De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Proefplaatsing op het dek. De vergrendeling zit onderdeks dus geen schroefjes aan de bovenzijde zichtbaar.

F1C335F8-C219-4F3E-B2C9-808E6C32F9E4-3144-000003B1C5E45C24_zpsf63b45d0.jpg


CD0A7880-8029-462F-A2A8-50B09FA7B65B-3144-000003B1CF3A78FC_zps262f555c.jpg


92568833-036A-4F73-B184-36A464DDDA0D-3144-000003B1D629E49B_zpsc9dd3ae7.jpg


D069F46C-3CE5-4550-BEE9-CBECD8A90196-3144-000003B1DC901CB3_zps7d568a21.jpg












Nu de elektronica er nog aan vastknopen en dan kan ik met de voorste lieren gaan beginnen.
 
Laatst bewerkt:
William,

Het is weer een plaatje:yes: ben benieuwd als alles is aan gesloten hoe het zich gedraagt ;) Met name met een bi stabiel relais, had pas beroepsmatig een misfire. Het bi stabiele relais deed het niet met wat schade als gevolg :confused: Hoop niet dat je reep geleider erg sterk is als het relais niet terug klapt en de boel vastloopt naar 1 richting.

Gr Martin :D
 
De achterlier is klaar. Het beschermingshek, het bordes waarop de lier bedient kan worden en een extra beschermbeugel zijn aangebracht.
Nu alleen de elektronica nog. Dat kan nog wel een kleine twee weken duren voordat die binnen is.
Daarom ben ik begonnen met het tekenen van de voorlier. Mijn eerste indruk is dat die, technisch gezien, een stuk ingewikkelder is dan de achterlier.

Het beschermingshek voor de hydromotor en leidingen.
E18009D0-DFB4-4070-B84A-9ED6935E1A6A-2144-000002601566F94C_zps54e2630c.jpg


Het bordes.
88672986-6B38-4D6C-A528-4135B1823569-2144-000002601C093E6A_zps19080468.jpg


De extra beschermbeugel.
A32A4C80-0198-455D-952F-D81237587230-2144-000002602B2A604E_zpsbdeaf9a5.jpg


En als laatste detail de ontgrendeling voor de reepgeleider.

698D9FB9-76C2-4EC8-975D-248F2192E30E-2144-000002603EB4C3C1_zps86b75b3d.jpg


De volgende update kan even op zich laten wachten.
 
Qua techniek wel Ad.

De voorste lier heeft dan wel geen reepgeleider maar wel twee onafhankelijke trommels. Ook daar wil ik de motoren in de trommels verwerken en daar zit hem nu de lastigheid.
Hoe ga ik de motoren zodanig monteren dat de bedrading onzichtbaar weggewerkt kan worden en het geheel ' hufterproof' is. Dus onderhoudsvrij. Eerst maar eens tekenen en kijken hoeveel ruimte ik tot mijn beschikking heb.

Qua werken met printplaat heb ik met de achterlier wel veel dingen geleerd over wat je er wel en niet mee kan. De rest van de detaillering was op de achterlier vooral een kwestie van doen en accepteren dat je met kleine dingen lang bezig kunt zijn. Maar is dat niet met alles aan een model zo?

Iemand die voor het eerst een houten romp maakt is daar lang mee bezig. Bij de vijfde romp zal je niet zo snel meer de fouten van de eerste romp maken waardoor je beter beslagen ten ijs komt en je meer aandacht kunt besteden aan hoe de beplanking er uit gaat zien. Als iemand die op dat moment met zijn eerste romp bezig is daar naar kijkt lijkt dat voor die persoon onhaalbaar. Totdat die persoon ook met zijn vijfde romp bezig is.

Zo is het bij mij ook. Ik bouw al vanaf mijn 13e. Dan mag je als je 38 bent ook wat meer verwachten toch? Ik ben van aard een perfectionist die niet snel tevreden is met wat ik heb gemaakt. Soms is dat lastig want het genieten van je eigen werk is ook een onderdeel van de hobby. Ik hoop met mijn vorderingen vooral anderen te inspireren om jezelf te blijven verbeteren en overal een oplossing voor te vinden. Mijn motto is dat alles mogelijk is als je er maar genoeg tijd en energie in stopt.
Ik had vier jaar geleden niet kunnen dromen dat ik de dingen maak die ik nu maak. Ik kwam toen net uit de pakketten waarin alles voor je verzonnen werd. Zonder die pakketten echter had ik niet de basiskennis op kunnen doen waarop ik nu voortborduur.

Echt moeilijk vond ik de bouw van de achterlier dus niet. Wel heb ik nog niet eerder zo uitgebreid een model van een lier gebouwd, dat is mijn verdienste nu en daarmee heb ik voor mezelf ook de toon gezet voor de rest.
Kijk ik nu terug naar de opbouw, die ondertussen twee jaar oud is, dan zou ik het nu op bepaalde punten anders aanpakken met de kennis van nu. Het gaat me echter te ver om die opbouw dan maar opnieuw te gaan bouwen. Dat wordt dus voor het volgende model.

In ieder geval allemaal bedankt voor de lovende woorden.
 
Laatst bewerkt:
Hier het tekenresultaat.
Echt klein wordt het niet :)

830F48D2-0BA6-44C6-8D96-117421318B83-4729-000001866EFB8B27_zps4f9a222f.jpg


Ook zijn de microschakelaars en het bistabiele relais voor de achterlier zijn binnen.
En die zijn wel heel klein!
0C43903D-6AC7-4104-9482-817E53395501-4713-000001855978C0CB_zps112e78f3.jpg


Genoeg te prutsen dus de komende tijd.
 
Voor de niet rokers onder de modelbouwers : het witte gedeelte met het zwarte randje van de aansteker is 65mm bij een breedte van 24mm. :D
 
Thnx. Had geen liniaal bij de hand.
De precieze afmetingen zijn 4,5x7,5x2,5 mm (lxhxd). Ik heb zo nog niet kleiner kunnen vinden.
 
Back
Top