dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

we zijn de laatsten der mohicanen wat dat betreft Bert! Echter soms zijn dingen een hype, soms zijn dingen echt een verbetering. Ik sprak Guenter Wachsmut toen hij op de euro heli series aanwezig was en hij zei dat beide systemen hun voor en tegens hebben. Er is niet 1 beter dan de andere. Zo heeft de oostenrijkse Thomas Rettenbacher na uitvoerig testen van diverse FBL systemen gekozen voor de flybar!

overigens helpen de dikkere servokabels goed. Ik heb net een testvlucht gemaakt van een minuut of tien en geen enkele glitch of iets gehad of waargenomen.....
So far so good.....
 
Laatst bewerkt:
Captains log, stardate -306240.7643948593.

De laatste wedstrijd van het jaar is al enige tijd geleden gevlogen en dat is met toch wel een alleraardigst resultaat gebeurd. Tijdens de 2e ronde echter heb ik mijn nummer 2 tegen de grond gevlogen met een accubrand tot gevolg. dat was niet erg leuk, maar ik heb de vlammen nog zo kunnen leiden dat er geen schade is opgetreden aan elektronica en het bovenste deel van het frame. De romp is wel volledig ter ziele en het onderframe heeft de klap ook niet overleefd. Verder gebruikelijke schade als kromme assen , rotorbladen, linkjes enz . Zelfs het hoofdtandwiel is nog heel.

y4mzXTD_NHLPRDtb-AR2UH-FqGjbGzmER_ldfjXEaQPeIw_YzPB_nRYbThC3IngOL_FSiXqvJVukl0EXjFImBe3i-3ul4Yeq4fDam9New6LvAL4ksvVw5rG301-AJJjCYNkVr1ovPqT2TBxtWDUF-A4DkaEy_ldJqO9yBCAxri8lAUgHMb4CMBbJe1ZtNhchdqM


Bovenstaand de hele zooi..... het ziet er troosteloos uit , maar het valt mee.

y4mgcVxrqly6AnXfGs5_fe60hKnN_B3bmQq9Hln2X3J8f7UC2RfpuWNn3AyPrfLU8UzYgMvO55LzAWP_bU8rni0qjoMv3ySdxOn5mofWjV54vCrkx28P9wyoUqIGdyZybN6G1tFRHKdlOdY2DmnAvNOYnmphW0uDulHZ_Zn-3UTx1_rg5fJODSJPeWoPNz7EiNz


De kap fungeerde als emmer voor alle losse delen....

y4m8IGQJr16NDe8FifFss-DYkZyOpX28jsrBIi4kAJEqOvhPbj1_U7q8UEWx4h1z50bQDpFhgEZiRmaGz-qxRlZEFhe5sQsHT07JinPNcnF0gafvHxWvAplB8Zns7uxgFbLQY6IH5hhOy64t0v-kFyEdBncfBD7UAuZ507t0aLmc7Tb9OD3Ism4iVBiRQphiWKc


Aan de rotorkop zijn ook de nodige stangen krom ,maar het aluminium is nog recht.

y4mdj_CgmBBymwloi9QsWBri58SMSV0e8mNRw-HLwQ3sZ2whbTJV75Xei0w9UGKCJJtuesZ-Tkm7iijH_nAXZinIgATP-bpdsQd4PMFdfg6V7vApqJabi9JI34I8Hse0z_8rcKScTKgN4tkLQsyHI62_IfiIOE60wpaMzB_kfgkm_vfD2pOIHHdYnUJcEJAiI6U


De uitgevlamde accu, slechts 1 cel is doorboord door een moer van het chassis. die is in de hens gegaan maar de rest van de accu is gespaard gebleven.

y4mHruIALpCuTkurZQqbLd6P0wb5wvtwv27BlsqRNFhmL_YdoVUaZepIce3wmaThBT7Menp_QHJRYwrZfT3N2Bb4qUDg1VTmaAlAvivpClwF_0BaCV_ie9lY9LjAU44G51fFYZV5UhFUlX9VNDEPdBitan1qaz55eTVS7OMa8ZYXKhfRkRuV6Fp8lZQJA7AAN4N


De kapotte cel. Ik had al eens een 3 cellige accu van dit type bij gekocht. 1 cel daarvan had ik voor de andere accu gebruikt. Dus ook 1 nieuwe cel in deze accu.
Daar kwam wel een probleempje bij want bij het loshalen van de kapotte cel scheurde de accu-lip zo af dat er geen soldeer meer aanzat. Gewoon solderen kan niet op deze lippen want ze zijn van aluminium gemaakt. Na wat gepier en gedoe heb ik het lekker laten rusten en me bedacht dat ik op het werk zogenaamde alusol van multicore heb liggen. Jaren geleden gekocht omdat JBL speakers met een aluminium draad op de spreekspoel werken. Daarvan heb ik maar eens wat meegenomen om dit aluminium klusje te klaren. Het is eigenlijk heel byzonder hoe goed dit spul is. Het soldeert als ouderwets 60/40 soldeer op koper.... need I say more? Ook deze accu zat na enig gesoldeer weer strak in elkaar.

y4mF9zuRw6QdW9Cr9ssAt4s381Ge1vp8-5ugYUo-XiGU6IUtS2pT3PLXgMkszhjJFrEkV7VBkRY8ucRBUQ9IJGIuZwQ_dATnGmzcE8c15El5y-T911Ddg-sYZoAiYy0WLxee0xSF3fv2wW6aFg2Bipb9-cREYuK9o44NTETbbSR7E9E6dhFSkP2Bgc9oFflPYUg


links fabrieks soldeer, rechts alusol. Ja mijn soldeerbout kan het eigenlijk net niet aan. De lippen zuigen veel warmte weg.

y4mxvzRDabv9R6fA6zSVkTJOHGtVvT6NcVtfQN17jhyuuFJySmzIO3rm2JuKV4XXHZTsm5m50IPUXBfBUlGNWAYZxXajDP8OyKzNypZNePQXLVGKDt2x2jU68vLQRRvR5xXTwCjOaI62Cwh0Idoik7VT_Be8oXLxf36jG1ftM77EOEP0utPW7qqvc0XiBJbJRrH


herstel aan de lip

y4m0v1Fjr6bc6JjH_yGEp6I5K2irjIetC3MhyAfcWSQi-LzDqftwFZ3uvxYLGDRG8e10vcGZzZ_1C5KyG5TiyXRxgQmt6-F7c9I3yHdZDcfOY2s9G0nPLwyW81atd2PRvm4UDk96sgSFueY5aDcXbiXzwiplw-5GBn8h7RPZY7EaDY6lSbSVdd2ZXJIzGbKtXX7


hopsa, fertig

y4mNkQ3XNGAo0iWnZKh1Y0gHAbviPcnC7wLfOl0gWtblsbFVDR8MN7Hw6WX18TUeBXvE-4FFXe9MZN5ZK4XYBwebdWLTbfdsPb8brhntJmCpmCkzVx9u9_Ewj15f64y2exigjTHCH7-gLzrNfe_mbswaPEjd96isU6px05XAwcMVGwUcIAU2Ht29uO5e8MSgxT6


Rotorkop herstel. Dit is niet de kop van deze gecrahte heli, want die is alweer klaar. Deze van de eagle 3 er gelijk maar achteraan...

Groet,
S.
 
Laatst bewerkt:
Wat de FBL betreft: De dikkere servo/voedingskabels doen de volledige truuk. Alle problemen zijn in 1 keer weg.
Een testvlucht geeft goede resultaten echter de staartgyro moet nog wat extra's hebben. Gezien ik met de gevoeligheid in de 3digi tegen het eind liep heb ik de kogel op de roerhevel van de servo 1 gat verder naar buiten gezet.
Tegelijkertijd heb ik de 4 eneloopcellen aan elkaar gesoldeerd tot een hulpaccupakket . alles gemonteerd en ingebouwd. Echter ben ik nu iets te snel. Ik wilde de hulpaccu nog niet aanschakelen omdat ik niet wist op welke BEC spanning de Jive was ingesteld. De draden van de hulpaccu had ik al wel in de vrije poorten van de 3Digi gemonteerd. Tijdens een volgende vlucht zakte de heli opeens snel naar de grond. De heli hoverde een meter boven de grond op dat moment dus er ontstond slechts een kleine schade aan de staart. Toen ik naar de heli liep zag ik opeens dat de 3Digi zich gereset had. En dat is vreemd, dan moet de Bec spanning minder dan 3 volt zijn geweest.
Thuis de logging bekeken , maar niets vreemds te zien. Ik heb het even laten rusten.

Ik ben er niet zo kapot van , maar ik vond nu een test op de workmate toch op zijn plaats. En verdraaid ,. na een tijdje weer een reset. Logging bekeken, nu ook de logging van de 3Digi. En weer niets te zien. Nog een testdraai dan maar. Optoeren ,..... FLITSSSS. en weg Jive. Motor uit , BEC weg ......?

Nog maar eens de heli onderzoeken... Tja dan zie je het opeens. De servodraden van de hulpaccu die in de 3Digi zaten hebben tegen de motor gehangen. Dat zal dan een kortsluiting hebben gegeven. Het is aan de draad niet helemaal goed te zien want voor kortsluiting zouden zowel + als de - kabel doorgesleten moeten zijn. De + is zeker tot op het koper ingesleten maar bij de - zie ik het niet. Maar mijn ogen zijn dan ook niet meer de jongsten.

Bah, Jive stuk. De BEC is dus niet kortsluitvast gemaakt. De Jive dus maar opgestuurd naar Kontronik, Hij is er vandaag aangekomen. We wachten af wat ze bieden. Het zal wel een vervangende worden. Ik geloof niet dat ze de spullen repareren......


Capt. S
 
Laatst bewerkt:
Ik heb diep in de buidel moeten tasten om vervolgens een , door Kontronik als vervanger voor mijn kapotte , nieuwe Jive te kopen. De Jive is er in de HV versie alleen nog maar als Jive pro te krijgen. Dus ik heb nu een Jive pro 80+HV.
Mooi dat deze een bail out voor auto rotaties heeft, jammer dat mode 11 er niet meer is en een "fixed" toerental via de progunit geprogrammeerd worden moet.
De portemonnee is leeg. Geen progunit voor mij dus. Wie o wie heeft er een die ik ff kan gebruiken?

Steven
 
Captain's log, stardate -306120.63455019234. Er bleek meer kapot dan ik dacht. Ook de heckservo is kapot gegaan. Het is de elektronica unit die het begeven heeft. Omdat dat deel niet te koop is, heb ik de elektronica van een C505 gepakt en die erin gebouwd. Het is daarmee helaas een analoge servo geworden, maar wel een snelle. Daarnaast heb ik het sterke vermoeden dat de servo ook nog maar half zo sterk is,..... zucht.
Het kan wel ff zo tijdens het benchtesten, tot ik weer geld heb voor wat anders......

S.
 
Laatst bewerkt:
Captain's log, stardate -306113.2032989274.

Heb je een dag de tijd om te gaan testvliegen heb je windkracht 5 a 6...... Nouja, toch even een test gedaan, al was het enkel even wat hoveren. De Eagle 3 doet het goed. Mijn testplek bied vandaag enige beschutting voor de wind op de plek waar ik de bakfiets heb neergezet, toch rolt de bakfiets zo nu en dan 10cm met de wind mee. De heli is stabiel , bij de meest extreme windvlagen knalt ie wel eens een meter of 2 omhoog of omlaag maar met de koude zo op mijn lijf is het reactievermogen van de vingers weer op een minimum, anders had ik die bounce wel wat kunnen kleineren.
De gerepareerde staartservo doet het ook goed. Ik heb er gisteren nog enige tests mee gedaan op de werktafel. Hij lijkt toch nog wel redelijk sterk vergeleken met een goede DS8100G. Echter wat wel duidelijk werd in de test is dat de staartrotor behoorlijk terugduwd tegen de servo. Er moet dus wat geexperimenteerd worden met propellormomentgewichten. Met mijn heimheli heb ik dat ooit ook eens getest en daar werd bijna niet tereug gedrukt tegen de servo. Ik moet wel erbij zeggen dat de testsituatie niet zo handig was ivm de brandstofmotor.
Om nog even een blik te werpen in de servo reparatie:

y4mKW1gwGEz3nnThjWo4mE8bF8A3uolmJFchGWo7kTqDsjgW5-_5FJZ_5caYNHAoEhv68DVL80zWAh8DFsCFEU6hXXdDJ4RvbISxgEKa5gxb_dH1OQjHksG5JDtUx0ptSU0NJdPHB6pElUBd6_3ozVmloKSH5iIX6yOjAHcgs-WVOU2I-aGDuwpHEBu809X-M2g


Op de foto middenin de gerepareerde C4041. De tandwielhuiskap is van de C505, evenals de elektronica. Voor die servo ligt een zwart en een wit tandwiel. De zwarte is van de C4041. De kap van de C4041 is dan ook hoger dan die van de C505. Maar omdat de C4041 de tandwielkap kapot had moest ik hier dus ook iets downgraden.
Links daarvoor de elektronica units van de DS8100G (bovenste) en de C4041 (onderste). De DS8100G elektronica is "potted" , 1 dikke klomp epoxy in dit geval. Gewoon weggooien dus.
Omdat ik de soldeerbout toch al aan had heb ik ook mijn eerste zender , de Graupner Grundig C8 er maar eens bijgepakt. Ooit had ik die geupgrade naar een 7 kanaals zender ipv de standaard 4 kanalen. De kanalen 5 tot 7 zijn er ooit eens mee opgehouden wat te welzeker in het cmos ic moest zitten.

y4mHjataMXp9t6gAG8r9xzqGeTgJ6-ePti0gZScQRgCsovZN_Kbcx_jUL2ypb-E4jlOqfO42iawWTGZjwWvKWkbNViY6KhjJpptdlAPsgG3h3r87OZk8pPrAax5bs2X8eJ8-bTMAX55qa9lBJUUr7Cr2FzmI572FHwPrrYJZd1yZjtPEBwdbWQJjC7GGU92J4NM


De C8 in volle glorie met kanaal uitbreiding. Dat was heel makkelijk realiseerbaar toen ik dat 25 jaren geleden gemaakt had. De printplaat was er al op voorbereid. Er hoefden alleen maar 3 transistoren en 3 condensatoren op gesoldeerd te worden en 2 potmeters en een schakelaar naar keuze.
Binnenin moest het cmos ic vervangen worden.

y4mbZlqbs5vnNZDhySYLq_gjb94YRGEQ3GpNqyoaxZT1n9PjhrzUqLNszjJQGyC0dXS7i0Vywaf5eY_-PMAwnFfrOIrCNwKUNmdyhh0Q-Vohn4XPp2pYQ6yIrjupMYJOWzREryudVa0jcNlZ0NparzF-P4AZCE-ugxbtkyITJP1il1H3LTwquyYEl5XmAlCn9H7


Niet te missen dat ene ic....
Dichtbij:

y4mvvcYrUnT58R8-Y1__D05m1Ds7-fs_FHprSop_pivjLIsN0UuTz8sZD7n-X8mCXqD8XKb1hc5CKAUX3F2ktOmna09ud74826i30AfHBjS9aDRkwp5iOAcJdkE0sAz_vWrFKW22-WQiQgpMqCVoCJHDzWZTcL6bYseGSRf-QuPmYwJv1Hd16CvnQY00r0iz1Vo

De 3 toegevoegde transistoren BC308. Daar boven de CD4015 dual 4 stage shift register. De registers zijn in serie geschakeld om de 7 kanalen te scannen. Het 2e register was gewoon stuk. Hier de nieuwe al op zijn plek.
Hier de oude 4015. Productie datum 1977 week 40:

y4mvpBOO5tpgrADxfD5uWsycGhRaTh4PVRilK72JBrzFhJ2DliA-lmc3rWCyHoD9uE-YaPuAIawg8Cl8u9cvMnzlI6qMUVcgICiKZqGtd1QlbAqk6ghJaDKapUTLee1GOKSvUltilBH2emjIZfOil30LrE4EdWydMR0LgHLPj4YCDLVxkcWOV6q5RRy7cVmZ9HD


Zo dat was weer een verslag met plaatjes. Veel leuker toch?

S.
 
Laatst bewerkt:
Propellor moment gewichten.

Eigenlijk wordt er nooit naar gekeken. Maar het gepier met de staartrotor servo heeft me er toe gezet er wel eens naar te kijken. In dit geval bij de Hirobo. Misschien was de servo al overleden aan de best wel zware staartsturing. Als ik de staart stuurstang van de servo losneem en de staartrotor laat draaien dat kan ik met de hand de staart sturen. Origineel heeft de bouwdoos een 16mm lang m3 inbusboutje met lock nut. Als ik deze bout erin heb met een 97mm DH tailblade dan merk ik overduidelijk dat de bladen in de middenstand willen staan. Stuur ik de stuurstang en laat ik hem daarna los dan gaat de staart ogenblikkelijk weer naar de middenstand. De servo moet daarom een beste holding power hebben om dat te verwerken.
Propellermomentgewichten verhelpen het euvel. Dit is heel simpel te realiseren door een iets langer boutje te nemen en er wat extra gewicht er aan te monteren. Dat doe ik door m3 moeren met een 3mm boortje uit te boren en ze op de bout te schuiven. Zo krijg ik het onderstaande:

y4mSNg8Qmkrl_McA_N0OgXLYpQSRxuk6Dq8FyAbEtbSHbTJJNIeIvdkMjKMYNPOlMMoVzEkUbL4iKaFMoxTnRXS089X67Jfc5qlPQTHVAyOLkDo7xkPfX3aFKBOsDRbsCUM52CJphX9Jhqsz3noPumgeTZ0uheMBVkf2EOWit0nBhZTPoBLjNb9AWcnadtl3-UN


Een eerste test wijst uit dat de staartrotor nog steeds naar de middenstelling wil. Ik heb wel het gevoel dat ie dat nu iets minder graag wil.
De volgende stap is nog een setje moeren erbij te monteren. Ook iets langere boutjes nodig hiervoor:

y4mprAklWEbbAh8UZsXG4jTl9X_H1WOCoxv4rxhHp21R9azk6AQWi1ZB7IGECPU7xPPReIA-BLqb7XZK33q27zIZ2NuP1b0yWCLjSVxtTsp1zoJroCPgUSD6HNgh8xX7XeF3v2dDbLQ3IBPWS1fhKeWK5XsjycAIQ3P3cE975YQ0kAvJpMkUSlGhPVTHFK5kpzm


De volgende test wijst uit dat dit teveel is. De staartrotor wil nu naar 1 der beide eindstanden.
Dus een middenweg, extra moertje weg en 2 ringetjes ervoor in de plaats:

y4mJ30cV0r-6cFGyerdCsdBLtchQhUCyDMbw3NuuXht1G8gd_PFMSsiIAnkqZb-3XsWm6YYRfuBLuFSXpjIyKJsTLdFQocyANvvqfQDi4khcvDjNpuZ3-ziievxmd1WcOxQptE7TLvjVD3_-E30ymYMpFpknd6xp9mPjSLOr94dR_rdzMI36UIY8XVGQKvuH4Vj


De volgende test wijst uit dat het perfect is.
Dit is dus het ideale, maar dan wel met de DH tailblades:

y4mW-MQ7i2DSFjJGsMldGuUruCgo_9j3qTDAiLEBy6_e-BGAEdXinDF5lSW6LTE21355Fv5HTk8cwdoubj8sN7rcjHc6imcCP2O4poIQEojMBkYrXy7471qAoGlGjvtwwunFmCIMi0htQ3VguiQOrMEUo1J8e7Sljt8iZRoKHyqeZxf08QMtu04fe9Shid-FiTK


Dus wat nu met andere tailblades?
Vervolgens test ik wat ik heb liggen: 1de DH blades, dan de originele bouwdoos Hirobo plastic blades, en de NHP 105mm blades.

y4mbyGTfMRxfmlOQjsJ6Dev7KBAFoEljiM9YN_UYuIskadixmEgt3OujE8wqNpjHV0Md8QuwWoPUPOsHGRS7wvEQKhmPZcuaS551CHqa2223aR97SNrPyud-iTNRuNynQBFKeaAlqCOnK8m_TuMi1PwjV0TKz0HNwi-wSURR4obthjVlMl0caYUWV4M7jwMUmay


De blauwe Hirobo's hebben weer wat neiging tot neutraalstellen. Ik denk dat een ringetje extra het wel oplost. (Heb ik niet getest) . De NHP's doen het perfect net als de DH blades.

Dus ik ga voortaan op stap met propellormomentgewichten.
 
Laatst bewerkt:
Captain's log, stardate -306093.7083206841,

Na de vreselijke wind van vorige week nu wat rustiger weer. De eagle 3 heeft de tuimelschijf nog niet goed recht staan. Ik moet namelijk vreselijk trimmen. En dat vliegt allemaal voor geen ene centimeter.

Hier mijn nieuwe hoverveld.

y4ms5yFmMeoDpSW44j9klX2nmH0iTfoHbrMADWusI3-o22uJjzEXExI12GuTgS6ycRs4fX8rU19i3g8o8Q0-0lP-ITFzhjnbeAj-gK46myQIK47yBQAtgp6VCqDZR8A6-e3768eth2O-lRuYD5Z2hVNOZbAsPe8i8Jh6DG0ai2tcTwZ3u3d8fjPlnrXau5OwoQn


Het is dichtbij , dus met de bakfiets........

y4meoWW2xRSK9hOnYXKOHlkTAZmzNoXKpYZQxhhQ47qD2iu-Y6bXIsNRajJPfkWWto3aoOoTppZIwTwmK-m8GxEmU7lP6xp__R284xUqDVWxS7nciJ-jz14ZWqdojyDRyV6qCMcjtJA00HizA-5UQwsNaEzkMnrvWexqSW9TkDZNBYfGFTliZj1gMVb2FGzBZ4l


Hier met de oude Eagle van 1990. The Hover King....

y4mQMiqXiGE1CHehYQXdBaRIRkfAN5ioCzTNU4-1EZZ54NAzF7bYh6mT7lp5XeQSaU25xgKtcd4LIBPcbm4cmv6K0bQqZMDHZJizL2kIGXoKhrABlXygZF_nQgeBIRP8-e3yzqtf78m60BviI1mB350Vyq2BBDmrR5Mn0eogDOHKUDDeqisBjCbQbScMxnfZL5i
 
Laatst bewerkt:
Captain's log:

Verder met het geknutsel want er moet nog een boel gebeuren. Overtollig materiaal verwijderen.

y4mmAkIawV0AvaZ_dbEU8L0oIIbgfjcOjGTu3LajDT4bwxc7KnSEcZrWrNGe2ekj9hxTbcR_TLnYFoveCWazgRvgsRWlP9vmP84NoSYyOlp4xxeUkqVOgXY6r0Vwgs8NFMWo2Gu43ZkBPgYKblfu09XmXrhoRHwJdISru2ONpDkdG9o3RMu3Z44mX99lLSwVkcV


En gaatjes maken voor magneten.

y4mTEs98qt1OBjSou9En3dPwvUHu6wVBAMzWwX8WgsUBUDkIMkryVpl-allQ9NQgdnkQityFZSSHNV0tk7gZM75IrFLNYmErlryBAWMSTCvIaLLwUllMr7msqD6p1BiZiax0xlOwb1AnWOCs9pdHz3E8Luq3hCwWpPnvKqT007VCcUT3yFdRODyVUIkWIjlBGCc


Een testvlucht vandaag wijst uit dat de tuimelschijf nu goed staat. Echter trekt de heli nog fors tegen de wind in. Ik had al het vermoeden dat de paddle stang te gevoelig was. Dat openbaarde zich al bij het hoveren doordat de heli vreselijk slecht onder controle te houden was. Gelukkig zitten op deze paddlestang ook wat gewichtjes. Ze zaten een 13 mm vanaf de binnen kant. Ik heb ze nu op 40 mm zitten. Even weer. Hoveren. ........... Wat een ongelooflijk groot verschil. Opeens is de heli in bedwang te houden zelfs met de forse wind van vandaag...

y4mqoUAlB0NWAyMJFd3b1jUNr8IZiP9Q-Q2KikE4X-yMV8r5QNDRO9PpSHSZvIkCrCtJB6ltPzolAb9IhLBBjVK7CifNpvPLWGBKmaL-2tc7v0XjOWsQUf1AQthBI-7_kFJ5AJutcJKLnqS_0VFyWBxEvqSK3E9BHOtVj2dmrFOJH7vYVmRhFdFKI4pat8eHNQZ


Zo klaar, nu kan de fbl kop erop......


S.
 
Laatst bewerkt:
Captain's log, stardate: -305997.5251141552.

1 januari. Ik was van plan een nieuwe nieuwjaarsduik te gaan maken, maar het weer gaf me geen moed dat te doen.
Dan toch maar knutselen aan de rompen ,want dat stond enkele weken geleden al op de agenda.....

y4mIWRo_aGFhAiSKrF_5jIWi4vZyIkIzpHx-biXxQ23Z6f-zuXHwfZ0NUyXRkk7qpuUDevrLzDauP7_q6YFm2qQJaIcjwyUtnwRH-clpsjDQNvQHdDWlpXVNP2RuUCD_mjOnPP9kAUPIpBMEWufMMqDjnQ9WgVwxx1f27e1yv8SzR2NcgXybsYQhDVMKyDdHxOJ


Ik heb uit dun mdf een 2tal mallen gemaakt om de magneten voor de kappen op dezelfde plek te krijgen. In de mallen zitten uitfrezinkjes waar ik de magneten in plaats en ik zet ze vast met een magneet aan de andere kant van het hout. De gaten voor de magneten in de romp had ik al gemaakt en vielen allemaal verkeerd dus er moest nog gevijld worden om het je kunnen passen. Daarna de mal met magneten geplaatst en de magneten met epoxy en glasvezels goed ingekapseld....

y4m9LC2OCYf7VNhGucGuNlwmAbf29FFg6sT2r-HLoSKGxj5RA_yM-OpztcZGUgb_Vo06uj9NHk2hMofkUSwM6bf9xbFm-o8MvIuOO7-7_V-uhyniUzS9hJe5ucRtcDuB0h0PkyWVmeNrLvFINW6TNBRoWZs8V81qf254yD-eEaCYgY_mUHw7i9vA4GVnGF_hEZk


y4m5f1Z0ecO4QIG9OVWSKO0eqjQXEyNC4ycwSYiLrK1k2RnmSYrLjGVeRQHgWBIYsC1e4gP7age8GPRE-LYN4NUx1edbdIn2xJuMTMXYlyniegDF7kJ-JafbpW-wybFL_kh2LrPg3zsxn4VbtH1LML6VdnuwLfDzu96GSLmFcDvs7UXaPkSv1fyr6OpcGtHV65r


Ik heb naderhand het plastic folie weer over de glas-epoxy zooi gelegd en de prut lekker aangedrukt.

We wachten af tot morgen...
 
Laatst bewerkt:
De vorderingen aan de romp.

De magneten in de neuskap zaten ondertussen vast dus was het nu tijd voor de magneten in het staartstuk. Daartoe de magneten met een stukje huishoudfolie ertussen op de neuskap geplaatst. Dan de gaatjes voor de magneten in de staart gemaakt. En de magneten en gaatjes voorzien van wat 2k lijm. Kappen vervolgens tegen elkaar gezet met de neus naar beneden geplaatst en gewacht tot de lijm hard is.

y4me8lFPXrir7o_haHHRgCaeBo54ephG4yFmi2_STtqfIV5x7LCF1nOV_qSycN17lPrtRpLH0D-38V_QNH9vMp94mIQo9w5YQZC1BVYZHYXCOVQVBKEDp30PTyaldqInMQEmD7IjfKALTkPyTQ-jS6pxPi5ofayEMzwSBjCoyp1McVVms-4O6AYRxZ1MoDJI6Vw


De volgende dag de neuskap eraf gehaald en de magneten vervolgens goed ingekapseld in een papje van glas en epoxy.

y4m6H3XsxlVjx9zJUPkovuJG3Fh0-avmFsR0xXp0QTZ76i2f-XYtLdfqoQqvE-0U0FeaSRrQR32PmPfWzu6JANTUZUo78hXLXKsw-qKzP7C0fGRsFWh-f3OEFOobbLEFxLnhAKv-R7LfMK2V9sOhmvb5tJ1yHf7xYxRukN0CnOYatP0toncl2IhWfdzCBecRzVU


Da's morgen hopelijk ook hard.
Omdat met de eerste twee rompen is gebleken dat de staart na alle nodige uitsparingen flink verzwakt is, heb ik een extra stukje glasweefsel in de staart verwerkt.

y4mRuHfNMmPSJY5Ngz-DXJ_-S4m3mDBtMqpx1EDSPxl3Ym-MFUaQkrnsMW8kumYgLD47LX0wQyXQ8ku45ZVJnsvKMDnYsWhrx8y-lWjuvTTgE-D6zfqrdWfXOB_DqA2bX35ZKb7d_Rc4JOWW1O_dlNAV1tLniKawcTGVc3nxuOL66VRCNWsGDpfrqioWIA980dS


Gr, S.
 
Laatst bewerkt:
Captain's winterlog:
Drie jaar nadat ik een zendertent heb gekocht en zei:"Nu nog warme schoenen en een warme broek" is het dan eindelijk zover......
Warme schoenen. Van een merk die tenten maakt....

y4mFs9ebyPJYdmK9HmkPYNeCBLuTXk9PSajqYNTPtCI3L0KSYz6P0JzOwuLkeTVIdLbS_FCip4VosgC5_aDFm_DHJXJopLpnqolpMfJNmXYYzQbNT4YIawl8GzFEPkFnhAqZzUvwn4uplLewE_TncI108Qib3Kmw-PY0qt1233UJkZP3LxpHODBXXyySJav5Uhm


En een "het waait oe niet meer kats deur de box hen" broek van eveneens hetzelfde tenten merk.

y4mcKKaAs6W9nNKAtxnPIB5zNVFRydCTS50MTSKooTntaMNozQnUcBV8QMlCafCMLq8q1WTC-aMv8hibX1OMvqCDSqzL80qRV-9f6xZrBw-gtK7ldjcWErXDChDMD6D8zHr-LlUaTBcrJxfwvNhO-pJoLmFKMiHJI4NWitxJI9rVOQVpuc6Fs6LI6-LJ5NY7nVB


y4mftuLJ4UcteI9Hpc7Wyf0XehehS4Nh8g58_U8nag7W68JOVUbFO2X1QJMJUEHpefkAH_JelhHHNjU3_qnqVCUKfWnI4DVJ78K7X90YBu2HDWRAe-v0sqkA5_2iY0SOof5zXnNU3B_jTpH57XmhHU-rATmsh5OxZcO85JxiOauaehjzZcBOzGeIkUhBa9D5ngB



Binnenkort maar eens testen.

Groet, S.
 
Laatst bewerkt:
heeft er iemand soms een idee welke epoxy mijn piepschuim niet wegvreet als ik het wilbedekken met glasvezel?
heb al een paar uur gezocht al op deze forum maar met zoveel projecten en vragen dat ik er niet aan uit kan :)
 
Captain's log ,stardate -305968.3687848808

Entering a new era: FBL!
Het moet nu dan toch gaan gebeuren. De Eagle 3 krijgt de fbl kop. De tuimelschijfmeenemer is niet helemaal lekker en tijdens het monteren draai ik dan ook het laatste beetje schroefdraad weg. Wellicht maak ik een keer een nieuw aluminium deel maar voor nu maar even een messing bus gemaakten en het gat opgeboord. Aan de messing bus een flens zodat de klemschroef goed strak getrokken kan worden.

y4mw37f_1koNYtrXvFaxxb09WndSJnNQIPWhEI1M6iBue5ord8xM2FjJfsc6XpIxaBVwpcw2FYnQAfwwVvahNCSimtQY0VNDHMImTYKIq8BH-IS6ploZ9MalZA5uwuq19eiIC7YSQZnwIPwObDFWFFvDQgzBQl6reguGH4kpZi5CYp9_lhpBNs9r0L8A6y5t_RT


Ook de kogellink stangen maken we zelf.
Dan kun je ze echt op de juiste maat hebben...
Snijplaat in de draaibank en met de hand draaien, maar dan draai je hem er wel recht op.

y4mWsSICJUnEE1C-OzycdG7xpp-RYTD4uWPIaCmtKXnDzspecbC-g99Tib-q74mfIsiwmxw0ZqPgoEEAZqS3EuYFAZq6isK665ze572RUDc0DAJZVFNiugjyuvDi4hcSUWwvV8o-irkqYBqqXyvVhwcWzJd1d0VK0s8u9etCc9Kow7xn7mpRF7grRzJY9sDg9RJ


En compleet:

y4mCE1WIDsqkiVpZa_eG-67eIKvNFiR0aq1jxbcBtgt97_4soj4HArDsE7JMOod7xiU_mjL6dUxgQQhurhR4tbhA0WKq4s6D0vZO9CSj1eBebotBw5m3B4tWKB1zfTdwF5-xcLs7CuoZta--yfVA6eVMWbZadiGqXbr0HE4sZ5-XH8n25TMBVtyOh51gO3diyrv


Oeps meer dan +/-15 graden pitch. Da's teveel. Effe zoeken naar langere kogelstangen.....
Ook gevonden....

y4mXJLkVcJvh4nY5h2b18v22iSQIbipEzX95hhku7ss3MDa_woUldK8k5UoQ2PGG_mfZ_5v9pkHeQmbTHu5Nx27YOaMJLWX-9mXUeiblrmK7Kns1MH89VucMXY_pBDJzbEmBO50RMY3_ZQ6wDgkOSYTfIPikN5pFzlpmsOF7MkCNTYFAkjBapyroIoiCES_8dSl


Ik ben klaar voor de testvlucht.....

Capt'n S.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top