De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

Ik ga even advocaat van de duivel spelen: het ziet er niet uit William, leidingwerk zit schots en scheef!
Ik heb er nog even foto's bij gepakt om te zien of het in het echt ook zo zit, want hij maakt tenslotte alles tot in het kleinste detail na, maar helaas, daar zit het toch gewoon netjes strak, recht, parallel, en met allemaal dezelfde bocht radiussen....

IMG_3087.jpg


IMG_3248.jpg


... en dat zie ik hier toch niet...

C84E4B86-76B5-472D-889D-A7AB99BC3A48-1411-000000E8DB36E632_zps68bc7bab.jpg


... en wat jij tot nu toe hier heb laten zien, kan jij veeeeeeel beter dan dit....
En dat het ook kan toont onderstaand fotootje, netjes strak leidingwerk, keurig parallel en dat in schaal 1:75.... (niet van mij, want ik kan het ook niet zo strak, maar van de Far Sovereign van Peter Esch)

Far-Sovereign-18_600x437.jpg


Ongetwijfeld zal er het nodige commentaar overheen komen, maar met allemaal "mooi roepers" wordt de lat niet hoger gelegd....
 
het ziet er niet uit William, leidingwerk zit schots en scheef!
Ongetwijfeld zal er het nodige commentaar overheen komen, maar met allemaal "mooi roepers" wordt de lat niet hoger gelegd....

Heel gedurfd hoor Adam.
Ik weet er wel een paar die je meteen een vreselijke zeikerd vinden en je het liefst laten "bannen", door niet als "mooi roeper" te reageren.
Misschien is William net te vlug geweest met een foto maken en had hij met een puntbektangetje na een uur prutsen wel een strak resultaat kunnen laten zien.

Op foto's van mijn werk denk ik ook wel eens "oeps net niet helemaal netjes" , je kan het dan of veranderen of denken op een meter afstand valt het al niet meer op.
 
Ik weet er wel een paar die je meteen een vreselijke zeikerd vinden en je het liefst laten "bannen", door niet als "mooi roeper" te reageren.
Dat mag Harm, lig ik niet wakker van. Er is meer als het MBF. ;)
Ik heb al meer gemerkt dat je alleen maar positieve dingen mag roepen, en als je maar enigszins naar kritisch (negatief) neigt, je al gauw een zeikerd bent.
Maar lekker belangrijk, zonder dwarsliggers rijdt er geen ene trein :cool:

Misschien is William net te vlug geweest met een foto maken en had hij met een puntbektangetje na een uur prutsen wel een strak resultaat kunnen laten zien.
Dat weet ik wel zeker, en ik hoop dat mijn "commentaar" hem over de streep trekt om dat te doen.
Want ik verwacht dat, gezien het "oog" voor detail wat William heeft, dit "scheve" leidingwerk hem op een gegeven ogenblik tegen zal gaan staan, en zich er dan aan blijft ergeren.
Beter ten hele gekeerd, dan ten halve gedwaald.
 
Amen,

Adam heeft inderdaad gelijk. Het zijn foto's van hoe het tot stand komt. Het definitieve afmonteren kan pas als de zijplaat vastzit op het tandwielhuis. Nu zitten de leidingen er nog los op. Ook gaat het witte bochtje naar de hydromotor voor de reepgeleider er nog af. Dat vind ik zelf ook niet al te mooi. Het meest lastige is inderdaad het parallel laten lopen van de leidingen. Dat de bochtstralen niet allemaal gelijk zijn neem ik dan maar voor lief. Het blijft lastig om in 1 keer alle bochten met dezelfde straal te buigen. Eenmaal fout gebogen betekend dat dat je helemaal opnieuw moet beginnen om corrigeren dan niet meer netjes mogelijk is. Opbouwende kritiek ben ik niet vies van hoor. Dat houdt je scherp. Wordt vervolgd.
 
Hoi William,

Misschien was je het al van plan en in dat geval heb ik niets getypt, maar is het geen idee om onder de servo voor de rem van de lier nog een schakelaartje te monteren? Als je dan het verbreekcontact van de schakelaar gebruikt en deze wordt aangetikt door het servoheveltje kun je het zo maken dat de spanning op de motor automatisch wegvalt als de rem op de lier staat. Op die manier loop je in ieder geval niet het risico dat (zoals Martin '70 ook al schreef) dat de motor in rook opgaat.......

Groetjes, Danny.
 
Ik vind het op zich een goed idee Danny.
Ik moet alleen even kijken of dat lukt met een schakelaar. Ik stuur namelijk twee motoren aan. Eentje voor de reepgeleider en eentje voor de trommel. Dat zijn dus met de rem erbij al drie kanalen aangezien de motor voor de reepgeleider (6v) als de motor voor de trommel (12v) ieder zijn eigen regelaar krijgt. Ik denk dat ik alles in de zender zo kan programmeren dat de beveiliging al in de zender ingebakken zit. Hangt er ook een beetje vanaf of Spektrum op korte termijn de zogenaamde sequencer-functie beschikbaar maakt op de Dx10t zender ( daar gaan namelijk geruchten over). Dan kun je een bepaalde volgorde inprogrammeren en kan de motor ook niet meer draaien met een aangetrokken rem. Anders zou ik het inderdaad met twee microschakelaars op kunnen lossen.
Ik ben er overigens niet heel erg bang voor hoor. De faulhaber motor zit wel heel goed in elkaar. Veel beter dan een standaard ankermotor in ieder geval.
Bedankt voor het meedenken.
 
Leidingwerk

Als iedereen het er mee eens is dan zie ik nu uit naar het nieuwe leidingwerk Wiggie. Dat is je straf door 1:25 te bouwen :-) Voor de rest niets dan complimenten
grt
Hawser
 
2,5 uur prutswerk met de tang en pincet.
Het ziet er al beter uit, nog geen 100% maar wel een stuk beter dan eerst Het laatste doe ik als de achterplaat er vast op zit. Dan kan ik ook alles vastzetten. Nu zorgt het op en afhalen ervoor dat ik iedere keer opnieuw kan beginnen.

22CC7B25-7A97-4CE2-BFF3-1F6A04A172A1-3334-0000041CE2107757_zps742a9f41.jpg


87F23499-067A-4F00-9964-322D06AFDE31-3334-0000041CEA820F78_zps906cc07c.jpg


891E9930-0568-4E03-B131-4B4FD6E972B1-3334-0000041CF91D2BCC_zps45325e8e.jpg
 
Geweldig!

Hallo,

ik vind het altijd prachtig hoe u weer iets bouwd, dit schip is bijna voor een museum! Echt erg mooi!

Zou het machtig vinden als ik later ook zo mooi zou kunnen bouwen:worship:

Groeten,

Marco
 
dit schip is bijna voor een museum! Echt erg mooi! Zou het machtig vinden als ik later ook zo mooi zou kunnen bouwen
Marco

Marco, als je in een Museum gaat kijken zal het je opvallen wat een troep daar tussen staat vergeleken met dit!
en bouw ervaring komt vanzelf als je maar geduld heb!

Museum? Zo oud is ze toch nog niet hoor Marco ;)

Het hoef niet persé oud te zijn wat er in een museum of musea staat!
 
Weer een stukje verder geprutst. De achterplaat zit nu definitief vast. Hopen dat ik die er nooit meer af hoef te halen. Zou zonde zijn. De besturingskast zit er vast op en ook alle leidingen en kabels aan deze kant zitten er op. Alleen het vulpunt voor de olie in de tandwielkast moet er nog op.

D4AD1B7B-75EA-46A4-A79F-B13098FED29D-1978-000002E712976C8C_zpse5597f9a.jpg


De reepgeleider is ondertussen ook voorzien van 0,3 mm dikke smeerleidingen. Kleiner dan dit gaat voor mij niet meer met de hand.
Mijn ogen laten me in de steek na een half uurtje en het materiaal is zo teer en fragiel voordat je het vastzet. Misschien dat je met etsen nog kleiner kan maar die spulletjes heb ik niet en ik mis er nog de ervaring in. Voor een volgend project.

C4ED2A96-4855-4B06-B755-3BA5CB592D40-1978-000002E70B3628A2_zpsd38f3e7d.jpg
 
Goedemorgen zeg,

Wat is dit mooi gemaakt zeg, ben er best wel sprakeloos van, mja dan zou deze reactie ook leeg zijn. Wat schitterend en een genot om van te leren
 
Misschien dat je met etsen nog kleiner kan maar die spulletjes heb ik niet en ik mis er nog de ervaring in.

Verwacht daar geen wonderen van William. Ik heb de laatste jaren aardig wat geëtst, en ken de beperkingen ondertussen ook wel. Ik gebruik bijvoorbeeld 0,3 mm dik messing, en dan geldt als regel dat je geen lijnen smaller dan de dikte kan etsen. In verband met onderetsing krijg je dan problemen, en zelfs commerciële etsers die onderetsing door sproei etsen kunnen verminderen hanteren deze limiet.
Voor relingen heb ik wel 0,3 mm lijnen toegepast, maar die zijn ook vreselijk kwetsbaar.

Voor jouw toepassing is 0,3 mm draad dan ook veel realistischer, en dunner lukt je dus met etsen ook niet.

Groet,

Ad
 
Back
Top