D' Halve Maen Hans Groenenberg

De luizenplecht is opnieuw beplankt en beide deurtjes zijn aangebracht.

20250417_151723.jpg

Ook het schot aan
20250417_203159.jpg
de kant van de kuil is gemaakt. Ook hier komen 2 deuren.
20250417_151357.jpg

Over de dekbalken is een dekje gelegd van Abachi.
20250417_203235.jpg

Ik zit enorm te hannesen met het opnieuw plaatsen van foto's . Ik moet het op een andere manier doen dan dat ik gewend was... Ze schieten op alle kanten tussen de tekst door. Ik werk zoals altijd op mijn mobiel. Voorlopig echt even wennen vanaf mijn kant. Ongetwijfeld ligt dit aan mij en moet ik leren omgaan met de update van dit forum. Er ontstaan nu ook fotobijlage die ik daar helemaal niet wil hebben.
Maar op naar een volgende post.

Laatst bewerkt:
Herman vroeg eerder of er geen fokkemast en boegspriet kwamen.
Door het bepalen van de diepte van de luizenplecht en het schot kon ik bepalen waar deze kwam. De fokkemast staat tegen het schot aan en zodoende kon ik daar een gat maken van 6mm.
20250417_151723.jpg

Hier is ook het gat van de boegspriet geboord en gevijld.
20250416_223944.jpg

Op het dek van het kasteel is een luik gemaakt.

20250420_121648.jpg

En wat je ook al ziet is dat er een galjoen gemaakt is. Door de update van dit forum ben ik met terugwerkende kracht het verslag aan het herschrijven. Vandaar dat hier al plots klaps een galjoen is. Maar hier later meer over.

Met het plaatsen van het schot aan de kuilkant kon ik verder met het plaatsen van stutjes bij de kuil en de railing.
De stutjes verlijm ik goed en na uitharding knip ik ze met een zijtangetje op de gewenste hoogte.

20250418_115348.jpg

Ik schuur ze hierna op de gewenste hoogte.
20250418_120011.jpg

Dit doe ik met een handige tool. Dit is een nagelvijl en dit blijft lang scherp.

En tenslotte het Galjoen.
Voordat ik deze verlijmde is er voor de zekerheid een houten pennetje ingelijmd. Ik heb er dan een beter gevoel bij dat deze goed blijft zitten.
20250418_210538.jpg

20250419_161923.jpg

Op het galjoen zijn de mannetjes geplaatst met de regelingen.
20250419_213557.jpg

En voor je het weet is het daar klaar.
20250419_213547.jpg

Aan het einde van het galjoen en tussen de regelingen is een gelaserde krul aangebracht.
En hier het totaalplaatje.
20250420_123756.jpg

20250420_123807.jpg

Ik ben weer bij met mijn verslag. Dit schip staat hier tijdelijk even op de standaard van de Duyfken.
Ik moet de standaard namelijk nog maken.
Dit is mischien ook het moment dat ik overweeg om aan de afwerking te beginnen.
20250420_123725.jpg

Qua afwerking aanbrengen lijkt me dit het handigste moment. Hierna kan ik b.v aan de dekinrichting beginnen zoals het plaatsen van kaapstander, trapjes e.d.
Allereerst moet alles geschuurd worden!

Laatst bewerkt:
Het ziet er echt strak uit Hans. Schuren zal niet overal meevallen denk ik.
Zelf doe ik dat altijd voordat het wordt verlijmd/aangebracht.
Maar iedereen heeft zo zijn voorkeuren. Suc6. :thumbsup: Netjes.

Het ziet er echt strak uit Hans. Schuren zal niet overal meevallen denk ik.
Zelf doe ik dat altijd voordat het wordt verlijmd/aangebracht.
Maar iedereen heeft zo zijn voorkeuren. Suc6. :thumbsup: Netjes.
Dat is voor een groot deel ook zeker gebeurd hoor. Maar het is meer wat naschuren. Ook vooral nakijken dat overal lijm weg is. Dit geeft van die vreselijke vlekken.

Nou Hans, je gaat wel erg hard hoor, maar het ziet er evengoed wel weer netjes uit. De deurtjes daarentegen hebben (nog) geen beslag zoals; een deurklink en scharnieren, maar wellicht komt dat nog. Op je foto's lijkt het dat je de deurtjes met de deurposten gewoon tegen de schotten hebt gelijmd, dat vind ik een beetje minder. Maar verder maak je er weer wat moois van :thumbsup:

Nou Hans, je gaat wel erg hard hoor, maar het ziet er evengoed wel weer netjes uit. De deurtjes daarentegen hebben (nog) geen beslag zoals; een deurklink en scharnieren, maar wellicht komt dat nog. Op je foto's lijkt het dat je de deurtjes met de deurposten gewoon tegen de schotten hebt gelijmd, dat vind ik een beetje minder. Maar verder maak je er weer wat moois van :thumbsup:
Inderdaad krijgen de deurtjes nog klinken en scharnieren. Maar je hebt een scherpe blik. E.a. volgens de beschrijving. Maar ik had zeker de vrijheid om er vanaf te wijken. De ontstane driehoekjes achter de deurstijlen tegen het gepotdekselde aan moet eigenlijk nog worden opgevuld met hout. Op de foto zie je het beter dan dat ik ook verwachte. Maar op enige afstand zie je het bijna niet. Moet ik nog even over nadenken of ik dat alsnog zal doen.
Bedankt voor je compliment!

Laatst bewerkt:
Inderdaad krijgen de deurtjes nog klinken en scharnieren. Maar je hebt een scherpe blik. E.a. volgens de beschrijving. Maar ik had zeker de vrijheid om er vanaf te wijken. De ontstane driehoekjes achter de deurstijlen tegen het gepotdekselde aan moet eigenlijk nog worden opgevuld met hout. Op de foto zie je het beter dan dat ik ook verwachte. Maar op enige afstand zie je het bijna niet. Moet ik nog even over nadenken of ik dat alsnog zal doen.
Bedankt voor je compliment!
Je moet gewoon doen wat je zelf het best vind Hans, het viel inderdaad op door de vorm van de beplanking van het schot.

Back