHein)

34. LH-9 (gaat naar Raymond)

35. Pou du Ciel (gaat naar Raymond)


Verder zijn er een handvol motoren vergeven.
Je gaat zeker groter wonen @Raymond-v-M
 
Back
Top