D' Halve Maen Hans Groenenberg

Je foto's zijn helemaal geen probleem Hans, als je er op klikt krijg je ze allemaal groot in beeld ook de miniaturen.
De ribben op de mars zijn geen snep- maar snaphanen met een A dus, misschien een type foutje ;)

Je foto's zijn helemaal geen probleem Hans, als je er op klikt krijg je ze allemaal groot in beeld ook de miniaturen.
De ribben op de mars zijn geen snep- maar snaphanen met een A dus, misschien een type foutje ;)
Ahh. Nee ik deed die naam uit het hoofd. Bedankt voor die correctie en juistheid van die benaming.

Ook de langs en dwarszalingen waren gelaserd. Dat was niet zo verkeerd. Het spul is zo klein dat ik in het verleden nog wel eens moeite had deze in verbinding te lijmen en te maken.
20250501_163038.jpg

Haha, over het juist of niet juist valt altijd te discussiëren, want we waren er zelf niet bij toen het origineel gebouwd werd.
Maar ik heb in de bouwbeschrijving staan dat de ruitjes los van elkaar geplaatst worden, gelijk verdeeld over het dichte vlak. Om dan straks verwarring te voorkomen heb ik dat dus even indringend aangekaart. :-)

De fokkemast en de boegspriet zijn geschaafd en geschuurd naar de gewenste diktes. De maatvoeringen zijn te vinden op de geleverde tekening. De boegspriet is in basis 6mm en is teruggebracht op het uiteinde naar 4mm. De fokkemast van 6mm loopt naar 4.5mm met een schuifmaat en zonder ingewikkelde methodes een fluitje van een cent.
Om de klamp voor de stag te bepalen heb ik een draad gespannen. Zodoende zit die klamp straks op de juiste hoogte en zorgt ervoor dat de stag net onder de railing doorgaat.
20250507_114706.jpg
20250507_114625.jpg

De tekening geeft aan dat de onderzijde van de klamp op 30mm moet zitten. Ik kom uit op 28mm
Het kan zijn dat mijn luizenplecht iets hoger zit of dat de opbouw Iets lager zit. Hoe dan ook als straks de stag maar vrijloop tussen de railing door om het schavielen te voorkomen.
20250507_142130.jpg

Ook de klampen voor beide sjorringen heb ik op die manier uitgemeten.

De eerste gemaakte mars is aan boord.
Deze is zwart gemaakt. Dit is dan waarschijnlijk de enige kleur aan boord. Buiten het ornament van de Halve Maen die goudkleurig zal gaan worden. Ik heb de lantaarn overigens nog niet gezien en mogelijk komt daar nog wat kleur aan. Ook komt het wapen van Amsterdam er nog op in de welbekende kleuren. Hoofdzakelijk laat ik dus afgewerkt hout zien. Ook weet ik nog steeds niet of ik het onder de waterlijn bestrijk met Harpuis. Ik heb de kleur alvast wel besteld bij Kolderstok om toe te passen eventueel. In dit geval is dit ivoor-wit. Maar Kloderstok heeft ook de kleur Harpuis in het program.
Ik ben vergeten om foto's te maken maar de mars rust op de wangen en is stevig verlijmd daar.
20250507_143435.jpg
20250507_143448.jpg
20250507_145615.jpg

Laatst bewerkt:
In dit geval is dit ivoor-wit. Maar Kloderstok heeft ook de kleur Harpuis in het program.
Wij hebben het hier intern wel eens over Klodderstok als ik weer loop te knoeien met verf vullen. Maar bij mijn weten heb ik die naam nooit naar buiten gecommuniceerd... :)
Overigens zijn de kleuren harpuis en ivoorwit ongeveer hetzelfde. We hebben ook loodwit (wellicht bedoel je die?) - deze is een tint witter.

Wij hebben het hier intern wel eens over Klodderstok als ik weer loop te knoeien met verf vullen. Maar bij mijn weten heb ik die naam nooit naar buiten gecommuniceerd... :)
Overigens zijn de kleuren harpuis en ivoorwit ongeveer hetzelfde. We hebben ook loodwit (wellicht bedoel je die?) - deze is een tint witter.
Nee ik bedoel ivoorwit

In mijn verf kit van de Batavia zit ook "Krijt" "Harpuis" en "Loodwit".

Back