Compass Topic

Yep, weer één! Echt heel dom. Terwijl ik inverted rondjes aan het oefenen was (vind ik nog steeds vreselijk moeilijk), stond m'n vliegmaat een leuke babbel met me te slaan. Concentratie weg en BOEM! Op z'n kop de grond in!

Laatst bewerkt door een moderator:
shit happens ...

moet ie niet doen. Op de club weten ze ook dat ik liever alleen vlieg op het veld.. dus geen gepraat aan m'n hoofd.

Zou 'm toch eens uit elkaar halen en kijken hoe de toestand van de bearing is.

2yneza6y.jpg

Als je dat holle asje erdoor steekt, dan kan dat bij mij nu de 2 richtingen op. Ik denk niet dat dat de bedoeling is?

Is Rjgidheli in verlof tot de 17de augustus? Ik krijg een autoreply op mijn mail. Of kan je wel blijven bestellen? Iemand?

balen @Krismolleke:

suc6 met repareren,
en de one-way-bearing doe je los met de 3 schroeven die je ziet,
het kan zijn, dat ze wat vast zit, omdat ze "tol gedraaid is" door de crash,

een nieuwe niet met geweld inbouwen, dan is ze ook kapot !

suc6
Uwe

Dat met die 3 schroeven is nog een ander stuk Uwe. Die bearing zit daar nog eens in met locktight

manuaal?

zo als het in elkaar gezet woord,
moet het ook uit elkaar kunnen,

bij sommige kleinere Align en Blade heb je het soms,
dat de bearing met de maingear geleverd woord (kan ook zonder)

omdat vaak ook het gear schade heeft na een crash,
en het verwisselen van de one-way-bearing
niet altijd zonder problemen gaat,

(bij de Blade werkte pas de deerde o.w.b. goed b.v.)

suc6, Uwe

Er zijn hier speciale tooltjes voor Zoek maar eens op one way bearing removal tool. Maar de truuk is een busje te vinden die net niet over de rand gaat waar het lager in zit Hiervoor heb ik wel eens een dop uit een dopsleutelset gebruikt. Hierna met een stuk rond het lager eruit tikken. Liefst een stuk rond met een net iets kleiner diameter dan het lager.
Succes

Meestal is het nodig de complete naaf te vervangen.
De werking van One-way bearings is afhankelijk van de naaf waarin ze gemonteerd zijn.
Een aluminium naaf vervormt zelfs door de werking van de One-way-bearing, al helemaal wanneer deze doordraait.
Je zult hoogstwaarschijnlijk zien dat het gat in de naaf niet meer mooi rond is.
Het plaatsen van een nieuwe one-way bearing in een dergelijk naaf zal snel (wellicht direct) leiden tot een defect van het nieuwe lager.

..wat ook mijn vermoede was,
dat je de maingear en de o.w.b. compleet vervangen moet,
zou ook niet zo' n groot probleem zijn ..

suc7, Uwe

Blade 500 b.v.

maingear = 7,34 €
o.w.b. = 11,39 €
o.w.b. shaft = 6,99 €

geen 60 €
of zijn de onderdelen bij jou zo duur ?

groetjes, Uwe

?? Kost wel 60€ het hele main gear en lager spel!

Ja het hele setje is inderdaad die prijs.
Vergeet niet dat dit wel de aandrijving van je hele machine is.
Tot nu toe heb je vaak geluk gehad met een kleine crash, maar ook dit soort dingen horen erbij he ;)

Huh, een paar maanden geleden was het de swashplate die ik mocht vervangen! Das de duurste swashplate van de hele helicopterhobby! Check maar eens na!

ja die zijn ook niet grappig.

maar als je gears nog goed zijn, dan zou je toch alleen de vrijloop kunnen bestellen?

Back