Peter Houweling
Vriend van modelbouwforum.nl
Nog een geluk gehad, alleen deze schade!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ja, maar jij kunt altijd nog autoroteren...Bizar ! Ik ben weleens een complete vleugel verloren en landen was best een uitdaging.
Toen ik het stabilo af zag breken dacht ik, einde van deze Curare. Echter, hij bleef bestuurbaar, had ik niet verwacht.Nog een geluk gehad, alleen deze schade!
Er zit een 5 mm triplex ligger in die in een v-vorm is gezaagd. (Deze blijkt echter van zeer slechte kwaliteit)Oeps. Ik probeer op de foto te ontdekken wat voor soort hoofdligger er in het stabilo gebruikt wordt. Ik neem aan niet iets standaards wat doorloopt van links naar rechts, gezien de negatieve V-stelling.
Ik vat je reactie niet helemaal. Een goede Curare/Magic is duur? Dit kon niks zijn?Het is natuurlijk heel vervelend als je pech hebt met een tweedehands model.
Echter, bedenk goed, een Curare, Magic etc waren in hun tijd high performance modellen waarmee een wereld kampioenschap werd gevlogen.
Als je in de huidige tijd een dergelijk model arf koopt of zelf bouwt kost dat meer dan een 'standaard' (sport) model.
Om een voorbeeld te noemen, Als ik van mijn arf Curare de laatste kit prijs neem en daarbij de servo's, retracts en aandrijving optel zit je zomaar vliegklaar op ruim 1400 euro. Bij een zelfbouw model is dit wat lager maar kom ik toch uit op ca. 1000 euro.
D-Power standaard servo's zijn leuk voor trainers en sportmodellen. Voor modellen als de Curare, Magic, etc. zijn deze echter ongeschikt. In mijn Aurora heb ik in eerste instantie 'standaard' D-power digitale servo's gebruikt. Dit bleek onvoldoende. De nulstelling van deze servo's is dusdanig slecht dat je tijdens figuren vliegen constant moet corrigeren en/of trimmen. Met Futaba, MKS, Savox en KST servo's heb je dit probleem niet. De kist stuurt dan veel strakker en correctie is niet nodig.
Mijn advies is dan ook om in een dergelijk model altijd kwaliteit servo's te gebruiken. (En uiteraard een goede en spelingsvrije aansturing naar de roeren)
Op Markplaats staat (tweedehands) dezelfde arf Curare als die ik heb. Men vraagt daar 999 euro voor. M.i. is dit een reëele prijs voor een goede Curare.
Grt,
Arnoud.