Compass Topic

dank voor je antwoord freddie.
Ik heb mr Rigid ook nog even een mailtje gestuurd waar ik hem van heb gekocht.

zoals ik zei heb ik de waardes aangepast.

Net nog even een testhoover gedaan. In normal mode op 70% is het al een aardig pittig beestje, dus die 100% ga ik nooit nodig hebben met de warp. ;)

Het rare vind ik nog wel dat 1 van mijn accu's binnen 4 minuten compleet leeg was getrokken.
Dus of het is een rare accu, of er gaat veel energie ergens verloren.
Zal morgen alle 3 de accu's nog eens proberen en kijken of er onderlinge verschillen zijn.

Is dat toerental verhaal niet omdat je je endpoints nog niet ingelezen hebt? Staat beschreven bij electro specifiek en dan kontronik info. Ik weet niet welke zender je gebruikt maar misschien zit je bij 75% wel op 100%.

Volgens mij gaat een kontronik mode 4 governor altijd nav je lipo een toerental zoeken wat hij sowieso vast kan houden. 100% zal dan minder toeren zijn als zonder governor. Bij een YEP esc wordt zelfs aanbevolen om de governor in te lezen bij ongeveer 4v per cel en ook bij een volle lipo zal het toerental op 100% gov mode lager uitkomen dan zonder gov mode.
Bij bijvoorbeeld de gov van de vbar weet ik het niet.

hm dat stukje info daar brengt nog wat verwarring bij mij.

Ik heb de endpoints ingesteld in de zender zodat het in de MSH Brain uitkomt op throttle waardes van 0 tot 100. In mijn zender staat de endpoint dan op een waarde van 140 / 135
Volgens mijn Brain MSH software moet dit namelijk wel gebeuren.

Dus wat moet ik nou als endpoints aanhouden voor het programmeren van de esc.

1. zoals het dus nu staat, de endpoints in de MSH brain van 0 tot 100
2. of de waardes in de zender veranderen naar 100 / 100 en dan de esc programeren.

Ik heb trouwens een Futaba T8J.
Ik maak ook geen gebruik van een losse govenor. Het is de MSH Brain en de Kontronik Koby, meer niet.

Wel maar 1 governor gebruiken hè Sven, anders krijg je conficten.
Ik zou de 100 -100 endpoints van de zender gebruiken en daar alle andere apparaten de endpoints mee aanleren.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb dezelfde vraag gesteld toen ik voor het eerst een Brain programmeerde. Was er ook door in de war.

Je regelaar krijgt zijn signaal van de Brain dus de 100/100 endpoints in de Brain moet je aanhouden.

Edit:

Even gebeld met de zondag morgen service van Rigidheli :)
het komt goed, verhaal is duidelijk.

Even opnieuw programeren en dan vanmiddag vliegen

Laatst bewerkt:
zeker, maar ook niet geheel onbelangrijk is wetende hoe je esc precies werkt om foutieve belastingen en het kapot trekken van je spullen te voorkomen.

hm dat stukje info daar brengt nog wat verwarring bij mij.

Ik heb de endpoints ingesteld in de zender zodat het in de MSH Brain uitkomt op throttle waardes van 0 tot 100. In mijn zender staat de endpoint dan op een waarde van 140 / 135
Volgens mijn Brain MSH software moet dit namelijk wel gebeuren.

Dus wat moet ik nou als endpoints aanhouden voor het programmeren van de esc.

1. zoals het dus nu staat, de endpoints in de MSH brain van 0 tot 100
2. of de waardes in de zender veranderen naar 100 / 100 en dan de esc programeren.

Ik heb trouwens een Futaba T8J.
Ik maak ook geen gebruik van een losse govenor. Het is de MSH Brain en de Kontronik Koby, meer niet.

De kontronik mode 4 is een governor mode die aan de hand van je lipo een toerental kiest dus ook altijd een vlakke curve instellen.
Hoe het zit met de brain en de endpoints dan weet ik niet, ik weet iemand met een talon 90 en een gpro met hetzelfde probleem.
Wat je doet bij de kontronik is als volgt. Endpoints op 100 100 zetten, throttle curve van 0 naar 100 lineair, dan moet je endpoints inlezen in de kontronik(mode 1), esc uit, aan, prog mode, daarna mode 4 kiezen dan zet je hem weer uit en verlaag je je throttle endpoints tot 50 50. Dan zet je weer spanning op je esc, low throttlestick, hij armt niet omdat je je endpoints hebt teruggeschroefd en hij dus geen low throttle vind, je hebt tenslotte net je esc op 100 100 ingelezen, als alles aan staat ga je op je throttle low stick je 50 omhoogdraaien richting 100. Je zal dan zien dat bij bijvoorbeeld 74 je esc armt, dit is je 100% low stick zoals de zender het naar de kontronik stuurt of het punt waar de kontronik 100% leest, de rest van 74 naar 100 is "vrije slag", dan draai je hem 3 tot 5 procenten door, in het voorbeeld 77 tot 79 en je neemt de waarde voor high stick endpoints gewoon over omdat dit hetzelfde zou zijn. Dan zijn je endpoints dus bijvoorbeeld 79/79 en heb je je endpoints gekalibreerd. Nu heb je dus bij +/- 96%, 100% throttle.

Maar hoe dit gaat icm de brain daar heb ik geen idee van.

die brain heeft er niks mee te maken weet ik nu. Die waardes zijn alleen voor als je de govenor functie van de brain gebruikt.. en dat doe ik dus niet.

Dus heb de heli inderdaad eerst in mode 1 de throttle aangeleerd met 100 - 100 endpoint in de zender. En daarna mode 4.

De throttle curves in m'n zender komen nu niet boven de 70% uit omdat hij de laatste 30% als het ware voor de govenor gebruikt.

die brain heeft er niks mee te maken weet ik nu. Die waardes zijn alleen voor als je de govenor functie van de brain gebruikt.. en dat doe ik dus niet.

Dus heb de heli inderdaad eerst in mode 1 de throttle aangeleerd met 100 - 100 endpoint in de zender. En daarna mode 4.

De throttle curves in m'n zender komen nu niet boven de 70% uit omdat hij de laatste 30% als het ware voor de govenor gebruikt.

Precies, en als je je endpoints kalibreert poets je dat weg. Maar het hoeft niet perse, ik geloof dat een jive zelfs 10% throttle aan kan en ik denk dat dat met een koby ook haalbaar moet zijn, je moet er alleen rekening mee houden. Als je niet snel genoeg draait kun je altijd een andere pinion steken.

Dat was ook de tip van Rogier inderdaad. Bevalt de headspeed niet, grotere pinion erop. Dat is ook zo gebeurt bij de warp.

Zo, de warp vliegt .. Maiden 2 geslaagd.

Moest alleen even de gain van de staart een paar procent verlagen. Stond iets te hoog .. Dat was wel merkbaar bij full speed fly by's. Maar dat was snel verholpen.

Moet alleen nog even kijken of ik de servo uitslagen kan verhogen in de Brain. Zelfs op standje 3D was hij nog te mak. Flips en rolls duurde een eeuwigheid. Alle expo's had ik er al af gehaald.

Maar dat dokter ik van de week we even uit.

Mooi machientje :-)

0e731d60b77611b730245bbd68f81b1a.jpg

Heb een Compass Atom 500 E kit (met flybar ) op de kop kunnen tikken voor een prikje! Had ik altijd al graag in mijn verzameling gehad. En nu plots een nog nieuw te bouwen kit! (onderdelen zitten nog in de plastic zakjes )

Motor zit er bij net als een Hobbywing ESC. Komt een Spartak Quark giro op. Moet enkel nog beslissen welke servo's er op komen.
Moet niet de top zijn, vlieg geen 3D en ben dat ook niet van plan.
Zoek gewoon een set die prijs kwaliteit goed zit. Lichte voorkeur voor Savox.

Iemand een goede tip?

Laatst bewerkt door een moderator:
Align ds515m op de cyclic werkt héél goed bij mij. Bij rc711.com liggen ze voor 80€ voor de 3. Is op 10 dagen binnen en zonder douanekosten. Die kunnen later ook dienen mocht je hem toch FBL willen maken. Met flybar werkt ook perfect en qua look scheelt het niet echt veel (zelfde hoogte). Ik heb MKS ds8910a+ op de staart steken (ook mini-size). Sommigen zetten daar een standard size. Beiden zijn mogelijk.
Je zal er alleszins héél véél plezier mee beleven!

heujj nog een compass vlieger .. hoera :)

Gefeliciteerd.

Ik heb zelf MKS op de atom, bevalt erg goed.
En een futaba BLS op de staart, ook erg fijn.

Maar volgens mij maakt savox inderdaad ook leuke servo's die je de kop niet kosten maar wel goed genoeg zijn.

Back