Captain's log, stardate: -307416.7262810756
Ik heb van de week wat inkopen gedaan bij de hobby koning. Een Ubec en lipo voor mijn oude Heim's , want de NiCd's die ik daarvoor heb zijn allang niet meer vliegwaardig. Ik begreep uit John's draad dat deze Ubec het prima doet! Tevens een 3s Lipo van 5000 mAh. Ik moest immers nog 1 van mijn 12s Turnigy accu's repareren. Na een middagbezoek aan de modelvliegclub in Vreden waar wij zolang mogen gastvliegen tijdens onze "veld" perikelen, heb ik de moed maar eens gevat om de defecte cel te wisselen. Dat was niet eenvoudig zeg. Ik had de truuk al eens uitgehaald bij 1 van mijn Zippy's en dat was goed te doen. Bij de Turnigy's liep ik tegen "gepuntlast" achtige verbindingen aan tussen de cellen. Dat is op zich fantastisch , maar minder handig voor een reparatie. De accupool lip was toch wat moeilijker van soldeer te voorzien nu om nog maar van het losnemen van de oude cel te zwijgen. Ook het losmaken van die ene cel uit de 3s lipo was dus wat lastig.
De kapotte cel eerst er maar eens uithalen.....
Je kan aan de bobbelige bovenkant goed zien dat de cel kapot is. Als je hem voelt dan is ie op 2 plekken dik en soppig en op de rest normaal van dikte.
Hier de nieuwe cel uit de 3s accu nemen:
En weer gemonteerd en van nieuwe krimpkous voorzien.
De nieuwe cel was op 50% geladen. Die heb ik eerst zover ontladen dat ie in de buurt zit van de andere 11 cellen en daarna ben ik het hele pack gaan laden... duurt nog even..
In Vreden heb ik 1 vlucht kunnen maken waarbij de figuren er best wel heel aardig eruit zagen voor mijn doen. Ik had 1 van de zippy's erin en heb geen last gehad van het inkakken van de spanning. Vaak gaat dat nog wel eens in de rol mis, maar nu bleef het stabiel. Waarschijnlijk ook omdat de heli na de laatste peddelstang afstelling netter rolt. Omdat ik op een mooi gemaaid veld vloog heb ik uiteraard ook een autorotatie gevlogen ,maar ik ging weer eens veel te hard en heb de snelheid veel te laat afgevangen waardoor ik daarmee alle energie verloor en de heli met een gebroken poot eindigde. Om nog maar niet te spreken van de plek waar ik landde. Dat was niet in de cirkel in ieder geval, maar wel dichtbij......
Steven.