Curare 20 "My Way"

in het hoogte is nog wel wat te regelen Dries daar kan 46mm misschien nog lukken, de breedte ligt vast door de smalle romp natuurlijk plus dan nog eens de constructie die toch net iets dikker is dan enkele balsa plankjes

Deze Curare zal waarschijnlijk super vliegen op 3S als een Multi-kist, daar twijfel ik geen moment aan. Zeker als ik lees dat het uiteindelijke gewicht (maar) 1 kg zou gaan bedragen.


Want zeg nu zelf, wat is er mooier dan met zo'n toestel dan een lage, snelle messcherpe 8 puntsrol te vliegen en meteen op snelheid vertikaal door te klimmen naar 100, 150 m met 2 tegengestelde snaprollen onderweg. En dat lukt perfect met zo'n curare 20 ook als er wat meer wind staat, maar volgens mij alleen maar op 4S.

Dat gezegd zijnde: best wat aandacht besteden aan voldoende koeling van de aandrijving.

Een lage 8punts rol op het scherp van de snee (zo traag mogelijk zonder decadent aan de prop te hangen) is anders ook niet te versmaden, en dan 120m (hoger is tegenwoordig illegaal) doorklimmen puur op kracht dan komt het lage gewicht wel van pas ;) en of dat nu op 3s of 4s is maakt toch niet uit je kan uit beide het nodige vermogen halen, ik doe dat op 3s waarom heb ik al verteld en een ander doet dat nu eenmaal op 4s om zijn of haar reden. En natuurlijk zijn bv. de overgangsverliezen op een lagere stroom minder met de vermogens die "hier" aan te pas komen ben je al snel aan het kommaneuken gaan we groter veranderd dat al snel. Je bent ook beter af met een goed afgestemde aandrijving op 3s dan een slechtere op 4s want wat er aan vermogen uit de accu gehaald word gaat nooit allemaal naar de prop dat weten we allemaal, tegen een goed afgestemde combinatie op 4s kan ik dan ook weer niets inbrengen ;)

En nu ga ik me terug concentreren op de bouw

Dirk
 
Ik snap dat nog steeds niet:
40 A van een 3S 2 Ah cellenpakket (24 wh), is 20 C...
Maar 30A van een 4S 1,5 Ah pakket (ook 24 Wh) is óók 20 C
... ...
Maar van 3 naar 4 cellen gaan? ik zie het niet....Denk dat het nét zoiets is als: "hoeveel Nitro gebruik jij?" "ik draai op 15% Nitro".... "Oh? Ik gebruik wel 30...."
Je verhaal is correct Bert, accuspanning maakt niets uit voor de motoren en de accu, het maakt wel een beetje uit voor de regelaar en het nodige voor de bedrading. In wezen niet anders dan waarom transportnetwerken veel hoogspanning (moeten) gebruiken.
Beschikbaarheid van stroom- en spannings-ratings is het belangrijkste bij verschillen in accuspanning.
 
Laatst bewerkt:
Sneller = Strakker & preciezer
Zelf vlieg ik reeds 4 jaar en vele honderden vluchten met een Curare 40. Wat ik erover kan zeggen is het volgende; Hoe sneller de Curare vliegt hoe strakker en preciezer de kist stuurt. Niet vreemd natuurlijk, in de tijd dat Hanno Prettner dit meesterwerk ontwierp was het gehele RC1 programma gebaseerd op snelheid. Dit omdat de motoren toen nog niet zo sterk waren. (De vertikale figuren werden gevlogen op snelheid, niet op kracht van de motor) De vleugelbelasting van de Curare is hier dan ook op aangepast.
Langzaam vliegen kan de Curare ook, mits je de kist perfekt vlak houd. Een gelijkwaardige landingssnelheid als een Calmato trainer is mogelijk. (De Curare hangt dan sterk achterover / moet je wel kunnen / durven)

Het vliegen van een 8 punts rol
Er zijn maar heel weinig modelvliegers die met een Curare een messcherpe 8 punts rol kunnen vliegen. Je komt dan echt op expert niveau uit. Het zegt eigenlijk niets over het model, meer over de piloot.

Vliegen met meer wind
Dat een Curare met zoveel wind kan vliegen (windkracht 5-6 is geen probleem voor een Curare 40) komt door het ontwerp van de staart. (Stabilo / kielvlak) Prettner heeft hiervoor metingen gedaan in een windtunnel en aan de hand van de meetresultaten de staart ontworpen. De kist heeft hierdoor (aantoonbaar) heel weinig last van zijwind. Het verhaal gaat dat de staartsectie van de Curare gepatenteerd is door Prettner.

De Curare is een heel fijn vliegende kist mits je voldoende vliegervaring hebt.

Succes met de bouw, een unieke bouw methode !
Ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat !

Grt,

Arnoud.
 
Laatst bewerkt:
Een toevoeging (tip) : Bouw retracts in de Curare ! De kist vliegt heel veel beter, preciezer en strakker met de wielen in.

Mvrgrt en fijne feestdagen,

Arnoud
 
Toch wel, achteraan zitten voor de versteviging die houten lijstjes waar we het in het begin van het verhaal over hadden. Die overlappen en deel met de houten doos, op de foto's staan ze er niet op maar ze zitten er wel degelijk. In het draadje van de Puma kan je het wel zien dacht ik.

Dirk
 
Even wat rechtzetten, want de discussie waait weg van het oorspronkelijke onderwerp.

Het is niet mijn bedoeling geweest het prachtige werk te bekritiseren. Het voorbeeld dat ik hierboven aangaf met de 8 puntsrol was louter ter illustratie van wat ik verwacht van een model zoals Curare, en als motivatie op de vraag waarom 4S ipv 3S. (Al ben ik van overtuigd dat het model een even belangrijke rol speelt in het juist vliegen van een 8 puntsrol als de capaciteiten van de piloot.)

In ieder geval volg ik dit draadje met grote interesse. Veel succes!
 
Vermoedelijk de laatste foto's voor dit jaar,
Ondertussen is de vleugel al voorzien van liggertjes, sleutel en past hij al op de romp.Moet nog wel definitief worden uitgelijnd.
De romp is ook al volledig, kielvlak is al op maat gesneden alsook het richtingroer, motorkapje past al mooi maar alles moet nog netjes op elkaar afgestemd worden.
IMG_20161230_221827726 by Dirk Wouters, on Flickr
IMG_20161230_221648488 by Dirk Wouters, on Flickr
IMG_20161230_221711332 by Dirk Wouters, on Flickr
IMG_20161230_221600510 by Dirk Wouters, on Flickr

en om volgend jaar steeds netjes op tijd te komen nog snel tussendoor een nieuwe klok getekend en gefreesd;)

IMG_20161231_114137650 by Dirk Wouters, on Flickr

en nu op naar 2017

Dirk
 
Ik rol hier weer van de bank van verbazing, het vakmanschap en perfectie vertaalt zicht niet alleen in het toestel maar ook in een klok en keuken, want die is waarschijnlijk ook van eigen hand.
Schitterend om te zien, het zegt veel over het karakter van de bouwer.

Mvg,

Pascal.

P.s. de beste wensen Dirk voor 2017.
 
Niet doen Pascal, je laat me blozen ;)

Tijd voor een kleine update,
Het plamuren van de romp is begonnen, cockpit en motorkap al wat in model gebracht en de schuine uitsnijding van de cockpit gemaakt. Niet echt nodig maar het ziet er gewoon veel beter uit en ik wil toch ook dat de Curare herkenbaar blijft. Stabilo zit er ook al losjes in, begint er al op te lijken.

2017-01-02_09-27-49 by Dirk Wouters, on Flickr
IMG_20170103_113108313 by Dirk Wouters, on Flickr
IMG_20170103_113054662 by Dirk Wouters, on Flickr
IMG_20170103_113046287 by Dirk Wouters, on Flickr
2017-01-03_11-45-37 by Dirk Wouters, on Flickr

Verder heb ik ook een setje retracts besteld en een moteurke uitgerekend met E-calc en gelijk mee besteld.

2017-01-03 by Dirk Wouters, on Flickr

wordt vervolgd

Dirk
 
Hier zijn we weer met enkele foto's van de vorderingen,

Cockpit is aangepast en voorzien van de magneet sluiting, nu nog wachten op het spinnertje zodat ik ook die kan aanwerken.

IMG_20170104_062154779 by Dirk Wouters, on Flickr
IMG_20170106_113058691 by Dirk Wouters, on Flickr

ook de retracts zijn ingebouwd en degelijk verankerd in de kern met enkele carbonstangetjes zoals het bij mijn Puma MK5 al zijn dienst bewezen heeft,

IMG_20170105_172149037 by Dirk Wouters, on Flickr
IMG_20170106_105510619 by Dirk Wouters, on Flickr
2017-01-06_12-39-51 by Dirk Wouters, on Flickr

En voor de eerste keer op zijn eigen pootjes

IMG_20170106_113120170 by Dirk Wouters, on Flickr

Ook het kaften is al begonnen, eerst de stabilo zodat die mooi bekleed kan worden ingewerkt.

maar eerst nog de eindlijstjes verlijmen voor wat extra stevigheid

IMG_20170104_062103500 by Dirk Wouters, on Flickr

en uiteindelijk strak in het pak

2017-01-06_07-11-44 by Dirk Wouters, on Flickr

Tot zover voor vandaag,

Dirk
 
of wat ik ook al lang wil is een Caudron 460

Misschien was je deze al tegen gekomen ;-)

https://grabcad.com/library/caudron-c450-1

large.JPG
 
Inderdaad Dries, die ben ik al tegengekomen hij ligt ook al op de tekentafel. Gisteren heb ik de tekening al eens onder handen genomen en op schaal 1/5 gebracht.
Als je morgen langskomt zal je zien hoe gigantisch de romp is, ze hang uitgeprint aan de muur. De Caudron is ongeveer even lang als dat hij breed is, op 1/5 is dat +/-1350mm.
Maar eerst de moet de Curare vliegen.

Dirk
 
Het wordt een mooie Curare Dirk.
De retracts zitten ook netjes ingebouwd, dat zal de vliegeigenschappen zeker ten goede komen.
Een vraagje, waar heb je die mooie wielen gekocht ? Deze zijn zeer geschikt voor retracts en ,zoals ik kan zien, zijn ze ook zeer licht.

Grt,

Arnoud.
 
Arnoud,

De wieltjes en retracts heb ik bij de Hobby Koning in Nederland besteld, bijzonder licht zijn ze niet maar ooh zo mooi ;)
Wielen binnen scheelt inderdaad een hele boel, het model vliegt er veel strakker mee. Voor het eerste probeersel van de Curare wilde ik eigenlijk gewoon een vast landingsgestel of zelfs geen gebruiken, maar voor het geld en het inbouwen moet je het niet laten dat duur niet langer dan een vast. Het enige dat wat spijtig is is dat ze net iets te hoog zijn om volledig ingebouwd te worden maar dat werk ik nog mooi aan.

Deze avond meer foto's, de romp zit ondertussen al strak in het papier.

Dirk
 
Back
Top