"TOEN"

Ik had het geluk dat ik op loop afstand woonde van de modelbouw winkel. Straat uit en ik was er. Als het sinterklaas tijd was wisten ze daar eerder dan thuis wat ik wilde hebben .

Helaas heeft er nooit in mijn schoen gezeten wat ik boven aan het lijstje had staan .
Graupner bell 47 G was toch iets te gortig voor de goede sint, 1977 zal het zo ongeveer geweest zijn dat ik mijn eerste schreden daar over drempel zette.
Schermafbeelding 2025-07-02 om 14.19.45.jpeg
 
Nieuwe Luchtvaart Club ?


Ja Frank..lammert Jan was de materiaal beheerder van de mooiste Luchtvaart Club van Nederland..de NVLC= Noord Veluwse Luchtvaart Club

Rudi Breumer ( geen fam van) was toen jij kwam al een beetje uitgevlogen...hij was aanzienlijk ouder dan wij..wel 3 jaar of zo..ha ha. en moest onder de wapenen.


Tja Luchtvaartclubs..

We hadden vroeger geen Modelvliegclubs (MVC) maar Luchtvaart Clubs. bv de Delftse..de Amsterdamse, de Nijmeegse, de Arnhemse, de Kamper, de Zwolse, de Heerder, etc en natuurlijk de NVLC...allemaal VV en of LB clubs. Ze hadden geen of nauwelijks bestuur.. waren niet bekend bij de KvK, admin op een kladblok en de kas was een sigarenblikje. Een veld..nee die bezaten ze niet, ze vlogen daar waar het kon, en...je betaalde een kwartje per maand..net op te brengen.

Zou er in deze tijd van 3D vliegen en schuimpjes nog ruimte zijn voor een nieuwe Luchtvaart Club?? Wat mij betreft wel..en om alle problems met bestuurlijke perikelen, KvK troubles en om maar te zwijgen van bepalingen volgens de "drone wet" en Verzekeringen te voorkomen zou dat dan best een leuke praatgroep kunnen zijn...de "Vintage Luchtvaart Club"...
 
ZENDERS DEEL 1

Uit het "Vroeg Pleistoceen":


De replica Good Brs zender..en hij werkt echt. Zet hem soms aan wanneer er niets op TV is..en dan weet de hele buurt dat Henkie weer aan het uitzenden is...
Met het handkassie met 3 schakelaar is met enge oefening een besturing mogelijk...niet sturen gaat nog beter..

20250702_154931.jpg




Typhoon, 1e Nederlandse buizen zender. Ook deze werk subliem met ook weer een handkassie met toeters en bellen er op. Met mijn grenzeloze kennis van vroege elektronica heb ik dat voor elkaar gekregen. Ja..voor Futaba en ikke is geen uitdaging te groot..



20250702_155049.jpg




De enige echte Graupner Variophon. Met een basis bouwsteen en 3 servo Bausteine. 2 stuks voeding en 3 Bellamatic servo's. Het is 100% origineel en werkt alsof het vandaag uit de etalage is gehaald.

20250702_155143.jpg




De Telecont van Robbe dacht ik.. was een sensatie toen het uitgebracht werd. Heb er pagina's vol beschrijving van uit een dik Duits Modelvliegmagazine. Werkt nog niet en Bruno wil hem graag voor elkaar maken. Zal nog wel ff duren..ik moet die jongen nog zoveel leren over transisstanden en zo..

20250702_155227.jpg




HAGEE dupro..lijkt een Nederlands product te zijn. Komende winter maar eens giga mee aan het werk..wel 2,4 giga..


20250702_155253.jpg




Het pronkstuk. Ik zag Lammert Jan er mee vliegen met zijn Graupner Kapitan op de Renderklippen..man man wat een storing alle servo's gingen als een dolle te keer..hoewel het tweedekkertje er goed mee te sturen was. Er stond 1 boom op die Renderklippen en..ja..knap van Lammmert Jan!!

Ook nu "stoort" de zaak nog steeds als een gek..de roeren zouden er bijkans af vliegen..en vliegen dat de Kapitan doet..zelfs het dieseltje gehoorzaamt braaf aan de slow/full schakelaar..van net klimmen tot net dalen. Tja..een Galopperende Geest is er niets bij..

20250702_155315.jpg

 
22 november 1963, waar was jij?

Ik zit al voor het beeldscherm..vanavond een zeer belangrijke bestuursvergadering van PH-SAM waar ik als oprichter van die V&C liefhebbers club te boek staande aan mee mag doen. Een dag die de lokale geschiedenis in zal gaan... 2 juli 2025.

Een mogelijk nog memorabele dag is 22 november 1963.

Modelvliegen was in opkomst en heel wat speelgoed winkels wilden een graantje mee pikken. Zo ook in de Oudestraat in Kampen.

Als 16 jarige en kersvers lid van de Kamper Luchtvaartclub ging ik met de bus vanuit Wezep naar Kampen. In een schooltje in zuid was een klaslokaal ons clubhuis. Een leraar deed aan modelvliegen en wel zuigerkisten..Tjonge..hij liet de motor af en toe lopen in de klas en het rook heerlijk. Al snel was HET grote clubnieuws dat er een heuse modelvliegtuigen benodigdheden winkel in de Oudestraat was geopend.. Brandstof..lont voor de DT..tekeningen..bouwdozen het kon niet op.

Op een slechte vrijdag, het was koopavond in Kampen, ging ik met de bus vroeg op pad..eerst naar de winkel en dan naar club.

Eerst ff voor de etalage kijken naar alles en het was druk in de winkel..wel 3 man of zo en ik moest mijn beurt afwachten. Geen probleem, er stond zoveel moois dat ik er desnoods uren had kunnen kijken.
Op enig moment kwam de vrouw van de eigenaar van achter..wit smoeltje en ze zei: "Kennedy is vermoord". Ik dacht gelijk wat sneu voor die winkel eigenaar dat zijn vrouw niet goed snik is. Het staat met hamer en beitel in mijn geheugen gegraveerd en eerst op de club drong de volle waarheid tot me door.. wat ik die avond daar in de winkel gekocht heb weet ik niet meer..maar wat er toen gebeurde is iets waarvan je dan weet waar je toen was.
 
De laatse etalage..zenders van de seventies:


Een trio Simprop uit de beginjaren van dat merk:

20250703_093215.jpg



Een perfect werkende SSM Contest:

20250703_093244.jpg




Een Alpha 2007 waar nog wat aan "gesleuteld" moet worden:

20250703_093259.jpg




Gloeidje nieuw..nooooit gebruikt de Alpha Contest, met garantie bewijzen:

20250703_093313.jpg





En net uit de nog gesealde verpakking, heeft nog geen meter gelopen, van een oud vrouwtje, altijd binnen gestaan, echt spiksplinternieuw en werkt zoals het hoort de meer dan prachtige Microprop professional. Heeft regelbare servo uitslag en wisselen van de draairichting:

20250703_093401.jpg
 
Zo...we zijn er met al dat moois en hoe nu verder. Ik ga terug naar af..bouwen van en vliegen met van origine VV modellen van de fifties. Nordic/A2, Wakefields en Zuigerkisten en hier en daar wat E- motoren er in om eea op hoogte te krijgen. Een enkel maal een uitstapje naar een zuigerkist van de sixties of seventies en dat is het.

Allemaal kisten die ik Hands Free kan lanceren, dus met de zender nog fff niet in de handen en eerst sturen wanneer ze terug moeten komen naar de startplek.

Alles wat daar niet aan voldoet gaat er uit ( dus ook wat er nog aan VV spul ligt want ik ga er niet meer achteraan lopen daar wordt het beestje nu wat te oud voor)
 
In een voorgaande post van dit draadje zie ik iets interessants, de laatste foto, daar staat de motor op en de onderdelen voor je vertraging. Als ik die foto uitvergroot dan zie je iets staan van D2... en daaronder 160...., de rest valt buiten beeld.
Dat lijkt er inderdaad op dat het een 1600 kv is dus.
Met deze motor haal je 680 proptoeren, vervang je deze door hetzelfde type van 2000 kv, dan wordt het nieuwe proptoerental theoretisch 2000/1600x680 = 850 toeren. Vermoedelijk iets minder omdat de stroom van de accu toeneemt en de spanning dus iets zal zakken. De 1600 kv motor geeft ook al minder toeren dan je zou verwachten, dus wellicht is het motortje wat te licht voor deze belasting. Dan kan de D2822 met 1800 kv een verbetering zijn, ondanks dat je liever 2000 kv zou hebben, maar die bestaat niet en 2600 kv is wel weer een erg grote stap.......

1600..JPG
 
Zo...we zijn er met al dat moois en hoe nu verder. Ik ga terug naar af..bouwen van en vliegen met van origine VV modellen van de fifties. Nordic/A2, Wakefields en Zuigerkisten en hier en daar wat E- motoren er in om eea op hoogte te krijgen. Een enkel maal een uitstapje naar een zuigerkist van de sixties of seventies en dat is het.

Allemaal kisten die ik Hands Free kan lanceren, dus met de zender nog fff niet in de handen en eerst sturen wanneer ze terug moeten komen naar de startplek.

Alles wat daar niet aan voldoet gaat er uit ( dus ook wat er nog aan VV spul ligt want ik ga er niet meer achteraan lopen daar wordt het beestje nu wat te oud voor) en dat zijn:


16. Classy Gassie ( gaat naar Frank)

18. Taltos nog geen gegadigden voor.

19. Amigo (gaat naar Frank)

20. Hols der Teufel (gaat in 2026 weg)

22. Donderkruiser (gaat 2025 naar de Harsewinkel club)

23. Spassvogel (blijft bij Sebas)

24. Playboy Sr (gaat naar JanHein)

25. Dolphin (gaat naar Raymond)

26. Southerner (gaat naar Raymond)

27. PB-2 (gaat naar Raymond na reparatie)

29. Radio Queen (notk zodra de RQMF er op zit..2026)

30 en 31. TAM kisten (notk zodra we die herdenkins vluchten er op hebben zitten..2028)

32. Fokker DH-7 (gaat naar JanHein)

33. Topseal (gaat naar JanHein)

34. LH-9 (gaat naar Raymond)

35. Pou du Ciel (gaat naar Raymond)


Verder zijn er een handvol motoren vergeven.
Je gaat zeker groter wonen @Raymond-v-M
 
Potten en pannen in de dorpswinkel.

Ik ben geboren en getogen onder de rook van Zwolle in het kleine dorpje Wezep aan de rand van de Veluwe. Een prima omgeving voor een modelvlieger old skool. Meerdere heidevelden en Luchtvaartclubs plenty in de omgeving die daar vlogen.

Toen mij KK Dolphin op Moederdag in 1959 weg vloog ( heb ik al eens uitgebreid verteld) was het verdriet van korte duur.

In onze dorpswinkel stonden hoofdzakelijk potten en pannen in de etalage.. echter..het toeval wil dat kort na die wegvlieger er een modelvliegtuig bouwdoos in de etalage lag..het enige modelvlieg artikel in het hele dorp. Ik ben met zeker 100 kmh op mijn fietsje naar huis gesjeesd en pa moest mee..een kwartiertje later stonden we weer buiten met....:

De SULS Sinbad bouwdoos.

Dat was andere koek dan die kleine Dolphin..wat een bak van een kist,..wel 125 cm span of zo.

Jaren mee gevolgen en altijd het lontje aan want voor je het weet dan heb je een bel..

7874-1237487327-73b21723b3f77d372599d68a6d416d30.jpg


In de bouwdoos stond een adres..Suls Lunteren en daar kon je tissue bestellen, en dat heeft moeder gedaan.

De dagen er na ben ik elke keer de postbode straten ver tegemoet gelopen en bij de derde dag was het raak, 3 velletjes geel en 1 rood..de mooiste kleuren van de regenboog en..meer kleuren had SULS niet maar dat was geen probleem. Ik heb er zoveel jaren mee gevlogen dat er in al die tijd wel 10 velletje tissue aan te pas zijn gekomen..elke keer weer een vakje uitsnijden bij een scheurtje en dan keurig een lapje er overheen.

Feitelijk is er niet verandert...ik snij nog steeds gescheurde vakjes er uit en doe er een mooi nieuw lapje in.

Nou ja niets verandert??

Lijmen deden ze vroeger op de club met een zelf gemaakte cellulose lijm. Je versnipperde wat stukjes cellulose materiaal en daar ging wat thinner of aceton bij in..ff roeren en prima lijm.

Nu zul je denken hoe kwam ik toen aan cellulose??

Wel..de fiets handvaten waren er van gemaakt en ik zou niet weten hoe het komt maar bij ons in de buurt waren heel wat fietsen zonder handvaten..

Helaas is dat nu niet meer het geval dat die fietshandvaten van...want anders... :p
 
Back
Top