Database setups elektrozwevers

Viva

Mijn Nuri:

P1030022.jpg


Elektro Nurflugel "Viva"

Merk Flywood.de
type Viva
span (mm) 1000
AUW (vliegklaar gewicht) (g) 480 gram
Categorie V/T/H

motor
merk en type KDA 22-15M
soort B/BLO/BLI BLO
bij borstelloos: kV 1050
gewicht 67 gram
vertraging geen
kwalificatie power A
regelaar (merk, type, max amp) Hype 30 amp met Bec
prop (afmetingen, merk, soort) Graupner CAM Carbon 9x5
accu merk Flightmax
type 2S 20C
capaciteit 2000 mAh
Kwalificatie endurance A/B
 
112 zwevers, 57 vliegtuigen

Wat een leuk ding Lyckele! Hoe kom je daar nou weer aan.
Hij staat er in ieder geval bij.
 
Laatst bewerkt:
Vliegtuig
Merk: Steber
type: Limbo, Vleugel hout, romp kunststof.
span (cm): 256
AUW (vliegklaar gewicht) (g) 2026
Categorie: acro/Thermiek Zwever electro 3D

motor: Towerpro soort BLO
kV:1000
gewicht:133g 37 X 60 mm
vertraging: geen
kwalificatie power: A, 40A max
regelaar (Sky Wing, 60 amp)
prop (9.5x8, CAM, )
355 watt bij 33A


accu
merk: EC-Power type: 3s 35 c
capaciteit: 3000 mAh
Kwalificatie endurance A


75044b51f88043138.jpg


75044b51f632ab816.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
113 zwevers, 57 vliegtuigen

Willem....best zwaar ding, 25,6 cm en dan meer dan 2 kilo. Ook knap dat je er niks van ziet dat hij zó vreselijk klein is! :-)
Grapje. Je zult een nul vergeten zijn.

Even over je motor; het is neem ik aan een 3015-7. Die heb je nogal ongunstig gepropt, namelijk voor een hele hoge snelheid. Een 10x6 of11x6 zou je meer trekkracht en meer efficiëntie opleveren.

Maar...hij staat er bij.
 
Da's een Pipo spinner! :-D
Willem, kan die prop niet iets dichter naar het vliegtuig toe? :cool:
 
De spinner is goed maar bij de motor zit een standaard meenemer. Deze meenemer klemt op de as door een konisch stuk waardoor e.e.a. een stuk van de motor af komt te zitten, Oplossing, ik moet het motorschot een cm verder naar binnen zetten maar dat is weer veel werk.
 
Je kunt ook een balsa randje vóór het schot lijmen en schuren, dat is zo klaar.
Leuk ding trouwens Willem.
 
Je kunt ook een balsa randje vóór het schot lijmen en schuren, dat is zo klaar.
Leuk ding trouwens Willem.

Dat zal ik eens proberen arjan! Ik heb er nu 2 maal mee gevlogen en de eerste indruk is goed, hij stuurt lekker direct en strak. Bij het landen moest ik even wennen omdat de snelheid die IK gewend ben hoog is tov mijn andere zwevers. hij schiet erg makkelijk door.
Laatst lande ik op de sneeuw en schoot nog even 50 60 meter door.
 
Hi Arjan,
Here is my first post on modelbouwforum.nl.

Aircraft
Manufacturer: Multiplex Flamingo
Type: Flamingo (Wing wood, plastic hull)
S​
pan (mm): 2500
AUW 1863g
Category: Thermal Floater electro

Motor: Turnigy C3548-900​
Type: Brushless Outrunner
kV:900​
Weight: 163g 35 X 48 mm
delay: no
max​
power rating: A, 50A max
ESC​
: Turnigy Plush 40 A
P​
rop: Graupner CAM 13x7
412​
watts at 36.7A
Thrust 1940g

Battery
Manufacturer: Zippy
Capacity: 2200 mAh 3S1P 20C
Qualification endurance A

Groet, Roger
 
P1030097.jpg


P1030095.jpg


Elektro Nurflugel "Gritter"

Merk Flywood.de
type Gritter
span (mm) 1800
AUW (vliegklaar gewicht) (g) 675 gram
Categorie V/T/H

motor
merk en type KDA 22-15M
soort B/BLO/BLI BLO
bij borstelloos: kV 1050
gewicht 67 gram
vertraging geen
kwalificatie power A
regelaar (merk, type, max amp) Hype 30 amp met Bec
prop (afmetingen, merk, soort) Graupner CAM Carbon 9x5
accu merk Flightmax
type 3S 20C
capaciteit 1300 mAh
Kwalificatie endurance A/B
 
Space Pro 3.27

Deze mag je ook op de lijst toevoegen.

Vliegtuig
Merk: Space Pro van hkm-modellbau
type: F3J, Vleugel glas met koolstof, romp kunststof.
span (cm): 327
AUW (vliegklaar gewicht) (g) 2294 (electro versie)
Categorie: F3J Thermiek Zwever omgebouwd naar electro

motor: Kontronik Fun 480 5,2:1
kV:3300
gewicht:140g 28 X 49 mm
vertraging: 5,2:1
kwalificatie power: 9A tot 35A max
regelaar: Schulze Future-value 18.40o 60A Brust 80A
prop 16x19 aero-naut CAM


accu
merk: Hyperion type: 3S 25C
capaciteit: 2100 mAh
Kwalificatie endurance A
 
Stork II Pro

Vandaag eindelijk de Stork weer eens uitgelaten, omdat ik meestal F3A vlieg krijgt deze eigenlijk te weinig aandacht. Super thermiek, kon boven blijven zolang ik wilde. Het is en blijft een fantastisch mooi model, de sikkelvormige vleugeltippen geven een prachtig en karakteristiek vliegbeeld. Doet zijn naam (stork betekent ooievaar) alle eer aan.

Model: Stork II Pro Electro
Merk: Heinrich
Categorie: Thermiek/F3J
Span: 3m23
AUW: 2400 gram

Motor: Kontronik FUN 480/33
Type: Brushless Inrunner
Kv: 3300
Gewicht: 200 gram incl gearbox
Vertraging: 5,2:1
Power: B

ESC: Kontronik Smile 40-6-12
Propellor: Aeronaut CAM 13x8 folding met Graupner spinner met middenstuk 42mm
Accu: Rhino 3S2550 40C
Endurance: A+

Deze combi is bedacht op endurance en gewicht - de 13x8 prop trekt niet meer dan zo'n 27 Amp (aan de grond gemeten, dus in de lucht wat minder) waardoor vijf minuten volgas op deze accu haalbaar zijn.

De power is meer dan voldoende - 'senkrecht' gaat niet maar een klim met een hellingshoek van zo'n 60-70 graden is mogelijk waardoor je vlot boven bent.

Een LiPo met minder capaciteit (en gewicht) zou kwa vermogen en endurance mogelijk zijn, alleen krijg je dan zonder lood het zwaartepunt niet goed - de romp is ontworpen op een 10 cellen NiCad pack. Ipv lood neem ik dan liever een zwaardere accu mee.

Een grotere prop zou de Power naar de klassering 'senkrecht' kunnen brengen maar dat heeft eigenlijk geen toegevoegde waarde, de handstart wordt een uitdaging met al dat vermogen en het is immers geen hotliner, hoewel de vleugel het wel hebben kan. Met deze 13x8 prop duurt de stijgvlucht weliswaar iets langer maar dat is geen bezwaar - door het lage verbruik zijn er zóveel stijgvluchten mogelijk dat je altijd nog wat energie in de accu over hebt.

Kortom wat mij betreft een perfecte set-up voor deze zwever.

Wat ik mooi vind van de Kontronik regelaar is dat je de BEC van de regelaar kunt gebruiken in combinatie met een 4 cellen ontvanger accu als buffer, waardoor je dus een dubbele stroomvoorziening aan boord hebt. In deze Stork zitten zes digitale Futaba S3150 servo's, gevoed door de BEC van de regelaar. Als buffer heb ik een 4cellen GP1100 accupack aan boord.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
118 zwevers, 58 vliegtuigen

Heren, ze staan er bij.
Dank!
Ook Bart dank voor de Sport Wing. Kun je nog even zeggen hoeveel capaciteit je accu heeft?
 
Laatst bewerkt:
De massa van de Kontronik FUN 480/33 met vertraging is ongeveer 200 gram en niet 145.

145 is ongeveer de massa van de kale motor. Voor de gearbox komt daar 50 gram bij.

Omdat het spreadsheet geen kolom heeft voor de massa van de gearbox vind ik dat je de massa van de combinatie motor+gearbox moet opnemen in kolom J.

Deze onjuistheid/onduidelijkheid zit op diverse plaatsen in de sheet.
 
Deze onjuistheid/onduidelijkheid.....
....is geen onjuistheid maar een zeer bewuste keuze. Het gewicht van een motor is een rechtstreekse indicatie voor het vermogen dat hij kan leveren. Hoeveel de vertraging weegt doet in feite niet ter zake, behalve voor het vliegklaar gewicht en eventueel het zwaartepunt.
Als je in de spreadsheet kijkt zie je dat er een kolom is met de verhouding motorgewicht tegen vliegklaar gewicht; en die is een rechtstreekse indicatie voor de prestaties. Als je het gewicht van de vertraging meeneemt klopt er helemaal niks meer van.

Als je weet hoeveel het toestel bij benadering vliegklaar gaat wegen kun je er heel makkelijk een motor bij vinden:
-voor "vliegbaar" moet de motor tussen de 6 en 8% wegen van het totaal;
-voor vlotte prestaties ergens rond de 8 tot 12%
-voor het betere knalwerk 12 tot soms wel 20%.

Afhankelijk van de accu die je gebruikt kun je dan een kV en prop kiezen.

Met een vertraging kun je voor dezelfde prestaties een iets lichtere motor nemen die efficiënter zal werken door de grotere prop.
 
Back
Top