"TOEN"

Had ik al geopperd. Indien die 1000 toeren op de prop..16000 op de motor ..er bij lange na niet in zit dan zal het wel een 1350 Kv zijn en zet ik eea op 4S ipv 3S.

De motor staat voor 3S in de beschrijving en geeft die de geest..jammer dan..15 euro schade en komt er alsnog een 2000 Kv in.
 
Alternatieve motoren indien er nu een D 2225 met 1350 KV in zit ( prijzen kloppen niet maar het is iets van slechts 12 tot 15 euro).

De D2225 met 2000 KV:
1751184258233.png


1751184413807.png






Of de D 2822 met 1800 KV die nog binnen de spec van max 40 gram motor ligt (en er is niets te vinden tussen een 2225 en een 2822):



1751184168967.png


1751184201804.png
 
Het waren mooie tijden..met je neus tegen de etalageruit van de modelbouwwinkel en je vergapen aan al dat moois wat bij die schamele 1 gulden zakgeld per week ( of was het per maand) echt niet binnen bereik lag.

Nu weet ik niet of je huidige zakgeld meer dan dat is maar ik ga vast de etalage inrichten wie wie weet is er wat te koop van wat er in de etalage staat want het is de hoogste tijd om de hangaar wat kaler te gaan maken en wat is er nu mooier dan dat ik mijn kisten waar ik echt geen tijd voor heb om ze allemaal zelf te vliegen toch in gebruik te zien.


We beginnen met het vullen van de etalage..zeg maar etalages want het past niet achter 1 raam en zo zoetjes aan zal duidelijk worden wat weg gaat en wat nog ff mag blijven.


Zuigerkisten:

1. Originele 1951 Hekking met een 2,5 cc Webra diesel. Span 1600 mm. Sturing op richting en DT:



VERKOCHT


IMG_20200630_170548.jpg





2. Dream Weaver met een 2,5 cc OliverTiger, span 1480 mm. Sturing op richting en DT:

IMG_20211228_124527.jpg




3. GeFi 21 met een KMD race diesel. Span 1600 mm. Sturing op richting, VIT, AR en DT:

IMG_20220508_110845.jpg




4. Django met een 2,5 cc Super Tigre diesel. Sapan 1500 mm. Sturing op richting AR en DT:

IMG_20220613_100637.jpg




5. Meshack met een 2,5 cc Super Tigre Glow. Span 1550 mm. Sturing op richting, Vit, AR, DT.

20221209_094221.jpg




6. GeFi 22 met een 2,5 cc Rossie. Span 1800 mm. Sturing op richting, VIT, BUNT, AR en DT:

20230217_132600.jpg




7. Night Train met een 2,5 cc Super Tigre G15. Span 1600 mm. Sturing op richting, VIT, AR en DT:

20240531_134052.jpg




8. Albatros 66 met een 2,5 cc MVVS TRS, originele kist uit 1966. Span 1550 mm. Sturing op richting, VIT, AR en DT:

20230718_191807.jpg





9. Ponjaard met een 2,5 cc Oliver Tiger diesel. Span 1500 mm. Sturing op richting, AR en DT:

20240311_115903.jpg




10. Stratos LH-10 met een 2,5 cc Rossie. Span 1700 mm. Originele DDR kist van 1975. Span 1700 mm. Sturing op richting, VIT, AR en DT:

20241124_121806.jpg




Zo..dat is het fff voor nu..er komen nog 3 of 4 etalages vol met van alles en nog wat van minder dan een halve meter tot 5,5 meter en alles er tussenin.
 
Vervolg zuigerkisten.

11. Dixielander gebouwd uit een originele bouwdoos met een 2,5 cc OTM. Span een tikkie vergroot 1350 mm. Sturing op richting en DT:

20241005_152248.jpg




12. Korla Plankton met een 2,5 cc Rossi. WK kist van 1975. Span 1800 mm. Sturing op richting, VIT, AR en DT:


20241208_130940.jpg




13. Komet met een 2,5 cc ED Racer. Span 1800 mm. Sturing op richting en DT. WK kist van 1951 ( niet deze maar een iets andere kleurstelling) In aanbouw:

Komet geel.jpg




Elektro kisten

14. Plurabelle van 1975 met een rappe E- Motor. Span 2000 mm. Sturing op richting, VIT en DT:

IMG_20220418_162300.jpg




15. Dream Weaver met een zeer snelle E motor. Span 1450 mm. Sturing op richting, AR en DT:

20240320_163711.jpg




16. Classy Gassie, kan wel een half uur rondkachelen. Sturing op Richting, motor en hoogteroer:

VERKOCHT

011.jpg





17. Aquita, originele A2 uit 1962. Span 2000 mm. Sturing op richting, motor en DT:

IMG_20220621_174248.jpg




18. Taltos. Span 3300 mm. Sturing op richting, hoogte, motor en remkleppen:

VERKOCHT.

IMG_1527.JPG




19. Zeer mooie Amigo..VERKOCHT


20. Hols der Teufel. Span 5500 mm. Sturing op rol, richting, hoogte en motor. Geschikt voor elastiekstart en slepen.

IMG_20220525_140127.jpg





Pff wel een beetje moe geworden van al die kisten naar buiten slepen en opbouwen.
 
En mocht het nog niet duidelijk zijn..er gaat bij leven en welzijn nog een hele vloot van dit soort kisten bij komen. Ik heb een pracht vliegstek op enkele minuten lopen van huis....heb een bolderkar gekocht en daar komt het eea aan schotten in zodat ik een bosje van die heerlijke nostalgische Nordics/A2...Wakefields en E- zuigerkissie kan mee nemen en op elk moment van de dag als de vliegbel belt daar wat kan gaan doen.

Wil ik kabaal maken met de "echte"zuigerkisten dan de fietskar en naar OHA...kortom..het bouwseizoen kan wat mij betreft niet snel genoeg beginnen en ..Frank..ik stamp er zo een handvol komende bouwseizoen uit..en wie weet wil je ook een wakefield of zo..dan doen we samen...ik bouw er 2 in de tijd dat jij nog naar de tekening zit te kijken. Is wel een voorwaarde aan verbonden..af en toe eens naar 1 van beide vliegstekken komen en samen met de kisten van weleer vliegen.

Waar ik ze allemaal moet laten..wel..in september gaat de winkel open en valt er wat van het huidige spul te scoren en ga je dus maar vast vergapen met je neus tegen de etalage ruit..
 
  • Like
Reactions: fbk
Ben benieuwd wat er uit je alternatieve toerentalmeting gaat komen. Zou goed kunnen dat het een 1350 kv motor is, want ik vond het al merkwaardig dat het opgenomen vermogen veel lager was dan berekend. Je zou dan ook de vertraging kunnen aanpassen naar een lagere waarde, dan kan de motor en Lipo hetzelfde blijven.
Je zou dan een vertraging van ongeveer 10 à 11 moeten hebben volgens mij. Maar even een 4s Lipo proberen gaat wat sneller natuurlijk :)
 
Vervolg Electro kisten:


21. XXL-58-C, span 1500 mm, sturing op richting, motor en DT

20250611_190039.jpg





22. Donderkruiser met E- motor en Graupner Pulso. Span 3000 mm. Sturing op richting, hoogteroer, E motor, brandstof afslag Pulso, Rampe ontkoppelinrichting ( elastiekstart):

VERKOCHT

20250328_142525.jpg


20250507_150226.jpg





23. Spassvogel, span 3000 mm, wordt momenteel gebouwd door RC Europe, afbeeldingen volgen. VERKOCHT


Motor kisten


24. Playboy Sr, Span 2000 mm, 10 cc O&R Sparky, sturing op richting, hoogteroer, motorstop:

VERKOCHT

IMG_20210225_130122.jpg





25. Dolphin, Span 2000 mm, 10 cc O&R sparky, sturing op richting, hoogteroer, motorstop:

VERKOCHT

IMG_20210225_131025.jpg




26. KK Southerner, span 1500 mm, 2,5 cc diesel, sturing op richting en hoogteroer:

VERKOCHT

56.jpg





27. PB-2, span 125 mm, 0,8 cc diesel, sturing op richting en hoogteroer:

IMG_20220422_130900.jpg





28. Graupner Kapitan, span 1080 mm, Sturing met GG op richting, hoogteroer en gasregeling:

004.jpg




29. Radio Queen, span 2150 mm, 3,5 cc ED Racer diesel, sturing op richting, hoogteroer en drossel/ motorafslag:

20250313_130855.jpg




30. TAM-1, Span 1800 mm, 10 cc OS viertakt, sturing op 2 rolroeren, hoogteroer en motor,

31. TAM-2, span 1800 mm, 10 cc OS viertakt, sturing op 1 rolroer, hoogteroer en motor:


upload_2025-3-22_15-46-56.png
 
Vervolg motorkisten.

32. Fokker D-7, 0,8 cc diesel, span 500 mm, Vrije Vlucht:

VERKOCHT

20230513_093439.jpg





33. Topsiel, Span 700 mm, 0,8 cc diesel, Origineel model, Vrije Vlucht:

VERKOCHT

1751294741589.png






34. LH-9 Span 1700 mm, origineel DDR model van 1975, Rossi 2,5 cc, Vrije Vlucht:

VERKOCHT

20240927_191245.jpg



35. Pou de Ciel, span 1000 mm, ex motor, sturing op richting en hoogteroer:

VERKOCHT


Pou.jpg




Dat was het voor dit moment aan modellen. Zodra er weer kisten bij komen zal ik ze in de "Etalage" zetten.

Een volgend keer enige motoren.


Van deze 34 kisten gaan er dit jaar rond de 10 stuks weg zodat er weer ruimte is voor nieuwe bouwsels..en dat zullen hoofdzakelijk volbloed zuigerkisten en E-Conversie Primaire VV klassen kisten zijn.
 
MOTOREN


Tbv Zuigerkisten/ F1C 2,5 cc, van l naar r:

Webra 1952, Werd massaal gebruikt in de 52-55 WK's
Oliver Tiger, DE motor in de mid fifties
Met blauwe kop..naam kwijt..Hongaar of Tjech
Super Tigre G-20
Super Tigre G-15 DE mid sixties motor
MVVS G-7
KMD
KMD
Uctkam ( Rossi replica)
Uctkam (Rossi replica)

20250701_100433.jpg



F1C toebehoren:

20250701_100437.jpg




Overige motoren:
DC 1,5 ccc
DC 0,8 cc VERKOCHT
MK17 1,5 cc VERKOCHT
Super Tigre G 20
X-3 2,5 cc
Jaguar, 2,5 cc VERKOCHT
Jena, inhoud nog niet bekend VERKOCHT

20250701_100703.jpg




O&R 10 cc Sparky:
VERKOCHT

20250701_113554.jpg




Topaz 7,5 cc glow, nieuw:

VERKOCHT

20250701_113603.jpg



Turnigy 6374, nieuw, https://hobbyking.com/nl_nl/turnigy...DTBQQC7RFCd3dOquvRxTN2WNHsZkrOnHW1kR2UatKjTUa

20250701_113630.jpg
 
Zo...de "winkel" is open en kom gerust binnen voor een praatje en een bakkie...echter..er zijn natuurlijk altijd slimmeriken die "achterom" weten te komen..oftewel: ik had met deze en gene al het eea afgesproken en dat gaan we eerst doen.


Er gaan dit jaar iets van 10-12 kisten weg en dat zijn hoofdzakelijk kisten waar ik niets mee kan op OHA of mijn vliegstekkie hier om de hoek.

Oh ja..we gaan ook nog een keer alle vintage zenders in een etalage zetten maar je weet het..soms is het ter decoratie en soms is het te koop...en van vragen wordt je wijzer is het toch??
 
Frank..hoewel ik nog tot medio september het eea te doen heb kunnen we al best wel hardop dromen van wat we zullen gaan doen dit najaar...

Een gezamenlijk project en moet dat dan een Nordic/A2 worden..of een Wakefield of een E- zuigerkist?

In ieder geval iets nieuws dus iets wat ik nog niet heb. Kom eens met plaatjes..welke klasse..welke kisten vind je leuk om te hebben in dit genre..

Hou je niet in..kom maar op!!
 
De 1e meting van het toerental zit er op..onbelast dus zonder de propkop.

15 sec gedraaid en het touwtje afgewikkeld...275 slagen.

x 4= 1100 toeren op de uitgang van de bak

= 1100 x 16= 17.600 toeren van de E motor.


Verwachting bij 1350Kv motor x 3S= 1350 x 11,5 volt= 15.525 toeren- een beetje weerstand van de bak....zou dan 14000 á 15000 moeten zijn

Loopt dus sneller..

Bij een 2000 KV motor=23.000 toeren- weestand bak= 21000 toeren.

Tja..het hangt er met 17.600 toeren tussen in..

Lijkt een 1600 KV motor te zijn?

1600 x 11,5=18.400 - beetje weerstand van de bak..hoppa..17.600 toeren.

Vanavond belast toerental meten..dus met de prop er op.
 
Je zou het zeggen inderdaad, een 1600 kv lijkt het meest waarschijnlijk, 1350 zeker niet, daarvoor maakt ie teveel toeren
En dat een 2000 kv zover inzakt door alleen de belasting van de vertraging lijkt ook onwaarschijnlijk, dan moet die vertraging wel erg zwaar lopen.
Op de bestelling bij Ali wordt de kv niet vermeld? Raar. Met een stukje tape op de motor geplakt en mijn toerenteller zou ik de kv zo kunnen meten, maar daarvoor naar Zwolle rijden is me wat te ver.....
 
Iets wat jij nog niet hebt, dat wordt moeilijk denk ik :) Op vintage gebied heb ik momenteel alleen de E-Cardinal, dat was destijds mijn eerste vrijvliegende motorkistje (dat heb ik geweten, bij de eerste vlucht in ca. 1962 weggevlogen en nooit meer teruggezien). Een nieuw vintage model zal in ieder geval een kist met E-motor moeten worden, ik vlieg al sinds 1975 alleen met elektromodellen.
Een model met de vleugel op pylon trekt me wel, daarom had ik ook de Playboy genomineerd, maar dan de junior uitvoering omdat ik geen 2m kist wil. Verder vind ik dus de Dreamweaver mooi, of bv. de Dixielander, dat soort kisten. Maar die zijn voor jou niet nieuw natuurlijk, er zullen er wel meer zijn, zal eens gaan zoeken.
 
2e meting...met prop er op

170 slagen = 680 op de prop en 10.880 op de motor.

Is wat aan de lage kant..ik had 1000 "berekend" voor een net boven kruisvlucht toerental..dus zeg maar na 10 seconden indien het een rubbermotor was geweest en de burst weg was.

Lijkt me dat er een slag sterkere motor op moet komen...bij iets van 1600 KV.

bv de D 2822-12 met 1800 Kv is sterker en zal veel minder inzakken.


1751391460947.png
 
Tja, da’s moeilijk kiezen, het zijn sowieso stuk voor stuk juwelen.:wave
Ik durf wel wat snel’s en ben geen diesel man, tenzij dat ook in de ramjet moet…:thumbsup:
Maar hoe zit het bij jullie met Harsewinkel, begrijp uit TAM-5 topic dat als het kan, jullie gaan.
Ik ga sowieso (ook als piloot) en zou dan kunnen assisteren met de ramjet en de ‘Hols der Teufel’.
Er komt over niet al te lange tijd (dit jaar nog) een 2de verdiep met 2 grote kamers vrij…zowel Mitchel & Naomi en Didier gaan het huis verlaten dit jaar en dat gunnen we ze van Harte..;) Moet Papa wel nog ff ad slag…:hammer:
En daarna, tja een 1:1… nee toch maar niet, echter iets groots zou moeten kunnen, als het maar in de caravan past.:rofl:
En ja uit en in huis takelen vanaf de 2de verdieping kan.:thumbsup:
 
Laatst bewerkt:
We gaan naar Harsewinkel..sterker nog er is met de organisatie een aanzienlijk test programma voor de Donderkruiser afgesproken verdeeld over de vrijdag en zaterdag.

Best leuk werk dat inrichten van de etalages en nog nooit had ik al mijn speelgoed zo mooi in de kijker staan. Vandaag maar eens een poging doen de vintage zender parade een plekje te geven...
 
Busje komt zo...

Ik heb het plan opgevat weer terug te gaan naar af..weet je nog wel oudje en zo...het bouwen van- en vliegen met spul van tot de de sixties. Vrije Vlucht spul maar nu natuurlijk met RC aan boord. En waar is dat kletsen nu mooier dan in de winkel..want zo begon het ook.


Ik was al enige jaren aan het bouwen en vliegen en toen al wanneer ik er op terug kijk was ik meer modelbouwer dan vlieger...met mijn 14 jaar..


Omdat ik al op de "grote" school zat en met de trein van Wezep naar Zwolle ging was de weg ook vrij om met de bus naar Epe te gaan. Ik had op de ene of andere manier ontdekt dat daar een "Modelvliegtuig" zaak zat. Met de bus aangekomen in Epe kwam ik al snel bij een speelgoedzaak aan de Hoofdstraat. En ja hoor..in de etalage lagen wat Keil Kraft bouwdozen en er hingen motorkissies aan 2 kabeltjes..vreemd...dan kunnen ze toch niet met de wind meevliegen?

Achter de toonbank stond een jongeman..minstens 17 jaar..Rudi zei hij... Rudi Beumer..en hij stotterde een beetje.. Ik bijna ook van al dat moois wat ik daar zag.

Rudi was LB vlieger en mocht van pa Beumer een hele hoek van de winkel gebruiken voor de modelvliegerij. Alles was er te koop..lijm..balsa hout..tissue messing buis per 10 cm lengte wat ter plekke werd afgezaagd..en maar kletsen...



1751444035642.png




De heenreis naar Epe was gemakkelijk..moeder had uitgezocht hoe laat de bus ging..en vooral ook hoe laat weer terug..om de 2 uur.

Gezelligheid kent geen tijd en oeps..Rudi ik moet weg!!. Ach..in de verte ging de bus en ik was te laat. 2uur wachten? Terug naar Rudi en die wist me te vertellen dat er zo weer een bus kwam maar die ging bij Heerde niet linksaf naar Wezep maar door naar Zwolle via Hattem en wanneer ik dan van Hattem naar Wezep zou lopen dan viel de schade nog wel mee.


1751443906088.png


Ik ben nog wel vele jaren met de bus naar Rudi geweest voor een plankje of stukje staaldraad en we zagen elkaar ook op de Renderklippen waar we toen vlogen.

Speelgoed paradijs Beumer is er natuurlijk al lang niet meer en het is nu Intertoys maar wat blijft is de herinnering aan dat busje komt zo..





1751444102638.png
 
Ik kende wel Lammert-Jan Beumer uit Heerde van de vliegclub destijds, Rudi Beumer kan ik me eigenlijk niet herinneren die moet ik dan toch ook wel eens op de Renderklippen hebben ontmoet.
 
Back
Top