Captain's log, stardate -306113.2032989274.
Heb je een dag de tijd om te gaan testvliegen heb je windkracht 5 a 6...... Nouja, toch even een test gedaan, al was het enkel even wat hoveren. De Eagle 3 doet het goed. Mijn testplek bied vandaag enige beschutting voor de wind op de plek waar ik de bakfiets heb neergezet, toch rolt de bakfiets zo nu en dan 10cm met de wind mee. De heli is stabiel , bij de meest extreme windvlagen knalt ie wel eens een meter of 2 omhoog of omlaag maar met de koude zo op mijn lijf is het reactievermogen van de vingers weer op een minimum, anders had ik die bounce wel wat kunnen kleineren.
De gerepareerde staartservo doet het ook goed. Ik heb er gisteren nog enige tests mee gedaan op de werktafel. Hij lijkt toch nog wel redelijk sterk vergeleken met een goede DS8100G. Echter wat wel duidelijk werd in de test is dat de staartrotor behoorlijk terugduwd tegen de servo. Er moet dus wat geexperimenteerd worden met propellormomentgewichten. Met mijn heimheli heb ik dat ooit ook eens getest en daar werd bijna niet tereug gedrukt tegen de servo. Ik moet wel erbij zeggen dat de testsituatie niet zo handig was ivm de brandstofmotor.
Om nog even een blik te werpen in de servo reparatie:
Op de foto middenin de gerepareerde C4041. De tandwielhuiskap is van de C505, evenals de elektronica. Voor die servo ligt een zwart en een wit tandwiel. De zwarte is van de C4041. De kap van de C4041 is dan ook hoger dan die van de C505. Maar omdat de C4041 de tandwielkap kapot had moest ik hier dus ook iets downgraden.
Links daarvoor de elektronica units van de DS8100G (bovenste) en de C4041 (onderste). De DS8100G elektronica is "potted" , 1 dikke klomp epoxy in dit geval. Gewoon weggooien dus.
Omdat ik de soldeerbout toch al aan had heb ik ook mijn eerste zender , de Graupner Grundig C8 er maar eens bijgepakt. Ooit had ik die geupgrade naar een 7 kanaals zender ipv de standaard 4 kanalen. De kanalen 5 tot 7 zijn er ooit eens mee opgehouden wat te welzeker in het cmos ic moest zitten.
De C8 in volle glorie met kanaal uitbreiding. Dat was heel makkelijk realiseerbaar toen ik dat 25 jaren geleden gemaakt had. De printplaat was er al op voorbereid. Er hoefden alleen maar 3 transistoren en 3 condensatoren op gesoldeerd te worden en 2 potmeters en een schakelaar naar keuze.
Binnenin moest het cmos ic vervangen worden.
Niet te missen dat ene ic....
Dichtbij:
De 3 toegevoegde transistoren BC308. Daar boven de CD4015 dual 4 stage shift register. De registers zijn in serie geschakeld om de 7 kanalen te scannen. Het 2e register was gewoon stuk. Hier de nieuwe al op zijn plek.
Hier de oude 4015. Productie datum 1977 week 40:
Zo dat was weer een verslag met plaatjes. Veel leuker toch?
S.