dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

... ik vergelijk een rotorblad met een (rouwe) ei,
beide compact en zitten stevig in elkaar,
maar als ergens een tikje kapot is, is de hele boel onstabiel en ... kapot

..maar toch bij sommigen bladen denk ik ook, daarmee ben je 'veilig' gevlogen ??

Veel plezier nog in de hobbyruimte, Steven.

Groet
Uwe
 
captain's log stardate: -307017.68210933526

Vanmorgen nog even de kou ingeweest. Er is nog net iets meer stof nodig bij de zendertas om te zorgen dat de wind niet de tas in waait en alsnog mijn handen afkoelt. Warme laarzen zouden ook van pas komen......

Ik heb de telefoon maar in film modus op de tafel gelegd met bijbehorend resultaat. De wind was koud en behoorlijk turbulent vandaag. Ik vind de koude een enorme extra handicap. Toch heb ik het idee dat ik nu wat meer in de goede richting ga met het sturen. Ik overstuur namelijk erg veel en vaak waardoor het vliegwerk er erg slecht uitziet. Ik stuur ook veel te laat, trage reactie van mijzelf. Met goed concentreren en kleine stuurbewegingen ziet het er meteen beter uit!

Op onderstaand filmpje zijn de eerste en laatste figuur met meer concentratie gevlogen. Kijk maar wat je ervan vindt. Figuur 1 vanaf 0:30 en figuur 2 vanaf 5:55. daartussen nog 2 pogingen of figuur 2 goed te doen......


tot ziens
 
Goed bezig Steven, hoveren lijkt zo makkelijk maar wij weten beide ondertussen donders goed hoe lastig het is. Super om nu te lezen dat je ook al in december aan het oefenen bent, ik heb al maanden 2 heli's in de reparatie stand op de werkbank staan. Nu doorpakken en volgend jaar moet je een keer bij de eerste 3 kunnen eindigen :feli:
 
Dank je. Ik wil wel graag dat jij ook meedoet trouwens. Ik vind dat wel een stuk gezelliger. Dus hup, je knutsel modus aan en je helies wedstrijd klaar maken. Rompjes erom heen. En je hebt het komende jaar extra veel lol erin.
 
Captain's log stardate: -306994.8395441206.

De vorig jaar geïntroduceerde nieuwjaarsduik heeft gisteren zijn vervolg gehad. Plain simple dit keer. Het was met te koud voor meer:





Captain's log supplemental:

De action man van mijn zoon Axel heeft een avontuurlijk leven achter zich. Hij is van de paratroepers. Sinds zijn laatste sprong hebben zijn knieën het opgegeven en zijn zijn beide benen gebroken. Ook heeft hij een schedelbasisfractuur die vanaf zijn hals tot boven op zijn hoofd loopt. Desondanks moest er nog 1 missie gemaakt worden: De mega-nieuwjaarsduik-sprong 2016!


S.
 
Laatst bewerkt:
Captain's log stardate: -306820.3006096944.

Hier in het oostelijke kwadrant is het door en door koud geweest. Geen animo om te vliegen betekend dat. Knutseltijd in "the mancave" betekent het wel... Echter was het weer vorige week stardate: -306837.27990285365 wel weer aardig en dat heb ik gelijk ook maar aangepakt. 4 accu's gehovert in een turbulente wind. Leerzaam en een goed inkomertje.
In de tussenliggende koude en bange dagen heb ik de freesmachine maar weer eens aangeslingerd. Omdat de hoofdtandwielen van de hirobo niet alleen prijzig maar ook niet zomaar om de hoek verkrijgbaar zijn wilde ik toch eens kijken wat er mogelijk is met de freesmachine. Op http://www.me-bac.com/gear.php kan je een DXF voor de vertanding maken die ik vervolgens verder bewerkt heb in CAD. Dat was vooral ook nodig omdat de tool wel heel veel gebogen lijnen maakte om de tand vorm te maken. Mijn freesmachine vond dat teveel en ik ook. Er was veel te vereenvoudigen zonder van de contouren af te wijken. De afwijkingen die ontstonden waren altijd nog vele malen kleiner dan de afwijking van de freesmachine. Al met al hier een eerste resultaat. Het is veel werk maar wel leuk om te doen.

y4mzOcU7GGX-EjDSkpCHxLtnqMPOjpExICE4qIVwG5Xt_hq5tPrw7XEXQ59d9vb4EUXblAmNt1D3Wj9iTTRYFeRQQbuMcsw2T07tzoYurG96uJiyk-U9guI0cCOseP9hsK0W_M-1ZYWq9-Ywj0K0BDMwIAGfRVgglh973bxtb31kEdOZ_shbFHAM5JmOsoOMPQ8


Hier een detail van de tanden. Ze zijn nog niet helemaal perfect maar dat loopt wel in denk ik...

y4m_Lq-WzmbkvMuHmE7zi70jsk21jfRwrqSfDJm7kMdLWXi6gY0qUcal_1gY_Saj7eRm_XUv1XyKlz7AMzEFSRSExQ2GfhstHiyEIRFdwgfsnG0xfPNKKZgdAWgjSiPFfDQdolkRB5oQGoglHBBKeXeclcInJSPHpLFLU1gkeLyna0Wpoj6rULOwlkzF2zOpgPX


Ook bleek dat in mijn heli de tanden wat scheef afslijten. Dat heeft nog geen nadelige gevolgen gehad, ik heb na 4 jaar gewoon het hoofdtandwiel vervangen. 4 jaar vind ik zowiezo wel acceptabel. Toch gaan we kijken of het te verbeteren is.

y4mOdWWcdBSiHC745bnfcdAH9gW-Kw97FScakqvf1WRhmdlIUNufLzct3BRsGxrYPH88WjRt2R8AH9unRADvl6UrSN0US4vhnZyJ1M27L9mOhs7trDYnTLeBWMbS2vTX84J_n6OFNHbWngW8sXNAxnqGED0XkWcsMTOmN5Z0Zi1KcU8aJ3_YpaQB_1Jmxcl9YY1


Hierboven het net geplaatste tandwiel (niet de zelfgemaakte) met 4 accu's op de tanden..... Deze lopen ook wat scheef. Daarom maar een derde lager plaatsen onder de hoofdas want die zit er bij deze bouwdoos niet bij.
Daarvoor moeten er lagerplaatjes komen en die maak ik ook maar zelf. Ben nu toch al met de freesmachine bezig.....

y4mCsizJ4gFMfOq6wel70BOkjUtmUrqDlWa4WwE_lVBMFrEQ7IPaXB-4lWiVsakl-SfN6fFHLZ3RLsu_ifY9H-gNa8iYOsD9P1y_K9CPohHYW3CCMKXDUBFyjyqR3o66vY6RSIH4-5EBFmttl6ZzDsD_FuYNBfm4ICHFlj3oqTCdjxQ-dByGvDczJOvuGE4SBmM


Frezen met snijolie geeft een sopzooitje (niet op de foto)

y4m43olKg48WAs_PZQfGl7tZkLQW2cHXMNxc5O2_G5HLv4RCtqf7V5-CRlDLzs2rsWmSeX6VHvpqv3vNPIuXSsCfS4b4kDo3h1zR_8U3BZOTSWliEExQP30Mu1Sp6mjjy3C5AmuAaxhv5hg7JFy9x3jTmMhnOL7e6sXoyL-JSijztlSscJonWkLG3GRakKJG8SL


Het lager gaat passen....

y4mxpCFwbbmKu81pcr717zWJjqePmHnpkMGNIIprvWjMqMCbEXW4a6p0kp-nX3QwVvgcOU_6ZDxcCYdPv5Gx0UCVkOt1UlSUIM4UATVPc-4cfkYhOP-C6WyvXeu_ZRoZF31rg9zgwutvv7rwDfgVTLvsi7q09_xzwPMen-Ny2xYXNcA2oz3ZWyHu46heZUZLg-I


Gaatjes maken om later M3 in te tappen.

y4mySEiyYZJSRZzaCpw8hygmj8iJ6w7jolUs9GkwTXzx5yvTUuc92PiJLOj-Dlw8IHLPiMP4a7zthTcG0GYma2QZ_vMnmBOZ4E7r_mFNftnsoThVBpFCzqJmAnzp9CV4_ss0VpLBdUX9KUetcCmhO3jH3EgZZO8PWe4yX2LK3j1VlJ9A9UK9-1YCcVsn00VCAZ4


Voor beide helies 1......

Volgende keer verder.
 
Laatst bewerkt:
Captain's log, stardate: -306773.67609669094.
Afgelopen weekend ondanks dat het weer frisser was dan gehoopt en natter dan verwacht toch de heli opgelaten. Ik had in alle goede moed 5 accu's opgeladen en het motto is: accu's ontlaadt je in de heli , niet aan de lader.... Zogedaan dus.
In de dagen ervoor had ik het derde lager gemonteerd in Ease up 1. De kale vlakken aan het hoofdtandwiel zijn nu inderdaad weer zo dat we kunnen zeggen dat het lager zijn dienst doet:

y4mOdWWcdBSiHC745bnfcdAH9gW-Kw97FScakqvf1WRhmdlIUNufLzct3BRsGxrYPH88WjRt2R8AH9unRADvl6UrSN0US4vhnZyJ1M27L9mOhs7trDYnTLeBWMbS2vTX84J_n6OFNHbWngW8sXNAxnqGED0XkWcsMTOmN5Z0Zi1KcU8aJ3_YpaQB_1Jmxcl9YY1


Nu nog een test met zelfgemaakte tandwielen........

Hier het onderaanzicht:

y4mNE9-B5TN1Y5jDl-yaCNShbSfw4rkiMc9VF1JI5dgTW4ARbItUt6qi92AEfnrj5Iqd5TYPFXCIu-K2k8ugDdg6as1ev85zU8ySaVcCKLJ0cPWRbhybgybEI7Bw_mK-7uQfmdAiPKcM_fmmE7QLesdDNtulwvUuN0EE6sUyo7zcIRRygW_xDyloN0vbJ2CxUR8


en zijaanzicht:

y4mx5Fd4xGWN0VIG6tTeFXfY_9IqsAykmMyzaxnfYGuk1-yRG7w_-IS743g4zZeiRYYNjK-0m8y3R0JHk5cSJtLkT-BNTO18O4Ok1C5FMMnfp7Le3--ZAWLE7v2MMX7xK8GbcTFYm2cB6W-ZdLVQMdDHf9kctT9ip7YR8Sk--lG_mb8hKGxZ0p2Rhi8Tcc5STVg


Gr S.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Captain's log supplemental.... Stardate: -306770.66955702275.

Eindelijk de echte zachte rubbers in de kop gemonteerd.....

Wat er in zat: gemodificeerde half harde rubbers:
y4mRpbz-O8jYCI9xdeiCpjsft_iH2GNY3xnsSxFkbvj1_PBsx6ompaGXLcABh0JxWOk0xzpjsYeiF8tmXDxGs8tIilqKA-gzb_qxU0i7Syhr8XTQ44lZONC9cC6v__TlB8JGXsYXDr3fRZ4HxC8puWwko0kMSjoYVkP05ps714LiQ0HzML6ygvJH5N75Two_2cY


Kop zonder rubbers:
y4mFAv5uN2E3IBa4oA3ydeO1vafJaerdq22JrKPw5hdzt9DH_b-PFtnom5-x-GpTu_rRDBGhA8C8HMhszUyqhmIBVBXHqgZF5faQoZ3iD3jtUgbfnVDMz_ZOCHXqKLAEx9CgMYYuIl7r7BuO_qYYLPHW6AKA8vI1ylX-EffApuV89ljfsNX6UDy72JJKHMa6kHa


Nieuwe ingevette rubbers (wit) erin:
y4mrYaAJ2tREFybFrhg8p_PB37ATP0ajDIS9Ugw_3nQVeBucp2v2av1-APUrp6Y_kyHi6Fjhj9HHC4IPAMAhSY4Qw_9FNY_ay837NJDZwFp9x_pnLMN6BxFln_NWXVb21TnSnhIvbXNBXzgk06TWvO6M3LP86s9jSFHIqlcCfn9McSOXs1FJFlZ27XJ_KVrgDiA


zaterdag is het redelijk weer, dus testen....

gr S.
 
Laatst bewerkt:
De perfecte testdag. mooi weer stevig briesje en een heli met zachtere rubbers. Goed voor een middagje lekker hoveren. Naar mijn idee doen de zachtere rubbers het erg goed. Ik heb de andere heli nog even weer gevlogen en dat was weer een flinke bouncing sessie. meer dan de ease up 1.
gelijk vanavond Ease up 2 ook van de zachtere rubbers voorzien. ik ben benieuwd. helaas zijn de weersverwachtingen voor de komende dagen een stuk slechter.......
 
Captain's log stardate: -306721.6102193381

Afgelopen zaterdag middag 4 accu's leeg gevlogen. Een klein briesje Ease up 2 en zachte rubbers in de rotorkop. Eerste conclusie is gelijkend op die met Ease up 1. Beter dus.
Na 2 acculadingen met hoverwerk is het mijns insziens wel duidelijk dat dit beter is zo. De hoverfiguren echter hebben nog steeds veel oefening nodig. Ik heb nog maar eens een test gedaan met minder dual rate ( van 70 naar 80%). Net iets beter ook denk ik.
De andere 2 accu's gaan leeg aan het P-programma. Blijkbaar waait de wind diagonaal op de vliegrichting want bij enkele figuren drijft de heli ver af van ons vandaan. Het mag de pret niet drukken , na 2 vluchten heb ik toch een voldaan gevoel hierover en dat zelfs ondanks dat ik de autorotatie nog niet gedaan heb met de looping erin. Ik heb toch nu sterk het gevoel dat de belemmering voor die looping flink tussen de oren zit......
 
Captain's log stardate: -306609.67946771916

Eibergen was leuk dit jaar. Nu zelf ook een echt oldie, want de uni stars zijn dat nog niet echt. Diverse heren gesproken over de Bell 212. Het was leuk en handig.


y4mVOe0SCCSVLb5XPigq4_sJ1QNh4R1DA3tIjeye_dmXVH1zwqGyTdodYDV7vk6d0NjUXliSig28xilhIvwFKFaeYmTFQJHKOxpYG6myQ8kPVFyOLUrAmvyfzPqAHjq0TyYqrRmEEXP-N3ePYp3LTUycMydciKiV-4lpFaE_P4Ss1dm1aiIyLpTL5AQmi-OmFlw


Gevlogen met de Sigma en de Eagle 1. Er was toch ook nog wat bekijks voor de Sigma. Leuk.

y4mzrArxH93ATQ7YG1B4o0mgDjGdfjgiABK_HRAu6-_wpjOxRtklAuLKPdozOHLngISFQts18z8qsJK0a6qmuOaLcKcZyLrpMpOG6slcH1lnJHzLlKDEx2XB-FTFpS0dyuJAXixUwbLru7Xj-DN-RXnG8aAMqN5NLPBoT_TTJp6gwAHmLoHLwqnuonvTeU_Dr0k


Vandaag het 3e lager in Ease up 2 gemonteerd.

Cpt. S.
 
Laatst bewerkt:
Captain's log stardate: -306536.4557402347

In de aanloop naar de nederlandse editie van de euro heli series hebben we wat extra oefentijd genomen

6-6-16: windstil en nog geeen fatsoenlijk figuur presenteren, bah. Maar wel goed om ook eens op details te kunnen sturen. Toch 4 accu's kunnen legen.

y4mrx9HyNwsyoDqruM9uK0O3AJ_bagyQc3wcL01oZfvoDd3Meg7d43cP1lASZbpuuOtCl7X4scVji0Z3hihiOwAwsvBd9sfF2VsuB8EiA-gtYd0WcrgtO0iz9xru4hmk0oa0F54faK0TI6bpA70u_jsQtmhvGudoOTOnZvmv-FPf0TZdct8omStB-fxv4GQqwf1


8-6-16: Wednesday training for Euro heli series.....

y4mEk7F1PUse4oRU2YTYmC1VMZdJBkZvOz0KOXssJhsWYLzBKIAZWs0oFfPCqJTgCAK58wXGJky-QULAE2y266RW0cIrz2lXdgvVLmVDYD9p3rYj8s_bSwgKL_HHZk7zfFUd7sLN5R2kUEr_sqQg0ORZV8lvQQ3Myfnjy_P1hEz4GClHl6Tz0-WI-b328Pd6nvo


10-6-16: final practise

11-6-16: Euro heli series Almere nederland. Zaterdag begint het bijtijds dus we vertrekken op vrijdagmiddag met caravan en alle mogelijk nodige zooi naar Almere. Harrie en ik hebben zin aan dit weekend en de wedstrijd. Er is genoeg geoefend en we hebben de verwachting dat de punten wel weer wat hoger zullen uitvallen. Vooral ook omdat de wind niet zo aanwezig is. Er staan voor zaterdag 3 P-rondes geplanned. Voor de zondag helaas niet omdat er toch in de middag wat slecht weer verwacht wordt.

y4mWikXRVWjM_1mntcYW6nZf66aohYMsPH6rXumOxHntQNqnXepqX8gThgJ2sD3lzPKL7BiNeV4uGGPS1_iiV5HJG7xbLWiEhyU0aZLhKFnokP1Fh0zGma7lH99x7DojrN9ptCNZSKhPHZP15MMk14e8b4gQbm8wKF7Flns5klohRNnoxylDUFB2CIM9gvYByIR


De eerste ronde verloopt aardig. De hovers zijn mooi en de dubbele candle wordt zelfs zeer fraai. Om alles recht, haaks, consistent en gecentreerd te krijgen heb ik nog een weg te gaan, maar sec is het figuur mooi. De pullback is en blijft moeilijk. Hij gaat makkelijk wat scheef en de drie bogen zijn bij mij echt nooit even groot. Dit figuur levert dan ook vaak weinig punten op. De UX is meestal wel redelijk. Alle figuren lukken uiteindelijk wel aardig en met de autorotatie gooi ik de knop maar weer om. Ik land de heli ver buiten de cirkel maar er staan wel weer 7 punten extra op de kaart.

y4mAgEa43wm6F61_mBckfWjT7o_Tm49xbhQBFifBWfNr20SbF6IhTUU8R5Ljn3DZedPIZMGnFWdbO3CxCbXmEHsxKasT9gYYDFRqnVZLLgv3mzmbN3AQhj_Yfrixvaza1QCxYBdNfhyk2iWkQnMDiAocxr2y8jxDJd8N_YB3bl2TJL3YR4fmxIwwm40tnCwq0Ud


De tweede ronde verloopt ook bij weinig wind en met wat extra concentratie wordt dit een hele mooie ronde met nog meer punten. Ik kom met 136,25 punten voor deze ronde weer een goed eind in de richting.
Ik had namelijk wat terugval omdat er voor dit jaar een aantal figuren veranderd waren.


En blij na afloop van ronde 2:
y4mOzrbJEE4-r68cOB1hN2nJnl-GaYaS4U2YW203RncN5Q7yPeO-SjdkFQmYbz26-12KXK_9Gup4qy6bk8cHm9pyd9_rophnW4ffq8xDZDB7gwO5m8dgL1aEY17rQtE-vzTzJRhqpQr_qbK1G4xsfqEIXa6YKEGVKFZOyeg4QEoliV4GXeliJIg51PIlbSPc0qy


De laatste ronde had ik de pech dat er even een flinke wind stond. Helaas was ook de concentratie verminderd na zo'n lange dag en de score had er flink onder te leiden. De pullback ging in de eerste boog mis , maar ik kon de heli weer in het figuur krijgen en de 2e en 3e boog verliepen wel mooi. Het figuur werd door de jury gehonoreerd met toch nog 9 punten. De ovaal had met een flip gemoeten en niet met dat wat mijn heli deed. Helaas 0 punten. Terugkijkend naar de scoresheet hebben de hovers in deze ronde toch een goed aantal punten gegeven ondanks de wind. Het vele oefenen van hovers loont dan toch. Maar er moeten nog veel meer punten bij....

y4mTHzazhjh-EuecyDNRFDi4M-2qI8UuxefCYJhkc3TarG4WGpkeTjEzs-4TksiES6R2L3xgIdVpA79q-Tk-tcVRp1ws19P2Ccd8whbjDMVuytZ4iksXzT-0mzCLJq8og-aopQ5tDP_AdkofRupDGyefcBLJ0F4LB8ikXXlSCBWpAO0Crs3yGN-WeAkmkPVDszA


Piloten 2016 Almere:
y4m9SayAkISLykFf_QkZ1ukPfHxrjMNKgjruAxoKFZCx6n9hpuk0sQXct3ePM8hPgQ8S-SZ1OhKFBhwLvUHwKa8Nxv0thu5iW3k1o-vf6Z1BYuYQ7Y0gJWxCMETYzNTRuJ_L5GZTt4XseYmakoWWj4-9zTYG8W0kWFKF6rtsC1vnki2Wu17p1LJLr7yWQx_kQVW


y4m9exDAnNdrMOkv8GjynvsJjy0-D2rRPIapVrjhp2POTe4v6I-J2doqRo1GPp9TznhSm6VLQNAopFWoWE7F8bXq8Zn75WwNJ6xILffWvWO2xtv1JJy4BHPoI32IrQOxfYbN2KEXRKbLhtazevi1bIveOZtzg4nIPp0waBwJ877vv76Ko-rf7VbF3DQmdlSOchJ


16-6-16: Van de wedstrijddag waren nog 3 accu's geladen en die moesten nog even geleegd worden. donderdag was daarvoor een geschikte avond. Iets wind dit keer. Toch het rotortoerental nog iets omlaag gedaan want daar werd de heli echt nog een stuk rustiger van. Ook nr 1 vandaag nog eens gevlogen. Die vliegt iets minder in de aero's vind ik, maar toch.

y4mTuyRUR9YLpTDwZ3aoh-WcZ6HQrSKkX4IW-OzoZDGhQ_cr_i2rVEH8DTvSm6399W8TBobtFalHc0gBFiON6BE_wOvm7yHaExmlU2XzYDWGkiS_jvI-VhscsEfoRwA1J3kIFfZbvt0v7gtrn_whUFmREFnv3qvvqXWlf7U4ytdvIvtDBxUtb9FCaJDgvS1HygW


We gaan gestaag door. Met 1 a 2x oefenen per week zijn we voor mijn doen erg fanatiek, echter mannen als Stefan Wachsmut vliegen elke dag 5 accu's leeg.......... Pfffffttt. Nee , niet voor mij. Ik wil de hobby leuk blijven vinden.

Modder aande skids na autorotaielandingen:
y4m3xHS-jft5hLGXk2taVDlBbOQQtWgGVhZtbMyZD1Tm9ynQFlOKwFvw0OB4cIAmizGsXbMI0afqDX_9YQ7CevFWi8c7E9-M2w080WQcwZM_pHpALDTf6h0dldMp4tAKOcgBwR9SsEerxW_h0i0yppLezpqp_L-CBE7xK05Jy4wTc4R3AQoMYAsann6V_RGAEdm


En nog een paar dagen later....


Steven.
 
Laatst bewerkt:
Captain's log stardate:-306495.06640862185

Vorige week een NK wedstrijd bij MVC Delta bij Lewedorp. Ondanks dat het weer twijfelachtige momenten gaf hebben we de wedstrijd droog kunnen afmaken en was er voldoende tijd voor enkele demonstratievluchten door Albertino. Al met al een mooie wedstrijddag. De resultaten zijn mij alleszins meegevallen.Er was een redelijke wind kracht 3 op de grond denk ik, maar hogerop was het een flinke puist meer. Gelukkig stond de wind parallel aan de vlieglijn en zo had ik er niet al te veel last van. Ik vlieg nog steeds met paddlestang en ook die is nu blijkbaar goed afgesteld, gezien ik nu toch best heel aardige cijfers weet te scoren met wind.
Helaas heb ik 2 figuren een nul gescoord. De ovaal ging mis in de flip maar ik heb daarna het figuur niet afgemaakt waardoor de score nul werd. De dubbele candle was volgens mij en Harrie wel herkenbaar als dubbele candle, maar helaas dacht de juri daar anders over. Wel raar en niet mee eens....

y4mVFMERHUT2cHuk0Is3028BSSflzTgDZ5IojYQdvKzkZ5M8g6dWZXW1q7IebpIftTfdh2FEafJZ97qY927Y2FfEFb7WFSAqHr3z9guv4pi-Wl1I5sD4VDbSMETbu-TebpFwJBgfdMxPXY3yytaBJ7DHIODC45uX4lJTuoctmzt8CJReCFqHCvW9PxvwV6a--lB


Groet
Captain S.
 
Laatst bewerkt:
Captain's log stardate:-306399.2584686805

De vakantie update. Kort voor onze vakantie vroeg Dennis Namesnik me of ik belang had bij zijn eagle 3 mechanieken. Omdat ik wel met FBL wilde beginnen maar (nog) niet 1 van mijn 2 wedstrijdhelies wilde ombouwen heb ik ja gezegd. De vakantie ging toch al naar oostenrijk dus een afspraak werd gemaakt.

y4m19PGg0W1uoqS_b2B2KLNy7YhfjieqLllGWBbkT5w_eV4EaQ8uf1KO7b1ceigwsuh3Fj-YLaREP6XszgP-KYP3xlskOf4-eKYw07myfDG9OHkLwtZYCg31j1gTPTlNWPvUK-_72lzdBEj6vpF20xr2HeeXFwQgTuUd5W_aIYBrtjNI-LjFuIO6nfb65JoLV6R


De Eagle 3 's zijn in de SPI uitvoering. Eerst maar eens de servo "hoorns" vervangen want ook in deze heli gaan DES servo's van Graupner/SJ. Ik ga ze uit mijn TZ shark halen waarna de TZ shark weg mag.

y4mDwD_xIP7VK_kcmqo4yCBBHtX0dbKtXruOTgEvzhz2UyUA6xQ6breREVwCXPeDb1fwwiWRE5XQM94ILypsceXEmhyf1r1_mIjQpHRdB33LjnhZ9G_VQZ1c5XYJuB-OQOhb2q7oA99AS6x3vbrtqpKkLmThykKol-DmT9P4YklT-0IHjyjdVY2K2bnrhYyCr8V


gaatjes boren, ze moeten 30mm afstand hebben die de SJ sschijven niet hebben.

groet.
 
Laatst bewerkt:
Captain's log stardate:-306388.24336546235

buiten regen dus knutsel tijd.
De heckservo zit bij de SPI voorin het mechaniek. Daarom zit er op de staartbuis een hevel die de zijdelingse stuurstang overbrengt op de stuurstang die midden onder de staartbuis zit. Met name rondom deze hevel wringen de stuurstangen wat een stroeve bediening geeft. De staartservo moet dus maar, net zoals bij mijn SPI's v1.5 , naar de staartbuis verhuizen. Tekeningetje, carbonstukje , ctrl^frees en hopsa.

y4mHDJDuYCx-ETce0uZQ5G9JtT8-FH-z_eUb1b6Xs3t-Vyt_-axiXNuATBZy0OPbfYDiSMIPWYdB9RsJNWPcG6sAQzQRvWoS_ODffRLYUdsdTaNV4wfUpNzNoxfUyqboV3DVUERy8m6HM_UYWs9lyMLctyDsrnhpCsMmqY9RXw1vFwXec2WaS8-UjyzRqE3LWge


De servo's even aan de ontvanger gekoppeld en in het midden gezet, servoschijven vastgezet. Tijd voor de motorinbouw.

y4mWw_LvCFsozQkhORraGStp2vOMbJUcS3eiguRK2bLOHcM1mAvFxFpCifjAIeWCpLGIL3hjGaLKxuH8QQI6zCFq6pRhClXZiQvDNrR-HDkDXt4wU1Kozmc3AG2UilyT-5pnphbmpF68V51VGwqBuBgTSs9MwKeJTmYKS3vjKwFy4_BuEgEFur_nC4rmHTv-bJF


groet Cpt S.
 
Laatst bewerkt:
Captain's log stardate: -306306.30524564866

De eerste testvlucht verliep redelijk, echter wel 1x dat de servo's een korte ruk met nick achterover gaven. Een tweede testvlucht later in de week op een ander veld vertelde de bittere waarheid dat er echt ergens iets niet in orde is. Vele korte servo trekken en een enkele keer dat de motor in toerental wat terugviel en gelijk weer bij kwam. 1420 tpm viel ongeveer een 100 toeren terug voor een seconde. raar in de logging van de kontronik vind ik het toeren afval wel terug maar de throttle staat gewoon netjes op gelijkblijvend level tijdens de terugval. Of ik zit ergens aan een randwaarde te draaien met de throttle of er is iets anders raars. De logging geeft geen error meldingen dus een vreemd geval dit.

Ik had op de 3digi nog geen logging aan staan dat kon ik dus niet controleren. Die heb ik nu dus geactiveerd. Een volgende testvlucht zal dus nieuwe info geven.

Wat ontbreekt nog: een hulpaccu op de BEC. Is niet strikt noodzakelijk, maar toch. En dikke kabels t.b.v. de BEC.
Ik heb daarom servo snoer gekocht van 0,5mm2 en 0,34mm2. De Kontronik heeft 2 stekerplaatsen voor de BEC dus ik maak 2 kabels:

y4mAz3c1-geiF8SlAtlIDUFY5kTfCi5v5XTf3J704e52Po_-x6jYoXy7gtXQ1Bww14nDIt9IvN20cAiMQmzMnNYWChqaFQx097oVhwRmLyEr2-BV2Lma_xDo2T4NbRe7UoiJyfVgdjspB24qTcdXjgp7QVGbgHWpDL3JgtEgNRjzI5P0RMs9yMYIz_GifTMfj1h


Op naar de volgende test!
Lang leve de flybar voor nu!

Capt S.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top