dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

1. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Oh, ok...

Maar voor de gewone consument/modelbouwer is dat toch nauwelijks te controleren, en ik vermoed, dat de setjes die daar nog niet aan voldoen, toch dusdanig (ver)oud(erd) zijn dat ze ook niet via software ge-updated kunnen worden....

Ofwel, hier hoeft de gemiddelde modelbouwer denk ik niet echt van wakker te liggen, toch?

Groet, Bert

2. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Ik denk dat de gemiddelde modelbouwer niet weet hoe de modulatie in zn zender precies weet, en daardoor ook al niet op de hoogte is van regelgeving.

3. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Bij wedstrijden kan ik me wel voorstellen dat je dit graag wilt..
    beetje jammer als je met de nieuwe technieken van nu, opeens een ouderwetse 35 mhz dubbelbezetting probleem krijgt.

ligt ook een beetje aan wat je hebt.
    Futaba FASST is een hopper
    Spectrum dsm 2 ook, als ik mij niet vergis.

4. heimhelicopters

heimhelicopters verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Van robbe heb ik een nieuwsbericht langs zien komen. Jeti heeft ook een bericht op de website. En volgens horen zeggen graupner ook.

5. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Ik denk dat deze techniek op een wedstrijd helemaal niks toevoegt, je vliegt niet tegelijkertijd bij een hoop wedstrijdklasses. Op je thuisvliegveldje daarentegen zou het een hoop toevoegen bij normale piloten die tegelijk vliegen.

6. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Er is mij gevraagd ook even een duit in het zakje te doen over dit onderwerp.

Voor reeds in gebruik zijnde apparatuur is geen update noodzakelijk. Deze voldoet aan de oude norm (EN 300.328 V1.7.1.) en hoeft niet aangepast te worden aan de nieuwe norm. Men mag deze apparatuur dus onverkort blijven gebruiken. Iets, dat eenmaal aan de wettelijke regels voldeed kan men bij wijzigingen in die regels niet opeens gaan verbieden.

Apparatuur, die vanaf 01-01-2015 op de markt wordt gebracht moet echter wél aan de nieuwe norm voldoen (EN 300.328 V1.8.1). Bij deze norm moet de apparatuur voldoen aan het zogenaamde LBT protocol, oftewel het Listen-Before-Transmit. De apparatuur moet hierbij eerst kijken of het desbetreffende stukje frequentiedomein vrij is voordat daarop wordt uitgezonden. Als het bezet is, wordt er vervolgens een hop naar een ander deel van het domein gemaakt. Dit geldt zowel voor de zender als voor telemetrie-ontvangers.
    De nieuwe norm is al twee jaar van kracht naast de oude. Dit om fabrikanten de tijd te geven aanpassingen te maken. Veel apparatuur voldoet dus inmiddels al aan de nieuwe norm, zonder dat dit bekend is gemaakt. Hierbij zijn hier bij de servicedienst trouwens geen klachten bekend.

Diverse fabrikanten bieden updates om bestaande apparatuur aan te passen aan de nieuwe norm. Het is echter niet verplicht om gebruik te maken van deze updates. Het lijkt mij persoonlijk ook raadzaam daar op z'n minst even mee te wachten.

Op dit forum loopt er al een discussie over de update van de T14SG van Futaba (zie aldaar). Ook over de update van Jeti is een kort draadje te vinden. Tevens is er melding gemaakt, dat Graupner/SJ de updates heeft teruggetrokken vanwege enige meldingen met problemen. Dit wordt nu eerst onderzocht voordat de update opnieuw beschikbaar komt.

7. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Da's een leerzaam stukkie proza!

Zitten er ook nog andere redenen bij om eventueel te updaten (is het protocol uiteindelijk beter, of gaat het puur om bijvoorbeeld storing op andere systemen o.i.d.?)

Groet, Bert

8. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Men is al jaren bezig om voor breedband datasystemen eisen samen te stellen voor 'beleefd gebruik' van het 2,4 GHz domein. Dit is al vanaf de tijd, dat ook onze zenders tot deze systemen gerekend mogen worden.

Voor ons gebruik is dit LBT protocol nauwelijks interessant of van invloed. Wél voor wifi-accesspoints, waarvan er in drukbevolkte gebieden erg veel in elkaars nabijheid verblijven. Bij ons gebruik zullen er mogelijk als het erg druk is wat vaker 'packet losses' optreden, maar daarvan merk je normaal gesproken niets tijdens het vliegen, varen of rijden. Zoiets is sowieso inherent aan draadloze systemen. Mogelijk wél thuis als je in een dichtbevolkte agglomeratie woont.

9. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    super uitleg @Corrien: , bedankt

Groet
    Uwe

en sorry voor :offtopic:

10. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    knutseltijd

Kijk , da's duidelijk.

Ik vond de nieuws brief van Jeti al niet helemaal duidelijk omdat er wel een update aangeboden wordt maar er ook stond dat alle apparatuur goed was. Maargoed, ondertussen zijn alle overige ontvangers ook ge-update en er blijkt in de Jetibox een extra schermkeuze mogelijk te zijn waarop de veldsterkte en de ontvanger spanning en de MUI150 info op verschijnen. Erg handig en ook handig is dat de Jeti box na aanschakelen vanzelf naar dit scherm gaat. Eerder moest ik de MUI150 informatie op het scherm brengen door dat met enkele knopklikken aan te kiezen. Liever lui dan moe, toch?

Gezien het weer buiten knutselen we binnen. In de Ease up heb ik de accu lade als het ware omgekeerd en moet de accu van voren ingeschoven worden. De nieuw bedachte vergrendeling heb ik daarbij nog nooit in orde gemaakt en ik had de accu tot noch toe met een klitteband vast gezet.

Maar een nieuwe ingeving brengt nieuw licht. Bij één van de accusledes was de vergrendelingsbeugel afgebroken en daar moest ik dus een nieuw stukje carbon voor frezen. De gedachten gingen om de nieuwe vergrendeling maar eens te maken , maar al snel bedacht ik me dat de accu dan niet meer in de Pod en boom Freya past. :oops: dan maar herstellen zoals het was. En als ik dan zorg dat de vergrendeling niet telkens onder de freya ontvangeraccuplaat blijft haken zou dat ook handig zijn......

Dus daarvoor de ontvangeraccuplaat even bewerkt (1 en 2) zodat er een "gladde" baan is voor de grendel. Hee , maar dan kan ik er ook wel een gaatje (3) in boren dat de accu vergrendeld als vanouds.

Om de elastieken (fietsbinnenband) geen roet in het spel te laten gooien. moesten die een verdiepinkje hoger komen. Dat wordt opgelost met een carbon plaatje die , verhoogd op ringetjes (1), op de accuplaat wordt geschroefd.

Niet makkelijk te zien maar een kort boutje grijpt in het gat (2). Het zit nog niet helemaal perfect maar dat los ik binnenkort wel op.

Groeten van bij de warme kachel, Steven.

Laatst bewerkt: 4 jan 2022
  11. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Regenachtig weer deze dagen, nog net niet goed genoeg om naar buiten te gaan dus nog maar even tijd voor een binnenactiviteit.
    Vorige week de mallen er maar weer eens bijgepakt en ze maar weer een volgesmeerd....

Het was weer 3 avondjes knutselen maar dan heb je ook weer wat. En om niet stil te zitten gelijk maar weer de mallen ingesmeerd met PVA voor het volgende exemplaar:

Deze heb ik net gemaakt en moet nog hard worden....

De vorige week gemaakte romp is nu gemaakt van een ingedikte epoxy buitenlaag (gelcoat zonder kleurstof) , een 100gr matje en vervolgens met een 160gr matje. Geleerd van de vorige keren. De romp weegt nu 520 gram. Ik hoop met de volgende iets zuiniger met epoxy te zijn en onder de 500gr uit te komen. Maar wat ik ook al geleerd had is dat de vorige te zware romp van 650 gram ook prima is. Het extra gewicht had generlij invloed op het energie verbruik......

steven

12. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    inwendige weerstand

Na de winterslaap hebben de 12s accu's een inwendige weerstand van ongeveer 18mOhm per cel. Dat bleek vorige maand een keer veel te hoog met als gevolg een korte uitschakeling van de Jive regelaar. Niet prettig. Ik kon het vorig jaar ook al merken aan het feit dat het rotor toeren tal wel eens iets inkakte. Dat deed ie nooit namelijk. Maar door een hogere inwendige weerstand loopt de PWM regeling op tot 100% en daarboven kakt het toerental gewoon in.

Bij voorbaat kan ik dus al concluderen dat ik nieuwe accu's nodig heb en dat is op zich jammer want de zippy's hebben nog lang niet genoeg vluchten op hun teller staan.

Na vandaag een 6 tal vluchten gemaakt te hebben met 3 accu's vertonen de inwendige weerstanden een fors verloop de goede kant op. Als ik ze warm aan de lader hang blijken de inwendige weerdstanden omlaag te gaan naar ongeveer 5mOhm per cel. dat is de waarde die ze koud vertoonden toen ze nog nieuw waren.

Vanavond heb ik de accu's nu ze afgekoeld zijn nog eens gechecked: nu zijn de inwendige weerstanden weer wat opgelopen en meten nu ongeveer 11mOhm per cel. Da's nog steeds flink minder dan de 18mOhm van laatst. Worden ze wakker uit een winterslaap? (Nouja winterslaap,..... ik heb pak em beet het hele afgelopen jaar nauwelijks gevlogen.....).

Maar vandaag dus 6 accu's gehoovert. Duidelijk een verbetering geconstateerd van mijn stops. Ook extra aandacht besteed aan de diepte. Video opnames hebben me laten zien dat ik met een afwijking van enkele meters begon, meer kon niet want dan ging ie de bomen in. De laatste vluchten lieten ook hierin verbetering zien. Ik moet duidelijk meer rust creëeren tijdens de hover, dan gaat het allemaal veel mooier.

Door dommigheid vandaag de hulpaccu vergeten aan te zetten. Tijdens het moment dat ik dan toch nog even de hover verliet voor een baantje heen en weer, hield de BEC ermee op. De heli boomde lichtjes op en was duidelijk onbestuurbaar. Echter bleef de motor gewoon doordraaien. Wel vreemd. Ik kan in de logging zien dat de BEC tot 2x toe voor een ruime seconde geen stroom heeft afgegeven maar de spanning is nooit op nul geweest. Dat had dan toch gemoeten? En als de spanning nooit weg geweest is dan kan de ontvanger ook niet gereset hebben toch? Of het moet net tussen 2 meetcycli gebeurt zijn........ Met dank aan de logging. uieindelijk kan je er niks mee.....
    Maargoed de besturing kwam terug en ik heb de heli netjes kunnen landen......

Steven.

13. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    zooo , zweten ook nog Steven, gelukkig niks verder gebeurt !

suc6 verder met jou plannen !

Groet
    Uwe

14. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    captains log, stardate -307797.9067732115: En vandaag is en was het weer koud. Of fris,.... whatever....
    In mijn drang om dit jaar echt verandering te maken en niet op geruime afstand van de overige F3c vliegers te eindigen trotseer ik de kou en maak ik nog 2 accu's leeg met hover oefeningen. Niet echt spannend, maar overtuig jezelf met 18 minuten saaie video.

Om het wat leuker te maken mag je jureren en er cijfers voor geven.

Hier recht van achter gefilmd dus zie je de start en landing niet goed:

Hier iets schuin erop....:

Captains log supplemental:

Het viel me vanmiddag op dat de Jeti-box aangaf dat de antenne signaal sterkte slechts "2" was. Vreemd is dat , want ik sta slechts 9 meter van de heli af. Thuis heb ik hier dan ook nog even aandacht aan gegeven en inderdaad is er wat met deze ontvanger aan de hand. De ontvanger in de andere heli geeft over een grotere afstand veel meer signaalsterkte aan. Staande in de voorkamer en de heli in de bijkeuken is het signaal verschil 2 ten opzichte van de goeie ontvanger die 6 a 7 aangeeft.
    Nou is me duidelijk waarom ik de Ease up een paar seconden niet kon besturen vorige week......... Dusssss....
    Het is de ontvanger die in gilze rijen een crash heeft gehad, maar daarna gewoon goed gewerkt heeft. Tijdens de Euro heli series in Toldijk heb ik gewoon kunnen vliegen.
    Het is pas mis sinds de firmware-update. Maar dan ook alleen maar op deze ontvanger.
    Vreemd. Ik heb er een mail aan gewaagd richting Jeti.

Steven

Laatst bewerkt: 4 mei 2021
  15. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Alweer een regenachtige dag, nee te mild uitgedrukt. Het pleurt dat je de zeikers nat van wordt. Binnen zitten dus...

Ondertussen maar eens bezig gegaan om (weer) een spuitcabine te maken. De superlichte romp die hier ook al 2 jaar licht te verstoffen moet er maar aan geloven. Hij was al pasklaar voor de Freya's maar ik had em nooit afgemaakt want verven heb ik geen groot plezier in. Ik hoop dat, nu ik een spuitcabine heb die kan blijven staan, ik het verfwerk wat makkelijker oppak.

De romp was al voorzien van magneetjes om de kap te sluiten en latjes waar het mechaniek op moet staan, maar ook de nodige uitsparingen en gaatjes. Kwestie van verf en hupsa klaar!

De witte verf die op de romp zat was door de tijd heen al licht aan het vergelen en heb ik ook al eerder flink afgeschuurd. Ik had ook nog ergens een pot spierwitte verf van Sigma coatings staan. Die zit bij ons in huis op de trap en is nog nooit vergeeld. Perfect voor de romp dus.

En het is waar: de verf spuit goed en vloeit lekker uit (met ongeveer 30% thinner erbij).

en dat gewoon met een simpel spuitje..........

Tot in de droge tijd.....

S.

16. Lazerbeak

Lazerbeak

Lid geworden:
    2 jan 2005
    Lekker bezig Freek! Dat is nog eens wat anders dan met de roller haha! Benieuwd naar het resultaat! Gauw tijd voor een bak koffie (en mooi weer)

17. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Captain's log, stardate -307743.0143328261: De jurycursus 2015 in Almere. Rob heeft e.e.a. geregeld en de innerlijke mens heeft niets te kort gekomen. We zijn weer opgefrist en Harrie gaat meedoen met jureerwerk in de sportklassen. Totdat ie zelf mee gaat doen natuurlijk..... tegen die tijd moet ie maar het F3c of F3n gaan jureren.... Zet em op Harrie, NEN1010 ken je straal uit de kop dus dit gaat ook helemaal lukken.

Ik zelf heb nog 2 acculadingen gevlogen , maar de wind was zo heftig (pak em beet een dikke 4 BFT) dat ik voornamelijk wat gehoverd heb. Ease up 1 trilt nog steeds dus er is nog werk aan de heli.

Tjerk: Da's altijd een plan natuurlijk! En binnenkort weer vliegen natuurlijk....

Dan nog even 2 posts terug. En misschien nog wel veel verder terug ook. Uitval van mijn regelaar wat ik niet terugvond in de logging, 2 seconden geen stuurreacties tijdens een vlucht, een 2 voor de ontvangstsignaalsterkte...... Waarom dacht ik er niet eerder aan? het antwoord van Jeti was zoals verwacht: stuur maar op! Ondanks voornamelijk goede berichten over de service van Jeti op het interweb en de diverse fora wilde ik toch graag zelf een blik werpen in de ontvanger. Dusssss........ open dat ding. garantie zit er na 4 jaar toch niet meer op.

Aldus de ontvanger van binnen. Ik heb een paar dingen omcirkeld en voorzien van een nummer.
    1: hier zijn de antennes op de print gesoldeerd. Van daar uit loopt het signaal via filterectie 2 naar de HF versterkertrap 3. Nummer 5 is de ontvanger.
    De ontvanger deed volgens mij zijn werk wel , want er was wel ontvangst en de telemetrie zender werkte ook. de filter sectie bestaat voornamelijk uit passieve componenten en daar zal niet gauw wat van stuk gaan. Blijft over de HF versterker. Deze versterkt het signaal van de antennes naar de ontvanger en van de telemetriezender naar de antennes. Het versterker ic-tje kost een paar euro dus die gok wilde ik nogwel wagen. 1 ic besteld en de oude uit de ontvanger verwijderd. Dat viel tegen.....! het versterkertje heeft een centraal massa "pad" aan de onderzijde en daar kom je met een soldeerbout niet bij. Ik had al een hulpstukje van een paperclip gemaakt (nummer 4 in de foto) maar ik moest toch even flink doorbakken om het ic los te krijgen. Maar dan moet de nieuwe ook weer vast. Dat lukt op zich wel maar ik geloof nooit dat dat centrale pad vastzit. Er zitten overigens wel nog 3 soldeervlakjes rondom die ook aan massa liggen dus elektrisch is het wel goed.
    Een reikwijdte test bevestigd dit allemaal en de ontvanger doet het inderdaad weer zoals het hoort. Ondertussen heb ik een andere ontvanger in de heli gestopt.
    Als er iemand in de buurt een hetelucht soldeerapparaat heeft dan hou ik me aanbevolen voor hulp met dit soldeerwerk......

zteven.

18. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    captains log, stardate -307740.5029173008.
    Gisteren gaf Rob me op m'n donder omdat m'n heli zo enorm trilde. Terecht, want dat deed ie ook en ik ben soms wel wat te gemakkelijk. "Het vliegt toch?" , maar bij serieus aan wedstrijden meedoen kan deze uitspraak of gedachte echt niet meer!
    Ik had al eerder de staartrotor-as gedemonteerd om deze nogmaals te controleren en zonodig te richten. Dat was nuttig want veel trillingen waren daarna verdwenen. Ook had ik de hoofd en staartrotorbladen nogmaals gecontroleerd op evenwicht en de hoofdrotor had nog wat correctie nodig. Een misser van vorige week heeft echter de paddle stang doen verbuigen wat ook weer de nodige trillingen gaf. Ook doordat er stuurstangen verbogen waren kwam er wat bladspoor en dus nog meer trillingen.
    Vandaag de handel nog eens nagelopen. Eerst de hoofdrotorbladen verwijderd en waargenomen dat er nog trillingen uit de paddlestang komen. De paddlestang vervolgens weer rechter gebogen en weer op getoerd om te controleren. Net zolang tot de handel niet meer trilt. Niet alles was eruit te krijgen en daarom heb ik de hoofdas nog maar eens gedemonteerd. Bij de Freya is dat werkelijk een "piece-of-cake"...
    Vervolgens controle van de as in de draaibank,..... twijfel rijst,.... hmm niet goed te zien, is er nu wel of niet nog een verbuiging?
    Dat doet me denken dat ik al enkele jaren terug een "dail-in-indicator" had gekocht , maar omdat ik er geen klem bij heb , had ik em nog nooit gebruikt. De denktank moet maar weer eens aan het werk en een meer dan simpele oplossing is boven komen drijven.

Mijn oog zag het niet meer maar bij controle bleek er toch nog 1/10e mm slag in de as te zitten. Ik heb het op diverse manieren gemeten met de as ook omgekeerd ingeklemd en een kwart slag gedraaid in de klauwen. 1/10e mm. Foei, da's nog best wat. Op de as vervolgens afgetekend welke kant ie op gebogen moet worden en vervolgens in de bankschroef de as een ruk in de goede richting gegeven. Weer meten levert een verbetering van 1/20e mm op. Nog precies zo'n zelfde ruk dus! Na nog een ruk blijkt de as recht te zijn. Slechts een afwijking van 2/100e mm op de schaal en dat zou zelfs de oneffenheid van het metaaloppervlak kunnen zijn want de wijzer gaat nu per 1 slag 2 keer heen en weer.

na het weer monteren van de as en een testhover blijkt het meeste aan trillingen te zijn verdwenen. Ik zie het even aan tot morgen. Dan wil ik het uitgebreider gaan testen.

Steven

19. heimhelicopters

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Captains log, stardate -307737.28427828517.
    5 accu's geladen en een slecht vertrouwen in mezelf voor wat betreft de aero's. Al een klein jaar niet meer gevlogen....... Ik durf eigenlijk ook even niet meer. Speelt mee dat ik niet op het clubveld kan oefenen waar de omgeving voor modelvliegen is ingericht... Nee , in je eentje wildvliegen is niet zo okay. Ook hier lopen er nogal veel mensen rond met hond. Sommige niet aangelijnd.
    eerst 3 accu's hoveren. De trillingen lijken te zijn verdwenen, enkel nog een heel klein beetje schudden van de romp. Dat is met het toerental weg te krijgen. Misschien toch eindelijk eens de witte (zachte) dempingsrubbers monteren.
    Hovers oefenen gaat weer wat beter bij de derde accu, maar de wind is ook minimaal.
    Aero's. Eerst de nieuwe accu. Eerst rustig aan een paar baantjes heen en weer. Dan eens een looping en een rol. Candle ook wel okay. Dan de ovaal om maar weer eens aan inverted te wennen. Ik flip niet ver genoeg door waardoor het figuur niet okay is. Eigenlijk was dit al het moment om een pauze te nemen, maar nee gewoon doorgaan heh? Tweede ovaal hetzelfde. Pullback, na de derde boog gaat er toch echt nu iets geweldig mis. Ik weet niet goed wat maar de heli is ver weg. De motor had al 2x een hikje en ik gooi de autorotatie schakelaar maar om denk ik. Dat was em toch? Plof...
    Het rotortoerental was tot een uiterst minimum gedaald en de heli ligt in het drassige gras. Bij de heli aangekomen blijkt de schade alleszins mee te vallen.
    Hij is hard op het landingsgestel gekomen dus die is kapot en de romp heeft ook wat schade waar het landingsgestel naar binnen ging. Bij een eerste check blijkt het heckaandrijftandwiel gestript. Ik kan me alleen niet herinneren dat de heli ging piroetten..... nouja dit was em wel natuurlijk, want bij de landing is deze niet gestript want de rotor stond ja nagenoeg stil.

Wel weer een boel werk om het weer in orde te maken allemaal........

Steven.

20. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    het was niet jou daag Steven,
    jammer voor de schade,
    suc6 met repareren !!

Deel Deze Pagina