Dat lijkt niet geheel en al conform de waarheid. Als "dat varen effe met losse handen kan" ...
Waarom verdien jij je dagelijkse portie HJ dan in die vetput?
Jij hebt overduidelijk geen flauw idee van wat mijn werk inhoud.....
Ik verdien mijn dagelijks brood, in het zweet mijns aanschijns, met onderhoud, administratie, planning, beslissingen nemen, bestellingen maken, lekkende plees repareren, en héééééél zo nu en dan op een knopje drukken.... En dat knopjes drukken is meestal ruimschoots vóór vertrek (we noemen dat "de machine starten" en daar nemen we een uur de tijd voor, boven noemen ze dat om een of andere reden "een uur notice geven") of nadat het schip weer veilig gemeerd ligt (dan heet het "de machine stoppen", boven noemen ze dat "de machinekamer bedanken")
Het zweet mijns aanschijns is puur en alleen vanwege dat de voortstuwingssalon meestal tamelijk warm meent te moeten te zijn....
Zie mij als een spin, zittend in het midden van het web, wachtend tot er wat gebeurt (bijvoorbeeld dat een stuurman, niet gehinderd door enige kennis van zaken, besluit iets te slopen of zo).
Zelfs boven, op de bok, houd men zich 99,9% van de tijd bezig met wat kindertekeningetjes te maken op grote stukken papier (noemen ze "navigeren in de kaart"

), wat uit het raam kijken (noemen ze "uitkijk houden"

), erg veel administratie (noemen ze "onderhoud plegen"

), radio luisteren (noemen ze "uitluisteren"

) , en héééél zo nu en dan een lichte koerswijziging (noemen ze "uitwijken" of "voorkomen van aanvaringen"

).
Allemaal losse-handen werk.
Manouvreren is een ander verhaal, maar manouvreren is geen varen. En ook manouvreren verloopt onder normale omstandigheden geheel zonder enige bemoeienis van mijn kant, afgezien van mijn verplichte aanwezigheid, alweer, voor het geval dat een lid van onze dekbrigade besluit iets kapot te maken... Ik schijn namelijk per definitie degene te zijn die weet wat te doen als zo'n pipo iets sloopt. Tenminste, dat staat in de officiële bedrijfsmanual, dus dan zal dat wel zo zijn....