Curare 40 en 60

Yep, de schweighofer Curare.
De triplex ligger in het stabilo compleet doormidden gebroken.
Door de klap brak ook de aansturing van het rudder af. Dus geland op ailerons en 1 hoogteroer. Ging nog verrassend goed.

Grt,

Arnoud.
 
Bizar ! Ik ben weleens een complete vleugel verloren en landen was best een uitdaging, maar een half stabilo heb ik nooit eerder gezien.
 
Oeps. Ik probeer op de foto te ontdekken wat voor soort hoofdligger er in het stabilo gebruikt wordt. Ik neem aan niet iets standaards wat doorloopt van links naar rechts, gezien de negatieve V-stelling.
 
Oeps. Ik probeer op de foto te ontdekken wat voor soort hoofdligger er in het stabilo gebruikt wordt. Ik neem aan niet iets standaards wat doorloopt van links naar rechts, gezien de negatieve V-stelling.
Er zit een 5 mm triplex ligger in die in een v-vorm is gezaagd. (Deze blijkt echter van zeer slechte kwaliteit)
Nu heb ik van 5x 1,5 mm vliegtuig triplex een nieuwe ligger gezaagd, dat gaat niet meer stuk.
Deze nieuwe ligger komt naast de bestaande ligger.

Grt,

Arnoud.
 
Het stabilo is weer gerepareerd.
De oude ligger was 10x5 mm triplex, van slechte kwaliteit blijkt nu. De ligger is precies in het midden van de romp gebroken.
Van 'goed' vliegtuigtriplex een 'nieuwe' ligger van 17x6,5 mm gezaagd, die gaat echt niet meer stuk. Deze verlijmd naast de bestaande ligger.
De uitlijning van het stabilo is een precies klusje, de negatieve v-stelling maakt het meten lastig.
Het geheel zit echter weer netjes vast.
De romp iets verstevigd met een stukje glasmat.

1000005610.jpg


Gisteren heeft de Curare weer gevlogen, vliegt weer net als vanouds !

Nog even een poging gedaan om de krachten op het stabilo te achterhalen. Normaliter draagt een stabilo voor 5% bij aan de totale liftkracht.
Dat is dus relatief heel weinig.

Echter, bij een snaproll kunnen de krachten oplopen tot 8G! Dat zou geen issue moeten zijn, maar als je kijkt naar het dunne standaard liggertje dan komt daar bijna 1,5 kg op te staan, dat gecombineerd met de slechte kwaliteit, vul zelf maar in....

Nu is het echter helemaal ok !

Grt,

Arnoud.
 

Bijlagen

  • 20250716_153331.jpg
    20250716_153331.jpg
    310,8 KB · Weergaven: 49
  • 20250716_153326.jpg
    20250716_153326.jpg
    298,6 KB · Weergaven: 50
Laatst bewerkt:
Even een waarschuwing voor iedereen die dit soort (oude) toestellen tweedehands wil kopen.
Ik ben behoorlijk belazerd met de aanschaf van een Magic. In goed vertrouwen gekocht, maar achteraf gezien deugde er niet veel van.
Laat een tweedehands kist a.j.b. voor-vliegen voordat je ook maar 1 euro er aan uitgeeft.
Dit "grapje" kost mij zo'n 300-400 euro en een boel tijd.
Ik vlieg alleen nog maar met kisten die ik zelf gebouwd heb, dan weet ik wat het is.
U bent gewaarschuwd.
 
Klopt Wil... bagger voor het hoogste bod en met een dikke glimlach...
Je bent er echter zelf bij. Maar de meeste meuk die hier binnen kwam had wel een stevige fix nodig.

Maar ook nieuw in doos... ARF... Tower Hobbies... Great Planes... gewoon maandagmorgen bagger!
Eigenbouw sneller dan een restauratie...
 
Het is een beetje off-topic, maar ik wil het toch graag even melden. De servo's waren van D-Power. Ze trilden als de antenne's te dichtbij kwamen.
Een bocht maken was al erg moeilijk. Ik was hem dan ook bijna kwijt tijdens de maiden. Dan maar de uitslagen op 15mm gezet. Bij de tweede vlucht kreeg ik hem de bocht niet om. Nog meer aileron gegeven en hij stortte loodrecht naar beneden. Alles in de aandrijving was nieuw behalve de servo's. Een oude rot in het vak vertelde zojuist ook problemen te hebben gehad met NIEUWE D-Power servo's. Zelf zet ik er altijd KST en voorheen Graupner's in. Zonder ook maar 1 probleem. Dezelfde man had een nieuw uitziende regelaar van iemand overgekocht. De kist en alle electronica liggen nu in de kliko. Ik overweeg een nieuw topic over tweedehands spullen te beginnen.
 
Het is natuurlijk heel vervelend als je pech hebt met een tweedehands model.
Echter, bedenk goed, een Curare, Magic etc waren in hun tijd high performance modellen waarmee een wereld kampioenschap werd gevlogen.
Als je in de huidige tijd een dergelijk model arf koopt of zelf bouwt kost dat meer dan een 'standaard' (sport) model.

Om een voorbeeld te noemen, Als ik van mijn arf Curare de laatste kit prijs neem en daarbij de servo's, retracts en aandrijving optel zit je zomaar vliegklaar op ruim 1400 euro. Bij een zelfbouw model is dit wat lager maar kom ik toch uit op ca. 1000 euro.

D-Power standaard servo's zijn leuk voor trainers en sportmodellen. Voor modellen als de Curare, Magic, etc. zijn deze echter ongeschikt. In mijn Aurora heb ik in eerste instantie 'standaard' D-power digitale servo's gebruikt. Dit bleek onvoldoende. De nulstelling van deze servo's is dusdanig slecht dat je tijdens figuren vliegen constant moet corrigeren en/of trimmen. Met Futaba, MKS, Savox en KST servo's heb je dit probleem niet. De kist stuurt dan veel strakker en correctie is niet nodig.
Mijn advies is dan ook om in een dergelijk model altijd kwaliteit servo's te gebruiken. (En uiteraard een goede en spelingsvrije aansturing naar de roeren)

Op Markplaats staat (tweedehands) dezelfde arf Curare als die ik heb. Men vraagt daar 999 euro voor. M.i. is dit een reëele prijs voor een goede Curare.

Grt,

Arnoud.
 
Laatst bewerkt:
Het is natuurlijk heel vervelend als je pech hebt met een tweedehands model.
Echter, bedenk goed, een Curare, Magic etc waren in hun tijd high performance modellen waarmee een wereld kampioenschap werd gevlogen.
Als je in de huidige tijd een dergelijk model arf koopt of zelf bouwt kost dat meer dan een 'standaard' (sport) model.

Om een voorbeeld te noemen, Als ik van mijn arf Curare de laatste kit prijs neem en daarbij de servo's, retracts en aandrijving optel zit je zomaar vliegklaar op ruim 1400 euro. Bij een zelfbouw model is dit wat lager maar kom ik toch uit op ca. 1000 euro.

D-Power standaard servo's zijn leuk voor trainers en sportmodellen. Voor modellen als de Curare, Magic, etc. zijn deze echter ongeschikt. In mijn Aurora heb ik in eerste instantie 'standaard' D-power digitale servo's gebruikt. Dit bleek onvoldoende. De nulstelling van deze servo's is dusdanig slecht dat je tijdens figuren vliegen constant moet corrigeren en/of trimmen. Met Futaba, MKS, Savox en KST servo's heb je dit probleem niet. De kist stuurt dan veel strakker en correctie is niet nodig.
Mijn advies is dan ook om in een dergelijk model altijd kwaliteit servo's te gebruiken. (En uiteraard een goede en spelingsvrije aansturing naar de roeren)

Op Markplaats staat (tweedehands) dezelfde arf Curare als die ik heb. Men vraagt daar 999 euro voor. M.i. is dit een reëele prijs voor een goede Curare.

Grt,

Arnoud.
Ik vat je reactie niet helemaal. Een goede Curare/Magic is duur? Dit kon niks zijn?

Wat mij het meest tegen de borst stuit is het feit, dat de verkoper doodleuk verkondigde, er verschillende keren mee gevlogen te hebben.
Nadat drie personen aan deze kist gewerkt hebben, stortte hij nog bij de eerste bocht recht omlaag.
Hij was voorzien van kwaliteits onderdelen, zoals O.S. electro motor, speciaal gedraaide motorsteunen, verstevigd motorschot, met een mal gegoten gewicht in de neus, nieuwe HobbyWing regelaar, nieuwe FrSky ontvanger, nieuwe 6s/3300 lipo.

En nou houd ik er over op, want nevens de eerste waarschuwing heeft het allemaal geen zin meer.
Mocht ik wat verbitterd overkomen, dan is dat goed opgemerkt. Ik heb geen gegevens van de verkoper meer, anders ging ik langs voor een goed gesprek.
 
Back
Top