Potten en pannen in de dorpswinkel.
Ik ben geboren en getogen onder de rook van Zwolle in het kleine dorpje Wezep aan de rand van de Veluwe. Een prima omgeving voor een modelvlieger old skool. Meerdere heidevelden en Luchtvaartclubs plenty in de omgeving die daar vlogen.
Toen mij KK Dolphin op Moederdag in 1959 weg vloog ( heb ik al eens uitgebreid verteld) was het verdriet van korte duur.
In onze dorpswinkel stonden hoofdzakelijk potten en pannen in de etalage.. echter..het toeval wil dat kort na die wegvlieger er een modelvliegtuig bouwdoos in de etalage lag..het enige modelvlieg artikel in het hele dorp. Ik ben met zeker 100 kmh op mijn fietsje naar huis gesjeesd en pa moest mee..een kwartiertje later stonden we weer buiten met....:
De SULS Sinbad bouwdoos.
Dat was andere koek dan die kleine Dolphin..wat een bak van een kist,..wel 125 cm span of zo.
Jaren mee gevolgen en altijd het lontje aan want voor je het weet dan heb je een bel..
In de bouwdoos stond een adres..Suls Lunteren en daar kon je tissue bestellen, en dat heeft moeder gedaan.
De dagen er na ben ik elke keer de postbode straten ver tegemoet gelopen en bij de derde dag was het raak, 3 velletjes geel en 1 rood..de mooiste kleuren van de regenboog en..meer kleuren had SULS niet maar dat was geen probleem. Ik heb er zoveel jaren mee gevlogen dat er in al die tijd wel 10 velletje tissue aan te pas zijn gekomen..elke keer weer een vakje uitsnijden bij een scheurtje en dan keurig een lapje er overheen.
Feitelijk is er niet verandert...ik snij nog steeds gescheurde vakjes er uit en doe er een mooi nieuw lapje in.
Nou ja niets verandert??
Lijmen deden ze vroeger op de club met een zelf gemaakte cellulose lijm. Je versnipperde wat stukjes cellulose materiaal en daar ging wat thinner of aceton bij in..ff roeren en prima lijm.
Nu zul je denken hoe kwam ik toen aan cellulose??
Wel..de fiets handvaten waren er van gemaakt en ik zou niet weten hoe het komt maar bij ons in de buurt waren heel wat fietsen zonder handvaten..
Helaas is dat nu niet meer het geval dat die fietshandvaten van...want anders...