De bouw van de Smit Mississippi, Schaal 1:25

De een spreekt over omtrek, de ander over diameter, dit zijn 2 verschillende afmetingen !

Jan (bocdan) heeft het dus over een "rekker" met een omtrek van 21 duim, dat is een diameter van 6,68 duim, ofwel 17 cm diameter. Is ook ongeveer wat hij zei.

Groet,

Ad
 
Aan een ieder die gereageerd heeft op de vraag over de diameter alvast bedankt voor de moeite.
Ik houdt het voorlopig op 2 mm achterdraad en 2,5 mm voordraad. Komt neer op 50 mm om 60 mm in het echt.
 
Laatst bewerkt:
Met het mooie weer vandaag in de tuin verder gegaan met de reepgeleider en de rem.

0B1E5A7C-FD36-47FE-8B9D-CE6E90499945-4924-0000059D69D793EA_zps0b491681.jpg


Ook de geleidingsrollen op de reepgeleider zitten er nu op.

En de rem werkt uiteraard. De rem houdt de liermotor op 12 volt nog met gemak tegen.

98EA1A6C-DFEE-46EE-BD3C-E5C936CC2169-4924-0000059D711A1F94_zps43ac8a83.jpg


Rem los
B56AEB4A-2785-420A-9202-FAA9BC4A2297-4924-0000059D78C270C1_zps44bfeb34.jpg


En vast
CF803A48-2637-4901-BF6D-56E74D5D0635-4924-0000059D7F39816A_zps65345b8f.jpg


Ook staat alles nu op zijn definitieve bodemplaat. Die is, in tegenstelling tot het dek, geheel vlak en zal dus in het dek verzonken moeten worden in het midden als gevolg van de zeeg in het dek.
 
Dank je wel Bert,
Het mechanisme werkt zo goed dat ik verwacht met een standaard servo al uit te kunnen komen.
Eerst maar eens het mechaniek in gaan bouwen.
 
Tuurlijk, maar dat is niet conform het origineel meer. Onder de U-vormige beugels komen nog remcilinders. In mijn geval iets anders maar dat is nog niet af.
 
Nou, hier is hij dan.

Om de hevels te kunnen bedienen moet de servo onderdeks komen. Ik heb daarom twee buisjes vanaf onder de plek waar de remcilinders komen onderdeks gebracht.

17BA9B81-7700-4DFC-BB74-15F45364CB38-7414-0000084590C1E329_zps47005dce.jpg


AC8E0AFB-0AB5-4F15-83C6-14BA9D3E288F-7414-0000084597893DEC_zpsdc9f01e2.jpg


De buisjes zijn gecamoufleerd als remcilinders door er een kunststof buisje overheen te lijmen. Wanneer de hevels dicht staan lijkt het net als het origineel.

26FE46CC-9082-4069-AB3E-3BE84C73EF50-7414-000008459DF5D50B_zps4f97dd92.jpg


C362DEB0-B2B0-4C09-80A7-4AAFF2FED72B-7414-00000845A46F7B6C_zpsc8b24ea4.jpg


Door middel van een touwtje kan ik de hevels met heel weinig kracht bedienen. 500 gram is meer dan genoeg. De voorspanning van de rembanden trekken de hevels en daarmee het touwtje weer open. De 11 kg servo is dus niet nodig Bert. Standaard is meer dan genoeg.

D450FD93-7302-49D7-88C6-D1B57BA3B4FF-7414-00000845ABF0D828_zps496c91cd.jpg


8378F799-C7B5-42BE-AC48-E61619B17E3A-7414-00000845B24AF81E_zps2b200d84.jpg


De 'open' stand van de hevels wordt straks nog een stuk minder. Bij 30 graden verdraaiing zijn de rembanden al los ban de trommel. Vallen de touwtjes ook minder op.

Ook de verhaalrol ( heet dat zo?) is gemaakt van plexiglas.
Lekker prutswerk om de buitenzijde goed te krijgen trouwens.

D332280B-5841-40E5-A149-382D228EF4B1-7414-00000845BA5A3014_zpsf3c8bf45.jpg


59B0E0CA-DCB9-47AD-92F0-C30E11CEFFD4-7414-00000845C101EE86_zps925a1c74.jpg

Binnenkort het leidingwerk van de hydrauliek en natuurlijk de aandrijfmotoren.
 
WOUW

Ik vindt het altijd leuk als hier weer een update komt:D Wat een mooie dingen worden hier gemaakt zeg, prachtig!!

Hier kan ik nog heel veel van leren, hoop dat ik het ooit ook zo kan als u.

Groet Marco
 
kom ik hier enkele dagen niet kijken omdat ik dacht zo snel gaat het allemaal niet af zijn.
Heb ik een heel stuk in een keer moeten lezen. Wat een vooruitgang en netjes afgewerkt, een must om het te aanschouwen.
vgr
Marc
 
Ik ga wel door hoor ;)

Binnenkort is het wel even rustig aan voor een paar weken. Heel groot werk te maken met veel uurtjes.
 
Ik kwam dit topic tegen op Google en ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van wat je tot nu toe hebt gemaakt!

Maar dat is niet de enige reden waarom ik deze post schrijf, ik ben toevallig deze week bezig met wat servicewerk op de Mississippi in Vancouver en ik vroeg me af of je misschien nog wat foto's nodig had, dan ben ik wel bereid om je wat foto's toe te sturen. De Mississippi word morgen (8 aug) drooggelegd, dus kan ik eventueel nog foto's maken van de onderkant. Laat het me maar weten als je wat nodig hebt :)
 
Beste Crp,

Ik vindt het heel leuk om te lezen dat ook aan de andere kant van deze aardbol dit topic gevolgd wordt. En dan nog wel door mensen de dagelijks met het 1:1 model te maken hebben!

Ik ben in het bezit van ongeveer 600 foto's, daar staat dus het meeste wel op.
Wat ik mis en wat ik je wil vragen te fotograferen zijn onder andere de volgende zaken:

Het nadenplan van het onderwaterschip waar de beplating tegen elkaar is gelast. Rondom de koelwaterkasten heb ik twee foto's en aan de voorzijde richting de scheg één foto maar dat is bij lange na niet genoeg om een goed beeld te krijgen waar de lassen precies lopen. Om die reden heb ik het onderwaterschip nog niet volledig af kunnen maken. Als je me daar een paar foto's van kan doen toekomen zou dat geweldig zijn.

De aansluiting van het voorste stootrubber (het rubber onder de voorste stootwil) dat tegen de romp aan zit. Ik heb één kleine foto van de bovenzijde maar van de onderzijde niets.

Ik weet niet of je nog aan dek kunt komen maar wat ik van het dek mis zijn de volgende zaken:

Voor de voorste beting zitten twee deksels die de watertanks afsluiten, ik weet dat ze er zitten maar weet niet hoe ze eruit zien.

In de gangboorden, net voor de trappen naar het voordek zitten twee luiken met daarop tekst. Ook daar heb ik geen duidelijke foto's van helaas.
Ik waardeer het heel erg wat je me aanbiedt en wens je veel succes met het servicewerk vandaag.

Met vriendelijke groet,

William
 
Goedendag,

Ik hoop dat ik de goede dingen voor je op de foto heb gezet, dus hierbij de foto's waar je om vroeg.(+extra) :D

Postimage.org / Smit MIssissippi

Mocht je nog wat missen, laat het me dan zo spoedig mogelijk weten, wijs het eventueel aan op je model waar je nog precies een foto van wil hebben dan kan ik die nog maken voor je. Want morgen (vrijdag) is de laatste dag dat ik aan boord zal zijn. Ik vlieg daarna namelijk door naar Prince Rupert voor de Clyde.
 
Beste Crp,

Wauw! (eerste wat er in me op kwam)
Mijn dank is immens!

Ik heb toch weer nieuwe dingetjes gevonden op je foto's waar ik het bestaan niet van wist. Je hebt me geholpen om er een nog acurater model van te kunnen maken. Vooral de onderzijde van de romp ben ik heel erg blij mee.

Als ik nog een verzoekje neer zou mogen leggen, zou je voor mij de achterlier en de voorlier gedetailleerd kunnen fotograferen rondom? Vooral de loop van de diverse hydrauliekleidingen ben ik in geïnteresseerd.

Als ik dat heb kan ik eigenlijk niets meer verzinnen.

Ik wil je nogmaals bedanken voor je initiatief, je hebt hier een blij mens gemaakt in Holland!

Leuke baan heb je trouwens . En je ziet er ook nog eens wat van de wereld door.
 
Back
Top